aquaristikshop

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies

Re: aquaristikshop

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Vesipeukalo kirjoitti:Thompsonille vaan sen verran, että homma toimii ihan EU:ssakin niin, olen työskennellyt aikanaan maahantuontialalla useamman vuoden.
Pikku typo tuossa tekstissäni oli kuitenkin, eli tuote palautetaan myyjälle, ei maahantuojalle. Jos siis vaikka tilaat Saksasta tavaraa, joka hajoaa, suomalaisella myyjällä tai maahantuojalla ei ole mitään velvoitetta ottaa tuotetta vastaan (eri asia on tietysti, jos haluavat ottaa), vaan sen takuuasia pitää hoitaa myyjän kanssa Saksassa (ellei asiaan ole muutaman vuoden aikana tullut uusia käänteitä). Myyjä toimittaa tuotteen takuun puitteissa valmistajalle, joka sitten tekee viime kädessä korvauspäätöksen.
Koska tämä on muuttunut?
Eikös näin EU-aikana takuu ole koko EU:n kattava? Mielestäni aiheesta on keskusteltu täällä ennenkin ja Saksasta tilatut, takuuvikaiset tai korjaukseen menevät voi viedä Suomessa liikkeeseen joka myy tuotetta tai maahantuojalle. Nämä ovat velvollisia hoitamaan asian. Ei sitä Saksaan tarvitse lähteä lähettämään. En nyt jaksa muistaa missä tämä thread oli mutta joku tätä selvitteli aikoinaan.

Tunzesta:
Suomessa ei taida olla maahantuojaa mutta esim. K.S A-linnasta on noita lähetellyt Tunzelle korjaukseen. Sen voi myös lähettää itse. Muista poiketen Tunze huoltaa itse omat laitteensa.
Thompson
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Thompson »

Vesipeukalo kirjoitti:Thompsonille vaan sen verran, että homma toimii ihan EU:ssakin niin, olen työskennellyt aikanaan maahantuontialalla useamman vuoden.
Pikku typo tuossa tekstissäni oli kuitenkin, eli tuote palautetaan myyjälle, ei maahantuojalle. Jos siis vaikka tilaat Saksasta tavaraa, joka hajoaa, suomalaisella myyjällä tai maahantuojalla ei ole mitään velvoitetta ottaa tuotetta vastaan (eri asia on tietysti, jos haluavat ottaa), vaan sen takuuasia pitää hoitaa myyjän kanssa Saksassa (ellei asiaan ole muutaman vuoden aikana tullut uusia käänteitä). Myyjä toimittaa tuotteen takuun puitteissa valmistajalle, joka sitten tekee viime kädessä korvauspäätöksen.
Kaikilla itseänsä kunnioittavilla yrityksillä on euroopan kattava takuu ja tämä tarkoittaa sitä että maahantuoja kussakin maassa korjaa takuuaikana vioittuneet tuotteet, oli ne maahan tuonut kuka tahansa. Paljon mahdollista että akvaariotuotteissa ei tälläisiä yrityksiä ole, mutta harvassahan ne hyvin hoidetut onkin.

Edit: päällekkäisiä viestejä pukkaa kun on niin mielenkiintoinen aihe.
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Vesipeukalo »

Olen siis varmaan väärässä.
Siihen aikaan, kun itse työskentelin maahantuojalla (kyse ei ole akvaariotavarasta), meille tuli aika ajoin takuukorjaukseen/vaihtoon tavaraa (meiltä siis olisi mennyt valmistajalle joka myös oli EU:n alueella), joka oli hankittu juuri esim. Saksasta, eikä meidän tarvinnut ottaa sitä vastaan, vaan jos ei löytynyt kuittia ostosta meidän jälleenmyyjiltämme, asiakas oli hyvä ja lähetti tuotteen myyjälle sinne Saksaan mistä oli sen hankkinutkin, tai sitten suoraan valmistajalle.
Lisäksi takuu koski aina vain ensimmäistä omistajaa, joten vaikka tavara olisi vaihtanut omistajaa kuukauden ikäisenä, takuu ei pätenyt jos omistaja ei ollut alkuperäinen ostaja. Tokihan niitä silti välillä otettiin vastaan, eihän se maahantuojallekaan ole hyvä asia, jos valmistusvikaisia tavaroita liikkuu maailmalla..
Mutta toisaalta kaikkea ei otettu vastaan juuri sen takia, että jos asiakas haluaa säästää satasen ja tilata tavaransa ulkomailta, olkoon hyvä ja hoitakoon takuuasiatkin itse. Mikään itseään kunnioittava yritys ei suosi sitä, että asiakas hankkii tavaran suoraan ulkomailta, vaan jokseenkin kalliimpi hinta ja saatavuus kotimaasta takaa sen, että myös palvelu pelaa jos on jotain valittamista.
Kuulostaa silti hullulta, että jos esim. menisi rikkinäisen Aquaristikshopista ostetun suodattimen kanssa vaikka Faunattareen, heidän pitäisi hoitaa se eteenpäin.
Jos näin on niin hyvähän se vaan asiakkaan kannalta on.
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
akvaarioprojekti
Member
Member
Akvaarioseurat: SMAS, TAS

