Olen hiljattain "laajentanut" harrastusta ja siirtynyt 112-litraisesta 300-litraiseen. Mittaa akvalla on 150x50x40. Kalavalikoima on toistaiseksi vielä iloinen sekoitus molempien "vanhojen" akvaarioiden "jämiä", eli omaa vanhaa purkkiani ja tätä nyt käytössä olevaa kaverilta ostettua isoa. Lajisto siis 2 lehtikalaa, 1 helmirihmakala, n.12 kiilakylkeä, 1 punapääbarbi, 2 keltabarbia, 1 juovaokamonni, 1 raitanuoliainen ja 1 tunnistamaton pienikokoinen "perus"pleko. Ei kotiloita. Kasveina reilummin jaavansaniaista, jaavansammalta, vallisneriaa ja kääpiökeihäslehteä "vanhoina" lajeina sekä pistiaa, konnanputkea, vedensuosikkia, karvalehteä, kahta erilaista vesisaniaista ja intianvesitähdikkiä uusina pienempinä tuppaina. Kasvit ovat saaneet istutusvaiheessa juurillensa seran flore plus-tabletteja. Valaisinkotelossa "Sylvania Gro-Lux F36W/GRO-T8" ja "Arcadia freshwater FF36-(48",1200mm)" (hepreaa minulle, tulivat akvan mukana), suodattimena Eheim Professional 2226. Perustusvaiheessa veteen on lisätty seran aquatania ja nitriveciä, ja koska ph tuppaa olemaan 7.5 tai hiukan ylikin ihan valmiiksi, olen sitä turveuutteella hillinnyt (nyt nätti 7). Muita testejä ei vielä tehty. Lämpötila 23-24. Ruokaa saavat 1-2 kertaa päivässä, tetran hiutaleita ja pohjatabletteja/seran lastuja. Akvaario nyt ollut käynnissä n. 2 viikkoa, suodatin putsattu kerran, osittainen vedenvaihto tehty kerran (seuraava suunnitteilla huomiseksi, ellei vallan muita ohjeita tule). Suodattimeen sinilevää oli kertynyt sinne alimpaan "putkisora"-kerrokseen hivenen, mutta ei muihin materiaaleihin.
Muuttovaiheessa bakteerikantaa pyrittiin siirtämään etupäässä tämän isomman laatikon vanhasta systeemistä, eli suodatin, sora, somisteet ja kasvit siirrettiin vain kevyesti huuhdeltuna. Vanhasta sinileväongelmaisesta laatikosta tulleita keihäslehtiä, yhtä juurakkoa, ruukkua ja soraa koitin pestä huolellisemmin, mutta en ilmeisesti riittävästi, sillä noin viikon kuluttua vanha tuttu kelmu ilmestyi ensin kantoihin ja on siitä lähtenyt leviämään.
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Mikä siis neuvoksi? Jos menen paikalliseen liikkeeseen kysymään niin ne myyvät minulle koko satasen testisarjan ja kuusi pulloa erilaisia vedenparannus- ja leväntappoaineita, ja kaipaisin hiukan tieteellisempää lähestymistapaa.

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)