Pitkän altaan valaistus ja suodatus

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Poppeli
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Pitkän altaan valaistus ja suodatus

Viesti Kirjoittaja Poppeli »

Seuraava projekti on kiekko- ja plekoallas, jolle pituutta tulee 220-250, syvyyttä 40(max 50) ja korkeus vielä epäselvä 50-60 kuitenkin.

Minkälaisen suodatuksen laittaisitte tuon kokoiseen altaaseen? Yksi suodattimista tulee olemaan eheim 2028 joka on jo tilattu ja tarkoitus maanantaina laittaa kypsymään.

Leväbarbeja laitan tuohon ainakin, menisikö tiikerinuoliaiset myös vai ovatko molemmat liian vilkkaita plekojen (helmipallo- ja salamanteripleko) seuraan?

Entäpä tuo valaistus jos tarkoitus laittaa minimaalinen sisustus, vain vaatimattomia kasveja, kantoja ja kiviä?
Vinkkejä ja ehdotuksia otan vastaan :) .
Isenhard
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies

Re: Pitkän altaan valaistus ja suodatus

Viesti Kirjoittaja Isenhard »

Poppeli kirjoitti:Seuraava projekti on kiekko- ja plekoallas, jolle pituutta tulee 220-250, syvyyttä 40(max 50) ja korkeus vielä epäselvä 50-60 kuitenkin.

Minkälaisen suodatuksen laittaisitte tuon kokoiseen altaaseen? Yksi suodattimista tulee olemaan eheim 2028 joka on jo tilattu ja tarkoitus maanantaina laittaa kypsymään.

Leväbarbeja laitan tuohon ainakin, menisikö tiikerinuoliaiset myös vai ovatko molemmat liian vilkkaita plekojen (helmipallo- ja salamanteripleko) seuraan?

Entäpä tuo valaistus jos tarkoitus laittaa minimaalinen sisustus, vain vaatimattomia kasveja, kantoja ja kiviä?
Vinkkejä ja ehdotuksia otan vastaan :) .
Kuva
Tuossa oma 60x60x250 valaistuksena 3x150w livalit, suodatuksena 1000L matot takanurkissa, vanhasta altaasta 2026. Tausta vielä tekemättä, sisustuksena kantoja + omenapuuta, diy pengerrys lasista joka on päällystetty värjätyllä kotikitillä+epoksilla.

viikon kokemusten jälkeen suodatukseen joutuu panostamaan lisää, ajattelin jotain 2x2252 tai 2028 ton 2026:sen lisäks tai peräti 2080.

eikös kiekot tykkää kasvillisuudesta joten kannattais siihen valaistukseen panostaa esim 3x70w monimetallit.
3 allasta
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Mun uutukainen.

Nyt on päätymattojen lisäksi tuolla Eheim Classic 2217, mikä tosin lähtee tuolta pian takaisin 540-litraiseen. Olen kyllä miettinyt, jos sitten jossakin vaiheessa laitan mattojen kaveriksi (tai matot kokonaan pois) 2 uutta Classic 2217sta (miksi näitä: edullisia, tuttuja minulle, ajavat asiansa).

Valoiksi tuohon tulee (toinen on vasta paikallaan) 2*150W monimetallit. Tosin en ainakaan vielä ole ihastunut monimetallien valoon - liian kirkkaat minun silmääni ja kun on tottunut siihen punertavaan valoon.. Jos silmä ei totu, niin sitten hommaan tuohon 4*1m (tuplaputkiset) loisteputkivalot - ehkä typerä ajatus, mutta mitään 2 metristä loisteputkihökötystä en aio ottaa..on jo noissa 150cm pitkissä ihan tarpeeksi nostelua.

Taustana itsellä on ihan tavallinen Tiimarin musta kartonki.