Viesti Kirjoittaja akvaarioprojekti »

Vesipeukalo kirjoitti:
akvaarioprojekti kirjoitti:
Vesipeukalo kirjoitti:No tuohan on ihan normaalia, että jos tavaraa paketista puuttuu, sen saa selville kun avaa paketin. Sen ei pitäisi olla boikotin syynä; jos tavaraa ei ole hyllyssä, sitä ei vaan ole, jolloin sitä ei voi lähettää
Jolloin liike voi myös lähettää sen jälkitoimituksena.
Niin voi, jos niin on sovittu. Mitään velvoitetta ei ole, ja jokainen myyjä tekee omanlaisensa toimitusehdot.
Toki. Huonoa palveluakaan ei ole lailla kielletty eikä siitä tarvitse edes mainita toimitusehdoissa.
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member

Vesipeukalo kirjoitti:
Vesipeukalo kirjoitti:No tuohan on ihan normaalia, että jos tavaraa paketista puuttuu, sen saa selville kun avaa paketin. Sen ei pitäisi olla boikotin syynä; jos tavaraa ei ole hyllyssä, sitä ei vaan ole, jolloin sitä ei voi lähettää
Niin voi, jos niin on sovittu. Mitään velvoitetta ei ole, ja jokainen myyjä tekee omanlaisensa toimitusehdot.
Toki. Huonoa palveluakaan ei ole lailla kielletty eikä siitä tarvitse edes mainita toimitusehdoissa.
Tää nyt menee jo vähän naurettavaksi.
Genuinex
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Genuinex »

Kuulostaa silti hullulta, että jos esim. menisi rikkinäisen Aquaristikshopista ostetun suodattimen kanssa vaikka Faunattareen, heidän pitäisi hoitaa se eteenpäin.
Jos näin on niin hyvähän se vaan asiakkaan kannalta on.
Juuri näin sen pitäisi periaatteessa mennä. Käytäntö on osoittanut jotain aivan muuta. Toki ymmärrän liikkeitä/maahantuojaa. Onhan heillä täysi oikeus kieltäytyä ottamasta vastaan tuotetta josta eivät itse ole saaneet katetta.
Mutta toisaalta kaikkea ei otettu vastaan juuri sen takia, että jos asiakas haluaa säästää satasen ja tilata tavaransa ulkomailta, olkoon hyvä ja hoitakoon takuuasiatkin itse. Mikään itseään kunnioittava yritys ei suosi sitä, että asiakas hankkii tavaran suoraan ulkomailta, vaan jokseenkin kalliimpi hinta ja saatavuus kotimaasta takaa sen, että myös palvelu pelaa jos on jotain valittamista.
Tämän takia tilaan tavarani mielummin ulkomailta ja säästän sen jonku satasen ja koko vuoden hankinnoissa olen tänä vuonna säästänyt ~1500e. Itse kun en koe saavani NIIN hyvää palvelua liikkeessä että siitä kannattaisi maksaa se muutama satanen. Varsinkaan jos puhutaan isojen ketjujen kalakaupoista niin palvelu on välillä luokatonta. Joudun joka tapauksessa kiikuttamaan rikkoontuneen suodattimen johonkin ja mielummin hoidan asian itse. Monesti asiat hoituvat tällä tavoin huomattavasti nopeammin. Tuotteen kun viet suomalaiseen liikkeeseen takuuhuoltoon niin se saattaa lojua toista viikkoa pöydällä muita mahdollisia takuuseen lähetettäviä tuotteita odotellessa. Eikä monesti auta vaikka takuuhuolto tehtäisiin suomessa. Itse odotin pölynimuriani takuuhuollosta ~1kk.

