Viime yönä meinaan on kiven alle ilmestynyt tosi iso onkalo. Ihan ihmeissäni olen
Monni kaivoi montun?
Valvoja: Moderaattorit
Monni kaivoi montun?
Onko ihan tavallista, että partamonni kaivaa ison montun kiven alle? Miten se onnistuu tekemään sen?
Viime yönä meinaan on kiven alle ilmestynyt tosi iso onkalo. Ihan ihmeissäni olen
-
Fisuliina
- Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
- Sukupuoli: Nainen
Jep, melkoisia onkaloita nuo Hypancistrukset ja salamanteriplekot täälläkin kaivelee. Olen yrittänyt luoliakin kaikille tarjota mutta ei meinaa kelvata, ilmeisesti arvelevat kaivavansa paremman itse... Kaiken huippu on se, kun laitat altaaseen juuri oikeilla mitoilla tehdyn, hienon saksalaisvalmisteisen luolan ja seuraavana aamuna on yritetty kaivaa koloa sen alle!
Itse luola ei tunnu oikein kelpaavan muuta kun väliaikaiseksi piilopaikaksi.
Jahas. Ekan kerran minun monni teki sellaista. Pohjalla on isohkoa karkeaa soraa joten siksi ihmettelen. Luulisi, että sellaista soraa möyriessä menee ruvelle koko kroppa
Ymmärrän sen, että jotkut kalat tekevät pesän kiven tai kannon alle siirtäen kiven kerrallaan suullaan, mutta että kropallaan kaivaen. Huh huh..
Aina sitä oppii
Ymmärrän sen, että jotkut kalat tekevät pesän kiven tai kannon alle siirtäen kiven kerrallaan suullaan, mutta että kropallaan kaivaen. Huh huh..
Aina sitä oppii
-
Kalakaverit
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
-
Adrianna
- Elite Member

- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Meillä tuo "monni sp." kaiveli kurkunpalaa syödessään pohjaan asti olevan montun hienoon hiekkaan
. Intensiivistä ruokailua, varmaan aika näky, harmi että mokoma venkula tykkää puuhastella puuhansa öisin.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Partamonnille laitoin hienon vanhan savisen salaojaputken koloksi, niin se kaivoi niin kauan, kunnes putki oli pohjalla ja menee sitten putken ja pohjan&seinän väliseen pieneen koloon oleilemaan. Kumma tyyppi on hän.
Muutenkin monni päättää aika paljon sisustuksesta, mm. missä kasveja saa kasvattaa ja missä pitää olla tukin alitse kulkuväylä, ja missä sitä ei tarvita. Tietystä kohdasta se tonkii aina kasvit irti. Olen myöntynyt monnin valitsemaan sisustuslinjaan. Kotinsahan se on
Muutenkin monni päättää aika paljon sisustuksesta, mm. missä kasveja saa kasvattaa ja missä pitää olla tukin alitse kulkuväylä, ja missä sitä ei tarvita. Tietystä kohdasta se tonkii aina kasvit irti. Olen myöntynyt monnin valitsemaan sisustuslinjaan. Kotinsahan se on
Meidän partamonnimme kaivelee monttuja ympäri akvaarion, muttei se niissä asustele, sillä on vakkaripaikka kahden puun välissä olevassa ahtaassa kolossa.
Myös tulipallopleko on kova kaivlemaan. Sillä on kotopaikka kivikasassa, jonka pohjalle se on kaivanut kavaarion pohjalasiin ulottuvan kuopan pesäpaikakseen.
Myös tulipallopleko on kova kaivlemaan. Sillä on kotopaikka kivikasassa, jonka pohjalle se on kaivanut kavaarion pohjalasiin ulottuvan kuopan pesäpaikakseen.
Hei. Tosi kiva kun vastailitte tällaisen aloittelijan tyhmälle kysymykselle.
Olen käynyt aikoinaan lukemassa tältä palstalta monnien kaiveluista, mutta olin unohtanut koko jutun, koska oma monnini oli niin rauhallinen. Se on nyt n.10kk ikäinen ja aloitti siis nyt vasta remuamisen.
Vaihdoin eilen vettä ja monnin edellisenä yönä kaivama onkalo meni umpeen. Viime yönä se on tehnyt pienen syvennyksen saman kiven viereen. Siinä se köllötteli, kun menin valoja sytyttämään.
