Suodatin aina tukossa
Valvoja: Moderaattorit
Suodatin aina tukossa
Minulla on 200l altaassa Fluvalin 204 ulkosuodatin ja sen parina pintavettä kierrättämässä eheimin pickup 2010.
Ongelma on ulkosuodattimen tukkeutuminen(?). Tuntuu ettei se kierrätä vettä kuin ihan vähän. Käsitin että ulkosuodattimen puhdistusväli olisi useita kuukausia, mutta itselläni se virtaus heikkenee parissa päivässä tosi huomattavasti! Akvaariossa ei ole mitään "ongelmia". Mistä johtuu, että tuo suodatin "tukkeutuu" niin nopeasti? Suodatinmassoiksi olen laittanut duplan jotain muovisia biopalloja(halkaistuna, kun ovat niin isoja), Fluvalin makaroneja ja eheimin suodatinvanua. Onkohan tuota suodatinvanua liikaa, kun sitä on päälimmäisenä n. 3cm? Seko aiheuttaa tukkoisuuden? Suodattimen putsaamisen jälkeen vesi kiertää iloisesti, mutta tätä riemua ei kauaa kestä! En tajua. Eipä tuosta suodattimesta mitään massiivisia määriä moskaa edes tule kun sen siivoan, eihän se ole ehtinyt olla käytössäkään kuin vajaat 2 kuukautta! Edellisen kerran siivosin viikko sitten, kun ihmettelin veden heikkoa kiertoa. Samalla vähensin hieman tuota suodatinvanua.
Ongelma on ulkosuodattimen tukkeutuminen(?). Tuntuu ettei se kierrätä vettä kuin ihan vähän. Käsitin että ulkosuodattimen puhdistusväli olisi useita kuukausia, mutta itselläni se virtaus heikkenee parissa päivässä tosi huomattavasti! Akvaariossa ei ole mitään "ongelmia". Mistä johtuu, että tuo suodatin "tukkeutuu" niin nopeasti? Suodatinmassoiksi olen laittanut duplan jotain muovisia biopalloja(halkaistuna, kun ovat niin isoja), Fluvalin makaroneja ja eheimin suodatinvanua. Onkohan tuota suodatinvanua liikaa, kun sitä on päälimmäisenä n. 3cm? Seko aiheuttaa tukkoisuuden? Suodattimen putsaamisen jälkeen vesi kiertää iloisesti, mutta tätä riemua ei kauaa kestä! En tajua. Eipä tuosta suodattimesta mitään massiivisia määriä moskaa edes tule kun sen siivoan, eihän se ole ehtinyt olla käytössäkään kuin vajaat 2 kuukautta! Edellisen kerran siivosin viikko sitten, kun ihmettelin veden heikkoa kiertoa. Samalla vähensin hieman tuota suodatinvanua.
-
AkvaarioTyttö
- Senior Member

- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
-
-riff-
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit
Re: Suodatin aina tukossa!?
Biopallot ja makaroonit eivät juuri kerää sontaa itseensä. Kaikki törky päätyy siis vanuun joka tukkeutuu nopeasti. Siksi suodattimesta ei myöskään löydy isoja määriä moskaa.saagelo kirjoitti:. Mistä johtuu, että tuo suodatin "tukkeutuu" niin nopeasti? Suodatinmassoiksi olen laittanut duplan jotain muovisia biopalloja(halkaistuna, kun ovat niin isoja), fluvalin makaroneja ja eheimin suodatinvanua. Onkohan tuota suodatinvanua liikaa, kun sitä on päälimmäisenä n. 3cm? Seko aiheuttaa tukkoisuuden? Suodattimen putsaamisen jälkeen vesi kiertää iloisesti, mutta tätä riemua ei kauaa kestä! En tajua. Eipä tuosta suodattimesta mitään massiivisia määriä moskaa edes tule kun sen siivoan, eihän se ole ehtinyt olla käytössäkään kuin vajaat 2 kuukautta! Edellisen kerran siivosin viikko sitten, kun ihmettelin veden heikkoa kiertoa. Samalla vähensin hieman tuota suodatinvanua.
Ota kaikki vanut pois ja keskikarkeaa vaahtomuovia tilalle, esim. mattosuodatin levyä. Biopallot voisi myös vaihtaa johonkin toiseen massaan, vaikka Ehvi substratiin tai laavakiveen.
-
Aqualung
- Katalysaattori

- Sukupuoli: Mies
Komppaan -riff-iä tässä. Vanu pois suodattimesta ja pallotkin voisi tosiaan vaihtaa pienempään substraattiin. Keskikarkeaa suodatinmattoa sopivan kokoisena sisään ja päälimmäiseksi voi laittaa levyn hienoa jos siltä tuntuu.
Itse olen tykästynyt Eheimin EhfisubstratPro:hon massana mattolevyn lisäksi ja yhteenkään ulkoiseen en ole uutta hienosuodatusvanua laittanut sen ensimmäisen likaannuttua poistettavaksi asti.
Itse olen tykästynyt Eheimin EhfisubstratPro:hon massana mattolevyn lisäksi ja yhteenkään ulkoiseen en ole uutta hienosuodatusvanua laittanut sen ensimmäisen likaannuttua poistettavaksi asti.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Kokeilin vastaavaan ulkosuodattimeen imuputken ympärille laittaa verkon, joka estää vaikeimpien irtomömmöjen menemisen putkeen tukkimaan takaiskua.
Temppu toimi ainakin mulla. Nyt pelannut joulusta saakka puhalluksen paljoa hidastumatta vrt ennen sai putsata 1,5vkon välein.
edit. Niin mun ongelmahan oli se etten ollut keksinyt katsoa siihen imusuulle että sehän siinä meni aina tukkoon
Temppu toimi ainakin mulla. Nyt pelannut joulusta saakka puhalluksen paljoa hidastumatta vrt ennen sai putsata 1,5vkon välein.
edit. Niin mun ongelmahan oli se etten ollut keksinyt katsoa siihen imusuulle että sehän siinä meni aina tukkoon