Salaojaputken "kaunistaminen"

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Helmiina
Starting Member
Starting Member

Salaojaputken "kaunistaminen"

Viesti Kirjoittaja Helmiina »

Mulla olis tossa pari savisalaojaputkea (siis tehty samasta aineesta kun saviruukut, luulisin... :? ) jotka ajattelin laittaa akvaarioitteni pohjalle, mutta.... Minusta ne ei ole mitenkään silmiä hivelevän kauniita, joten olisiko kenelläkään mitään kokemusta seuraavasta ajatuksestani: Sivelisin (?) putkien päälle silikoonia ja pyörittelisin niitä sitten samanlaisessa hiekassa kuin akvaarion pohjalla on eli päällystäisin putket hiekalla jotta ne uppoisi paremmin maisemaan. Ajatuksia, kommentteja... :mrgreen:
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

No minä joskus yritin hienolla hiekalla ja se ei kunnolla tarttunut kiinni ja se oli aivan kamala! :roll:
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
anttipi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja anttipi »

Miten olisi putken naamioiminen jaavansammalella (esim. kumilangalla kiinni)? Tulisi hienon näköinen ja viihtyisi varjoisammassakin paikassa.
"Oh my God, they drank Kilkenny! You bastards!"
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Jaavansammalta kiinni littaniin kiviin ja nämä kivet nojaamaan putkeen. Tulee kaksi luolaa kerralla. O\ <-siis noin
mirlin
Member
Member

Viesti Kirjoittaja mirlin »

ihan vain kiinnostais tietää, ett mistä tuollaista salaojaputkea löytyy ??
oon kolunnu rautakauppoja ja heillä on vain myynnissä nuo muoviset versiot :(
Viimeksi muokannut mirlin, 19:12, 06.11.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ole varovainen kun puhut. Sanoillasi luot maailman ympärillesi.
Helmiina
Starting Member
Starting Member

Mä löysin omani anopin navetan peränurkasta.... :)
Helmiina
Starting Member
Starting Member

Mä nyt kuitenkin kokeilin sitä mun ajatusta hiekalla päällystämisestä, ja mun mielestä siitä tuli aikasta hyvä :D. En tiedä sitten kun sen akvaarioon laittaa että miltä näyttä, mutta tossa kylpyhuoneessa kuivumassa ollessa se on hyvä. Sitten näin jälkikäteen mietin että kun se levääntyy akvaariossa niin sitähän ei voi kovin paljoa puhdistaa harjaamalla, jos ne hiekanmurut siitä sitten irtoaa.... No se on sen ajan murhe [;)]. Voinhan sitten jostain hankkia sitä jaavasammalta ja piilottaa sen niin, koska sekin oli varteen otettava idea.
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Helmiina kirjoitti:Mä nyt kuitenkin kokeilin sitä mun ajatusta hiekalla päällystämisestä, ja mun mielestä siitä tuli aikasta hyvä :D. En tiedä sitten kun sen akvaarioon laittaa että miltä näyttä, mutta tossa kylpyhuoneessa kuivumassa ollessa se on hyvä. Sitten näin jälkikäteen mietin että kun se levääntyy akvaariossa niin sitähän ei voi kovin paljoa puhdistaa harjaamalla, jos ne hiekanmurut siitä sitten irtoaa.... No se on sen ajan murhe [;)]. Voinhan sitten jostain hankkia sitä jaavasammalta ja piilottaa sen niin, koska sekin oli varteen otettava idea.
Tuo on oletettavasti jo altaaseen asti päätynyt, joten miltä näyttää?

Itselläni olisi projektina naamioida pari putkea kokeeksi. Ajattelin ainakin toisen päällystää hiekalla, toiseen ehkä kasveja päälle.
Retuliini
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Retuliini »

Joku jo täällä kyselinkin, mistä näitä putkia voi ostaa? Tarvetta olisi tuollaisille, mutta mistä lähden etsimään niitä?
Miksi tehdä samat virheet uudelleen,
kun voi tehdä kymmeniä uusia.
http://kuvablogi.com/blog/5383/1/
http://kuvablogi.com/blog/5383/24/ (myynnissä olevaa tavaraa)
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Eipä noita keraamisia taida saada oikein hankittua nykyään muuta kuin hyvällä tuurilla toisilta harrastajilta, kun ei niitä käsittääkseni enää valmisteta.
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Mulla no tuolla myydään-palstalla ilmoitus [;)]
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

Retuliini kirjoitti:Joku jo täällä kyselinkin, mistä näitä putkia voi ostaa? Tarvetta olisi tuollaisille, mutta mistä lähden etsimään niitä?
Helmiina kirjoitti:Mä löysin omani anopin navetan peränurkasta...
Huomattavasti varmempi paikka, kuin rautakauppa, näitä kun ei enää myynnissä ole [;)]

Vanhat maatilat, isommat saneeraustyömaat joissa salaojituskin uusitaan jne. Tuurilla niitä löytää, varmaan ensi kesänäkin jossain ajetaan niitä kuorma-autolasteittain kaatopaikalle.

