Tiikerilumme ja sen tunnistus/hoito

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Pirtsakka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Pirtsakka »

Täällä on tällainen tapaus: nelisen kuukautta sitten saapui postissa puoli kuollut tiikerilumpeen taimi, joka heti alkuun menetti neljästä lehdestään kaksi. Olin jo melkein heittänyt toivoni tämän yksilön kanssa, mutta tuikkasin sen kuitenkin pohjaan ja savikuula perään. Kuinka ollakkaan, pari viikkoa totuteltuaan lumme alkoi kasvamaan vauhdilla!
Tällä hetkellä kasvilla on n. 15 uposlehteä, vaikka se on kuukausien kuluessa pudottanutkin niistä useita. Tekee parhaillaan toista kelluslehteään. Miten mahtaa olla, kun uposlehtiä on noin runsaasti, niin alkaako kasvi nyt sitten pudottaa niitä tiuhaan tahtiin kun on kerran aloittanut kelluslehtien kasvattamisen (enkä ole niitä poistanut)? Kaksi pikkutaintakin on ehtinyt jo tehdä. Voi mielestäni luokitella nopeakasvuiseksi :)
Serene and silent sky,
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
marDH
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marDH »

Mullakin on myös sellainen lumpeen tapainen akvassa joka ei kasvata lainkaan kelluslehtiä, onko tämäkin oma lajinsa??

Oisko kellään teitoa tuon edellisen juttuni suom. nimestä??
Alias; Nätti Jussi aka hayrimar/kuvablogi+steamster/feisbuuk: maan suurimman kruunaamattoman partamonni koiraan sekä kahden akvan omistaja (240l + 988l omavalmiste)
Pirtsakka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Pirtsakka »

Jostain luin että N. pubescens ja N. stellata olisivat synonyymejä, suomeksi siis tähtilumme. Tämä nyt on vaan tällaista mutuilua, korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä.
Serene and silent sky,
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Itsellänikin kävi köpelösti tiikerilummetta postin välityksellä ostettaessa. Kasvi oli paleltunut kokonaan ja tiputtikin mustuneet lehdet päivässä altaaseen päästyään. Annoin kuitenkin kasvin olla altaassa ja viikonsisällä se teki jo pari terhakkaa lehden alkua Nyt tuo kasvi on edelleen altaassa ja vaikka se on kokenut pari muutakin katastrooffii niin on kuitenkin pukannut yhden "poikasenkii", mistä en raaski luopua :mrgreen:
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Pyytäisin vielä tarkennusta noiden kelluslehtien leikkaamiseen. Poistetaanko vain siis se lehti ja jätetään "sähköjohto" (kuten mies sanoo), vai otetaanko lehti poikki mahdollisimman alhaalta?
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja lehtis »

"Sähköjohto" sulaa pois kun lehti on leikattu. Joten suosittelen, että leikkaat ihan juuresta asti, niin ei jää turhaa roskaa akvaarioon.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

lehtis kirjoitti:"Sähköjohto" sulaa pois kun lehti on leikattu. Joten suosittelen, että leikkaat ihan juuresta asti, niin ei jää turhaa roskaa akvaarioon.
Kiitos, tämä selvä :D
sos-84
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sos-84 »

Lumpeet olen huomannut tosi herkiksi siirroille. Ei tarvi kun käyttää altaasta pois, niin vedetään herne nenuun ja sulatetaan lehtiä pois. Postissa tuli iso punainen tiikerilumme, joka sulatti 9 lehdestä lähes välittömästi altaaseen laiton jälkeen 4 lehteä. Lyhyessä ajassa tosin aloitti kasvattamaan uusia lehtiä, joita on jo tällä hetkellä päälle 10.
Toisena lumpeena altaassa on tähtilumme. Alkuun se oli tuossa pikkualtaassa, mutta ilmeisesti 23 asteen lämpö ei ollut riittävä, vaan se sulatti kaikki lehdet pois, kun niitä muutama kerkesi kasvaa. Isoon altaan siirron jälkeen se on rehahtanut kunnolla, ensimmäisen kelluslehden yritti tuossa tehdä, mutta raakasti katkaisin pois, kun ihan etualalla sijaitsee.
Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!
http://kuvablogi.com/blog/5069/
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Danny »

Oikeaa N. pubescensia taitaa olla aika harvoin kaupan. Sen tunnistaisi hyvin karvaisista/nukkaisista (=pubescens) lehtien alapinnoistaan. Täältä löytyy aiempaa juttua. N. stellata on siis synonyymi oikealle N. nouchali nimelle.
Kmenna
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kmenna »

Miten tiikerilumpeen voi "jakaa" ?

