Aksun merivesipytyn pystytys
Valvoja: Moderaattorit
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Re: Aksun merivesipytyn pystytys
Mistäs kaikkialta oikein tilasit nuo tavarat? Millaisia postikuluja, hintatasoa, jne? Jotain linkkejä voisit laittaa. Itselläni on myös projekti alussa.
-
- Member
- Akvaarioseurat: Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Noin puolet tavaroista olen ostanut vähän käytettynä muilta harrastajilta tässä vuoden mittaan. Noin puolet tilasin Saksasta, aquapro2000-nimisestä liikkeestä. Palvelu oli heillä todella hyvää ja lähettivät mm.painavat tavarat vasta seuraavalla viikolla, etteivät kevyemmät paketit liiskaannu kuljetuksessa jne. Suhteellisen nopea oli toimituskin, kauimman aikaa meni rahojen näkymisessä heidän tilillään (yli viikko!)
Postikuluista neuvottelin erikseen, ja mielestäni olivat aika kovat, siis verrattuna siihen, että ostaa Suomesta. Ehkä olisin ostanut Suomesta enemmän, mutta loppujen lopuksi totesin, että on helpointa minulle, jos rajoitan ostokseni tiettyihin kauppoihin, joista saan sitten "kaiken". Lisäksi myös aikataulullisesti oli paras ratkaisu tilata esim.vaahdotin suoraan saksasta.
Hiekat ja korallimurskan tilasin coral reef finlandista. Sieltä tilasin myös joitakin muita pientavaroita. Viimeisimpänä tuli monimetalliin polttimo, joka oli postin kuljetuksessa mennyt säpäleiksi. EN nyt sitten tiedä, että mitä kautta homma hoituu...
Postista kehoittivat ottamaan ensin yhteyden coral reef finlandiin, koska yleensä kuulemme menettely on sellainen, että myyjä toimittaa uuden vastaavan tilalle ja sitten itse hakee korvauksia. No, katsotaan miten tässä nyt käy sitten.
Eli sen voin sanoa jo tässä vaiheessa, että hyvin suunniteltu on ihan oikeasti puoliksi tehty
Itse olen todella todella tyytyväinen, että aloin ostamaan tarvikkeita niin hyvissä ajoin, aina heti kun myyntiin jollakulla tuli.
Ps. Tarvisin vielä vedenpinnantasaajan!! Tunze tai MIELUITEN HAAGA kiinnostaa. Onko kenelläkään valmiina Haaga-anturia? YV YV YV
Postikuluista neuvottelin erikseen, ja mielestäni olivat aika kovat, siis verrattuna siihen, että ostaa Suomesta. Ehkä olisin ostanut Suomesta enemmän, mutta loppujen lopuksi totesin, että on helpointa minulle, jos rajoitan ostokseni tiettyihin kauppoihin, joista saan sitten "kaiken". Lisäksi myös aikataulullisesti oli paras ratkaisu tilata esim.vaahdotin suoraan saksasta.
Hiekat ja korallimurskan tilasin coral reef finlandista. Sieltä tilasin myös joitakin muita pientavaroita. Viimeisimpänä tuli monimetalliin polttimo, joka oli postin kuljetuksessa mennyt säpäleiksi. EN nyt sitten tiedä, että mitä kautta homma hoituu...

Eli sen voin sanoa jo tässä vaiheessa, että hyvin suunniteltu on ihan oikeasti puoliksi tehty

Ps. Tarvisin vielä vedenpinnantasaajan!! Tunze tai MIELUITEN HAAGA kiinnostaa. Onko kenelläkään valmiina Haaga-anturia? YV YV YV

Olohuoneessa 800:n litran kalakeitto suolan kera.
-
- Member
- Viesti:
Niin, sehän mun piti vielä sanoa, että huomenna lähden hakemaan sitä kiveä
*jännittää*
Allas ei ole vielä ihan valmiina, PVC-putkitukset puttuu kaikki
Ajattelin kuitenkin ladata kivet yläaltaaseen ja laittaa ilmastuksen ja ehkä yhden streamin päälle. Putkien pitäisi tulla heti maanantai-tiistai akselilla, ja jo minulla olevat osatkin ovat melko pitkälle valmiiksi soviteltu. Taitaa olla, että liimailenkin niitä niin pitkälle valmiiksi kuin mitä mahdollista huomenillalla (jos jaksan)

