Miksi tulisukaravun poikaset menehtyvät?

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pikku T
Starting Member
Starting Member

Miksi tulisukaravun poikaset menehtyvät?

Viesti Kirjoittaja pikku T »

Meillä on ollut rapula (28 l) noin ½ vuotta, asukkeina 10 kpl tulisukarapuja. Kaksi ensimmäistä kertaa kun naarailla oli munia, munat hävisivät naarailta ennenkuin munat olivat ehtineet kunnolla kehittyä. Kolmannen kerran naaras kantoi munia 3 viikkoa, ja munista kehittyi pieniä poikasia, jotka bongattiin n. 4 vrk:n ikäisinä. Saimme poikaset kasvamaan n. viikon ikäisiksi, ja sitten pian huomasimme ettei poikasia ollut enää missään. Tällöin olin pari päivää aiemmin karsinut rapulasta kasveja. Tarkkaan katsoin, ettei kasvien mukana mene poikasia "roskiin", ja eiköhän poikasetkin osaa mennä piiloon tarvittaessa.

Tämän jälkeen naaraat ovat kantaneet munia usemman kerran ihan täyden ajan, mutta kuoriutumisen jälkeen poikasia on näkynyt vain muutaman päivän ajan, ja sitten kuin kaikki olisivat menehtyneet.

Ensimmäisten menehtyneiden poikasten jälkeen olen jättänyt kasvien karsimisen tosi vähälle, ettei ravuille tulisi stressiä. Sekä vedet vaihtanut niin että letkun pää on altaassa ollut keskivedessä näkyvillä, ettei poikaset mene vaihtoveden mukana. Pohjaa olen imuroinut kovin niukasti.

Nyt viimeisimmät poikaset ovat kuoriutuneet 12.1, ja muutama poikanen bongattiin n. 2 vrk päästä. Nyt eilen ja tänään olen pitkään tiiraillut allasta, mutta missään ei näy poikasia. Jokohan taas poikaset ovat menehtyneet. Osaisikohan joku auttaa, olen kysellyt asiaa erinäisiltä akvaarioihmisiltä, mutta selvää syytä ei ole löytynyt. :(

Taustatietoja altaasta:
- Motonetin- muoviallas, 28 l, perustettu rapulaksi n.½ vuotta sitten, kypsytys ammoniakilla ja toimivan akvaarion pillisuodattimella
- ei lämmitintä, huoneenlämmössä 24 C
- suodatin Sera F400, joka pitäisi olla poikasille turvallinen+ ilmapumppu
- pohjalla Bilteman hieno hiekka ja kierteisiä
- kasveja: vauvankyynel, jaavansammal, jaavansaniainen, brasilian kääpiöruoho, hapsurotala, pallopartalevä
- vesiarvot: Jungle Quick Dip 6-N-1 testiliuskoilla: NO3 0, NO2 0, GH 4.2, Clorine 0, KH 4.5, PH 6.8
- vedenvaihdot 1 x viikko 50 % (välillä vaihtoväli 1½ viikkoa)
- kasvilannoitteet: PMDD
- aluksi ruokin joka toinen päivä, mutta viimeisten poikasten kuoriutumisen jälkeen olen ruokkinut hieman vähemmän joka päivä ajatuksella, että jos poikaset eivät ole saaneet tarpeeksi ravintoa.
Ruoat: spirulina tabletteja ja New Life Spectrum: small fish formula-rakeet
Kettunen
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kettunen »

Minusta tuo on pakko johtua vedestä, tai siitä, mitä sen seassa on. Käytätkö muuten jotakin vedenparannusainetta ja tuleeko vesi vanhan kerrostalon hanasta?

Joka tapauksessa kannataisi kokeilla vedenparannusaineita, koska kupari, jota voi vesijohtoputkista tulla, tappaa sukarapuja. Poikaset ovat varmaankin herkimpiä.

Itselläni Vantaan vesijohtovesi ei aiheuta mitään ongelmia, kun käytän vedenparannusaineita. En tiedä, onko se välttämätöntä, jotkut väittää että ei tarvitse, mutta myrkkyjä voi tulla myös talon omista putkista, varsinkin vanhan talon.

Sukaravut, useampi laji, voivat hyvin, värit on kirkkaat ja lisääntyvät hyvin, jopa vähän liiaksikin....
648 L pleko/monni*/ahven, 126 L seura, + jokunen kippo jotakin, joskus ja näistä kuvia: http://aket.wippiespace.com/images/album/Akvaariot/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hermis
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hermis »

Erinäinen akvaarioihminen ilmoittautuu :D.

Mietin tuota asiaa taas eilen ja itsellenikin tuli tuo kupari mieleen. Tietääkseni jokin vedenparannusaine on kuitenkin käytössä? No anyways, ehkä se kuparitestin hankkiminen vois olla hyvä juttu. Ainakin on sitten se suljettu pois, jos ei siitä muuta infoa saa.

Lisäystä vielä: Tuli vielä mieleen, että käytätkö altaassa mahdollisesti Easy-Carboa? Jonkin verran täällä on ollut juttua, että tulisukaravut eivät sitä välttämättä siedä. Itse en ole siksi sitä uskaltanut koskaan tulisukarapulassa koittaa. Onhan niitä myös tietenkin erilaisiakin kokemuksia.
pikku T
Starting Member
Starting Member

Kyllä, vedenparannusaine (Jungle;Star right) on ollut käytössä alusta asti. Unohdin sen vain alkuviestissäni mainita. Lienee ihan sopiva aine sukaravuille?
Käytössä on Espoon vesijohtovesi, jonka pitäisi olla ok. Täytynee testata vielä rapulan vedestä kupari, jos siitä löytyy selitystä.

Tällä hetkellä kaksi naaraista kantaa munia, olisi mukava saada ongelma selvitettyä pian. Onhan kurjaa, että rapuparat tekevät kokoajan munia, mutta poikasia ei lopulta jää eloon.

Nestemäistä hiiltä en ole käyttänyt altaassa.
pikku T
Starting Member
Starting Member

Tänään rapulan vesi on testattu akvaarioliikkeessä kuparin ja raudan suhteen. Molemmat arvot olivat normaalit, joten ei siis kuparikaan ollut syynä. Samalla tehtiin myös liuskatesti toisen valmistajan liuskoilla, kuin omani. Siinä osoittautui GH- arvoksi selvästi alle 4. Voisikohan tämä olla syynä rapupoikasten menehtymiseen, jos vesi on päässyt liian pehmeäksi? Omalla liuskatestilläni olin saanut kovuudeksi 4.2. Täytyisi sitten kai seuraavaksi varovasti ryhtyä kovettamaan vettä, mutta se onkin uusi juttu, joten täytyy haulla etsiä ohjeita ko asiasta. :roll:
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Minä en kyllä usko, että se ongelma olis toi GH -arvo. Näillehän ei yleensäkään tarvitse kovettaa vettä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”