Mattosuodatin

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

ellu77
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 09:49, 30.09.2005
Sukupuoli: Nainen

Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja ellu77 »

Äidilläni on 250 litrainen akvaario.
Nyt hän miettii kuumeisesti uutta suodatin vaihtoehtoa akvaarioonsa,koska vanha suodatin ei jaksa vettä kovin hyvin suodattaa.
Minkälaisen suodattimen sinä laittaisit, jos rahaa ei saisi hirveesti satsata max.60€??
Mattosuodatin voisi olla yksi varteenotettava vaihtoehto,mutta mistä niiden kiertonopeuksista tietää mikä olisi paras juuri tuon kokoiseen akvaarioon?J:n sivuilla olemme seilanneet,mutta en onnistu kaavoja laskemaan :roll:
Kiva jos viitsit auttaa meitä. [;)]
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1120
Liittynyt: 15:28, 21.03.2007
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja Mabo »

Kyllä minä laittaisin ulkosuodattimen ja sen lisäksi varmaan vielä sisäsuodattimen keräämään roskaa. Jos budjetti on tuo 60€, sillä ei kaupasta ulkosuodatinta saa. Tuolta myydään-palstalta kannattaa katsella, jos vaikka löytyisi käytettynä sopiva.
Mattosuodatinten fanittajat kommentoikoon, millainen matto mahdollisesti voisi toimia.
Jospa kerrot kalaston, voisi auttaa arvioimaan, millaista suodatusarsenaalia allas kaipaa.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
f_isu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1775
Liittynyt: 23:59, 23.01.2004

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Allas on siis toiminnassa? Mikäli näin, niin päätymallinen mattosuodatin olisi sitten se, minkä laittaisin (ei tarvitse silikoonata). Mitkä ovat akvaarion mitat (p, s, k)? Näin äkkiseltään sanoisin, että Eheim Compact 600 -kiertovesipumppu ja 5cm paksu keskikarkea matto olisivat ne oikeat vaihtoehdot, mutta kerro vielä ne mitat.
ellu77
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 09:49, 30.09.2005
Sukupuoli: Nainen

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja ellu77 »

Siis on allas ollut toiminnassa jo vähän aikaa. Mikäli äitini äkkiseltään oikein mittas niin mitat olis, korkeus 46cm, 120cm pituus ja syvyys 45cm.
Kaloista en oikein tiedä mitä siellä uiskentelee.Ainakin pari lehtikalaa, joitakin monneja pohjalla ja leväbarbeja.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1775
Liittynyt: 23:59, 23.01.2004

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Kyllä tuo jo aiemmin mainitsemani päätymallinen matto sopisi akvaarioon.
ellu77
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 09:49, 30.09.2005
Sukupuoli: Nainen

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja ellu77 »

Riittääkö tuo 600:nen kierrättämään veden? Meneekö 1000l/h liian suureksi pumpuksi?
f_isu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1775
Liittynyt: 23:59, 23.01.2004

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Onhan tuo 600 vähän siinä ja siinä, mutta tuo 1000 on sitten aika luja puhuri.
Millainen kalasto siellä on? Voisiko vanha suodatin toimia myös?
ellu77
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 09:49, 30.09.2005
Sukupuoli: Nainen

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja ellu77 »

Kalasto kuten edellä mainitsin :D Lehtikaloja,leväbarbeja ja joitakin monneja.
En tiedä minkälaisessa kunnossa mahtaa olla nykyinen suodatin,kun on akvan mukana tullut aikoja sitten. Voi olla hyvinkin vanha ja huono.
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1508
Liittynyt: 10:33, 19.07.2006
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

Jos hankit Eheim Compact 1000 pumpun, niin sitä voit säätää vapaasti 150-1000 l/h välillä.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1775
Liittynyt: 23:59, 23.01.2004

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja f_isu »

ellu77 kirjoitti:Kalasto kuten edellä mainitsin :D Lehtikaloja,leväbarbeja ja joitakin monneja.
Puusilmä ei osaa lukea :roll: :D

Itse varmaan laittaisin sen 600sen ja jos näyttää myöhemmin, että ei oikein riitä, niin sitten ostaisin sisäsuodattimen kaveriksi, vaikka Fluval 4 plussan.
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1508
Liittynyt: 10:33, 19.07.2006
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