Allas ei ole vielä ihan valmiina, PVC-putkitukset puttuu kaikki

Ajattelin kuitenkin ladata kivet yläaltaaseen ja laittaa ilmastuksen ja ehkä yhden streamin päälle. Putkien pitäisi tulla heti maanantai-tiistai akselilla, ja jo minulla olevat osatkin ovat melko pitkälle valmiiksi soviteltu. Taitaa olla, että liimailenkin niitä niin pitkälle valmiiksi kuin mitä mahdollista huomenillalla (jos jaksan)
-
- Senior Member
- Viesti:
Kuulostaapa hyvältä. ^^
Itse tässä myös lähes yhtä innoissani tuon oman projektin kanssa. Tosin tässä vaiheessa kasassa on vasta taso (tein MDF-levystä ja hyvä tuli, enää pintaviimeistelyä vailla.) Ja jotain tekniikkajuttuja puuttuu vielä.
Mistäs nuo kivet hommasit? Joltain harrastajalta? Hankala tuo kivi kun ei tiedä yhtään mistä voisi sitä saada.
Porasit siihen altaaseen sen rei'iän... Veikkaan, ettet sitä terää enää hirveästi käytä? Myy mulle.
Itse tässä myös lähes yhtä innoissani tuon oman projektin kanssa. Tosin tässä vaiheessa kasassa on vasta taso (tein MDF-levystä ja hyvä tuli, enää pintaviimeistelyä vailla.) Ja jotain tekniikkajuttuja puuttuu vielä.
Mistäs nuo kivet hommasit? Joltain harrastajalta? Hankala tuo kivi kun ei tiedä yhtään mistä voisi sitä saada.
Porasit siihen altaaseen sen rei'iän... Veikkaan, ettet sitä terää enää hirveästi käytä? Myy mulle.

-
- Member
- Viesti:
Haha, ei ole mun terä vaan Jukka:lta lainassa. Laitahan YV:tä sinne suuntaan. Itseasiassa heiltä allassetin alunalkuaan ostinkin 
Kivet on toiselta harrastajalta. Kivi oli mullekin se "kompastuskivi" ja itseasiassa suunnittelin, että olisin mennyt syksymmällä ruotsiin hakemaan koko satsin, koska siellä kivi on edullisempaa ja usein laadukkaampaakin. Tää, että sain kivet toiselta harrastajalta, oli silkaa onnea, mutta TOISAALTA ei se sitä tarkoita, ettenkö syksymmällä menis sinne ruotsiin merivesiliikkeisiin kuitenkin
Kannattaa lukea nyt alkukesästä ilmestynyt apo, siellä on Katjan kirjoittama juttu ruotsin merivesiliikkeistä! Mutta varoitan: iskee kaamea himä lähteä sinne
Pitää varmaan alkaa jossain välissä järjestellä semmosta kunnon kimppareissua sinne, koska porukalla on paljon mukavampi matkustaa
Mutta katotaan sitä sitte vaikka veronpalautusten aikaan....

Kivet on toiselta harrastajalta. Kivi oli mullekin se "kompastuskivi" ja itseasiassa suunnittelin, että olisin mennyt syksymmällä ruotsiin hakemaan koko satsin, koska siellä kivi on edullisempaa ja usein laadukkaampaakin. Tää, että sain kivet toiselta harrastajalta, oli silkaa onnea, mutta TOISAALTA ei se sitä tarkoita, ettenkö syksymmällä menis sinne ruotsiin merivesiliikkeisiin kuitenkin

Kannattaa lukea nyt alkukesästä ilmestynyt apo, siellä on Katjan kirjoittama juttu ruotsin merivesiliikkeistä! Mutta varoitan: iskee kaamea himä lähteä sinne