Ei tainnut näistä paljoa vastauksia tulla..kuhan kerroin :D..ja kerro sitten, kun tuo altaasi on pystyssä (tahtoo nähdä sen livenä!! - jos vielä huolitte kylään).
hande1
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja hande1 »

ajattelin jotain 2x2252 tai 2028 ton 2026:sen lisäks tai peräti 2080.
Itse laittaisin kerralla isoimman noista eli 2080:n ettei huoltoväli jäisi muutamaksi viikoksi. Meidän 900-litraisessa kiekkolassa on Eheim 2078,2028 ja 2026 + Eheim 2252 sisäsuodattimena ja tarkoitus on korvata juuri nuo pienemmät ulkosuodattimet 2080:llä huoltovälin pidentämiseksi.
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja -riff- »

Minä laittaisin suodatukseen Eheim Classic 2260 ja kaksi 2252:sta. Yksinkertaista ja kestäväksi todettua tekniikkaa.
Valoiksi kaksi 150 wattista monimetallia, tai jos haluat tasaisemman valon, kolme 70 wattista.
hannu
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja hannu »

Minä laittaisin vain 2 x 70W monimatallit. Jos kasveja ei ole tarkoitus ihmeemmin kasvatella on turha satsata liikaan valoon ja aika moni kasvi tulee noidenkin alla toimeen. Plekotkin ovat enemmän esillä hieman hämärämmässä altaassa.
Altaan ottaisin ehdottomasti 50 cm syvänä. Ylimääräinen 10 cm antaa mukavasti pelivaraa kalojen ja sisustuksen suhteen.
Poppeli
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Kiitos vastauksista.
Meillä oli yhdessä altaassa monimetallit ja vaikka niille teki mitä, olivat liian kirkkaat minun silmiin. Haluan tähän kuiten vähän valoa ja vähän kasveja, toiseen altaaseen jää ne kirkkaat valot ja paremmat rehut :)
Isenhard:in valaistus näytti kyllä hyvältä, mutta miten käy jos päädyn hieman matalampaan altaaseen (50cm) niin tuleeko valoa liikaa?
Saisko tuosta Arcadia Overtank 150cm 4:llä loisteputkella mitään nättiä aikaiseksi? Reunoille jäisi enemmänkin varjotilaa, mutta jakaantuuko valo liiankin epätaisaisesti?
hannu, luin että noita 70w monimetalleja on vaikeampi saada.
Tila johon allas tulee on tavallaan käytävä ja hieman mietityttää että 50cm syvä allas veisi liikaa tilaa, kun seinän ja altaan väliinkin on se tila laskettava.

Mattosuodattimen väkersin yhteen pienempään ja onpa se ollut yhdessä isossakin, en ole niistä koskaan pitänyt, vievät mielestäni liikaa tilaa.

f_isu, ilman muuta saa altaita tulla katsomaan uudestaan :) .

Taustaksi haaveilen kiviviritelmää, joissain altaissa niitä nähnyt ja näyttävät niin upeilta.

Suodatuksesta, jos mattoa en laita niin mikä kaveriksi Eheim 2028 kiekkoja silmällä pitäen.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Poppeli kirjoitti:..mutta miten käy jos päädyn hieman matalampaan altaaseen (50cm) niin tuleeko valoa liikaa?
..luin että noita 70w monimetalleja on vaikeampi saada.
50 cm korkeaan kannattanee valita ne 70W:n monimetallit, 150W:t jää senverran ylemmäksi että voi häikästä turhaan ja ainakin Tamlasta noita kannattaa kysellä. :)
Mikkor
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Mulla suodatuksena 225 cm pitkässä altaassa, 2*2252 jatkomodulein ja ulkosuodattimena 2080, lisäksi matot takakulmissa 1000 compacteilla.
Poppeli
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Kiitos Vesieläin, pitääpä alkaa etsiä kyseinen kauppa (netistä?).
Mikkor, aika paljon suodatusta kyllä 8O . Minkälaisella kalastolla?
Edelleen mietinnässä, että mitä laitan 2028 kaveriksi ja onko kiekkoihmisillä tuo 2252 käytössä vai 2048?
TertaTec 1200 voisin laittaa toiseksi ulkosuodattimeksi (löytyy kotoa jo), mutta riittääköhän.
hande1
Junior Member
Junior Member