Pienemmässä altaassa oleva lumme on nyt niin iso, että siitä riittäisi siirrettäväksi isoonkin akvaan, mutta miten tuo käytännössä tapahtuu?
Altaat 317 l (tetraario) ja 140 l (platyallas), työn alla 166 l ja 120 l
annuli
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja annuli »

Mitähän tässä tekisi..? Akvaarion on vallannut liian iso tiikerilumme, vihreä väriltään, lehtiä on noin 15, suurin osa kooltaan ison kämmenen kokoisia. Jos laitan sen myyntiin, on siis hyvin mahdollista että se pudottaa kaikki lehtensä, joten se siitä ilosta. Mutta jos en sitä poista/myy/lahjoita isompaan akvaarioon, se kasvaa porskuttaa vaan, eikä enää miellytä silmää.

Siis; karsinko vain reilusti isommat lehdet, mitä en kyllä raaskisi tehdä VAI otanko riskin ja myyn jolloin lehdet sulaa pois (hävettäisi myydä tuollaista luonteenlaatua omaavaa) VAI annanko vain varjostaa ja ihailen kasvatuksen tulosta?

Sain lumpeen vasta noin 3-4 kk sitten, siinä oli neljä lehteä, jotka olivat noin 5x5 cm. Lehdet sulivat silloinkin pikkuhiljaa yksitellen, mutta uutta tuli jatkuvasti. Kasveistani nopeiten kasvanut!
rsy
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS ry.
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja rsy »

Kmenna kirjoitti:Miten tiikerilumpeen voi "jakaa" ?

Pienemmässä altaassa oleva lumme on nyt niin iso, että siitä riittäisi siirrettäväksi isoonkin akvaan, mutta miten tuo käytännössä tapahtuu?
Meilläns lumme tekee ainakin ihan selkeitä adventtitaimia (vai mitä lie ovatkaan), jotka voi nypätä kompostiin/myyntipalstalle ihan sellaisenaan. Eli lehtiä alkaa puskea 'useasta pisteestä' pohjaa. (Kasvigurut antaa kohta piiskaa termistöstäni :roll: )
-=Rami=-
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Mä tungen kysymykseni tähän, vaikkei tiikerilumpeeseen liitykkään. Ostin tänään kasvin nimeltä nymhae escarboulce. Nätti punainen lumme, mutten tuolla nimellä mitään löydä. Missä olisi sivuja joista voisin tuota yrittää etsiä?
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marinum »

Kokeile nyt vaikka alkuun tuolta lumpeiden eri kohdista klikkaamalla löytää jotakin tietoa [;)] :
http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ka ... svit-n.htm
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Dixie
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Kiitos. Google ollut kieltämättä ahkerassa käytössä. Pitää vielä jatkaa etsimistä.

Enköhän kirjoittanut tuon nimenkin väärin :roll: . Eli Nymphaea escarboulce. Stellatakaan tuo ei ole.
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

Mites nyt, kun tiikerilumpeella kyllä lehtiä pukkaa, mutta lehtien varret eivät kasva pituutta? :| Vanhimmat näistä lehdistä ovat jo lähellä kolmea viikkoa, mutta niiden korkeus on vain n.10cm korkeintaan. Valoa on, ja akvaario 50cm korkea.
Ravinteita annan hyvin, viikottain nestemäisen kasviravinteen, saviturvekuulia ja rautatabuja. Mikä vikana?
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
inka.k1
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja inka.k1 »

Minä olen tiikerilumpeen antanut vallata puolet 240L altaasta ja näyttää mahtavalta. On levittänyt juurensa koko altaan pohjan alalle ja uutta tainta pukkaa lähes viikoittain eri puolilla allasta. Siirtelen niitä sitten lumme nurkkaan, jokusen alun olen antanut eteenpäinkin. Tällä hetkellä on 4 kelluslehteä ja odottelen josko joskus ilmestyisi kukkakin :mrgreen: Lannoitteena on saviturvepallerot ja nestemäiset easylifen lannoite ja hiili. Tuon nestehiilen aloituksen jälkeen alkoi kasvattamaan isompia lehtiä, eikä sulata niitä pois. Välillä karsin osan uposlehdistäkin pois kun täyttää allasta liikaa.