Ne jotka epäröivät näiden asioiden suhteen tai menettävät yöunet paketin odottelusta johtuen kannattaa tyytyä suomalaiseen tarjontaan ja korkeaan hintatasoon. Itse olen jo vuosia tilannut tavarat ulkomailta. Suomesta ostan vain pakollisen. Onhan se ikävää kun ei voi vähiä rahojaan jättää suomalaisten yrittäjien taskuun. Jos rahaa olisi kuin rantarosvolla ostaisin kaiken suomesta, mutta kun ei ole, on pakko ostaa sieltä mistä halvimmalla saa.
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Mielestäni tämän keskustelun voisi viheltää poikki.

Nyt ollaan jo niin hakoteillä alkuperäisen viestin kanssa.
akvaarioprojekti
Member
Member
Akvaarioseurat: SMAS, TAS

Viesti Kirjoittaja akvaarioprojekti »

Vesipeukalo kirjoitti:
Vesipeukalo kirjoitti:
Tää nyt menee jo vähän naurettavaksi.
Niin minustakin. "We guarantee a delivery time of not more than 30 days for all articles, except for those made to customer's specification. In exceptional cases delivery may be effected within a reasonable time of not more than 60 days. In such case the buyer will be informed by us." "Partial deliveries are admissible."
cmmd
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cmmd »

Teemu Salonen kirjoitti:Mielestäni tämän keskustelun voisi viheltää poikki.

Nyt ollaan jo niin hakoteillä alkuperäisen viestin kanssa.
Joo niin saisi. Eikä pelkästään sen takia, että ollaan karattu jokseenkin aiheesta, myös asiattomuudesta ja samojen argumenttien jankkaamisesta.
juhal
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja juhal »

Lopuksi voisi kai sanoa, että jos 50% asiakkaista on tyytyväisiä 50% ei suosittele kauppaa kenellekään, niin minä kauppiaana olisin todella huolestunut.
Ehkä heillä on varaa tälläiseen asiakaspalveluun :?
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member

Joo, eiköhän tässä keskustelussa ole jo käytetty kaikki tarpeelliset ja tarpeettomat argumentit [;)]
jacks
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: RK ry

Viesti Kirjoittaja jacks »

No ,saihan tästäkin ketjusta, jotakin asiatietoakin nettikaupan toiminnasta.
Onhan se myös terapeuttista vähän kiukutella asioista jos harmittaa ja tuntee itsensä väärin kohdelluksi,ei synny turhautumia :)
cmmd
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cmmd »

Niin.. Mitä tässä nyt väärinkohdellut ovat saaneet. Toimittamattomia tuotteita varastotilanteen vuoksi. Onhan heillä ne värikoodit varastotilanteesta, en tiedä kuinka hyvin pitävät paikkansa. He ovat kuitenkin ilmoittaneet, etteivät automaattisesti toimita jälkitoimituksena eli eikös se tarkoita, että puuttuvat tuotteet vaan jäävät pois, eikä niitä veloiteta. Multa ainakaan jäänyt mitään toimittamatta kun olin tilannut sellaisia tuotteita, jotka olivat vihreällä? Kaikki on mahdollista.

Kuten joku aikaisemmin jo sanoi, että kannattaa siitä varastotilanteesta kysellä ennen kuin tekee tilauksen tai voihan siihen tilauksen kommentti-osioon laittaa, että vahvistavat, jos jotain puuttuu. Olisihan sekin aika hassua, jos myyjä tarkistaa jokaisen puuttuvan tuotteen kohdalla, että tilataanko silti. Esim. monen sadan euron tilauksesta jäisi uupumaan alle euron arvoinen PVC-putkiosa ja myyjä sitä vahvistaisi, jolloin ylimääräistä aikaa kuluu päivä tai kaks. Ei myyjä sitä tiedä kuinka tärkeä joku tietty tuote on ostajalle ollut?

Mitä tulee toimitusaikoihin, niin mielestäni on jo aika paljon, että he lupaavat sen 30/60 päivää. Ei se loppujen lopuksi ole heistä kiinni, jos posti sen kadottaa? Kauppias laittaa 1-2 arkipäivän jälkeen paketin postiin niin minkäs teet? Tai jos tilaus odottaa jotain tuotetta saapuvaksi varastoon. Moni on varmasti saanut odottaa pakettejaan kun kuljetusfirma sen kadottaa. (Kiinasta sain odotella joskus monta kuukautta)

Mielestäni aika kohtuutonta vaatia, että saa viedä Saksasta tilatut takuutuotteet paikalliseen liikkeeseen, jolla ei ole mitään tekemistä tuotteen kaupankäynnin kanssa. Onhan se hienoa, jos se on mahdollista. Aika paljon vaadittua.

