Kookoksen kuoret mistä niitä sais?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Pinkki72
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Kookoksen kuoret mistä niitä sais?

Viesti Kirjoittaja Pinkki72 »

Onko jossain myytävänä kuoria? Käykö kaikenlaisiin akvaarioihin? Olisivat noita saviruukkuja luonnollisemman näköisiä... kun ei noi sammaleet ole vielä oikein peittäneet purkinpuolikkaita kunnolla.
irkku82
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja irkku82 »

Myytävänä niitä on ainakin akvaarioon.fi nettikaupassa. Halvemmaksi tulee, jos ostaa kokonaisen kookoksen kaupasta ja tekee itse. Tässä pari aiempaa keskustelua:Kookospähkinä akvaarioon ja Kookospähkinänkuori akvaarioon.
460l. Seurana tiibetinspanieli Kaaos. Myydään: Ulkosuodatin
Pinkki72
Starting Member
Starting Member

Kiitos...ja eikun kookosostoksille paikalliseen cittariin. Saas nähdä mikä macgaiveri itsestä löytyy avatessa sitä :) .
srd
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja srd »

Jos avaaminen tuntuu vaikealta niin testaappa Pirkan kookossorbettia kookoskuoressa. On muuten aikas hyvän makuista ja saa kaupan päälle kivat kookoksen kuorenpuolikkaat. ;)
Jaana77
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jaana77 »

Minä leikkasin kaupasta ostetusta kookoksesta rautasahalla päästä palan pois. Tuli ihan kiva "monnin pönttö".

Kuori kesti noin 5 vuotta akvassa ennen kuin kului niin ohueksi, että halkesi yksi kerta kun harjasin siitä leviä irti.

Maito kyllä roiskui pitkin poikin, mutta kyllä siitäkin osa saatiin juotua.

Sisuksen hedelmäliha kyllä irrotettiin myös, mutta ulkopinnan karvat jätettiin. Ne kuluivat tai kalat söivät ne pois jossain ajanjaksossa, jota nyt en ihan tarkkaan enää muista.
samppi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja samppi »

Lähi Valintatalossa oli kookos hintaan 1,60e kappaleelta. Kovin suolainen hinta
275 ja 55 Litran tankit
Amandar
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Amandar »

samppi kirjoitti:Lähi Valintatalossa oli kookos hintaan 1,60e kappaleelta. Kovin suolainen hinta
Mä ostin aikoinani Citymarketista ja tais olla just tuo kappalehinta. Kirpaisi, mutta lopputulos on kiva.

Mutta tuleehan se silleensä Pirkan tuotetta halvemmaksi, koska kookossorbetti maksoi noin 4,5 euroa ja ainakin mun mielestä ne kookoksen puolikkaat on sahattu "väärin", eli pituussuunnassa eikä leveyssuunnassa.

Yksikään kookossorbettipaketista tullut puolikas ei ole akvaarioon päätynyt (4kpl lojuu laatikon pohjalla...). Pitää varmaan vähän "tuunata" etteivät olisi niin tylsän näköisiä. ;)
koran_
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja koran_ »

Mä ostin Euromarketista kookoksen ja aloin sitten kotona sitä puolittamaan. Ensin yritin rautasahalla halkaista mutta siitä ei tullut mitään. Sitten otin järeämmät aseet esiin ja porasin porakoneella reikiä kookoksen ympäri, sitten etsin oikein ison ruuvin ja suurensin reikiä sillä ruuvilla (koska ei meillä ei ollut isompia poranteriä) ja niimpä se vaan sitten halkesi, helposti vielä.
Amandar
Junior Member
Junior Member

