Eli ostin eilen päivällä perhoskirjoahvenpariskunnan ja kaikki on mennyt hyvin ja tullut hyvin toimeen monnisten sekä taistelukalojen 1u+1n kanssa! Heti ekana iltana ne kutivat takanurkkaan ja en nähnyt söikö ne itse munat vai ei ne nyppivät sitä kohtaa mihin olivat kuteneet puhdistivatko vain munia vai mitä? Nurkkaa kyllä vartioitiin niin hyvin kuin voitiin paitsi kun ajattelin ruokkia rankan kudun jälkeen niitä survarilla niin nehän ampas molemmat syömään ja monniset sain herkkuruoan kanssa. No tänään ne ovat uineet aina kun olen niitä seurannut niin siinä ihan etulasissa kiinni iha kuin ne kerjäisivät ruokaa vai pitäisikö olla huolissaan tollasesta levottomuudesta? Ja sitten vielä että miten saisin ph alemmas kun se on nyt 7-7,5 niin sitähän kannattaisi varmaan laskea kun nämä niin tarkkoja kuulemma arvoista ovat!
Minulla on yksi 64l akvaario vähän niin kuin virattomana, siellä on vain 12 sinineontetraa, meniskö tommonen perhoskirjoahven pariskunta siinä? Ei tartteis joka ikisen vieraan ihmetellä, et miks sulla ei oo ollenkaan kaloja tuolla... Sinineonit kun tuppaa pujahtamaan pusikkoon jos oikein työntää naamansa lähelle. Passaako lämpötilat? Nyt on 26 astetta, pH 6,5-7.
Kyllä se pH 6.5 on ihan passeli perhosille ja jos sopuisan parin onnistuisi löytämään, niin kyllä se 64 litraa voi riittää. Itsellä on juuri tällainen sopuisa pari, joka oli välillä tuolla 68 litraisessa ilman ongelmia. Kasvillisuutta, kun on vain riittävästi, että pääsee tarpeen vaatiessa toista piiloon. Toki niitä huonojakin kokemuksia löytyy, jos ei olekaan se sopuisa pari, joiden takia varmaan Helsingin akvaariokeskus mainitsee minimialtaaksi 90 litraa...
Toinen vaihtoehto altaaseesi voisi tietysti olla taistelukalakoiras. Taistelukalat ovat kans tosi näyttäviä ja rohkeita kaloja.
kuuluuko naaraan olla urosta värittömämpi uros loistaa hienosti sinistä mutta naaraassa ei sinistä ole niin paljon ero on tosi selvä? Ja kuuluuko niissä olla keltasia pystyraitoja peräosassa? Vai ovatko nämä jotain keltasen ja normaalin sekotuksia?
peltsi92 kirjoitti:kuuluuko naaraan olla urosta värittömämpi uros loistaa hienosti sinistä mutta naaraassa ei sinistä ole niin paljon ero on tosi selvä? Ja kuuluuko niissä olla keltasia pystyraitoja peräosassa? Vai ovatko nämä jotain keltasen ja normaalin sekotuksia?
Itse asiassa naaras voi olla värikkäämpikin kuin koiras, koska sen vatsa on lähes aina punaiselta hohtava (koiraassa ei ole punaista). Koska kalat kutivat jo sinulla, en usko kuitenkaan, että sukupuolten määritys olisi jotenkin väärä. Joskus voi toki olla niin, että naaras välttelee koirasta ja siksi vaalentaa värinsä.
Noista raidoista... Perhosen peräosa on aavistuksen raidallinen. Sanoisin harmaa-vaalearaidallinen. Toki noi mainitsemasi sekoituksetkin on mahdollisia.
peltsi92 kirjoitti:kuuluuko naaraan olla urosta värittömämpi uros loistaa hienosti sinistä mutta naaraassa ei sinistä ole niin paljon ero on tosi selvä?
