Akvaarion siirtäminen (onnistuuko?)

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
minavaan
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Akvaarion siirtäminen (onnistuuko?)

Viesti Kirjoittaja minavaan »

Olen jo pitemmän aikaa halunnut akvaariota. Nyt saisin sellaisen halpaan hintaan ja olen harkinnut ostavani 80 litraisen. Minulla on muuten hyvin aikaa hoitaa kaloja jne. mutta yksi asia mietityttää. Muutamme aina koko keksäksi mökille (puolentunnin ajomatka). Onko akvaariota mitenkään mahdollista siirtää, vai painaako 80 litrainen liikaa? Entä jos ottaa vähän vettä pois? Olen kuullut että tälläinen siirtely voi aiheuttaa kaloille stressiä ja tämä olisi lisäksi kaksi kertaa vuodessa (kesän alussa mökille ja lopussa sieltä pois). Onko tämä liikaa kaloille? Onko mahdoton ajatus, että hommaisin akvaarion? Eläinrakkaana en tietenkään halua aiheuttaa kaloille stressiä! Olisiko siis vain parempi hylähtä unelma omasta vedenalaisesta maailmasta?

Ottakaa kantaa! Te jotka olette muuttaneet tai siirrelleet akvaariota! Aloittelijan tarvitsen neuvoja, kiitos niistä jo etukäteen! :)
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS

Re: Akvaarion siirtäminen (onnistuuko?????)

Viesti Kirjoittaja Vesipeukalo »

Akvaariota ei voi siirtää sellaisenaan, vaan se täytyy tyhjentää.
Kalat voisivat periaatteessa matkustaa vaikka jossain kannellisessa muovipaljussa, muu sisältö sitten muissa astioissa.
Tosin muuttamiseen menee aina sen verran aikaa, että suodattimen bakteerikanta ehtii kuolla, ja näinollen akvaarion perustus, eli kypsytys pitäisi käytännössä aloittaa alusta.
Nopeimmin se hoituu niillä bakteeriampulleilla, joita se Teemu Salonen täällä aina mainostaa :)
Kalojen stressistä en osaa sanoa, muutakuin että omat stressasivat tosi paljon jo siitä, että siirsin akvaarion huoneesta toiseen.

Mutta kaiken kaikkiaan koko hommassa ei varmaan ole järkeä.
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
Hatsi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Hatsi »

Sen ainakin tiedän että pohja ei kestä jos altaassa on hiekkaa, kasveja ja kaloja. Eli allas pitäisi aina muutossa tyhjentää kokonaan.
tiinu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tiinu »

Ikävä kyllä tuo siirtely ei kuulosta kovin hyvältä idealta. Kalojen jatkuvasta muutosta aiheutuvan mahdollisen stressaantumisen lisäksi jutussa on sellainenkin tekijä kuin akvaarion kestäminen. Akvaarioita kun ei pitäisi mennä siirtelemään sisältöineen, se aiheuttaa pahimmillaan altaan rikkoutumisen.

Olette siis kesämökillänne kesä-heinä-elokuun, vai minkälaisen pätkän? Jos sieltä ajelee vaikka tekemään sen viikottaisin vedenvaihdon ja sitten hankkii jonkun ruokkimaan ja muutenkin vilkaisemaan kalojen voinnin hieman useammin, voisi järjestely toimiakin. Ja onhan noita ruokinta-automaattejakin olemassa.
illusia
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja illusia »

Vesipeukalo kirjoitti:Tosin muuttamiseen menee aina sen verran aikaa, että suodattimen bakteerikanta ehtii kuolla
Mistäs tämä tämmöinen tieto on peräisin? Minä olen siinä luulossa, että mikäli muutto kestää esim. vain muutaman tunnin ja suodatinta säilytetään oikein tuo aika, ei ongelmaa pitäisi olla.