Edelleen mietinnässä, että mitä laitan 2028 kaveriksi ja onko kiekkoihmisillä tuo 2252 käytössä vai 2048?
Isoon tankkiin kannattaa ihan oikeasti laittaa sen kokoiseen tankkiin tarkoitettuja suodattimia. Pienten altaiden vesi pysyy kyllä kirkkaana vaikkapa yhdellä 2028:lla, mutta jos tuplaat altaan koon niin kaksi ko. suodatinta ei tahdo enää riittääkään.

Eli vastaan toisen kerran, että laita kerralla riittävän kokoiset suodattimet ettei tarvitse heti kokea pettymystä kun vesi ei olekaan kirkas ja kaikenlaista hitusta leijailee vedessä. Kiekot kun ovat vielä aika sotkuisia syömäreitä... Itse unohtaisin sisäsuodattimille perustuvat ratkaisut (useampi sisäsuodatin + pieni ulkosuodatin). Pitkään altaaseen ehdottomasti sisäsuodattimeksi 2252, jonka teho on 2048:aan verrattuna kaksinkertainen ja suodatinpatruunat paksumpia ja teknisestikin jämäkämpi laite.
Poppeli
Senior Member
Senior Member
Viesti:

hande1 kirjoitti:
Isoon tankkiin kannattaa ihan oikeasti laittaa sen kokoiseen tankkiin tarkoitettuja suodattimia. Pienten altaiden vesi pysyy kyllä kirkkaana vaikkapa yhdellä 2028:lla, mutta jos tuplaat altaan koon niin kaksi ko. suodatinta ei tahdo enää riittääkään.

Eli vastaan toisen kerran, että laita kerralla riittävän kokoiset suodattimet ettei tarvitse heti kokea pettymystä kun vesi ei olekaan kirkas ja kaikenlaista hitusta leijailee vedessä. Kiekot kun ovat vielä aika sotkuisia syömäreitä... Itse unohtaisin sisäsuodattimille perustuvat ratkaisut (useampi sisäsuodatin + pieni ulkosuodatin). Pitkään altaaseen ehdottomasti sisäsuodattimeksi 2252, jonka teho on 2048:aan verrattuna kaksinkertainen ja suodatinpatruunat paksumpia ja teknisestikin jämäkämpi laite.
Tässäpä se, kun litroja en ole lisäämässä, vaan altaan pituutta.
(Nyt tuossa 470 litraisessa on vain Tetratec 1200 ja AquaEl 1000UV, tänään tulee se 2028.)
Laitan sitten sen 2252, kiitos hande1, olin jotenkin missannut että sinulla siis on kiekkoja ja juuri tuo sisäsuodatin. Itsekin haluan mieluummin kaksi tehokasta ulkosuodatinta ja yhden sisäsuodattimen, entä monta sisäsuodatinta.
hande1
Junior Member
Junior Member

Tässäpä se, kun litroja en ole lisäämässä, vaan altaan pituutta.
Aivan, siis sulla litramäärät noiden mittojen mukaan siis maksimissaan 750 litraa ja minimissään 440 litraa. Jos maksimimäärään aiot laittaa, silloin suosittelen isompia suodattimia. 2252:n puhallisteho riittää kaksimetrisen altaan päästä päähän, 2048 noin puoleen väliin (molemmat löytyvät itseltäni ja olen niitä kokeillut). 2252:n puhallus on aika voimakas ja pistemäinen, mutta pitkässä altaassa se ei haitanne.

