Uusi allas; nitriitti ei lainkaan nouse

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

tinzue
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Uusi allas; nitriitti ei lainkaan nouse

Viesti Kirjoittaja tinzue »

No niin, nyt olen lisännyt hirvensarvensuolaa ja mitannut arvoja päivittäin, seuraavalla tavalla:

2.päivä: pH=6,2 KH=0 GH>6 No3=0 NO2=0, hirvensarvensuolaa 2,5mg/l
3.päivä: pH= 6,2 KH=0 GH>6 NO3=0 NO2=0 hirvensarvensuolaa 1,25mg/l
4.päivä: pH=6,2 KH=0 GH>6 NO3=0 NO2=0 hirvensarvensuolaa 1,25mg/l
5.päivä:en mitannut arvoja.... hirvensarvensuolaa 1,25mg/l Tässä välissä kävin ostamassa uuden mittatikkurasian...en raaskinut kalliita tippatestejä.
6.päivä: pH=6,7 KH=5 GH> 5 NO3=20 NO2=0,5 hirvensarvensuolaa 1,25mg/l
7.päivä: pH=6,5 KH=2 GH>4 NO3=20 NO2= 0,5 hirvensarvensuolaa 1,25mg/l
8.päivä: pH=6,8 KH=3 GH>4 NO3=20 NO2=1 hirvensarvensuolaa 1,25mg/l

Jatkanko samalla tavalla? Kuinka kauan? Nyt altaaseen ei ole kertynyt levää yhtään ja kasvit ovat piristyneet. Kultaköynnös ja pistiaat ovat kasvattaneet hienot juuret. Rådasand hiekan aikaan ne vain ruskenivat ja haalistuivat. Kun nostin ison pistian ylös vedestä, sen kaikki juuret jäivät veteen! Nyt poimupatsulikin on kasvattanut uusia "taimia". :mrgreen: Ja reppana omenakotilo on edelleen pirteästi hengissä hirvensarvensuolasta riippumatta. :roll:
KTask
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja KTask »

Minä vaihdoin myös normisoran keväällä Rådasandin mustaan hiekkaan. Olisin ehkä jättänyt vaihtamatta nyt ajateltuna. Ehkä viikon allas näytti hienolta, mutta sitten alkoi levää kertymään. Jo sitä ennen alkoivat kotilot ja partamonnit kuukahdella. Kotilot tosiaan ei säily mullakaan hengissä tuolla. Partiksista isoin sinnitteli pisimpään ja sitten sekin meni vain nurkkaan ja jäi siihen. Toinen Kääpiönuoliainen ja vanhin Lehtikala kuoli myös. Akvaariokaupassa epäiltiin, jos bakteerikanta olisi mennyt liian olemattomaksi. Siksipä aloin laittamaan sinne BioDigest bakteerivalmistetta ja Bactozymiä. Levää poistin raaputtamalla niin paljon kuin sain. Vettä olen vaihtanut vähintään kerran viikossa reilusti, jopa yli puolet. Valotauko 3h on käytössä ja valaistusaika tällä hetkellä 9h. Hetken kuvittelin tilanteen näyttävän valoisammalta ja ostin kaksi Katinkultamonnia levänsyöntitalkoisiin. Olisiko mennyt viikko niin molemmat olivat kuolleet.
Lannoitteina olen käyttänyt pohjaan JBL kuulia, nestemäisistä EasyCarbo, Profito ja Ferro. Vedenparannusaineena on Easylife. Fisuja löytyy 3 Pilkkuantennimonnia, 2 Lehtikalaa, 2 Selkäuimaria, 1 Kääpiönuoliainen. Haaveena olis parvi Mustakiilakylkiä, mutta nyt en uskalla ottaa mitään tuonne. Kasvustoa on Anubiaita, Jaavansaniainen, Ludwigiaa, Vesitähdikkiä ja Rasvalehteä. Lamput on 40W PowerGlo ja 40W SunGlo.
Arvot ovat tällä hetkellä tämmöiset: KH n. 2-3, Ph 7, NO2 0, NO3 1, CO2 8-12. Mietin pitäisikö käydä ostamassa Fosforitesti. Nuo Nitraatit tuntuu olevan aina ihan minimissä. Mitattuna JBL tippatestillä tai AquaVital liuskatestillä. Eikös Nitraatin ja Fosforin suhde ole jotenkin merkityksellinen? Vai vaihtaisko hiekan johonkin muuhun? Sitten vielä kysymys teille, joilla ei ole ongelmia tämän hiekan kanssa. Mitä kaloja löytyy ja minkämoisia vesiarvoja?
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