Mulla ainakin perhosnaaraissa kulloinkin alistuneempana oleva on värittömänpi. Altaassani ui haaremi, yksi koiras ja kaksi naarasta. Koiras paimentaa naaraitaan vuorotellen niin, että pitää toisen ihan lähellään ja ajaa toisen pois. Se kauemmas ajettu on aina hyvin väritön kun taas lähellä pidettävä on "värit päällä". Naaraiden asema vaihtelee.
88-litraa Aasia
247-litraa seura-allas
41-litraa taiston yksiö
No sillon kun kutivat naaraalla oli hienommat värit kun koiraalla ja ei ne nyt ihan keltaset raidat ole vaan semmosen haaleat korostin tota vähän liikaa! Katotaan jos on vaikka vielä vähän stressiä niin ei värit näy niin loistokkaasti naaraalla!
Ajattelin kudettaa noita erillisessä kutuakvassa riitäisikö 20l akva ja mitä sinne pitäs laittaa suodattimen ja lämmittimen lisäksi ja kutemaan ne saa varmaan lämmön nostolla ja voimakkaalla ruualla?
Kumpi olis parempi haaremi vai pari? Tuosta on monta mielipidettä?itselläni on pari, ja ihan hyvin näyttää pärjäilevän. Tietysti mielelläni hankkisin vaikka kolmannenkin, sen verran kivoja kaloja on: tosi rohkeita, ahneita ja heti etulasissa kiinni, kun joku tulee akvaarion viereen. Nuo omat ahvenet elelee tälläsessä vedessä: ph 6,5 ja lämpötila 25-27C, vedessä turvetta. Miten noista pienistä ja nuorista kaloista erottaa sukupuolet (omista aikuisista kyllä näkee), kun ne on aika vähävärisiä ja pieniä?
(johtuu varmaan siitä, kun n. 70L altaassa kaupassa on n.10-15 perhoskirjoahventa?) noihin kaupanmyyjiin tässä kaupungissa en kauheasti luota, varsinkaan ahvenia tai monneja ostaessani. Sopiiko kutualtaaksi 40l? sinne pari vai haaremi?
peltsi92 kirjoitti:mä sanoin kaupan tädille että haluan pariskunnan ja hyvin se näytti tietävän!
Niin minäkin sanoin, mutta sain kaksi poikaa... Kävin vaihdattamassa, ja parin viikon kuluttua kaverin kasvettua, huomasin että minulla oli jälleen kaksi poikaa . Nyt minulla siis on kaksi poikaa, ihan hienosti tulevat juttuun, kun ei tyttöjä ole saatavilla. Tuo kuvio saattaa tosin muuttua, kun meinaan hommata muutaman tytön noille kaveriksi. Altaalla on kylläkin kokoa 540l, että eiköhän ne tuolla mahdu rellestämään.
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
Mulla oli välillä kaksi poikaa ja kaksi tyttöä tuolla 228 l altaassa ja kyllä ne ihan hyvin sopi samassa elämään. Tosin vain toisen tytön oli lupa kutea ja siis molemmat pojat yrittivät hurmata sitä.
Nyt ne sitten kuti kutualtaassa ja ei hoito kiinnostanut ruokaa vaan tulivat kerjäämään, joten siirsin ne takaisin pääaltaaseen ja laitoin ilmastimen kudun viereen. Kuuluuko munien olla harmaita vai onko ne hedelmöittymättömiä?
Joo ne on semmosia hieman kuultavan harmaita, tänään illalla on 2 päivää kudusta joka on poikasboxissa ilmastimen kera. Osa on valkosia, mutta suurin osa normaaleja ihan kun siellä olisi jotain mustia pisteitä jossain näkynyt. Jännittää!
Sattuuko sulla olemaan pientä pipettiä, niin voisit varovasti yrittää saada niitä valkoisia pois, koska nehän ovat pilallisia ja voivat pilaannuttaa myös muita.