Miksi ihmeessä vain Compact 600, kun pari euroa enemmän maksava pumppu riittää varmasti jo yksinään ja sitä saa säädettyä mieleiselleen tasolle?
ellu77 kirjoitti:korkeus 46cm, 120cm pituus ja syvyys 45cm. Pari lehtikalaa, joitakin monneja pohjalla ja leväbarbeja.
Eli maton "tehoneliöt" ovat noin 45x40cm koska osa pinta-alasta menee pohja-materiaalin alle ja osa jää pinnan päälle. Tuo pinta-ala on siis 1800cm2 jolle optimaalinen virtausnopeus on laskurien mukaan 540-1080 l/h.
Meillä on päätymallin mattosuodatin 130cm pitkässä 325L akvaariossa ja siinä vettä pyörittää 1000 l/h pumppu, joka kyllä tekee melkoisen virtauksen, mutta sitä voi erittäin helposti vähentää suuntaamalla virtaus enemmän pintaa päin tai vaihtoehtoisesti säätää tehoa.
Levikset ja monnit ainakin arvostavat virtausta erittäin paljon ja lehtaritkin kyllä uivat välillä omasta tahdostaan kovimpiin virtauspaikkoihin.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1775
Liittynyt: 23:59, 23.01.2004

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Mörrikkä kirjoitti:Miksi ihmeessä vain Compact 600, kun pari euroa enemmän maksava pumppu riittää varmasti jo yksinään ja sitä saa säädettyä mieleiselleen tasolle?
Toki tonnisenkin voi laittaa, mutta sitten pitää kyllä säädöt olla kohillaan niin, ettei allas ole pelkkää puhuria ja pyöritystä.

Ehkäpä tuo tonninen olisi tosiaan pidemmän päälle fiksumpi ratkaisu.
eldia
Junior Member
Junior Member
Viestit: 64
Liittynyt: 10:06, 13.08.2008
Sukupuoli: Nainen

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja eldia »

Itselläni on 296 litrainen allas jossa on mattosuodatin. Pumppuna on 600l / h kierrättävä kiertovesipumppu ( muistaakseni maksoi parikymppiä ) ja noin 30 senttiä 5 senttiä paksua suodatinmattoa. Maton sahasin halki keskeltä ( käytin pihviveistä, suosittelen ) ja jätin reunoista muutaman sentin halkaisematta, lykkäsin pumpun maton sisälle ja laitoin vesiletkua pari senttiä lisää jotta sain veden suihkun matosta ulos. Tuo hamburgerwünderström on ollut altaassa jo kuukausia, vesiarvot ovat pysyneet tasaisina, vesi kirkkaana ja kasvit ja kalat voivat loistavasti ja sikiävät kuin minkit. Pohjalla on hienoa ja luonnon jokihiekkaa ja kaupasta ostettua " kiiltävää mustaa hiekkaa " ( mitä lie mutta hienolta näyttää... ). Mattoon en ole joutanut virittelemään vielä mitään kasvamaan mutta riccia, isolimaska ja pari akvaariokasvin tainta ovat löytäneet sen pinnalle tiensä, ihan itse ja auttamatta.
Kysy ihmeessä lisää jos haluat lisää briiffiä, mutta itse ainakin olen "nähnyt valon" ja hässäkälle tuli hintaa kaikkinensa paljon alle 30 euroa.

*Muoks*
Unohdin mainita että oma altaani on 50 senttiä korkea. Kannattaa tosiaan katsoa maton mitat ja pumpun teho tarkasti, jottei rakentele toimimattomia yhtälöitä.
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1067
Liittynyt: 23:30, 21.09.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

Onko sillä muuten paljonkin merkitystä onko matto 5cm vai 3cm paksu? Tarkoituksenani olisi tilata 3cm paksua mattoa ja tehdä siitä nurkkasuodatin. Tuo viiden sentin matto tekisi sen kirkasvesitilan jo turhan ahtaaksi tekniikalle, vaikka taitaakin olla käytetyin mattovahvuus :|
eldia
Junior Member
Junior Member
Viestit: 64
Liittynyt: 10:06, 13.08.2008
Sukupuoli: Nainen

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja eldia »

Itse asiassa nurkkasuodattimen 128 litraiseen itsekin tein 3 senttisestä matosta.
Paksuus ei suodatustehoon itsessään vaikuta, mutta 5 senttinen matto tiivistyy aika tiukaksi suodattimen sisäpuolelta.
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1067
Liittynyt: 23:30, 21.09.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

