Omenakotilot mököttää?

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
murmelinpentu
Junior Member
Junior Member

Omenakotilot mököttää?

Viesti Kirjoittaja murmelinpentu »

Moi!

En yhtäkkiä löytänyt tämän kaltaista aihetta palstalta, joten kysynkin nyt sitten viisaammilta. Minulla on kaksi omppua ja vain mököttää altaan pohjalla. Aluksi ne liikkuivat, mutta nyt ne on ollut paikallaan jo pari-kolme päivää. Altaassa ei ole muita kuin nämä kaksi omppua, ja altaan koko on 80 litraa. Sitten ne ei syö mitään. Olen pikkasen huolissani ompuista että mikä niillä on? :(
janma
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Re: Omenakotilot mököttää?

Viesti Kirjoittaja janma »

Ei ole kokemusta näistä mutta käsittääkseni ottavat hapea pinnasta ja en tiedä kuinka usein, mutta 2-3 päivää vaikuttaa melko pitkältä hengenpidätykseltä joten olisivatkohan kuolleet?
"A day without sunshine is like, you know, night."
murmelinpentu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja murmelinpentu »

Huomasin sellaisen jutun noista ompuista, että kun jalkaan koskee niin ne vetää sen kyllä sisälle, että luultavasti eivät ole kuolleita. Voiko omppu horrostaa? Veden lämpötila on 23 astetta.
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Kuolleen ompun tunnistaa sitä haistamalla, sillä ne alkavat nopeasti lemuta. [;)] Tuo lämpötila on ihan hyvä ompuille, sillä viileämmässä vedessä nämä elävät pidempään. Horrostamisesta en ole koskaan kuullut tai itse sitä omenakotiloilla koskaan havainnut. Altaan vesiarvot? :?
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Taamottu
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Lapin Akvaristit

Viesti Kirjoittaja Taamottu »

Osaa ne ton mököttämisenkin m [;)] Mulla tuolla "kovalassa" kun on eri kokoisia ja värisiä omppuja niin suht helppo seurata. Välillä nukkuu-horrostaa-mököttää jossain ja sit taas piristyvät. Yleensä pumpun putsauksen jälkeen kuluu muutama minuutti ja kaikki kerääntyvät "tuoreen virtauksen" eteen tuntosarviaan heiluttelemaan. :mrgreen:
Jos jalkaa lempeästi tönäisee niin liikahtaa jos on elossa. Millainen veden virtaus sulla on altaassa? Olen huomannut tuolla omassani, että kovemmassa virtauksessa pysyvät virkeämpinä. Kun ensimmäiset omput tulivat minulle nuppineulan pään kokoisina, niin luulin kaikkia kuolleiksi. Olivat viilehkössä vedessä ja ihan liikkumattomia. Pari päivää seurailin ja sitten rupesi huolestuttamaan. Kun laitoin 20 litraiseen faunaboxiin ja pummpu pyörimään niin alkoi tapahtua. Sitä aiemmin olivat pienemmässä ja pelkkä hapetin ja vedenvaihdot. Kokeile lisätä virtausta ja tarjoa herkkua (kesäkurpitsaa; leikkaa siivu ja tökkää haarukka kylkeen painoksi että pysyy pohjassa) nokan eteen. Pitäisi näkyä elon merkkejä. Tuota herkkua ei kannata montaa päivää liotella, varsinkin jos altaassa on kaloja seurana...huonontaa veden laatua nopeasti. Ja muutenkin omput kovia sotkemaan, että pumppua pitää putsata usein. Mutta on ne niin ihania seurattavia. :D
2 koiraa, 180 "seurala", 63 "rapula", gerbiilejä ja 2 syyrialaista hamsteria
Pamupla
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Pamupla »

Oletko varma ettei horrosta? Vai horrostaako omput?
_nella_
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja _nella_ »

Tuosta linkistä löytyy hyvin tietoa ompuista.
http://koti.kapsi.fi/~skare/akvaario/omenakotilo.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ne on aika tarkkoja vedenarvojen suhteen, joten ne kannattee tarkistaa ensimmäisenä.
Taamottu
Junior Member
Junior Member

Pamupla kirjoitti:Oletko varma ettei horrosta? Vai horrostaako omput?
Kovin on sitten lyhyt tuo ompun horrostus jos päivänkaksi kestää.... :roll:
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Tuo horrostaminen on kyllä (hyvin) viileässä tapahtuvaa toimintaa. [;)] Jotkin eläinlajit horrostavat selvitäkseen kylmästä ajankohdasta, esim. sammakot ja siilit. Useat maakilpikonnat talvilepäävät. On kyllä olemassa horrostavia kotilolajejakin, mutta käsittääkseni omput eivät ole sellaisia.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Kabri
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kabri »

Vesiarvot myös minulla tulee mieleen tuosta mököttämisestä. Tuossa omassa altaassa on kerran päässyt ompuille huonoksi vesiarvot ja ne rupesi kyllä mököttämään heti, mutta kunhan ne arvot korjaantu ja vaihdoin vähä vettäkin siinä niin piritys taas normaaliksi.
Taamottu kirjoitti:Yleensä pumpun putsauksen jälkeen kuluu muutama minuutti ja kaikki kerääntyvät "tuoreen virtauksen" eteen tuntosarviaan heiluttelemaan. :mrgreen:
Olen huomannut ihan saman! Heti kun on putsannut allasta ja etenkin suodatinta niin menevät vuorotellen virtaukseen tönöttään niin, että hulmuaa vaan tuntosarvet. Kauhee lorina tulee aina ja ekalla kerralla ihan säikähin, että tuleeko täällä vedet lattialle, mut omppuhan se vaan suodattimen nokassa veden edessä. :mrgreen:
Taamottu
Junior Member
Junior Member

Liekö tuo virtaus ompuille sellanen "painekattila" kun ne "banzai-hypyt" on sitten enemmän kait sitä vesivuoristorataa. Hubaisia ovat nuo veli- ja siskokullat katsella :mrgreen:
Kabri
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kabri »

Vaikka moni sanookin vieraillessaan meillä, että eivät ymmärrä oikein akvaarion virkaa, niin itse ainakin kun pidemmän aikaa katsoo ja seuraa niin huomaa noissa kotiloissakin tiettyjä tapoja ja käyttäymisiä. Etenkin kun niitä on iso lauma (nyt 11 aikuista + 7 poikasta), niin kyllä ne muutakin tekee kuin möllöttää. :P
waterwoman
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, Heinolan akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja waterwoman »

Mulla on ollu omppuja vuosia ja en ole vieläkään päässy perille miksi ne aika-ajoin möllöttävät muutamia päiviä liikkuen vaan muutaman sentin verran.
Vaikka vaihtelen vesiä+putsailen suodattimia, niin ei sekään auta.
Ainoastaan tämä on auttanut; kelluvia olen nakannut välillä toiseen altaaseen ja siellä aina heräävät "eloon" taas.

Mutta mistä johtuu toisilla ompuilla tuo kannen/läpän surkastuminen?
180 l Neonsateenkaarikaloja, tunnnistamaton pienehkö pleko. KALAT SAANEET KODIN
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”