Minulla oli muuten aikoinaan täpläimumonni, joka eli kolmisen vuotta. Se ei koskaan kaivellut pohjahiekkaa. Melko erilaisia yksilöitä taitavat siis olla.
Olen käynyt aikoinaan lukemassa tältä palstalta monnien kaiveluista, mutta olin unohtanut koko jutun, koska oma monnini oli niin rauhallinen. Se on nyt n.10kk ikäinen ja aloitti siis nyt vasta remuamisen.
Vaihdoin eilen vettä ja monnin edellisenä yönä kaivama onkalo meni umpeen. Viime yönä se on tehnyt pienen syvennyksen saman kiven viereen. Siinä se köllötteli, kun menin valoja sytyttämään.
Minulla oli muuten aikoinaan täpläimumonni, joka eli kolmisen vuotta. Se ei koskaan kaivellut pohjahiekkaa. Melko erilaisia yksilöitä taitavat siis olla.
Monnien montunkaivuu
Tottahan monnikin voi ruopia kuopan jos pienehköt kirjoahvenetkin siihen pystyvät 
-
scareface
- Junior Member

Voi helposti onnistuu kuopan kaivuu.
itselläni kaksi partista kaivavat kilpaa erään akvaario koristeen alle kuoppaa.
Toinen kaivaa toisella puolella ja toinen toisella
Pyrstössä on valtava voima! Monesti olen nähnyt kun partis käy kyljelleen, kääntää pyrstön kaivuu kohdetta kohti. Sitten alkaa valtavasti heiluttaa pyrstöään ja karkea hiekkakin heiluu kyllä pois edestä
itselläni kaksi partista kaivavat kilpaa erään akvaario koristeen alle kuoppaa.
Toinen kaivaa toisella puolella ja toinen toisella
Pyrstössä on valtava voima! Monesti olen nähnyt kun partis käy kyljelleen, kääntää pyrstön kaivuu kohdetta kohti. Sitten alkaa valtavasti heiluttaa pyrstöään ja karkea hiekkakin heiluu kyllä pois edestä
-
NesteHukka
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
Tuntuu että ne haluavat juuri niin pienen kolon, mihin juuri ja juuri mahtuvat. Se takaa sen, että itseään isompi ei sinne mahdu saalistamaan.
Minullakin kuusisenttinen kultajuovapleko pitää turvapaikkanaan suodatinkotelon ja lasin välistä tilaa, jossa sitä on sitä vähemmän mitä ylemmäksi se menee. Samassa mestassa asustaa yksi vähän heikommin pärjäävä partis.
Minusta tuota kaivelua on kyllä hauska katsella, ja vähän isommankin plekon osalta. Kasveja tosin saa sitten istuttaa uudestaan...
Eilen muuten säikähdin todella, kun ilmeisesti tummaleväpleko porskautti päin kansilaseja. Hirveä loiskaus ja kolahdus oli vielä äänekkäämpi.
Minullakin kuusisenttinen kultajuovapleko pitää turvapaikkanaan suodatinkotelon ja lasin välistä tilaa, jossa sitä on sitä vähemmän mitä ylemmäksi se menee. Samassa mestassa asustaa yksi vähän heikommin pärjäävä partis.
Minusta tuota kaivelua on kyllä hauska katsella, ja vähän isommankin plekon osalta. Kasveja tosin saa sitten istuttaa uudestaan...
Eilen muuten säikähdin todella, kun ilmeisesti tummaleväpleko porskautti päin kansilaseja. Hirveä loiskaus ja kolahdus oli vielä äänekkäämpi.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
Meille kesällä "adoptiolapsena" muuttanut 16-vuotias isopurjepleko loiskauttelee vettä ja kolauttelee kansilaseja välillä aika komeasti (ja pelottavasti), kun kaverilla on mittaa mojovat 38 senttiä...NesteHukka kirjoitti:Eilen muuten säikähdin todella, kun ilmeisesti tummaleväpleko porskautti päin kansilaseja. Hirveä loiskaus ja kolahdus oli vielä äänekkäämpi.
Ja partikset kaivelevat meilläkin. Etenkin juurakon alle hiekkaa kaivamalla saa ilmeisesti hyvän jemmapaikan, johon eivät muut hevin pääse.
litroja 720+400+126