Mikä ihme on tiikerilumpeella?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen

Mikä ihme on tiikerilumpeella?

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

Punaisen tiikerilumpeeni lehdet ovat muuttuneet yhtäkkiä reunoista vihreiksi. Reunat pysyivät vihreinä pari päivää, kunnes tänään sitten vihreiksi muuttuneet reunat irtosivat kokonaan koko kasvista.
Mikähän sitä vaivaa?
Lannoitan kasvit kerran viikossa nestemäisellä lannoikkella, säännöllisesti saviturve/rautatabuilla.
Veden vaihdan viikottain. Kaloina lehtikalat, partamonnit ja tetrat. Lisäksi monnisia ja raitanuoliaisia. Altaan koko 250 litraa.

Siirsin kasvin paikkaa tässä muutama päivä sitten, mutta en usko oikein sen johtuvan siitä.

Reunat eivät muuttuneet vihreiksi tasaisesti, vaan vain jostain kohdista.

Onko muille sattunut tällaista, ja mikähän tässä nyt on vikana?

Kiitos avusta!

Joulutonttu
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
g.rosea
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja g.rosea »

Veikkaisin jotain tautia, itsellänikin suli lumpeisiin reikiä. Lumpeissa tuntuu tauteja piisaavan, toisin kuin muissa akvaariokasveissa.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Onko mitään keinoa saada tautia pois? Vai lähteekö se aikanaan itse?
Olisi mukava saada tuo lumme kuntoon. Sen kun kuuluisi olla altaan kaunistus eikä rumistus. :roll:

Mites tuo lannoituspuoli? Onko riittävä lumpeelle?
Lisää kuvia
g.rosea
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja g.rosea »

Kyllä lannoituksen pitäisi riittää, tautia tuskin saa pois tappamatta kasvia. Vain olosuhteiden parantaminen voisi ehkä auttaa (tauti ei välttämättä viihdy terveessä kasvissa.).
Rise
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Rise »

Omien ja kaverin kokemusten perusteella olen huomannut, että tiikerilumme ei pärjää kuin kituuttamalla ilman hiilidioksidin lisäystä tai kuolee kokonaan pois. Kasvien lehdet sulavat ja irtoavat, sekä ovat reikäisiä ja haaleita, punaista väriä ei juurikaan löydy.

Tilanteen korjaa hiilidioksidin johtaminen altaaseen ja jos altaaseen vielä lisää nestemäistä hiiltä säännöllisesti niin lumme suorastaan räjähtää kasvuun viikon sisään, näin ainakin meillä.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Rise kirjoitti:Omien ja kaverin kokemusten perusteella olen huomannut, että tiikerilumme ei pärjää kuin kituuttamalla ilman hiilidioksidin lisäystä tai kuolee kokonaan pois. Kasvien lehdet sulavat ja irtoavat, sekä ovat reikäisiä ja haaleita, punaista väriä ei juurikaan löydy.

Tilanteen korjaa hiilidioksidin johtaminen altaaseen ja jos altaaseen vielä lisää nestemäistä hiiltä säännöllisesti niin lumme suorastaan räjähtää kasvuun viikon sisään, näin ainakin meillä.
Omat (2kpl) tiikerilumpeeni ovat tämän näköisiä.
Altaaseen olen laittanut vedenvaihdon (250 litraa viikossa, allas 540 litraa) yhteydessä EasyLifen vedenparannusainetta, EasyCarboa (ja tosiaan käytän tätä vain vedenvaihdon yhteydessä, en joka päivä), Seachem Flourish-nestemäistä kasvilannoitetta sekä Sera Florenette A-tabletteja (näitä menee silloin tällöin, ei joka viikko).
karihe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja karihe »

Minun vihreät lumpeet näyttävät tällaisilttaja eivät ole lannoitetta saaneet kuukauteen mutta kylläkin hiilidioksiidia kaasupullosta.

Jätin nestemäiset lannoitteet tauolle ja katson mitä kasvit pitävät, ainakin levät ovat vähentyneet altaissa. Tarkoitus on kyllä laittaa ensi viikonlopulla tetran pohja lainoite nappeja juurille.
Altaat 530L+300L+250L+250L+180L+128L
Kisu74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kisu74 »

Rise kirjoitti:Omien ja kaverin kokemusten perusteella olen huomannut, että tiikerilumme ei pärjää kuin kituuttamalla ilman hiilidioksidin lisäystä tai kuolee kokonaan pois. Kasvien lehdet sulavat ja irtoavat, sekä ovat reikäisiä ja haaleita, punaista väriä ei juurikaan löydy.