Hiekalla päällystämisestä: silikoni on huono tartunta-aine, ei se hiekka pysy siinä kovinkaan hyvin. Sensijaan NM Klarlack eli ns. akvaariolakka on tarkoitukseen suorastaan loistava. Hiekkaa voi myös tummentaa/elävöittää sekoittamalla siihen turvetta. Lakataan putkelo tuolla epoksilakalla ja sitten vain painellaan kuiva hiekka, tai hiekka-turveseos märkään lakkaan. Tarttuu kuin kalatubi :)

Lakkaa maahantuo Oy Tremco Ltd Finland : http://www.tremco.fi/
sos-84
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sos-84 »

Mulla noita salaojaputkia on vaikka kuinka paljon! Vanhalla maatilalla kun asutaan. Joka nurkalta löytyy kasoja kun on salaojaputkia uusittu nykyaikaisemmaksi! :mrgreen:
Ajattelin muutaman laittaa (toivottavasti tulevaan) isompaan pyttyyn, nykyinen on jo kannoilla ja liuskekiville vuorattu...
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!
http://kuvablogi.com/blog/5069/
calendula
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja calendula »

Minulla on ollut salaojaputken pätkä sellaisenaan akvaarion pohjalla muutaman kuukauden, ja se on tummunut ihan siedettävän näköiseksi. Leväbarbit rakastivat sitä, niitä oli siellä välillä kolmekin sikeässä unessa :mrgreen: .
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Itselläni on kanssa muutama isompi salaojaputki jäljellä, jos kiinnostaa tampereelta hakea, niin täältä saa. Muutamalla eurolla olen noita myynyt. :)
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Vilpsu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Vilpsu »

Mä ostin omani Pieni Akvaariokaupasta.

Putkella on mittaa n.15cm (arvio, en mitannut aikaisemmin enkä nyt viitsi nostaa pois altaasta) ja mä olen sitonut anubias nanaa siihen päälle. Viritys on nyt ihan rauhassa kalattomassa altaassa juurtumassa, tarkoitus on laittaa se akvaarion takalasin tuntumaan pitkittäin ja istuttaa jotain kivaa matalaa eteen *sormet syyhyää*
Pipsu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Pipsu »

Laitanpa omani tähän ketjuun, kun en parempaakaan löytänyt...

Eli oisko kellään vinkkiä siitä, miten tuollaisen putken saisi siististi katkaistua kahdeksi. Tuollaisenaan (reilu 30 cm) se on liian pitkä pienempään altaaseen . Ei oikein uskalla mennä kokeilemaan itse millään, ettei tule täystuhoa aikaiseksi! (Ja kun ei ole enää sitten varakappaleita...)
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Jeps, rautasaha ja märkä putki, nätisti veden avulla menee poikki.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
notargets
Starting Member
Starting Member

putkia

Viesti Kirjoittaja notargets »

Ite oon kans tollaisia putkia etsiny ku tulee plekoja syksyllä uuteen altaaseen (pikkuseeproja) eli jos jollain on myydä niin mielellään ostaisin :)
Zoom69
Junior Member
Junior Member

Re: putkia

Viesti Kirjoittaja Zoom69 »

notargets kirjoitti:Ite oon kans tollaisia putkia etsiny ku tulee plekoja syksyllä uuteen altaaseen (pikkuseeproja) eli jos jollain on myydä niin mielellään ostaisin :)
Täällä on vielä myynnissä noita tiilisiä salaojaputkia :)
L-27
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja L-27 »

ei tuommosta saviputkea tarvitse naamioida, nätti tuollaisena. itse suosin kyllä muovisia putkia, koska on paljon enemmän eri kokoja, ja helppo pistää haluttuun pituuteen. käy ihan perus parin euron saha.

ja eivät paina niin paljon, voi laitella kunnon häkkyröitä putkista ja ei tuota painoa altaaseen. puikkokala ja plecot ovat aivan haltioissaan. löytyy minulta kyllä muutama noita keraamisiakin, ja muovista on kolmea eri kokoa yhteensä vielä 5m tuolla vaatehuoneella, siis huoneessa.
KaarinN
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja KaarinN »

Kotikitti on kätsyä naamioinnissa! Sen kun sävyttää akvaarion väreihin sopivaksi. Viimeinen kerros sakealla tavaralla, minä laitoin ihan käsin ja samalla omalla taiteellisella näkemyksellä kuvioin pinnan... Hienoja tuli!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”