Pitää varmaan alkaa jossain välissä järjestellä semmosta kunnon kimppareissua sinne, koska porukalla on paljon mukavampi matkustaa

-
- Senior Member
- Viesti:
iso5817 kirjoitti:Haha, ei ole mun terä vaan Jukka:lta lainassa. Laitahan YV:tä sinne suuntaan. Itseasiassa heiltä allassetin alunalkuaan ostinkin
Pitää varmaan alkaa jossain välissä järjestellä semmosta kunnon kimppareissua sinne, koska porukalla on paljon mukavampi matkustaaMutta katotaan sitä sitte vaikka veronpalautusten aikaan....
Mukana \o/ Ruåttissa on kaikki parempaa.

-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Heee, tämäkin lähtisi mieluusti reissuun! 

Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Jes, mukana ollaan!! Ollaanki jo avovaimon kans tuota suunniteltu 

Ja taas nousee kiven hinta suomessa kun volyymit laskee...
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: SMAS
Ai minkä kiven? Suomesta ei ole saanut kunnon kiveä ainakaan vuoteen. Joistain liikkeistä saa tilaamalla mutta sitten on otettava mitä laatikossa sattuu olemaan.Teemu Salonen kirjoitti:Ja taas nousee kiven hinta suomessa kun volyymit laskee...
Näinpä. Kannattaako pitää kiveä varastossa kun jengi hakee sen joka tapauksessa ruotsista?
Aikanaan kun itselläni oli suolavettä huoneen nurkassa, oli pelkästään tukkumyyjiä muistaakseni kolme kappaletta. Tällä hetkellä ei tukkumyyjiä ole enää ollenkaan. Eli jos liike haluaa kiveä/koralleja/muuta elämää, on sen tilattava se setti itse. Rahtikulut jne. ovat silloin luonnollisesti reippaasti isommat.
Aikanaan kun itselläni oli suolavettä huoneen nurkassa, oli pelkästään tukkumyyjiä muistaakseni kolme kappaletta. Tällä hetkellä ei tukkumyyjiä ole enää ollenkaan. Eli jos liike haluaa kiveä/koralleja/muuta elämää, on sen tilattava se setti itse. Rahtikulut jne. ovat silloin luonnollisesti reippaasti isommat.
Saahan ruottista tilattua tavaraa tänne, miks vaivautua sinne asti, toisaaltaan eihän toi oo ku laivan vaiva
. Itse olen kyl menossa elokuussa ostoksille sinne.

-
- Senior Member
- Viesti:
jafar kirjoitti:
Ai minkä kiven? Suomesta ei ole saanut kunnon kiveä ainakaan vuoteen. Joistain liikkeistä saa tilaamalla mutta sitten on otettava mitä laatikossa sattuu olemaan.
Ehkä se juttu siinä onkin, kauppias/maahantuoja joutuu ottamaan sen, mitä laatikossa sattuu olemaan ja jos siitä sitten asiakkaat ottavat vain sen, mikä silmää miellyttää. Sitten sitä jää varastoihin pyörimään (varastointi=kallista) tai jopa myymättä.
Mutta ostaisitteko jos alkaisin maahantuomaan?

