Valon määrä

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Reetta J.
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Reetta J. »

^ Epäpätevää sakkia kenties :? Heijastimista voidaan olla montaa mieltä, valkoista väriäkin sanovat yhtä päteväksi kuin heijastimet, eli jos valaisin on sisältä valkoinen ajaa saman asian ku siinä olis heijastimet. No olipas monimutkaista...
Kaloille mahtaa olla aivan sama onko paljon valoa vai vähän ja onko se valkoista vai punaista vai.
Minä lisäisin wattimääriä... Onko altaasi minkä mittainen?
Ei akvaariota tällä hetkellä, kotoa löytyy kolme koiraa, kaksi brasilianterrieriä ja yksi englanninkääpiöterrieri
helzy
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja helzy »

Heijastimet ovat kyllä oman kokemukseni mukaan ihan must. Ne on erittäin helppo tehdä: ensihätään vaikka alumiinifoliosta! Itse olen tässä pohtinut, että mitä tehdä, kun altaassa on turhan vähän valoa. Ehkäpä yksi putki lisää jostain... Punalehtisiä kasveja en ole uskaltanut nyt vähään aikaan edes kokeilla, mutta hiilarilisäys on ja tällä hetkellä kasvit voivat hyvin. Ehkäpä sitten, kun saan neljännen putken. Altaallani on kokoa 150x50x60 (pituus, syvyys, korkeus). Elikkäs äkkiä laskettuna tarvitsisin 225 wattia ja tuollahan on tällä hetkellä 3x36w eli 108wattia. Putkina ovat Sylvania aquastar, Arcadia freshwater ja Sylvania gro-lux. Nyt mietinkin, että minkä putken laittaisin neljänneksi. Leväongelmaa ei ole, hieman rihmalevää siellä täällä, mutta se häviää koko ajan, hiilaria kuitenkin hyvin. Mitä olette mieltä ihmiset, mikä putki tuohon noiden kaveriksi? Tämänhetkiseen valonsävyyn olen tyytyväinen, lilampaa en toivoisi, mutta en myöskään kellertävämpää. Voisiko jokin ihan normiputki käydä tuohon, joku daylight??
~200 litraa tetroja, kaksi Shetlantilaista "lammas"koiraa ja Belgianpaimenkoira Malinois. :)
http://sinisetotukset.blogspot.com/
Shadowman
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Shadowman »

helzy kirjoitti:Mitä olette mieltä ihmiset, mikä putki tuohon noiden kaveriksi? Tämänhetkiseen valonsävyyn olen tyytyväinen, lilampaa en toivoisi, mutta en myöskään kellertävämpää. Voisiko jokin ihan normiputki käydä tuohon, joku daylight??
Skywhite ehdottomasti, jos haluat yhden puhdasta valkoista tuottavan putken. En kuitenkaan suosittele vaihtamaan ainakaan kaikkia kerralla, koska valon määrä tuplautuu verrattuna noihin punertaviin putkiin. Tämä voi laukaista leväongelman, koska levät saattavat sopeutua rajusti lisääntyneeseen valoon kasveja nopeammin.
Sissie
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sissie »

Reetta J. kirjoitti:^ Epäpätevää sakkia kenties :? Heijastimista voidaan olla montaa mieltä, valkoista väriäkin sanovat yhtä päteväksi kuin heijastimet, eli jos valaisin on sisältä valkoinen ajaa saman asian ku siinä olis heijastimet. No olipas monimutkaista...
Kaloille mahtaa olla aivan sama onko paljon valoa vai vähän ja onko se valkoista vai punaista vai.
Minä lisäisin wattimääriä... Onko altaasi minkä mittainen?
Akvaarioni on 50*50*130 cm mitoiltaan.

Miten se itse tehty alumiinifolio-heijastin sitten tehdään? Taitellaan vain valaisinkotelon sisään, vai pitääkö liimata jollain? Jos pitää niin millä? Tämä vinkatkaa kiitos, pääsisi opiskelija pienellä budjetilla (vaihteeksi).

Kyllä kai niillä jotain kokemusta asioista on, en sitten tiedä miten paljon.

Miten Hezly saat lisättyä putkia akvaarioosi? Ostatko aina uuden valaisinkotelon vai millainen laitos sinulla siellä on?
Hurahatanut akvaarionhoitoon...
nalbo
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook

Viesti Kirjoittaja nalbo »

Sissie kirjoitti:Miten se itse tehty alumiinifolio-heijastin sitten tehdään? Taitellaan vain valaisinkotelon sisään, vai pitääkö liimata jollain? Jos pitää niin millä? Tämä vinkatkaa kiitos, pääsisi opiskelija pienellä budjetilla (vaihteeksi).
Itse olen tehnyt heijastimet alumiinifoliosta sekä alumiiniteipistä, foliosta jotain 20cm paloja ja monta vierekkäin (mut ei siis kiinni toisissaan) ja teippaan että pysyy siinä. En muista paljonko se teippi maksoi mutta rautakaupasta on ostettu.
Reetta J.
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Reetta J. »

Minä taas päädyin maalaamaan valaisimien sisäpinnat miranolin valkoisella maalilla...
Ei akvaariota tällä hetkellä, kotoa löytyy kolme koiraa, kaksi brasilianterrieriä ja yksi englanninkääpiöterrieri
helzy
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja helzy »

Alumiinifoliosta tein joskus ihan siten, että teippasin (minulla oli silloin kansilasi akvan päällä, joten teippi ei kärsinyt kosteudesta) sen valaisimeen loisteputkien taakse. Semmoinen noin 15 cm levyinen pala, riippuen tietysti valaisimen koosta ja putkien määrästä. Paras on tietysti, jos saa reunoille asti levitettyä, niin heijastuspintaa tulee enemmän.

Minun valaisinsysteemini on aika vaiheessa tällä hetkellä. Tuossa altaan päällä on nyt kaksiputkinen valaisinkotelo ja sen takan yksi putki(hieman lyhyempi kuin nuo toiset), jossa alumiinifolioheijastin. Tarkoituksena olisi kyhätä siis kahdelle putkelle oma kotelonsa, eli altaan päällä olisi siis kaksi kahden putken koteloa... Tajusitkohan mitään selityksistäni :mrgreen: . Ajattelin myös, että vaikka hiilidioksidia on paljon, voisin silti kokeilla hieman PMDD:tä vaihteeksi, josko kasvit tykkäisivät.
~200 litraa tetroja, kaksi Shetlantilaista "lammas"koiraa ja Belgianpaimenkoira Malinois. :)
http://sinisetotukset.blogspot.com/
Dude
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Dude »

Pidättekö valoa päällä 24/7 vai sammutatteko sen esim. yöksi??
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

10-12h päivässä valoa riittää. Eli yöksi pois.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Sissie
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sissie »

Tein alumiinifoliosta itselleni heijastimet ja ero oli silmin nähtävissä. Siis valaisinkotelon sisäpuoli oli osittain harjattua alumiinia(?) ja harmaata jotain maalisysteemiä. Nyt siellä on alumiinifolio :mrgreen:
Hurahatanut akvaarionhoitoon...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”