Sais pistää jo keskustelun poikki.
wiljam_i
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja wiljam_i »

cmmd kirjoitti:
Mielestäni aika kohtuutonta vaatia, että saa viedä Saksasta tilatut takuutuotteet paikalliseen liikkeeseen, jolla ei ole mitään tekemistä tuotteen kaupankäynnin kanssa. Onhan se hienoa, jos se on mahdollista. Aika paljon vaadittua.
Vähän off topic tämäkin, mutta takuu käsitteisiin liittyen pari esimerkkiä.

t.w

edit: En malta olla lisäämättä, että selektiivisen jakelujärjestelmän "tunnistaminen" verkkokauppaviidakossa voi olla haasteellista. AV (ei a-w) -foorumeilla on välillä ollut näistä juttua. Yyber halba hilavitkutin on vikatilanteissa reissannut pitkään ja hartaasi suomen ja saksan väliä. Pahimmillaan laitteella on suomessa "harmaatuoja", joka toimittaa laitteet maahan. Huolto kuitenkin takuu tapauksissa Saksassa.
Thompson
Advanced Member
Advanced Member

Taitaa aika harvassa olla elektroniset laitteet jotka korjataan Suomessa? Taitaa tietokoneistakin suurin osa matkata jonnekin Hollantiin korjattavaksi, samoin töllöt. Ainakaan nopeampaa ei korjaustoiminta ole tapahtui se täällä tai sitten keski-euroopassa. Onhan se toki helppoa kun Acerin tulee UPS hakemaan kotoa ja palauttaa korjattuna samaan paikkaan. Ostopaikailla ei tosin ole väliä ja tämä toiminta ei ole maahantuojan keksintöä.

Itselläni on oikeen aiheeseen liittyvää kokemusta eräästä akvaarioalan maahantuojasta ja on varma etten heidän tuotteitaan enään osta. Kirjoitin aiheesta aikeisemmin jossain ilmapumppukeskustelussa. Pumppu oli neljä viikkoa maahantuojalla valohoidossa tässä samalla kylällä missä asun ja palasi huonommassa kunnossa takaisin. Puisevan asenteen takia en viitsinyt asiasta alkaa vääntämään enempää vaan nakkasin tuotteen roskiin. Pitäköön tunkkinsa.
SpiderWoman
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja SpiderWoman »

Olen mielenkiinnolla seurannut tata viestiketjua ja pitaa sanoa etta hattua nostan teille Suomessa suolavetta harrastaville.
Taalla rapakon takana on kilpailu niin kovaa, ettei tavaroiden puuttumista voi jattaa ilmoittamatta. Kaikkien nettikaupoissa kylla selvasti ilmoitetaan onko tavarat inventaariossa vai ei ja et edes pysty ostamaan tuotetta joka ei ole... Inventaario on reaaliajassa.

Onko Saksa paras paikka elavan ja tekniikan tilaamiselle vai kuinka moni tilaa Englannista?
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Eikös punta ole vielä sen verran lujaa valuuttaa, ettei pysty Saksan kanssa kilpailemaan? Myös tullissa taisi olla jotain eroavaisuuksia?
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member

Mulle tuli Trusted Shopsin vakuutuspuolelta sähköposti, jossa kerrottiin, että vakuutus loppuu tässä kuussa, ja jos paketti ei ole perillä siihen mennessä, se pitää reklamoida heti, jotta saa rahat takaisin.
Tässä tapauksessa paketti on kyllä jo selkeästi matkalla (seurannan mukaan saapunut maahan), joten enpä tiedä kuinka tuon kanssa tulisi toimia, mikäli DHL ryssii kuljetuksen..
Toivossa on hyvä elää.
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

