Kookoksen kuoret mistä niitä sais?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Kookoksen kuoret mistä niitä sais?
Onko jossain myytävänä kuoria? Käykö kaikenlaisiin akvaarioihin? Olisivat noita saviruukkuja luonnollisemman näköisiä... kun ei noi sammaleet ole vielä oikein peittäneet purkinpuolikkaita kunnolla.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAY
Myytävänä niitä on ainakin akvaarioon.fi nettikaupassa. Halvemmaksi tulee, jos ostaa kokonaisen kookoksen kaupasta ja tekee itse. Tässä pari aiempaa keskustelua:Kookospähkinä akvaarioon ja Kookospähkinänkuori akvaarioon.
460l. Seurana tiibetinspanieli Kaaos. Myydään: Ulkosuodatin
Minä leikkasin kaupasta ostetusta kookoksesta rautasahalla päästä palan pois. Tuli ihan kiva "monnin pönttö".
Kuori kesti noin 5 vuotta akvassa ennen kuin kului niin ohueksi, että halkesi yksi kerta kun harjasin siitä leviä irti.
Maito kyllä roiskui pitkin poikin, mutta kyllä siitäkin osa saatiin juotua.
Sisuksen hedelmäliha kyllä irrotettiin myös, mutta ulkopinnan karvat jätettiin. Ne kuluivat tai kalat söivät ne pois jossain ajanjaksossa, jota nyt en ihan tarkkaan enää muista.
Kuori kesti noin 5 vuotta akvassa ennen kuin kului niin ohueksi, että halkesi yksi kerta kun harjasin siitä leviä irti.
Maito kyllä roiskui pitkin poikin, mutta kyllä siitäkin osa saatiin juotua.
Sisuksen hedelmäliha kyllä irrotettiin myös, mutta ulkopinnan karvat jätettiin. Ne kuluivat tai kalat söivät ne pois jossain ajanjaksossa, jota nyt en ihan tarkkaan enää muista.
-
- Junior Member
Mä ostin aikoinani Citymarketista ja tais olla just tuo kappalehinta. Kirpaisi, mutta lopputulos on kiva.samppi kirjoitti:Lähi Valintatalossa oli kookos hintaan 1,60e kappaleelta. Kovin suolainen hinta
Mutta tuleehan se silleensä Pirkan tuotetta halvemmaksi, koska kookossorbetti maksoi noin 4,5 euroa ja ainakin mun mielestä ne kookoksen puolikkaat on sahattu "väärin", eli pituussuunnassa eikä leveyssuunnassa.
Yksikään kookossorbettipaketista tullut puolikas ei ole akvaarioon päätynyt (4kpl lojuu laatikon pohjalla...). Pitää varmaan vähän "tuunata" etteivät olisi niin tylsän näköisiä.

-
- Junior Member
Mä ostin Euromarketista kookoksen ja aloin sitten kotona sitä puolittamaan. Ensin yritin rautasahalla halkaista mutta siitä ei tullut mitään. Sitten otin järeämmät aseet esiin ja porasin porakoneella reikiä kookoksen ympäri, sitten etsin oikein ison ruuvin ja suurensin reikiä sillä ruuvilla (koska ei meillä ei ollut isompia poranteriä) ja niimpä se vaan sitten halkesi, helposti vielä.
Isoin ongelma näissä on mulla ollut saada se reikä niin pieneksi kuin haluan, tai siis niin pieneksi kuin nuoret nahkamonnit haluavat. Sahaamalla on tullut niin isoja reikiä, ettei oo monneja kiinnostanut. Ja sitten kun sen reiän saa pieneksi niin sisustan poistaminen ei ole turhan helppoa. Kerran valmistin kaksi kookosta; pyörösahalla n. 3.5-4 cm halkaisijaltaan oleva pyöreä reikä kylkeen ja nestemäiset sisukset ulos. Sitten kannoin ruuvipenkin ulos ja iskin kookokset siihen kiinni ja painepesurilla reiästä sisään muutama minuutti niin johan oli kookokset puhtaita. Sen jälkeen on kookokset ostettu ihan valmiina, halvemmaksi taitaa tulla akvakaupan pähkinät jos rupeaa työlleen jotain tuntiliksoja miettimään..
-
- Junior Member
Mä en keksinyt muutakaan keinoaAmandar kirjoitti:^ Toiset ne jaksaa. Mä laitoin kookoksen muovipussiin, muovipussi kumilenksulla väljästi kiinni, vasara käteen ja kunnon mäjäytys kookoseen kylppärin lattiaa vasten. Kauniisti halkesi kahdeksi puoliskoksi!

Et sitten saanut yhtään kaakelia kylppärin lattiasta halki?Amandar kirjoitti:^ Toiset ne jaksaa. Mä laitoin kookoksen muovipussiin, muovipussi kumilenksulla väljästi kiinni, vasara käteen ja kunnon mäjäytys kookoseen kylppärin lattiaa vasten. Kauniisti halkesi kahdeksi puoliskoksi!
Mutta joo, rautasaha toimi ihan hyvin tuossa kookoksen kärjen pois sahaamisessa.
-
- Junior Member
Toivoin vain parasta.koran_ kirjoitti:
Mä en keksinyt muutakaan keinoaEn uskaltanut mennä vasaralla täräyttämään kun pelkäsin sen hajoavan ihan muruiksi.

Niin, no, tuolla ei kaakeleita lattioissa SILLOIN ollut, siksi jopa uskalsin tämmöisen operaation tehdä.Jaana77 kirjoitti:
Et sitten saanut yhtään kaakelia kylppärin lattiasta halki?
Mutta joo, rautasaha toimi ihan hyvin tuossa kookoksen kärjen pois sahaamisessa.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)