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: SMAS
Tuo kiven maahantuonti ei ole ihan simppeli juttu ne kun ovat CITES-lupien takana, jos siis tuodaan itse suoraan esim. Indonesiasta. Nämä kivet joita nyt on ollut tilattavissa ovat 97% Ruotsista tullutta ja tähän hommaan ei tarvita lupaa ja kivetkin ovat olleet kyseenalaista laatua (varastossa pitkään seisonutta). Lupien saaminen maahantuontia varten ei ole ihan yhtä helppoa kuin kirjastokortin hakeminen. Käsittääkseni pitää olla kontakteja maahan/henkilöön josta tavaraa olet tuomassa. Myös jotain maakohtaisia kiintiöitä on olemassa.
Täälläkin foorumilla on ainakin yksi joka osaa kertoa tarkemmin miten asia oikeasti etenee.
Täälläkin foorumilla on ainakin yksi joka osaa kertoa tarkemmin miten asia oikeasti etenee.
Sen mitä tässä on keskustelua seurannut niin tuntuu melko mahdottomalta, että mikään pieni liike näinkin peräpohjolassa ja tällä harrastajamäärällä, (joista suurin osa tilaa tavaraa suoraan ulkomailta) voisi tuoda yrittäjälle leipää pöytään.
Jos tänne Suomeen haluttaisiin kunnon merivesiliike (mitä nyt entinen siniriutta oli.. yhtään väheksymättä muitakaan, jotka myyvät merivesitavaraa suomessa) niin tällä hetkellä näkisin parhaimmaksi vaihtoehdoksi, että joku suuremman maailman (ehkä ruottista tai germaaniasta) merivesiliike laittaisi tänne pytingin pystyyn niinkuin ketjun jatkoksi. Ainoa tapa millä saisi hintoja alemmas ja varmemmat toimitukset. Yksittäinen liike joutuu pitämään kovia hintoja ja tilauksissa (tukkureilta) tulee vähän mitä sattuu. Siinä on varmasti ikävässä välikädessä kun asiakkaat ei ymmärrä miksi tavaraa ei tule ja harrastus kuolee odotukseen.
Ja jos maailmalla ei ole tämmöisiä "franchising"-merivesiketjuja niin äkkiäkös sellaisen pykää pystyyn. Vähän niinkuin noi 4pets tai faunatar... yhtäkkiä vaan kaikki yksityiset pienet eläinkaupat oli vaihtanu nimee. Siinä ei tarttis tehdä kun sopimukset tukkureiden ja liikkeiden kanssa ja välittää tavara liikkeille (ja vähän vetää välistä että saa oman palkkansa). Tärkein osa-alue on laittaa mainonta kuntoon. Minä törmäsin merivesiharrastukseen habitare-messuilla (siniriutan osastolla) muutama vuosi sitten ja se oli menoa. Jos Kimillä olisi ollut valmiina alle 500 euron nanopaketti niin olisin ostanut sellaisen heti. Minulle jäi mieleen vain sen n. 600(?) litraisen deltecin hinta... n. 10 000 euroa. (Ja emäntä sanoi, että ei ikinä.
no nyt sillä on onneks realistinen kuva harrastuksen hinnasta
)Myyntiin edullisia VALMIITA paketteja, joilla asiakkaat pääsevät alkuun ilman minkäänlaista säätämistä (tyyliin "tapion nano" tai alixin uusin nano... pari vuokkokalaa ja värikästä korallia). Parin vuoden päästä ne joihin harrastus todella puree tulevat takaisin ja ostavat sen 500-1000 litraisen. Näin saadaan harrastajamäärät nousuun ja suomen merivesikulttuuri kukoistamaan. Helppoa kun heinän teko... Kuka lähtee mukaan? 
Kimi varmaan pyörittelee päätänsä tätä lukiessaan...
Toisaalta talousnäkymät tällä hetkellä ovat mitä ovat, joten kohta ei taida muilla kuin putkimiehillä olla varaa kalliisiin harrastuksiin. Seuraavaan ylämäkeen sitten...
Edit... vähän menee muuten OT alkuperäisaiheesta niin tän vois varmaan jostain kohtaa katkasta ja pistää omaks ketjukseen...
Jos tänne Suomeen haluttaisiin kunnon merivesiliike (mitä nyt entinen siniriutta oli.. yhtään väheksymättä muitakaan, jotka myyvät merivesitavaraa suomessa) niin tällä hetkellä näkisin parhaimmaksi vaihtoehdoksi, että joku suuremman maailman (ehkä ruottista tai germaaniasta) merivesiliike laittaisi tänne pytingin pystyyn niinkuin ketjun jatkoksi. Ainoa tapa millä saisi hintoja alemmas ja varmemmat toimitukset. Yksittäinen liike joutuu pitämään kovia hintoja ja tilauksissa (tukkureilta) tulee vähän mitä sattuu. Siinä on varmasti ikävässä välikädessä kun asiakkaat ei ymmärrä miksi tavaraa ei tule ja harrastus kuolee odotukseen.
Ja jos maailmalla ei ole tämmöisiä "franchising"-merivesiketjuja niin äkkiäkös sellaisen pykää pystyyn. Vähän niinkuin noi 4pets tai faunatar... yhtäkkiä vaan kaikki yksityiset pienet eläinkaupat oli vaihtanu nimee. Siinä ei tarttis tehdä kun sopimukset tukkureiden ja liikkeiden kanssa ja välittää tavara liikkeille (ja vähän vetää välistä että saa oman palkkansa). Tärkein osa-alue on laittaa mainonta kuntoon. Minä törmäsin merivesiharrastukseen habitare-messuilla (siniriutan osastolla) muutama vuosi sitten ja se oli menoa. Jos Kimillä olisi ollut valmiina alle 500 euron nanopaketti niin olisin ostanut sellaisen heti. Minulle jäi mieleen vain sen n. 600(?) litraisen deltecin hinta... n. 10 000 euroa. (Ja emäntä sanoi, että ei ikinä.