Miulla on erilainen kokemus.. Omassa akvaariossa punainen tiikerilumme hohtaa punaista väriä ja kasvaa hyvin rehevänä ilman erillistä hiilidioksidin lisäystä.. Joskus olen tuikannut Easy Carboa, mutta juuri nyt kun mietin, on edellisestä lisäyksestä ainakin pari kuukautta. Kasvilannoitteista laitan nestemäistä (Pro Fito muistaakseni) n. 1Xkk ja pohjalle semmoisia palleroita n 1X/½-1v.
amanda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja amanda »

Minulla on tiikerilumpeita melkein joka altaassa, se kun sikiää niin että paikat loppuu. :mrgreen:

Yhdessä altaassa on kiljupönttö, kahdessa EasyCarbo, ja yhdessä ei mitään. Kaikissa lumme rehottaa kirkkaan punaisena ja lisääntyy. Pohjalannoitus ja PMDD on kaikissa, eli minä uskon kyllä tiikerilumpeen pitävän ennenkaikkea lannotteista.
Ken kuuseen kurkottaa, se käpyjä poimii
Kalallinen
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kalallinen »

Kun itse laitoin tiikerilumpeeni juurelle Satekin Voimapelletin ( ennen ei mitään pohjalannoitetta) kasvi alkoi kasvamaan kunnolla ja sai punaisemman värin.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Eli pitäisi auttaa, jos lisäisin lumpeelle useammin lannoiketta ja vaikka tuota nestemäistä hiiltä?
Paljonko tuo nestemäinen hiili maksaa, ja mikä merkki olisi paras? Missä hintaluokassa pyörii?

Eli listatkaahan mielestänne parhaat kasvilannoikkeet ja niiden hinta.
Mikä olisi paras (ja ehkä riittoisinkin) kasviravinne 250 litraiseen, jossa ainakin tuota lummetta, vedensuosikkia, tuoksuvedensuosikkia, keiholehteä, kriinumia ja melalehtiä.
Lisää kuvia
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Joulutonttu kirjoitti:Paljonko tuo nestemäinen hiili maksaa, ja mikä merkki olisi paras? Missä hintaluokassa pyörii?

Eli listatkaahan mielestänne parhaat kasvilannoikkeet ja niiden hinta.
Mikä olisi paras (ja ehkä riittoisinkin) kasviravinne 250 litraiseen, jossa ainakin tuota lummetta, vedensuosikkia, tuoksuvedensuosikkia, keiholehteä, kriinumia ja melalehtiä.
Seachem Flourish on ollut riittoisaa ja ei mitenkään kallista.

Pari hiilivalmistetta:
500ml / 16,95€
500ml / 14,95€
<- itse olen käyttänyt tuota jälkimmäistä.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Onko noita saatavilla ihan akvaarioliikkeistäkin? Vai pitääkö ostaa netistä?
Onko noista ollut jotain huonoja kokemuksia?
Lisää kuvia
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Joulutonttu kirjoitti:Onko noita saatavilla ihan akvaarioliikkeistäkin? Vai pitääkö ostaa netistä?
Onko noista ollut jotain huonoja kokemuksia?
Easy-Life EasyCarboa ainakin saa ihan liikkeistä. Noita muita en ole onnistunut bongaamaan.

Juttua nestemäisestä hiilestä:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... =easycarbo
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... =easycarbo
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Kiitos linkeistä!
Jos tuo on todella jokin tauti, voiko sen saada pois? Vaikka juuri hyvällä lannoituksella?
Lisää kuvia
muiscu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja muiscu »

Mä lannoitan PMDD:llä, Satekin voimapelleteillä, 7Balls- lannoitekuulilla ja rautanauloilla sekä hiilidioksidia menee pullosta ja nestemäistä hiiltä pari kertaa viikossa (Ei täyttä annosta). Mainiosti viihtyy niin lumpeet kuin muutkin rehut :D
Juupajuu
Member
Member

Re: Mikä ihme on tiikerilumpeella?

Viesti Kirjoittaja Juupajuu »

Joulutonttu kirjoitti: Siirsin kasvin paikkaa tässä muutama päivä sitten, mutta en usko oikein sen johtuvan siitä.
Miksi et usko? Jos kasvi kerran on tähän asti ollut hyvinvoiva ja siirto on ainoa muutos hoidossa, niin minusta olisi suorastaan todennäköistä että lumme kuolettaa lehtiään sen takia.