Nopea kasvuiseksi minäkin tämän luokittelisin, kasvuvauhti on n. 2-4 lehteä viikossa minun altaassa. Muutaman mukulankin olen bongannut, suurimmassa osassa taimia on kuitenkin vain juuret.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Joulutonttu kirjoitti:Mites nyt, kun tiikerilumpeella kyllä lehtiä pukkaa, mutta lehtien varret eivät kasva pituutta?
Lumme tekee ensin uposlehtiä ja kasvaa. Vasta myöhemmin ilmestyy sitten kelluslehdet. Jos haluaa pelkkiä uposlehtiä, kannattaa kelluslehdet katkoa hyvissä ajoin pois ja muutenkin harvennella kasvia ettei se "voi liian hyvin".

Mulla on yhdellä tiikerilumpeella nyt 7 kelluslehteä eikä vieläkään pukkaa kukkaa :? Yleensä olen pitänyt lumpeet uposlehtisinä matalina etualan kasveina mutta nyt tein poikkeuksen. 7 lehteä varjostaa jo aika mahtavasti...

Easycarbo on lumpeille tosiaan mieleen :mrgreen:
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Kiitos vastauksesta sani!
Kuinka mataliksi uposlehdet sitten jäävät? Tosiaanko vain 10cm korkeiksi? Olen kuvitellut niiden kasvavan korkeammiksi, mutta jäävän vain pinnan alle. Kelluslehdiksi olen kuvitellut ne lehdet, jotka kasvattavat pitkän varren pintaan saakka.
Lisää kuvia
sani
Advanced Member
Advanced Member

Uposlehdet voivat olla aika mataliakin, kasvin iästä ja koosta riippuen. Tuossa kuvassa on punaisen tiikerilumpeen uposlehtistä kasvustoa:
http://groups.msn.com/sani313/lumpeikko ... hotoID=269
Noita lumpeita piti "kiduttaa" eli karsia rankalla kädellä ja olla antamatta pohjalannosta jotta pysyivät matalina.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

sani kirjoitti:Uposlehdet voivat olla aika mataliakin, kasvin iästä ja koosta riippuen. Tuossa kuvassa on punaisen tiikerilumpeen uposlehtistä kasvustoa:
http://groups.msn.com/sani313/lumpeikko ... hotoID=269
Noita lumpeita piti "kiduttaa" eli karsia rankalla kädellä ja olla antamatta pohjalannosta jotta pysyivät matalina.
Upeita lumpeita sinulla! :P
Ja kiitos neuvoista, yritän tuon omani kanssa pärjäillä. :roll:
Lisää kuvia
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Pelkkä aloittelija »

Kun tiikerilumpeista puhutaan.. Kuinka paljon voi pyytää nuoresta (lehdet n. 5-7cm halk.) tiikerilumpeesta? Minulla kasvaa hyvin, voisi myydä niitä poiskin. :)
Kalallinen
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kalallinen »

Riippuu kuinka paljon niistä haluaa eroon. :mrgreen: Muutaman euron kappalehinta voisi olla sopiva omasta mielestä.
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Pelkkä aloittelija »

Paljonko ko. kasvi maksaa kaupassa? Olen saanut sellaisen käsityksen että maksaisi jotain 10€...?
sani
Advanced Member
Advanced Member

Harrastajilla hinnat ovat 3-5 euroa taimen koosta ja pyytäjästä riippuen. Päälle tulee sitten postikuluja jos joutuu lähettelemään. Itse maksoin 2 euroa pienestä taimesta vuosia sitten. Akvaarioliikkeiden hinnat ovat kalliimmat (5-10 euroa), mutta kasvit ovat siellä yleensä suurempia. Itse pyydän 3 euroa hyvänkokoisesta taimesta jos erehdyn myymään. Liian pieniä ei kannata myydä, suuremmat lähtevät helpommin kasvuun ja kestävät postituksetkin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”