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Kimi varmaan pyörittelee päätänsä tätä lukiessaan...

Toisaalta talousnäkymät tällä hetkellä ovat mitä ovat, joten kohta ei taida muilla kuin putkimiehillä olla varaa kalliisiin harrastuksiin. Seuraavaan ylämäkeen sitten...
Edit... vähän menee muuten OT alkuperäisaiheesta niin tän vois varmaan jostain kohtaa katkasta ja pistää omaks ketjukseen...
"When you do things right,
people won't be sure you've done anything at all."
people won't be sure you've done anything at all."
Jeps. Tää ketju on lipsunu pahasti ja syy on puhtaasti minun. Eli josko jatketaan tätä muualla ja annetaan Axun kertoa oman projektin edistumisestä. Eikö vaan:)
-
- Senior Member
- Viesti:
Aksu on ollu nyt muutaman päivän vähän hiljainen. Voisi kertoa meille kuvien kera projektin edistyksestä. (pitäisiköhän minunkin laittaa oma Threadi omalle projektilleni)
-
- Member
- Viesti:
Moiks. Eilen hain kiven, kaikki suht ok nyt. Mutta pitää mennä töihin (kato työ haittaa harrastuksia
) joten laitan myöhään tänä iltana viestiä tod.näk 

-
- Member
- Viesti:
Nonniin
Kivet tuli haettua ja eilen illalla ne tuli tuonne altaaseen tuskailtuakin. Olipa onni, että olin jo lähtiessä lajitellut kivet pohja- ja pintakiviin, niin ei tarvittu sitä selvitellä. Nippusiteitä kului paljon, ja osittain kyllä aikas tökerösti näkyvätkin. Toivossa on hyvä elää, että kyllä ne sinne ajan kanssa katoaa.. Ainakin tuhteellisen tukevan rakennelman sain aikaiseksi. Yhdestä kohtaa kivet ovat liian lähellä lasia ja levämagneetti ei mahdu menemään siitä. En tiedä pitäiskö kiviä vielä siirrellä vai tyytyä tilanteeseen. Varrellisella lasinpuhdistajalla saa kyllä sen välin puhtaaksi..
Tänään korallitkin aukeilivat oikein komeasti kun aurinko paistoi altaaseen. Erityisesti zoanthukset tuntuivat tykkäävän. Sellainen iso "sienimäinen" koralli joka illalla vielä lötkötti ihan kuolleen kiveä myöden, olikin aamulla jo vironnut! Nyt illalla se jo jotain haivenia heilutteli ja kai haisteli tuulia
Nyt kun altaan edessä istuu, niin näkee vain mokia mokia ja mokia. Kiviä on väärinpäin, korallejakin jääny väliin/varjoon...
Yritän hillitä haluani uudelleenjärjestellä. Tänään vielä vähän järjestelin, mutta nyt löin fosfaatinpoistajat ja hiilet suodattimiin ja päätin, että katsotaan mitä aika tuo.
Yhden lasiruusun sain kätevästi pois, kun se oli erehtynyt majoittumaan pienen kiven päälle
Niin, ja ne PVC-putket eivät vieläkään oo valmiina. Tällä hetkellä näky on aika koominen tai pikemminkin surullinen kun akvaarion nurkassa seisoo vaahdotin mm.lasisen mehukannun ja muovisen mitta-astian varassa... Noh, hoitaahan se tehtävänsä siinäkin
Lämmöt on pysyny hyvin 24-25, mutta toisaalta kaikki laitteet ei vielä ole ees kytkettyinä. Vesitestejä en oo tehny (paitsi suolapitoisuuden oon mitannu)
Ja KÄDET ON AIVAN TOTAALISEN RIKKI. Siis toi suolavesi ja terävän terävät kivet ei ilmeisesti tee paljaille käsille kovin hyvää...
Nyt on mentävä, en vaan jaksa valvoa
Laittelen kuvia ehkä keskiviikkona, sillon oon sellaisen koneen ääressä johon saan piuhat kiinni!!