cmmd kirjoitti:Niin.. Mitä tässä nyt väärinkohdellut ovat saaneet. Toimittamattomia tuotteita varastotilanteen vuoksi. Onhan heillä ne värikoodit varastotilanteesta, en tiedä kuinka hyvin pitävät paikkansa. He ovat kuitenkin ilmoittaneet, etteivät automaattisesti toimita jälkitoimituksena eli eikös se tarkoita, että puuttuvat tuotteet vaan jäävät pois, eikä niitä veloiteta. Multa ainakaan jäänyt mitään toimittamatta kun olin tilannut sellaisia tuotteita, jotka olivat vihreällä? Kaikki on mahdollista.
Nyt on ihan pakko kommentoida tätä vielä vaikka onkin OT.
Otsikko on aquaristikshop ja sillä kaupalla ei ole mitään värikoodia kertomassa varastotilannetta.
Itse asiakkaana oletan nettikaupassa esillä olevia tavaroita olevan varastossa, ellei toisin tuotteen kohdalla mainita. Tähän on ainakin suomalainen kuluttaja saanut tottua viime vuosina ja on minusta aivan naurettavaa, että tuo kyseinen kauppa ei edes yritä korjata epäkohtaa tai ilmoita asiakkaalle tilauksen keräysvaiheessa jos varastosta puuttuu tuotteita. Kaikilla nettikaupoilla on mahdollisuus olla asiakkaaseen yhteydessä hyvin pienellä vaivalla, enkä voi käsittää miksi tämä puulaaki ei niin toimi.
Mutta eipä se mitään haittaa, kun olen löytänyt parempaa palvelua tarjoavan ja halvemman kaupan.
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member

Tämän ketjun aloituksen tarkoitus oli kai keskustella ko. kaupan selkeistä virheistä, josta on nyt rönsytty vaikka mihin.

Mutta se ei ole virhe, Mörrikkä, että varastosta puuttuu tavaraa, tai etteivät he siitä ilmoita. Jos et pidä sellaisesta palvelusta, voit valita jonkun muun kaupan, kuten oletkin jo tehnyt. Mutta reklamointiin oikeuttava virhe se ei ole.
Suomalaiset ovatkin tottuneet vaikka minkälaiseen palveluun, mutta joskus sitä on olosuhteiden pakon vuoksi nöyrryttävä (jos esimerkiksi asuu jossain muualla kuin suomessa), jonka vuoksi minä en koe ym. asioita huonona palveluna, koska olen etukäteen ottanut siitä selvää.
Kyse on siitä, kuka minkäkinlaiseen palveluun on tottunut, ja kukin sopeuttaa ostoksensa sitten sen mukaan. Ei siitä sen enempää tarvi kiistaa vääntää.
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Mulle on ylläpito kerran vihjassu kun arvostelin erästä suomalaista kauppaa. Nyt mietityttää koskeeko säännöt ainoastaan suomalaisia kauppoja vai saako ulkomaista mollata ihan vapaasti? Viittaan siis tähän ketjuun.

Säännöthän kieltävät avoimen negatiivisen arvostelun.

Ylläpito huhuu?
Thompson
Advanced Member
Advanced Member

En ole ihan varma mitä tuolla varastotilanteella nettikaupoissa yleensä tarkoitetaan. Tietokonekauppojen sivut on väärällään tuotteita joita ei vielä ole markkinoilla, tuotu vielä maahan tai jo poistuneet valikoimasta. En todellakaan usko että suurin osa kaupoista pitää mitään erityista lukua tuotteista joita on hyllyssä ja joita ei ole. Suuri osa edellä mainituista liikkeistähän toimivat vain kanavana asiakkaan ja GNT:n välillä eikä kaupoissa ole varastoa ollenkaan vaan sivut saattavat näyttää maahantuojan tilanteen. Kaikenlaiset helppoheikit laittavat pystyyn näitä sivuja ja välittävät tuotteet suoraan maahantuojalta asiakkaalle, kuten oma läppärini jonka ostin Oulussa sijaitsevasta liikkeestä mutta kone ei sieläpäin käynytkään vaan tuli suoraan Tamperelaiselta maahantuojalta minulle postiin.
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member

Joo tuo homma kuulostaa tutulta, täällä paikallisen nettikaupan varastosta (tuotesivuilla vihreä ruksi ilmoittamassa että on varastossa) löytyy hurja valikoima vastatulleita kasveja. Tilasinkin sieltä vesimiekkoja ja sellaisia, soittelin tänään perään ja ne onkin vasta tulossa varastoon 22.12, mutta ovat jo heidän tukkurinsa varastossa, ja siksi näkyvät listoilla.
Samvais
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Samvais »

Liike on pannassa myös osaltani. Pari tilausta olen sinne vuosien saatossa tehnyt ja kummassakin tapauksessa sain tavarani vasta kun tein valituksen EU:n TrustedShops "järjestölle", jonka jäsen tuo Aquaristik shops on. Eivät vastanneet yhteenkään sähköpostiin, ei englanniksi eikä saksaksi kirjoitettuihin. Ainoastaan yhteydenotto tuon TrustedShops tahon kautta sai ne viimein aktivoitumaan ja lähettämään tavarat.
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member

Mä edelleen ihmettelen, miksette käytä puhelinta?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”