Kirjoahvenia 200l seura-akvaan, mitä?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

ammax
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ammax »

Tylsää sillä yksin varmaan ois ainakin :mrgreen: Mielenkiinnolla odottelen minäkin vastauksia
Tuntuu että ukko ja akka yhdistelmä ois hyvä, mutta jos se on ainaista kutemista nii varmaankin kanta vaihtuu...

Ja vielä lisäys:
Onko sinileuat ruokapuolella nirppiksiä vai rohmuja vai mitä? Yleensä ottain tuo ruokailu puoli kiinnostaa..
Ne tärkeät mitat; 100x45x45
ammax
Junior Member
Junior Member

Edelleen ahvenista: olen lukenut ja miettiny, mutta kysymyksiä on edelleen..
-Avainkirjoahvenet antavatko monnisten olla rauhassa? Toki tiedän, ettei varmaksi voi sanoa, mutta kannattaako edes yrittää yhteis eloa? Sama monnisten ja sinileukojen kanssa?
-Meneekö avaimilla hermo seeprakalojen kanssa, ovat meinaan aika aktiivisia joka kerroksen kulkijoita..

Siis nyt on kalasto lisäytynyt 18 seeprakalalla.
marDH
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marDH »

ammax kirjoitti:-Avainkirjoahvenet antavatko monnisten olla rauhassa?
- kyllä, ovat säyseimpiä ahvenia nitä mulla on ollut mutta myös värittömimpiä

Sama monnisten ja sinileukojen kanssa?
- jos monniset ovat n. 5-7cm kasvavaa lajia, sitä
pienempiä saattaa ahdistella (koiras ainakin pitää reviiristään kiinni, siksi allas koko olisikin syytä olla pitkähkö)

-Meneekö avaimilla hermo seeprakalojen kanssa, ovat meinaan aika aktiivisia joka kerroksen kulkijoita..
- ei mene, avain koiras on kaikista säysein niin reviirinsä puolesta kuin soidin aikanakin

Siis nyt on kalasto lisäytynyt 18 seeprakalalla.
Homma bueno 8-)
Alias; Nätti Jussi aka hayrimar/kuvablogi+steamster/feisbuuk: maan suurimman kruunaamattoman partamonni koiraan sekä kahden akvan omistaja (240l + 988l omavalmiste)
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

-Avainkirjoahvenet antavatko monnisten olla rauhassa?
- kyllä, ovat säyseimpiä ahvenia nitä mulla on ollut mutta myös värittömimpiä
Jos ajatellaan värejä sanan varsinaisessa merkityksessä, niin totta on, että avainkirjoahven ei väriloistolla tuo itseään esiin. Kala on kuitenkin varsin persoonallinen vaihtaessaan sävyä mielialan mukaan. Ihana kala!
marDH
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marDH »

f_isu kirjoitti:Kala on kuitenkin varsin persoonallinen vaihtaessaan sävyä mielialan mukaan.
- samaa mieltä
Alias; Nätti Jussi aka hayrimar/kuvablogi+steamster/feisbuuk: maan suurimman kruunaamattoman partamonni koiraan sekä kahden akvan omistaja (240l + 988l omavalmiste)
ammax
Junior Member
Junior Member

Kiitos marDH ja f_isu!
Tuo sinileuka kieltämättä vaikuttaa kauniimmalta kalaselta, mutta ehkä avain on "turvallisempi" vaihto ehto ekaks ahveneksi. Keltakäppänä alkoi tuntua pieneltä... Joten jos nyt avain ja sitten joskus siihen isoon altaasen joku muu :mrgreen:
Kiitos neuvoista ja mielipiteistä, nyt keskityn avaimista haalimaan kaiken mahdollisen tiedon... Edelleen vinkkejä vastaan otetaan [;)]
Saas nähdä miten kauan menee aikaa ennenkuin avaimet altaassa polskivat...
Onko paree olla ukko ja akka vai kaks ämmää? Yksinhän ei kande laittaa?
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Ihan voit yrittää hankkia pariskuntaa, mutta nuorista kaloista ei erota kovinkaan helposti sukupuolia, ainakaan ihan 100 %:sesti. Nämä kutee aika harvakseltaan ja ovat silloinkin aika harmittomia ja seura-akvassa ei useinkaan poikasia säästy. Mulla tuolla nuo kutee seura-akvassa parhaillaan ja hätinä sen huomasin.