tinzue kirjoitti:2.päivä: pH=6,2 KH=0 GH>6 No3=0 NO2=0, hirvensarvensuolaa 2,5mg/l
3.päivä: pH= 6,2 KH=0 GH>6 NO3=0 NO2=0 hirvensarvensuolaa 1,25mg/l
4.päivä: pH=6,2 KH=0 GH>6 NO3=0 NO2=0 hirvensarvensuolaa 1,25mg/l
5.päivä:en mitannut arvoja.... hirvensarvensuolaa 1,25mg/l Tässä välissä kävin ostamassa uuden mittatikkurasian...en raaskinut kalliita tippatestejä.
6.päivä: pH=6,7 KH=5 GH> 5 NO3=20 NO2=0,5 hirvensarvensuolaa 1,25mg/l
7.päivä: pH=6,5 KH=2 GH>4 NO3=20 NO2= 0,5 hirvensarvensuolaa 1,25mg/l
8.päivä: pH=6,8 KH=3 GH>4 NO3=20 NO2=1 hirvensarvensuolaa 1,25mg/l
Oletko alusta asti mitannut saman rasian liuskoilla? Rasian vaihtuminen ja NO2- ja NO3-arvojen muutos samalla pistää miettimään.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Tippatestit olis kyllä pop!
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
tinzue
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja tinzue »

KTask kirjoitti:Minä vaihdoin myös normisoran keväällä Rådasandin mustaan hiekkaan. Olisin ehkä jättänyt vaihtamatta nyt ajateltuna.
Voi ei että sullakin on tuo sama ongelma, kuulostaa ainakin ihan samalle! Itse mietin että olisiko tuossa hiekassa ollut sekin ongelma että olisi tappanut myös bakteerikannan. Ainakin vesiarvoista päätellen ei tainnut olla kaikki ihan kunnossa. Milloin olet hiekkasi ostanut? Onko pussia vielä jäljellä jotta näkisi eränumeron? Minua eivät tuntuneet akvaariokaupassa uskovan ja vaikka olenkin pahoillani sinun puolesta, tuntuu toisaalta helpottavalle että jolla kulla toisellakin on tuo sama ongelma. Sinuna vaihtaisin hiekan pois ennen kuin kaikki kalat kuolee. En testieni jälkeen ainakaan usko että tuossa mikään elää. Itse vaihdoin ihan toisen merkkiseen hiekkaan, en uskaltanut käyttää hiekkaa toisesta pussistakaan. Nyt kaikki on mennyt hyvin.
Itse soittaisin maahantuojalle mutta en puhu ruotsia. En vaadi mitään korvauksia mutta tahtoisin selvittää mikä tuossa hiekassa oli/on vikana.

Nitraatti ja nitriitti ovat nyt piikissään, eilen arvot olivat NO3 150 ja NO2 5-10. Edelleen olen joka päivä lisännyt hirvensarvensuolaa 1,25mg/l. Miten kauan lisään? Joko lopetan vai jatkanko vielä? Nyt on mennyt 11 päivää perustamisesta. pH:ta minun pitäisi jollain nostaa mutten ole saanut aikaiseksi.

Kohtahan voi alkaa voi ajatella kalastoa/ eliöstöä?
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

Onko sulla nyt toimivaa mustaa hiekkaa? Onko siinä "sarjanumeroa" ? Vai muuta hiekkaa... Mulla on ollut saman ongelma kuin sulla jo 2 v ja akvaarioliikkeessä sitä oon pohtinut moneen kertaan mut vika ei voi kuulemma olla heidän myymässä hiekassa...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”