Tässä hyviä ohjeita akvaarion muuttoon.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Ei bakteerikanta hetkessä kuole. Eivät edes kierteiset pikkupakkasessa muutamassa tunnissa! [;)]
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
sahe
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sahe »

Moi!
Millainen vesiverkko mökillä? Jos kaivovettä, voi tulla yllätyksiä, joten kallistuisin em. hoitaja-vedenvaihto -systeemiin. Siirrellessä hyvällä tuurilla ei hävikkiä, vaan siirtyessään kalatkin "vaihtavat maisemaa". Mahtaako vaikuttaa kutemiseen, jos ravinto ja olot ym. paranee ja muuttuu? Kalojen stressistä en osaa sanoa. Jossakin vaihessa kudettaessa, siirtelin kaloja edestaksiin. Isosta haavattiin tietyn lajin kalat ja taas takaisin jne. Kudetuksen jälkeen olivat "poikki", mutta piristyivät päivässä. Stressi ei ainakaan vaikuttanut tetroihin (keisari, kerri), monnisiin (mm. mustaselkä) ja kääpiöahveniin (töyhtö).
Ikuisuus on aina läsnä. Elämme sitä nyt. -C. Gilman
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Re: Akvaarion siirtäminen (onnistuuko?)

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

En kyllä itse menisi siirtelemään akvaariota muutamaksi kuukaudeksi vuosittain. Mikäli maalle on niin pitkä matka, ettei viikoittain raaskisi ajella kalojen tähden kaupunkiin, niin jos sulla on akvaristikaveri, joka voisi käydä sitten katsomassa että kaloilla on kaikki kunnossa ja suorittaa tarvittavat toimenpiteet, olisi kesähoitaja parempi. Stressiä tulee kaloille mysö, jo haavimisvaiheessa. Uuuteen totutteluun menee oma aikansa ja sitten taas pussiin ja taasen uusi totuttelu.
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Vesipeukalo »

illusia kirjoitti:
Vesipeukalo kirjoitti:Tosin muuttamiseen menee aina sen verran aikaa, että suodattimen bakteerikanta ehtii kuolla
Mistäs tämä tämmöinen tieto on peräisin? Minä olen siinä luulossa, että mikäli muutto kestää esim. vain muutaman tunnin ja suodatinta säilytetään oikein tuo aika, ei ongelmaa pitäisi olla.
Mulle on neuvottu, että 2 h on maksimi minkä bakteerit kestävät.
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
Prodigirl
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Prodigirl »

Miss_Molton kirjoitti:En kyllä itse menisi siirtelemään akvaariota muutamaksi kuukaudeksi vuosittain. Mikäli maalle on niin pitkä matka, ettei viikoittain raaskisi ajella kalojen tähden kaupunkiin, niin jos sulla on akvaristikaveri, joka voisi käydä sitten katsomassa että kaloilla on kaikki kunnossa ja suorittaa tarvittavat toimenpiteet, olisi kesähoitaja parempi. Stressiä tulee kaloille mysö, jo haavimisvaiheessa. Uuuteen totutteluun menee oma aikansa ja sitten taas pussiin ja taasen uusi totuttelu.

Täysin samoilla linjoilla. Itse en lähtisi siirtelemään, enkä siirtele.
Joko siskoni käy hoitelemassa vedenvaihdot ja ruoka-automaatin täytön tai tuttuni.
40+60+70+500+700lätäköt+ys kärmes
Pummiorava
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Pummiorava »

Kalalajeista riippuen saattaa pyydystäminen ja kuljetus aiheuttaa melkoista kiusaa. Kalat luonnostaan kantavat kaiken näköistä loista ja taudinsiementä. Hyvissä vesioloissa ei tapahdu mitään, mutta pyydystyksen aiheuttama stressi saattaa laukaista kaiken näköistä ikävää. Oma ikävin kokemukseni on pilkkutauti, joka puhkesi siirtostressistä.
Rasborafani
"Mieltä on mahdoton etsiä mistään. Se on kuin lintujen jalanjäljet taivaalla."
tetra-76
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tetra-76 »

Enpä minäkään alkaisi tuohon altaan siirtelyyn, vaan hommaisin kaloille hoitajan. En usko altaan kestävän loputonta siirtelyä, kasvien uskoisin myös kärsivän jos ees taas nostetaan ylös ja istutetaan. Ei kait ne pääse kunnon kasvuun kesän aikana. Vai miten?
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Pysyvät ja muuttumattomat olosuhteet ovat varmasti parasta! Eiköhän kaloja kiusata jo muutenkin tarpeeksi.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”