Innoissani kuin pikkutyttö, jään nyt seuraamaan perhetapahtumaa. Altaan vesi on 25 asteista, NO2 0, nitraateista ei hajuakaan, pH 6,5. Eilen vaihdoin vettä sen 50%.
ps. Kiitoksia ketjulle: Hätätapaus! Kuparimonniset kutee! - Inspiroitte minua

Valvoja: Moderaattorit
Minä vaihtaisin usein vettä, allas on vasta perustettu ja kalojen tuominen saattaa parissa päivässä johtaa nitriittipiikkiin. En tiedä, mitä se kudulle tekee, mutta vanhemmille se ei ole hyvä asia. Ilmeisesti nitriitti kalanpoikasille saattaa aiheuttaa kasvun hidastumista tai epämuodostumia. Runsas kasvillisuus auttaa poikasia selviytymään ja käyttää vedesta nitraatteja. Muistelen ainakin, että millikset ovat ahneita poikassyöppöjä, ainakin mitä omiin poikasiin tulee. Jospa pohjalla mönkijät saisivat olla rauhassa...MML kirjoitti:Tungen tähän samaan ketjuun ihmettelemään mun pikkumonnisia jotka on järjestänyt päivän aikana kudun!Hain kalat kaupasta kaksi päivää sitten ja katsoin että niistä muutama onkin melko pulleassa kunnossa. Melkoista hulabaloota on ehtinyt olla, koska kaksi kaloista on kuollut pyrstöevänsä menettäneinä muuten mystisestä syystä..Mutta nyt sitten uusi positiivisempi yllätys. Kuinka mun kannattaisi toimia jotta kutu säilyisi? Akvaario on vasta perustettu ja nuo monniset on hohtomiljoonakalojen kanssa ainoat asukkaat. Pitääkö vettä vaihtaa useammin? Vaihdoin ennen kalojen hakua reilun 1/3 osan. Voiko ne selvitä ilman mitään erikois toimia? Onko normaalia, että kutenut naaras on veto pois? Se vain makailee paikallaan, vai onko kyseessä sama mystinen sairaus joka vei kaksi aijempaa monnista? Mulla ei ole vielä ikinä kukaan kutenut ja oon ihan täpinöissäni!
Voi olla vähän rohkeata kuormittaa tuoretta akvaa liikaruokinnalla. Varsinkin kun pohjan puhtaus on monnisten poikasille tärkeä asia.Feliza kirjoitti:jos ruokit sitten reippaasti allasta siten että sapuskaa jää pohjalle/kasvien sekaan, jätät lappoamiset sikseen ja mätänevät kasvinosat samaten, ja keskityt nitraattien alhaalla pitämiseen vedenvaihdoin, niin luulisi altaassa syntyvän elämää! Niinhän se luonnossakin toimii, koko ajan ympärillä mätänee (toki bakteerikanta on tähän sopeutunut!), mutta vesi vaihtuu, haihtuu ja hapettuu, suodattuu maan läpi, puroista lirisee lisää jne.
Niin ja pitempään toiminut akva, jolloin ruokaa löytyy valmiina, eikä kaikki ole ruokinnan onnistumisen varassa.Deicide kirjoitti:Mun mielestä toinen vaihtoehto on parempi, mutta silloin pitäisi olla laji allas.