Btw... kiekko on näyttävä kala silloin kun sillä on tilaa uida, itse laittaisin ilman muuta noilla maksimimitoilla, ainakin korkeutta 60 cm. Omassa tankissa syvyyttä on 75 cm ja tuo 40 tuntuu aika vähältä syvyysvaikutelman saamiseksi.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Poppeli kirjoitti:..pitääpä alkaa etsiä kyseinen kauppa (netistä?)
Soittele suoraan, niin helpoiten löytyy se mitä ettii, tuolta sivuilta löytyy yhteystiedot;
http://www.tamla.fi/
Poppeli
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Vesieläin, kiitos linkkivinkistä.

hande1, olet kyllä auttanut tässä todella paljon, iso kiitos. Juuri noita vertailukokemuksia kaipasinkin, saa muutkin vinkkiä kyseisistä suodattimista.
Tosiaan tila, johon allas tulee vaatii pitkää ja kapeaa allasta, korkeudessa ja pituudessa voin joustaa, mutta syvyyttä voi max olla sen 50cm.
aquaario
Member
Member

Viesti Kirjoittaja aquaario »

Itse vuoden kokeilleena voin todeta että olisi pitänyt laittaa 2m pitkään altaaseen molempiin päihin yhtä tehokkaat ulkosuodattimet. Nyt pienemmän (Eheim 2226) huoltoväli on 3-4 viikkoa ja suodatin menee helposti tosi tukkoon kun isompi suodatin (Eheim 2028) puhaltaa kaiken roskan toiseen päätyyn eikä vedenkierto ole tasainen. Isomman suodattimen saa putsata 4-5 kuukauden välein. Pienempi toimii lähinnä roskan, sukarapujen ja kalanpoikasten kerääjänä. :roll:

Valaistukseksi vaihtaisin 70W monimetallit (3-4kpl) 4 loisteputken (58W) tilalle kun haluaisin altaasta taas avonaisen ja valoisamman. Tosin alkuun kävisi myös parannukseksi 1m mittaiset loisteputkivalaisimet (yht. 10x30W putkia). Ja pääasiassa siis kasveja kasvattelen.
Ellei viime hetkiä olisi, mitään ei tulisi tehdyksi. aquaario.tk
Poppeli
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Kiitoksia aquaario, juuri näitä omakohtaisia kokemuksia olen kaivannut että mikä on kannattanut -ja mikä ei. Sinulla ei ole siis sisäsuodatinta roskankerääjänä? Saako vielä kysyä, että millainen pohjamatsku sinulla altaassa on?
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Ihmettelen miten ihmiset saavat 2028:n tukkoon muutamassa kuukaudessa, itse pesin juuri yhden, ollut kaksi vuotta koskematta... Ettekai te käytä sitä tiheää valkoista vanua suodattimessa?
Poppeli
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Maaliskyy kirjoitti: Ettekai te käytä sitä tiheää valkoista vanua suodattimessa?
Kyllä minä ainakin käytän 8muissa suodattimissa siis ja kyllä sen tuohon uuteenkin laitoin).
aquaario
Member
Member

Poppeli kirjoitti:Sinulla ei ole siis sisäsuodatinta roskankerääjänä? Saako vielä kysyä, että millainen pohjamatsku sinulla altaassa on?
Yksi pieni mattosuodatin on tuolla heikomman ulkosuodattimen päässä lähinnä vain vettä kierrättämässä, eikä siihen kovin paljon roskaa tartu kun 2226 imee samassa päädyssä. Sisäsuodatin voisi olla ihan asiallinen roskien kerääjä, mutta kun pienempien altaiden suodattimia joutuu rassaamaan kohtuu usein niin en ole vielä isoon altaaseen viitsinyt laittaa.

Pohjalla on hiekkapuhallushiekka (raekoko 0,7 - 1,2 mm) ja sen alla lannoitehiekka. Pohja on toiminut nyt ihan kivasti, vaikka pohjamatskua tulikin yhteensä ehkä hieman liikaa.

