bj kirjoitti:Mä kans osallistun tähän keskusteluun, kun kaveri ostaa mun vanhan altaan ja pitäisi kehittää siihen edullinen suodatus. Tuota mattoa olen pohtinut, mutta ainuttakaan semmoista mulla itelläni ei ole koskaan ollut. Miten, jos haluaa tehdä neliön mallisen, tai miksei kartionkin, ni kiinnitys tapahtuu ilman ettei tarttis mitään silkoonauksia? Taitekohtiin ilmeisesti kannattaa tehdä viilto, niin taittuu paremmin, vai miten? Päätymatto olis helpoin varmaan, mutta kun en tiedä vielä akvan paikka, ni en vielä tiedä maton tulevaa mallia. Tuo päätyjuttu ei mun mielestä ole kiva silloin, jos ne on vapaana katseille.
Mulla on suunnitelmissa tehdä kulmamallin suodatin, jota ei tarvitse silikoonata lasiin. Aion liimata silikonilla kaksi akryylilevyä (pohjasta pintaan ylettäviä) toisiinsa kiinni siten, että muodostuu 90 asteen kulma. Tätä kulmaa vasten liimaan sitten 90 asteen kulmaan taitetun, pohjasta pintaan yltävän maton palan. Maton sisäpuolen tiivistymisen välttämiseksi teen taitekohtaan loven. Näin muodostuu suodatintorni, jonka pohja on neliön mallinen, ja jonka sisälle kirkasvesitilaan laitan kiertovesipumpun ja lämmittimen. Eli kaksi sivua akryylilevyä, kaksi sivua suodatinmattoa. Selitinköhän jotenkin hankalasti..
Tässä tulee olemaan se etu, että koko laitos on helposti siirrettävissä jos sijainti ei miellytäkkään. Tämä malli tosin vie pari senttiä normaalia kulmamallia enemmän tilaa akvaariosta, koska akryylilevyjen ja akvaarion sivulasien tilaan on jätettävä kaloille hieman tilaa, jotteivat ne änge itseään suodattimen ja lasin väliin jumiin. Kuvia voin laittaa sitten kun/jos projekti etenee joskus..