Siirrossa on varmaankin särkynyt juuria ja hyvinkin moni kasvi tällaisessa tilanteessa pienentää elävän lehtimassan määrää vastaamaan toimivan juuriston määrää.Tiikerilumpeenkin kohdalla tästä on oma kokemus.

Menin näet kevätkesällä siirtämään lummetta, jonka jälkeen se hapatti kaikki lehtensä ja alkaa vasta nyt kasvaa kunnolla. Eikä miun allas ole koskaan saanut lisättyä hiilidioksidia ja lannoituskin on laiskaa. Silti tuo lumme on kukkinutkin ennen siirtoa.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Niin, no tietysti jos siltä meni juuria katki. Harmin paikka. :|
Toivottavasti lähtisi tuosta vielä kunnolla kasvuun, uuden lehdenkin on siirron jälkeen lykännyt. Siirsin sen viikko sitten, näyttää jo hieman paremmalta, eikä lehtiin ole tullut enempää vihreää.

Huonekasvien kanssa olen kuullut näin, että siirron/mullan vaihdon jälkeen ei saisi lannoittaa vähään aikaan. Koskeeko sama akvaariokasveja, vai voiko pohjalannoiketta antaa jo hyvillä mielin?
Lisää kuvia
SirpaN
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja SirpaN »

Minunkin molemmat Tiikerilumpeet kasvoivat upeasti kunnes muutama viikko sitten siirsin ne vaihtaessani altaan järjestystä. Ne olivat kasvattaneet isot juuristot, yli puoleen väliin allasta toisesta nurkasta lähtien. Nyt ne ovat "sulattaneet" suurimman osan lehdistään :| Nooh, pikkuhiljaa taas lähtevät varmaan kasvuun, sillä uusia lehden alkujakin ovat tehneet muutaman.
Olenkin ihmetellyt miksi kasvit siirrosta niin ottavat nokkiinsa, mutta selvähän se on, jos juuria katkotaan (niinkuin lumpeille väkisinkin oli tehtävä) niin varmaan ottavat siitä nokkiinsa. Eipä käynyt mielessä noin yksinkeratinen asia :mrgreen:
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Kasvia kannattaa varmaan lannoittaa kunnolla, mutta mites lannoitus heti siirron jälkeen?
Lisää kuvia
Juupajuu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Juupajuu »

Joulutonttu kirjoitti:Huonekasvien kanssa olen kuullut näin, että siirron/mullan vaihdon jälkeen ei saisi lannoittaa vähään aikaan. Koskeeko sama akvaariokasveja, vai voiko pohjalannoiketta antaa jo hyvillä mielin?
Miun käsittääkseni koskee. Tai ainakin itse olen toiminut akvaariokasvienkin kanssa juuri tuon periaatteen mukaisesti. Ensin saa rauhassa juurtua ja sitten vasta vähitellen lannoitusta lisää.

Vaikka olenkin laiska lannoittaja (kuten jo tullut sanottua), niin mielestäni en ole yhtään kasvia (maalla tai vedessä) tappanut liian vähällä lannoituksella. Eihän sitäpaitsi akvaariokaan ole täysin ravinnoton paikka, onhan siellä aina vähän kalankakkaa peruslannoitteeksi :mrgreen:
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member

Juupajuu kirjoitti:
Joulutonttu kirjoitti:Huonekasvien kanssa olen kuullut näin, että siirron/mullan vaihdon jälkeen ei saisi lannoittaa vähään aikaan. Koskeeko sama akvaariokasveja, vai voiko pohjalannoiketta antaa jo hyvillä mielin?
Miun käsittääkseni koskee. Tai ainakin itse olen toiminut akvaariokasvienkin kanssa juuri tuon periaatteen mukaisesti. Ensin saa rauhassa juurtua ja sitten vasta vähitellen lannoitusta lisää.

Vaikka olenkin laiska lannoittaja (kuten jo tullut sanottua), niin mielestäni en ole yhtään kasvia (maalla tai vedessä) tappanut liian vähällä lannoituksella. Eihän sitäpaitsi akvaariokaan ole täysin ravinnoton paikka, onhan siellä aina vähän kalankakkaa peruslannoitteeksi :mrgreen:
Kiitos vastauksesta! Koetan tuon kasvin kanssa selvitä. Näyttäisi jo olemaan parempaan päin. Uusia lehtiä pukkaa. :roll:
Lisää kuvia
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”