^ Toiset ne jaksaa. Mä laitoin kookoksen muovipussiin, muovipussi kumilenksulla väljästi kiinni, vasara käteen ja kunnon mäjäytys kookoseen kylppärin lattiaa vasten. Kauniisti halkesi kahdeksi puoliskoksi! :mrgreen:
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Intiassa kaupustellaan autoilijoille liikennevaloissa nätisti pieniin lohkoihin leikattuja kookossiivuja. En tullut kysyneeksi millä ihmeellä ne on saatu leikattua niin söpöiksi, ehkäpä jollain viidakkoveitsellä. :)
Pinkki72
Starting Member
Starting Member

Kävi tuossa mielessä että jospa leikkais toisesta kyljestä palan pois niin sehän näyttäs pohjassa just kuin olisi pudonnut sinne ja muistuttas ns. ehjää kookosta. Ajattelin kokeilla toivottavasti toimii ja on hyvä näköinen muutes ehkä joutuu ostaa uuden. :mrgreen:
Kattes
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kattes »

Isoin ongelma näissä on mulla ollut saada se reikä niin pieneksi kuin haluan, tai siis niin pieneksi kuin nuoret nahkamonnit haluavat. Sahaamalla on tullut niin isoja reikiä, ettei oo monneja kiinnostanut. Ja sitten kun sen reiän saa pieneksi niin sisustan poistaminen ei ole turhan helppoa. Kerran valmistin kaksi kookosta; pyörösahalla n. 3.5-4 cm halkaisijaltaan oleva pyöreä reikä kylkeen ja nestemäiset sisukset ulos. Sitten kannoin ruuvipenkin ulos ja iskin kookokset siihen kiinni ja painepesurilla reiästä sisään muutama minuutti niin johan oli kookokset puhtaita. Sen jälkeen on kookokset ostettu ihan valmiina, halvemmaksi taitaa tulla akvakaupan pähkinät jos rupeaa työlleen jotain tuntiliksoja miettimään..
koran_
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja koran_ »

Amandar kirjoitti:^ Toiset ne jaksaa. Mä laitoin kookoksen muovipussiin, muovipussi kumilenksulla väljästi kiinni, vasara käteen ja kunnon mäjäytys kookoseen kylppärin lattiaa vasten. Kauniisti halkesi kahdeksi puoliskoksi! :mrgreen:
Mä en keksinyt muutakaan keinoa :) En uskaltanut mennä vasaralla täräyttämään kun pelkäsin sen hajoavan ihan muruiksi.
Jaana77
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jaana77 »

Amandar kirjoitti:^ Toiset ne jaksaa. Mä laitoin kookoksen muovipussiin, muovipussi kumilenksulla väljästi kiinni, vasara käteen ja kunnon mäjäytys kookoseen kylppärin lattiaa vasten. Kauniisti halkesi kahdeksi puoliskoksi! :mrgreen:
Et sitten saanut yhtään kaakelia kylppärin lattiasta halki?

Mutta joo, rautasaha toimi ihan hyvin tuossa kookoksen kärjen pois sahaamisessa.
Amandar
Junior Member
Junior Member

koran_ kirjoitti:
Mä en keksinyt muutakaan keinoa :) En uskaltanut mennä vasaralla täräyttämään kun pelkäsin sen hajoavan ihan muruiksi.
Toivoin vain parasta. :mrgreen: Noh, lähinnä siskolta (neiti ruoanlaittoihme) tuli sen verran vinkkejä kookoksen halkaisuun vasaralla, että uskalsin mäjäyttää.
Jaana77 kirjoitti:
Et sitten saanut yhtään kaakelia kylppärin lattiasta halki?

Mutta joo, rautasaha toimi ihan hyvin tuossa kookoksen kärjen pois sahaamisessa.
Niin, no, tuolla ei kaakeleita lattioissa SILLOIN ollut, siksi jopa uskalsin tämmöisen operaation tehdä. [;)] Mutta ei mennyt onneksi muuta rikki kuin kookos. Ens kerralla jos on tarve halkoa kookosta, laitan mokoman pähkinän suosiolla partsin betonilattiaa vasten.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”