Lammikon tekeminen?

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ricarro
Starting Member
Starting Member

Lammikon tekeminen?

Viesti Kirjoittaja Ricarro »

Olen rakentamassa ensi kesänä pihalleni pienen lammen. Olen miettinyt että kalalajeja mitä tuohon olen ajatellut laittaa on ruutana, karppi ja kultakala. Sisälle en voi niitä kuitenkaan talveksi ottaa. Lammikon koko on vielä epäselvää, jotenka jos teillä on mitään ehdotuksia, niin antakaa tulla :) Syvyydeksi olen ajatellut n. 1-2 m. Mitenkä pitäisi hoitaa nuo suodatukset ja muut, kun en mielelläni laittaisi sen pohjalle mitään muovia, vaan pelkästään joitain kiviä, hiekkaa. Pitääkö lampi pitää talvella auki, ja entä happi? Kuinka tuon litramäärän voi laskea? [:I] Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Ricarro
Starting Member
Starting Member

Eikö kukaan osaa neuvoa :roll:
Ricarro
Starting Member
Starting Member

No jospa tähän osaisi joku vastata:
Ajattelin että aluksi laittaisin tuonne vain muutaman ruutanan ja seuraisin mitä niille tapahtuu. Mutta mitenkä sen lammen reunaan voisi rakentaa tuollaisen puron, epäselvää vaan on oikeastaan kaikki puron rakentamisesta. Puron olisi tarkoitus toimia ainakin ilmastimena, mutta entäs sitten talvella?
Nishikoi
Member
Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nishikoi »

"kysyvä ei ole koskaa tieltä eksynyt", sanoo vanha sanalaskukin mutta tässä tapauksessa oma-aloitteisuus ei olisi huono asia.
Ehkä vakiokäyttäjät eivät enää jaksa pasteta niitä samoja linkkejä aina uudestaan koska foorumi on pullollaan näitä samoja kysymyksiä. tuolta ylävalikossa on "haku" jonka avulla löytyy varmasti useita keskuteluja joissa on nämä samat asiat käsitelty joita haluat tietää.

Googlettaminen on toinen jola löytyy varmaan miljoona keskustelua, jos lontoonkieli ei tuota ongelmia.
Ricarro
Starting Member
Starting Member

Minä en ainakaan itse löytänyt haulla suoria vastauksia kaikkiin kysymyksiini yli kolmestakymmenestä sivusta. Ehkä olen vain huono tiedonetsijä. Täällä ei ilmeisesti saa kysyä mitään.
Lammikkoilija
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Lammikkoilija »

Tuossa pari otsikkoa alempana on aloittamani avaus aikalailla samasta aiheesta. (Ulkolammikko asutettuna talvella)

Sieltä voisit saada vastauksia joihinkin kysymyksiisi.
Lammikkoilija
Junior Member
Junior Member

Re: Lammikon tekeminen?

Viesti Kirjoittaja Lammikkoilija »

Ricarro kirjoitti:Olen rakentamassa ensi kesänä pihalleni pienen lammen. Olen miettinyt että kalalajeja mitä tuohon olen ajatellut laittaa on ruutana, karppi ja kultakala. Sisälle en voi niitä kuitenkaan talveksi ottaa. Lammikon koko on vielä epäselvää, jotenka jos teillä on mitään ehdotuksia, niin antakaa tulla :) Syvyydeksi olen ajatellut n. 1-2 m. Mitenkä pitäisi hoitaa nuo suodatukset ja muut, kun en mielelläni laittaisi sen pohjalle mitään muovia, vaan pelkästään joitain kiviä, hiekkaa. Pitääkö lampi pitää talvella auki, ja entä happi? Kuinka tuon litramäärän voi laskea? [:I] Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Mahdollisimman suuri on tietenkin paras. Miten aiot kaivaa? Koneella vai käsipelillä? Itse kaivoin muutaman henkilön voimin n. 10 000 litran lammikon ihan lapiolla.
Muovi/allaskumi taitaa olla pakollinen, paitsi jos maaperä on savea. Savipohjaisessa lammessa taitaa vesi pysyä... Jos kultakaloja/karppeja mielit, lammikossa pitäisi talvellakin pysyä sula kohta talven ankarilla pakkasillakin... Suosittelen ruutanoita. Itselläni on ahvenia ja särkiä.

Syvyydeksi mieluiten yli metri. Täällä parisen metriä...
wwwkoikarppifi
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja wwwkoikarppifi »

Tässäpä taas kerran linkki koijareiden allasohjeeseen, siitä löytyy aika paljon perustietoa: http://www.koikarppi.fi/allasohje.pdf
JeepKimmo
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: http://p1.foorumi.info/koijarit/
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JeepKimmo »

Auttoikos tuo Heikin linkki yhtään eteenpäin ?

Tärkeitä seikkoja on vaikka kuinka ja parhaaseen lopputulokseen, ilman sen suurempia kantapääharjotteluita pääsee, kun käy hieman tutustumassa jo valmiisiin altaisiin.

Kevätkun tulee, niin kumipuorät alle ja Suomea ristiin ja rastii :mrgreen:
.: Elämä on :.
tirppis_
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja tirppis_ »

Kun lueskelet Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat foorumista juttuja, niin pitäisi löytyä vastaukset kysymyksiisi, siellä on todella paljon juttua altaista.
Toisinaan sitä on tuulilasi. Toisinaan hyönteinen.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Varma valinta Suomen oloihin on ruutana, tee kuitenkin niin iso lätäkkö kuin kukkaro ja piha antaa myöten!
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”