Mulla oli pitkään altaassa vain kaksi koirasta ja ei niillä mitään isoja riitoja ollut (ei ollut naaraita, mistä riidellä).
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

ammax kirjoitti:Onko paree olla ukko ja akka vai kaks ämmää? Yksinhän ei kande laittaa?
Ota ukko ja akka :P
Ukon erotat pidemmästä selkäevästä myös peräevä pidempi.
Varma tuntomerkki on naaraan paksu munanasetinputki (näin Varjon kirjan mukaan, itse olen vain katsellut tuota selkäevän eroa).

Markku Varjon Akvaariokalat -kirja:
Avainkirjoahven (Cleithracara maronii)
* koko 10-12cm
* minimiakva 140 litraa
* ui pohjan tuntumassa
* pareittain
* pH 6-8
* kovuus <20
* asteet 22-25
* helppo hoitoinen, sopii seura-akvaarioon
nirppu kirjoitti:Mulla oli pitkään altaassa vain kaksi koirasta ja ei niillä mitään isoja riitoja ollut (ei ollut naaraita, mistä riidellä).
Meillä eka parin piti olla ukko ja akka, mutta olikin kaksi ukkoa. Toinen (nykyinen ukko) rökitti toisen yön aikana "sairaalakuntoon" -> kuoli vammoihin..kuukauden elelivät sovussa 180-litraisessa.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Joo, mä en siis todellakaan suosittele kahta koirasta samaan altaaseen eli ilman muuta pariskunta. Mulle tuli vaan vahingossa kaksi koirasta. Luovuin myöhemmin toisesta, kun naaras oli löytynyt.
Malys
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Malys »

Minulla eleli kaksi avainkirjoahven-ukkoa 250 litraisessa oikein sopuisstti. Toinen oli pomo. Sitten lisäsin altaaseen akan, joka sitten rökitti kummatkin ukot. Alempiarvoinen piti sitten luovuttaa eteenpäin, että sai olla rauhassa.

Ääni avaimille. Todellakin. Oma akka on vähän äkäpussi, jatkuvasti vaihtelemassa värejään, sen kaveri (sukupuoli tuntematon) on tyynen rauhallinen eikä pahemmin värejään vaihtele. Oli aika söpöä, kun tuo kaveri tuli akalle vuosi sitten (ukko oli kuollut ns. saappaat jalassa vajaa puoli vuotta aikaisemmin). Akka oli ollut vähän yksinäisen oloinen, sitten sai kaverin, jota piti jonkin aikaa pällistellä ja vähän jahdata. Tulokas ei luovuttanut, vaan hakeutui aina akan seuraan, vaikka sai aina jossain vaiheessa lähtöpassit. Lopulta akka pehmeni ja välillä nukkuivat samoissa puskissa. :mrgreen: Luovutusvoitto.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
ammax
Junior Member
Junior Member

No nyt pitää rueta paneutumaan noihin sukupuolien eroihin.
Mietiskelin pitäiskö miettiä varasuunnitelma monnisten ahdistelun varalle.. Tai sekopää poika parin
Liekö tämä oikeesti näin hankalaa, vai teenkö tästä vaan hankalaa? :roll:
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Joskus se voi olla hankalaa, että löytää pari, koska noi evien ero ei ole 100 %:n varma tunnistuskeino. Itse hankin ensin kaksi avainta, jotka molemmat oli koiraita. Hankin kaksi avainta lisää, joista toinen oli naaras. Hetken päästä vein siis kaksi hyvävoimaista koirasta eläinliikkeeseen ja sain niistä vähän rahaakin takaisin.

