aquaario kirjoitti:pienemmän (Eheim 2226) huoltoväli on 3-4 viikkoa
Ja mitähän olen miettinyt tätä kirjoittaessa kun tässä piti lukea
3-4 kuukautta.
Nyt akvaariossani on Seran sisäsuodatin (mallia "mattosuodatin") samassa päässä pörräämässä 2226:n kanssa ja jälkimmäisen huoltoväli on nyt pidentynyt oleellisesti. Isomman ulkosuodattimen pohjalle ei ole enää kerääntynyt juuri mitään lietettä kolmessa kuukaudessa, joten senkin huoltoväli saattaa venyä todella pitkäksi nyt kun se on ehtinyt kunnolla kypsyä. Jos nyt näin jälkikäteen ajattelee, niin olisin ottanut molempiin päätyihin samanlaiset ulkosuodattimet.
Valaistuksena 2 metrisessä altaassani on 4x58W loisteputket, mutta ne lämmittää vettä niin julmetusti, että olen miettinyt muita valaisinvaihtoehtoja. Olen jo nostanut valaisimia n. 10cm jatkokehyksellä ylöspäin, mutta ei se auta ilman tuulettimia. Tuuletinprojekti on nyt jäissä koska valaistuksessa on myös ongelmana akvaarion päätyjen hämäryys, kun 150cm putket on 2m kotelossa limittäin. Akvaarion molemmat päädyt jää n. 40 cm matkalta vain kahden putken varaan, eikä kasvit viihdy nurkissa (vallisneria menee, mutta vähänkin vaativammat kasvit kituu ja köynnöstävät kasvattaa vain vartta eikä leveyttä).
Sitten jos kansilaseista pääsisi eroon, niin luulisi helpottavan lämpöongelmat. Vaihdan kerran viikossa vettä ja saan laskea reilusti kylmempää vaihtovettä tilalle, ettei altaan lämmöt nouse yli 28 asteen (kun tavoite olisi pitää lämmöt 25-26 asteessa). 3x70W monimetallia voisi olla hyvä vaihtoehto, jos löytyisi yhtenäinen siisti valaisin (esim. tämän
Arcadian slimline pendant tyylinen) eikä hinta kaataisi taloutta. Valmiissa valaisinpaketeissa taitaa tosin olla se ongelma, että pidemmissä valaisimissa wattimäärät nousee huikeisiin lukemiin (esim. 165cm pitkässä monimetallit 3x150W + 2x80W T5-putket), jolloin akvaarioni W/litra -suhde olisi yli 1,5. Aika huima luku 45cm korkealle altaalle.
Löysin AW:stä yhden keskustelun, jossa on mielenkiintoista keskustelua
valaistuksen määrästä ja laadusta. Täytyypä lukaista se jonain kauniina päivänä ajatuksella läpi.