Kivet tuli haettua ja eilen illalla ne tuli tuonne altaaseen tuskailtuakin. Olipa onni, että olin jo lähtiessä lajitellut kivet pohja- ja pintakiviin, niin ei tarvittu sitä selvitellä. Nippusiteitä kului paljon, ja osittain kyllä aikas tökerösti näkyvätkin. Toivossa on hyvä elää, että kyllä ne sinne ajan kanssa katoaa.. Ainakin tuhteellisen tukevan rakennelman sain aikaiseksi. Yhdestä kohtaa kivet ovat liian lähellä lasia ja levämagneetti ei mahdu menemään siitä. En tiedä pitäiskö kiviä vielä siirrellä vai tyytyä tilanteeseen. Varrellisella lasinpuhdistajalla saa kyllä sen välin puhtaaksi..
Tänään korallitkin aukeilivat oikein komeasti kun aurinko paistoi altaaseen. Erityisesti zoanthukset tuntuivat tykkäävän. Sellainen iso "sienimäinen" koralli joka illalla vielä lötkötti ihan kuolleen kiveä myöden, olikin aamulla jo vironnut! Nyt illalla se jo jotain haivenia heilutteli ja kai haisteli tuulia

Nyt kun altaan edessä istuu, niin näkee vain mokia mokia ja mokia. Kiviä on väärinpäin, korallejakin jääny väliin/varjoon...
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Yhden lasiruusun sain kätevästi pois, kun se oli erehtynyt majoittumaan pienen kiven päälle

Niin, ja ne PVC-putket eivät vieläkään oo valmiina. Tällä hetkellä näky on aika koominen tai pikemminkin surullinen kun akvaarion nurkassa seisoo vaahdotin mm.lasisen mehukannun ja muovisen mitta-astian varassa... Noh, hoitaahan se tehtävänsä siinäkin

Lämmöt on pysyny hyvin 24-25, mutta toisaalta kaikki laitteet ei vielä ole ees kytkettyinä. Vesitestejä en oo tehny (paitsi suolapitoisuuden oon mitannu)
Ja KÄDET ON AIVAN TOTAALISEN RIKKI. Siis toi suolavesi ja terävän terävät kivet ei ilmeisesti tee paljaille käsille kovin hyvää...