Pitää vielä Maaliskyylle kommentoida että suodattimien tukkoisuushan riippuu hieman siitä miten paljon akvaariossa on kasveja, kaloja ja näiden jätteitä. Mun akvaario on aika vehreä ja siellä on kaksi parvea suursyömäreitä, joten jätettä tulee tasaiseen tahtiin. Ei mun 2028 tukkoon ole vielä koskaan mennyt. Se on ollut mulla vajaan vuoden ja 2 kertaa olen sen avannut. Normaalit massat on molemmissa suodattimissa ja valkoinen vanulevy päällimmäisenä.
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Oman kokemukseni mukaan valkoinen vanu kannattaa jättää pois ja korvata sinisellä sienellä tai keskikarkealla matolla joka suodattaa pientä hitulaa muttei tuki läheskään niin helposti. Kasvialtaassa ja sotkevien/penkovien kalojen kanssa saa muuten olla myötiinsä puhdistamassa suodatinta.
hande1
Junior Member
Junior Member

Itse olen poistanut valkoisen vanulevyn kaikista ulkosuodattimista ja korvannut sen keskikarkealla mattosuodatinlevyllä (3 cm). Tukkoon menee muutoin tosi nopeasti.
Poppeli
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Enpä ole moisesta ennen kuullutkaan, mutta pitääpä ottaa vinkistä opiksi tässäkin.
aquaario
Member
Member

Re:

aquaario kirjoitti:pienemmän (Eheim 2226) huoltoväli on 3-4 viikkoa
Ja mitähän olen miettinyt tätä kirjoittaessa kun tässä piti lukea 3-4 kuukautta. :mrgreen:

Nyt akvaariossani on Seran sisäsuodatin (mallia "mattosuodatin") samassa päässä pörräämässä 2226:n kanssa ja jälkimmäisen huoltoväli on nyt pidentynyt oleellisesti. Isomman ulkosuodattimen pohjalle ei ole enää kerääntynyt juuri mitään lietettä kolmessa kuukaudessa, joten senkin huoltoväli saattaa venyä todella pitkäksi nyt kun se on ehtinyt kunnolla kypsyä. Jos nyt näin jälkikäteen ajattelee, niin olisin ottanut molempiin päätyihin samanlaiset ulkosuodattimet. :roll:

Valaistuksena 2 metrisessä altaassani on 4x58W loisteputket, mutta ne lämmittää vettä niin julmetusti, että olen miettinyt muita valaisinvaihtoehtoja. Olen jo nostanut valaisimia n. 10cm jatkokehyksellä ylöspäin, mutta ei se auta ilman tuulettimia. Tuuletinprojekti on nyt jäissä koska valaistuksessa on myös ongelmana akvaarion päätyjen hämäryys, kun 150cm putket on 2m kotelossa limittäin. Akvaarion molemmat päädyt jää n. 40 cm matkalta vain kahden putken varaan, eikä kasvit viihdy nurkissa (vallisneria menee, mutta vähänkin vaativammat kasvit kituu ja köynnöstävät kasvattaa vain vartta eikä leveyttä).

Sitten jos kansilaseista pääsisi eroon, niin luulisi helpottavan lämpöongelmat. Vaihdan kerran viikossa vettä ja saan laskea reilusti kylmempää vaihtovettä tilalle, ettei altaan lämmöt nouse yli 28 asteen (kun tavoite olisi pitää lämmöt 25-26 asteessa). 3x70W monimetallia voisi olla hyvä vaihtoehto, jos löytyisi yhtenäinen siisti valaisin (esim. tämän Arcadian slimline pendant tyylinen) eikä hinta kaataisi taloutta. Valmiissa valaisinpaketeissa taitaa tosin olla se ongelma, että pidemmissä valaisimissa wattimäärät nousee huikeisiin lukemiin (esim. 165cm pitkässä monimetallit 3x150W + 2x80W T5-putket), jolloin akvaarioni W/litra -suhde olisi yli 1,5. Aika huima luku 45cm korkealle altaalle. :P

Löysin AW:stä yhden keskustelun, jossa on mielenkiintoista keskustelua valaistuksen määrästä ja laadusta. Täytyypä lukaista se jonain kauniina päivänä ajatuksella läpi. 8-)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”