Zissou kirjoitti:sekä vielä lisäksi liikutaan alueella, joka on pidempiaikaisesti kaloille myrkyllistä
Jokainen tosiaan tekee omat päätöksensä. Olisiko sinulla jotain lähdettä tuohon väittämään, että olisi myrkyllistä? Seuraako siitä kenties apoksia? Itse en ole tätä kuullut muualta - paitsi että juuri luin linkkaamastasi kirjoituksesta CO2:sta. Monet ovat Amerikoissa pitäneet jopa 40 ppm (tai yli!) ilman nähtäviä negatiivisia vaikutuksia kaloihin. Mutta pitkäaikaisseuranta? Siitä en osaa sanoa. Ja mielelläni luen lisää aiheesta joka kiinnostaa!
Zissou kirjoitti:Kaupallista drop checkeriä (permanent test) olen joskus kokeillut, mutta koin sen hankalasti tulkittavaksi. Tippatesteistä ei mitään kokemusta, joskus kaupassa on tullut kädessä pyöriteltyä, mutta ennen ostopäätöstä kuulisin mielelläni kommenttia kokemuksista. Ehkäpä RoopeB:ltä
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
.
No, olivat testit ja taulukot tarkkoja tai ei, niin kaiken järjen mukaan tämän päiväisen mittauksen mukaan RoopeB:n altaassa olisi viime lauantaihin verrattuna selkeä lisäys hiilidioksidissa. Näkyykö pienintäkään muutosta kasveissa tai levässä?
Eivät nuo drop checkerit tosiaan ole ihan helppoja tulkittavia. Kuitenkin tässä DIY d. checkerissä virhemarginaali on muistaakseni jotain 10 ppm luokkaa, joten ei aivan mahdoton. Ainakin sillä saa haarukoitua itselleen sopivan alueen. Varmasti siis myös kaupallisilla. Sen mitä olen kokeillut nyt pari viikkoa tuota mittaria, niin sellainen havainto on, että EI toimi ioninvaihtovedellä (sen sähkönjohtavuus oli jotain 30 mikrosiemensiä ja se sekoitti ainakin JBL:n pH testin). Siis lähtöveden tulisi olla aivan suolotonta, tislatulla vedellä tuntuisi toimivan. Minun järkeni vastaista on, jos toimii akvaariovedellä.

Nätti on tuo tso:n laite - kelpaisi mullekin.
Kyllä, on aivan todennäköistä että RoopeB:llä on altaassaan enemmän hiilidioksidia, ja mikä parempi mittari kuin kasvit!

Jos altaissa on oikeasti yli 20 ppm CO2:sta niin kasvien pitäisi kuplia ihan kiitettävästi (ainakin jos vesi kiertää ja hapettuu yhtään kunnolla).