Joskus kirjoahventen kanssa joutuu miettimään sitä varasuunnitelma B. Esim. kun yritin samaan altaaseen tapparakaloja, niin jouduin viemään ne liikkeeseen takaisin, koska avaimet olisivat tappaneet ne kaikki. Monnisista ei ole kokemusta, mutta sen olen huomannut, että uusien kalojen tuonti altaaseen, saa avaimet aina äksyksi (kukas tänne taas yrittää tunkea). Mutta jos ne monniset on siellä jo ennen avaimia, niin hyvinkin voi onnistua.
nirppu kirjoitti:Kovasti mua ainakin kiinnostaisi, että mitä sinileukaharrastajat ajattelisivat myös siitä vaihtoehdosta, että altaassa olisikin vain yksi sinileuka katseenvangitsijana?
Mä olen tosissani tullut sille päälle, että jos mulla joskus on tilaa, niin mun altaaseen tulee vain yksi sinileuka, koska haluan sellaisen se kauneuden tähden, enkä niinkään sen kutemisen/sen yhteydessä sisustamisen tähden.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

nirppu kirjoitti:Monnisista ei ole kokemusta, mutta sen olen huomannut, että uusien kalojen tuonti altaaseen, saa avaimet aina äksyksi (kukas tänne taas yrittää tunkea). Mutta jos ne monniset on siellä jo ennen avaimia, niin hyvinkin voi onnistua.
Minulla on monnisia avainten kanssa ja ei ongelmia ole ainakaan vielä syntynyt. Ja tuo äksyily nyt seuraa ihan mitä tahansa pienintäkin oksan rasahdusta - tosin meillä näkyy vain herran tummumisena.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

f_isu kirjoitti:
nirppu kirjoitti:Monnisista ei ole kokemusta, mutta sen olen huomannut, että uusien kalojen tuonti altaaseen, saa avaimet aina äksyksi (kukas tänne taas yrittää tunkea). Mutta jos ne monniset on siellä jo ennen avaimia, niin hyvinkin voi onnistua.
Minulla on monnisia avainten kanssa ja ei ongelmia ole ainakaan vielä syntynyt. Ja tuo äksyily nyt seuraa ihan mitä tahansa pienintäkin oksan rasahdusta - tosin meillä näkyy vain herran tummumisena.
Meillä kyllä avainherra kävi ihan nyppäämässä uusia imunuoliaisia, kun ne hänen nurkkaukseensa tulivat, mutta muutamassa päivässä tottui jo ajatukseen, että ne nyt on samassa ja mitään ei voi.
ammax
Junior Member
Junior Member

Mukava kuulla, että monnisilla on edes mahdollisuus elää avainten kanssa :mrgreen:

Nyt näyttää siltä, että avainparin yritän saada (tilaan). Nyt siis kyselen taas lisää..
-Pitäiskö allasta sisustella avainten mieleiseksi? Siellä on nyt yksi kookos, mutta partamonni on valloittanut sen itselleen. Mietinkin voisko saviruukku olla ahventen mieleinen piilo, mutta liukeneeko siitä veteen mitään? Toista kantoa en viittis laittaa, kun on muutenkin ph niin matalalla (n. 6,4) Piilo ideoita vastaan otetaan [;)]
-Monipuolista ruokaa tarjoilla tarvii, mutta onko jotain hyväksi havaittua "ahven evästä"?
-Kotiuttamisesta sitten (hakua käytän mutta kysyn kuitenkin..) Karantteeni allasta ei ole. Miten voin ilman sitä taata tulokkaillen mahdollisimman pehmeän laskun? Ihanko normaali "pehmyt lasku"?

Ja sitten hiukka ohi aiheen:
Mietin tässä kannattasko nitriitti- ja ph-tippatestin lisäksi hankkii mieluummin nitraatti- vai KH-testiä? Kumpi parempi vai kannattaako kumpaakaan.. Eikös nuo nitriitti/nitraatti paljasta jos sortuu liika ruokintaan? Hankala arvioida tuota tarpeellista ruoan määrää, kun seeprat tuntuvat olevan kiinni joka suu palassa :cry:
ammax
Junior Member
Junior Member

Kiitos kaikille neuvova antaneille!
Avaimet tulivat päivänä eräänä altaaseen ja vaikuttavat rohkeilta (ei kai tulevia altaan kingejä?) ja jo joukkoon sulautuneita. Ensi vaikutelma on ett tosi ihanii kaloi :mrgreen: ovat he <3
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”