Nyt on mentävä, en vaan jaksa valvoa

-
- Katalysaattori
- Viesti:
Suosittelen sekä altaan että itsensä suojaamiseksi (taino, ehkä siinä järjestyksessä) näitä:
http://www.akvaariotekniikka.fi/products.php?p=af980b" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.akvaariotekniikka.fi/products.php?p=af980b" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Ihan pakko palata OT:puolelle, ruotsissa tästä on näköjään tullut hitti: http://www.redseamax.com/redseamax/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;Jay82 kirjoitti:Myyntiin edullisia VALMIITA paketteja, joilla asiakkaat pääsevät alkuun ilman minkäänlaista säätämistä (tyyliin "tapion nano" tai alixin uusin nano... pari vuokkokalaa ja värikästä korallia).
Näitä käytetään sekä ihan modaamattomina että modattuina ja altaat näyttävät ihan kelpoilta. Ja mitä uuden, oikeasti laadukkaan merivesiputiikin pystyttämiseen tulee, niin kompastuskivenä lienee juuri kivet ja cites-luvat. Niissä on aikamoinen rumba ja varmasti rahareikä, mutta ilman laadukasta kiveä ei pykää hyvää allastakaan vaikka kaikki muut tarvikkeet löytyisivätkin. Mitä mainontaan tulee, niin täältähän sitä pesisi

-
- Kim Söderberg
- Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
- Viesti:
Pakko kommentoida vaikka en millään haluis.-Alix- kirjoitti:Ihan pakko palata OT:puolelle, ruotsissa tästä on näköjään tullut hitti: http://www.redseamax.com/redseamax/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;Jay82 kirjoitti:Myyntiin edullisia VALMIITA paketteja, joilla asiakkaat pääsevät alkuun ilman minkäänlaista säätämistä (tyyliin "tapion nano" tai alixin uusin nano... pari vuokkokalaa ja värikästä korallia).
Näitä käytetään sekä ihan modaamattomina että modattuina ja altaat näyttävät ihan kelpoilta. Ja mitä uuden, oikeasti laadukkaan merivesiputiikin pystyttämiseen tulee, niin kompastuskivenä lienee juuri kivet ja cites-luvat. Niissä on aikamoinen rumba ja varmasti rahareikä, mutta ilman laadukasta kiveä ei pykää hyvää allastakaan vaikka kaikki muut tarvikkeet löytyisivätkin. Mitä mainontaan tulee, niin täältähän sitä pesisi![]()
Halpoja paketteja on aina ollut myytävänä, mutta kun ne ei näytä samanlaisilta kun 10 000 € paketit (usein kuultu kommentti)
Halvoissa paketeissa ei ole kaikkia luxusvermeitä...." ai,eiks tossa olekkaan vedenpinnantasaajaa ja kalkkireaktoria..."
Selitä nyt sitten siinä että se ei tarvii sitä heti ja että sen voi hankkia myöhemmin, kumminkin halutaan kaikki heti heti ja sen näköinen allas kun esim joku "Tank of the month" reefcentralissa.
Kompastuskivenä ei ole kivi ja luvat vaan se määrä mitä tarvii ottaa että saadaan rahtihinnat jotenkin siedettäväksi.
Ja se määrä pitää sitten myydä heti pois, muuten jää käsiin tai sitten pitää vähän ajan kuluttua myydä omakustannushintaan pois.
Siinä se rahareikä on, eli ei ole tarpeeksi harrastajia että voidaan tilata joka viikko 500 kg kiveä ja koralleja + kaloja, tai edes joka toinen viikko.
Tätä asiaa on puitu vuosikymmeniä......
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Kiva että Kimi kommentoi, monella meistä kun on harhakuvitelmia siitä, mikä oikeasti on merivesikaupan "hanklale". 

Halpa on myös aika suhteellinen käsite. Toiselle (=minulle) 500 € on paljon ja joku toinen taas (=jafarK.S kirjoitti:
Halpoja paketteja on aina ollut myytävänä, mutta kun ne ei näytä samanlaisilta kun 10 000 € paketit (usein kuultu kommentti)

Sori jafar, mutta joku oli otettava esimerkiksi.
Elämä on kuin pokeri, jos ei ole paria niin täytyy olla hyvä käsi.
-
- Junior Member
Tässä harrastuksessa ei pääse halvalla 

Martin's Mini Reef Merivesiakvaario-portaalissa:
http://kimmo.aqua-web.org/harrastajia.html#lindstrom
http://kimmo.aqua-web.org/harrastajia.html#lindstrom