Oukhei. Juu, ei se tiivistyminen tule ongelmaksi kun tarkoitus on tehdä sellainen sopivan kokoinen lovi keskelle mattoa ja taittaa siitä kohti. Varsinainen nurkkasuodatin tämä ei periaatteessa ole, sillä olen laiska, enkä jaksa tyhjentää allasta ja asentaa mitään tukilistoja sivulaseihin :) Teen suodattimelle pohjan ja kaksi seinää akryylilevyistä tms ja sisälle laitan pumpun ja toivottavasti lämmittimenkin saan mahtumaan. Tämä pötsä sitten lähelle nurkkaa. Onko muuten äärimmäisen huono idea laittaa hiilarilevittimen kaasukelloa sinne kirkasvesitilaan piiloon? Ei tuo veden kierto siellä kirkasvesitilassa sinänsä huolestuta, mutta en haluaisi aiheuttaa maton bakteereille happikatoa (vai kehittyykö sinne sisäpuolelle kirkasvesitilan läheisyyteen edes kunnon bakteerikasvustoa?).
eldia
Junior Member
Junior Member
Viestit: 64
Liittynyt: 10:06, 13.08.2008
Sukupuoli: Nainen

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja eldia »

Alsshon kirjoitti: Ei tuo veden kierto siellä kirkasvesitilassa sinänsä huolestuta, mutta en haluaisi aiheuttaa maton bakteereille happikatoa (vai kehittyykö sinne sisäpuolelle kirkasvesitilan läheisyyteen edes kunnon bakteerikasvustoa?).
Kyllä kehittyy. Minulla ainakin. Silloin kun oli akvaarioissa vielä päätymalliset suodattimet, änkesin kaiken tekniikan lasin- ja maton väliin. Ei mitään ongelmia.
Mutta nyt olen näprännyt kulmiin sekä pisaran että hamburgersortin ja olen ne mitoittanut juuri niin naftiksi, että pumpun saa ujutettua sisään. Nyt en uskaltaisi häiritä bakteereita tässä pienemmässä tilassa mitenkään, mutta minä olenkin arka ja raukka jänö. Noina pelkistettyinä versioina kumpikin suodatin toimii loistavasti itsellä, tosin lämmitin on ilahduttamassa nyt akvan puolella, tosin puskiin sekin peittyy. Mutta kuitenkin.
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1067
Liittynyt: 23:30, 21.09.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

eldia kirjoitti: Kyllä kehittyy. Minulla ainakin. Silloin kun oli akvaarioissa vielä päätymalliset suodattimet, änkesin kaiken tekniikan lasin- ja maton väliin. Ei mitään ongelmia.
Oliko sulla myös hiilarilevitin tuolla maton takana?
eldia
Junior Member
Junior Member
Viestit: 64
Liittynyt: 10:06, 13.08.2008
Sukupuoli: Nainen

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja eldia »

Ei. Hiilarilevitin on tällä hetkellä jääkapissa hyytymässä... mutta sen laitan ihan reteesti myös akvaarioon jonnekkin kukkapuskien sekaan.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1775
Liittynyt: 23:59, 23.01.2004

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Itse olen käyttänyt 5cm paksua mattoa sen jäykkyyden vuoksi. 5cm matto pysyy jämerämmin paikallaan mitä 3cm paksu. Tietysti tukilistojen avulla saa varmasti myös tuon 3 senttisen pysymään haluamassaan paikassa.

Noihin takanurkkamattoihin on tehty pystyviiltoja, joten matto ei tiivistyy tiukaksi suodattimen sisäpuolelta.
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja bj »

