Kääpiörihmakalan poikaset

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Blup
Starting Member
Starting Member

Kääpiörihmakalan poikaset

Viesti Kirjoittaja Blup »

Aloittelijalle on sattunut onnellinen perhetapahtuma :)

Ensin akvaariosta:
175 l, 26 astetta (lämmitintä minulla ei vielä ole, asun täällä etelässä niin en ole toistaiseksi tarvinnut).
3 kääpiörihmakalaa
2 mollia (toinen pieni pallonmuotoinen ja toinen isompi, purjemolliksi arvailtu)
2 partamonnia
20 neontetraa
suuria kantoja ja kasvillisuutena useampaa pienempää ja pintaan asti ulottuvia (miekkakasveja?). Valitettavasti en tiedä kasvien tarkempaa nimitystä.
Suodattimena on Tetratec ulkosuodatin (700 l/h).

Alkuun asukkaina oli myös lehtikaloja ja miekkapyrstöjä, mutta ne luovutin viereiseen hotelliin kun akvaario näytti ahtaalta sekamelskalta.

Sitten asiaan.
Kääpiörihmakalat ovat tehtailleet kutua jo pari viikkoa, mutta luulin kaikkien olevan uroksia värityksen perusteella, eli linkin mukaisia.
Linkki Viherkalan sivuille: http://www.viherkala.fi/catalog/images/kaapiorihma.jpg

Vaan kuinkas kävikään! Akvaariossa uiskentelee n. 20 pikku poikasta, joita kääpiörihmakalat vahtivat.
Muut kalat näyttävät jättävän poikaset aika hyvin rauhaan. Minulla on kyllä toinenkin pieni akvaario, mutta en ole poikasia sinne siirtänyt, koska aamuisin laskettuna kaikki ovat hengissä.

Onko parempi antaa niiden olla isossa akvaariossa vai siirtää pieneen?
Mitä noille voi syöttää? Näyttävät nyppivän tavallista hiutaleruokaa kun teen siitä jauhoa. Sopiiko se niille ravinnoksi?
Onko parempi sammuttaa akvaarion valo yöksi? Jotenkin olen ajatellut nyt, että jos sen pitäisi päällä, vanhempien olisi helpompi niitä vahtia, olenko väärässä?

Kiitän jo etukäteen jos joku viisaampi minua auttaa.
Mitä enemmän tietää, sitä vähemmän tietää tietävänsä.
-Tassu-
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Labyrinttiyhdistys, Lapin Akvaristit

Viesti Kirjoittaja -Tassu- »

Hm, aika mielenkiintoinen kalasto on sulla ollut :) Varmasti oli oikea ratkaisu luopua liioista kaloista! Mollit vielä voisivat kaivata vähän erilaisiin vesiin..

Vastaus tulee vähän myöhään, tähän mennessä varmaan jo tiedät itse parhaiten, miten poikasten kasvatus onnistuu. Nykyisistä kaloistasi ainakin neontetrat ja partamonnit mielellään syövät mätiä ja jopa pieniä kalanpoikasia, jos vain kiinni saavat. Pieni yövalo helpottaa vanhempien valvontatehtävää. Kokemukseni mukaan vanhemmat kuitenkin hoitavat poikasia vain niin kauan, kun ne vielä pysyttelevät pesän tuntumassa. Kun ne lähtevät uimaan, ne ovat vapaata riistaa ja jopa vanhemmat itse voivat syödä jälkeläisiään. Jos altaassa on tarpeeksi suojapaikkoja (esim. tiheää pintakasvillisuutta), osa voi selvitä seura-akvaariossakin. Parissa viikossa-kuukaudessa kasvavat sen verran isoiksi, että muut eivät niitä enää niele (tosin molleista mulla ei ole kokemusta, en tiedä millaisia ahmatteja ovat). Erillisessä altaassa kasvatettuna on helpompi varmistaa, että poikaset saavat tarpeeksi ravintoa. Parinkymmenen poikasen kasvatukseen myyntikokoiseksi sopii esim. 60 l akvaario.

Kääpiörihman poikaset alkavat kyllä aika pian syödä hienojakoista kuivaruokaa, mutta isompia ja terveempiä niistä kasvaa, jos annat päivittäin myös jotain elävää ravintoa. Artemia ja mikromadot ovat hyviä ja sopivat myös vanhemmille, kun haluat saada ne uudestaan kutukuntoon. Jos et saa järjestettyä elävää ruokaa, osta eläinkaupasta erilaisia pakastekuivattuja ötököitä. Aluksi ne voi jauhaa pölymäiseksi, pian syövät kokonaisiakin.
Koira, käärmeitä, liskoja, hiiriä, sirkkoja, kaloja, rapuja, kotiloita, sekä pari poroa. "Milloin alatte periä tänne pääsymaksua?" kysyi lapsen kaveri meillä käydessään..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”