Mä kans osallistun tähän keskusteluun, kun kaveri ostaa mun vanhan altaan ja pitäisi kehittää siihen edullinen suodatus. Tuota mattoa olen pohtinut, mutta ainuttakaan semmoista mulla itelläni ei ole koskaan ollut. Miten, jos haluaa tehdä neliön mallisen, tai miksei kartionkin, ni kiinnitys tapahtuu ilman ettei tarttis mitään silkoonauksia? Taitekohtiin ilmeisesti kannattaa tehdä viilto, niin taittuu paremmin, vai miten? Päätymatto olis helpoin varmaan, mutta kun en tiedä vielä akvan paikka, ni en vielä tiedä maton tulevaa mallia. Tuo päätyjuttu ei mun mielestä ole kiva silloin, jos ne on vapaana katseille.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1067
Liittynyt: 23:30, 21.09.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

bj kirjoitti:Mä kans osallistun tähän keskusteluun, kun kaveri ostaa mun vanhan altaan ja pitäisi kehittää siihen edullinen suodatus. Tuota mattoa olen pohtinut, mutta ainuttakaan semmoista mulla itelläni ei ole koskaan ollut. Miten, jos haluaa tehdä neliön mallisen, tai miksei kartionkin, ni kiinnitys tapahtuu ilman ettei tarttis mitään silkoonauksia? Taitekohtiin ilmeisesti kannattaa tehdä viilto, niin taittuu paremmin, vai miten? Päätymatto olis helpoin varmaan, mutta kun en tiedä vielä akvan paikka, ni en vielä tiedä maton tulevaa mallia. Tuo päätyjuttu ei mun mielestä ole kiva silloin, jos ne on vapaana katseille.
Mulla on suunnitelmissa tehdä kulmamallin suodatin, jota ei tarvitse silikoonata lasiin. Aion liimata silikonilla kaksi akryylilevyä (pohjasta pintaan ylettäviä) toisiinsa kiinni siten, että muodostuu 90 asteen kulma. Tätä kulmaa vasten liimaan sitten 90 asteen kulmaan taitetun, pohjasta pintaan yltävän maton palan. Maton sisäpuolen tiivistymisen välttämiseksi teen taitekohtaan loven. Näin muodostuu suodatintorni, jonka pohja on neliön mallinen, ja jonka sisälle kirkasvesitilaan laitan kiertovesipumpun ja lämmittimen. Eli kaksi sivua akryylilevyä, kaksi sivua suodatinmattoa. Selitinköhän jotenkin hankalasti.. :)

Tässä tulee olemaan se etu, että koko laitos on helposti siirrettävissä jos sijainti ei miellytäkkään. Tämä malli tosin vie pari senttiä normaalia kulmamallia enemmän tilaa akvaariosta, koska akryylilevyjen ja akvaarion sivulasien tilaan on jätettävä kaloille hieman tilaa, jotteivat ne änge itseään suodattimen ja lasin väliin jumiin. Kuvia voin laittaa sitten kun/jos projekti etenee joskus..
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja bj »

Hmm... tuossakin tarvii sitä silikonia käyttää, entä mistä hankit sitä akryylilevyä? Saako sitä jostain ostettua pieniäkin määriä?

Minkälainen se "normaali" kiinnitystapa mahtaa olla?
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1067
Liittynyt: 23:30, 21.09.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

Töistä minä sitä akryyliä lipastan :mrgreen: Lasilevy yms. käy myös. Juu, silikonillahan tuo täytyy koota. Luulin ensin, että vieroksuisit minkään kiinnitysosien tms. silikoonaamista itse altaaseen. Tosin putki tuollaista myrkytöntä silikonia maksaa rautakaupassa jonkun pari, neljä euroa ja kyllä sillä kohtuu pienellä vaivalla saa koottua vaikka minkälaisen mattoratkaisun :) Itse en muuta silikoonitonta mattoratkaisua tiedä kuin tuon päätymallin suodattimen.

------------------------
bj kirjoitti:Minkälainen se "normaali" kiinnitystapa mahtaa olla?
Tarkoitin tällä sellaista kulmamallia, missä akvaarion pohjaan ja sivulaseihin liimataan ohuet tukilistat, joiden väliin kulmaan taitettu suodatin ängetään. Näin ei tule paljoa hukkatilaa, kuten tuossa omassa suunnitelmassani. Tämän idean löysin Jukka Järven sivuilta, mutta en nyt äkkiseltään löydä tuota ohjetta uudestaan.. :| Siellä on kuvat ja kaikki tekovaiheista.
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1508
Liittynyt: 10:33, 19.07.2006
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

Ai tätä versiota tarkoitat... http://www.google.fi/search?hl=fi&q=Mat ... =Hae&meta=" onclick="window.open(this.href);return false;

Googlella löytyy itseasiassa yhtä ja toista, mutta haun voi rajata aika näppärästi, kuten tuosta linkistä klikkaamalla huomaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”