viineri kirjoitti:Monniset ovat parvikaloja ja tarvitsevat vähintään 6 yksilön parven. Sitten nuo miljoonakalat ja kirjoplatyt ovat kovanveden kaloja, eikä niitä tulisi yhdistää muiden kalojen kanssa.
Jotain tällaista aavistelinkin. Mulla oli kysymyksiä akvaarioliikkeeseen mennessäni, mutta siellä asiantuntijalta vaikuttava myyjä sanoi reippaasti, että kyllä nuo kolme toivomaani lajia (siis kuparitetrat, miljoonakalat ja kirjoplatyt) sopivat sekä yhteen että pieneen akvaariooni. Lisäksi hän vängällä myi noita monneja mukaan.
Mitä tehdä nyt?
Kannattaako hankkia lisää leopardimonnisia odottelemaan isompaa akvaariota esim. puolen vuoden sisällä? Nythän kaikki kalat ovat vielä pieniä. Rupesin kyllä jo etsimään isompaa käytettyä ja mistä tietää kuinka nopeasti sellaisen lyödän, ehkä hyvin piankin.
Veden kovuus vesilaitoksen mukaan on 8, mutta jos saisin sen nostettua esim. 15:een, niin eikö se silloin sopisi kaikille asukeille?
Tyhmää sekin, että mulla ei ole mitään tietoa akvaarioni vesiarvoista eikä mitään millä mitata, koska myyjä kyselyyni heti sanoi, etteivät mittaliuskat kotikäyttöön ole luotettavia, vaan minun tulisi viedä vettä sinne tutkittavaksi. Kalojen ostopäivänä hän sanoi, että vesi on ok. En taida tuosta liikkeestä enää neuvoa kysyä...
Kalat tulivat 8pv sitten ja voivat kai muuten hyvin, lukuunottamatta tuota mainitsemaani miljoonakalojen piileskelyä ja yhden kuparitetran nyhjöttämistä. Äsken tosin havaitsin, että yksi kirjoplatynaaras jahtaa lajikumppaneitaan, varsinkin koirasta, ja kuparitetrojakin, jos sattuvat liian lähelle. Mikä sitä voi vaivata? Eikö yleensä päinvastoin koiraat jahtaa naaraita? Tämä tyttö vaikuttaa tosi aggressiiviselta; tosin en nyt voi sanoa onko tilanne hetkellinen vai pysyvä, mutta tarkkailen sitä. Pikkuiset monnit saavat olla kaikilta rauhassa ja ne ovatkin mukavinta seurattavaa akvaariossa.
--------------------------------
Amethyst kirjoitti:Kuinka uusi se akvaariosi on ja oletko kypsyttänyt sen/mittaillut vesiarvoja? Voivat nuo piileskelyt ja kalpenemiset johtua myös epäsopivasta vedestä.
Tuossa jo sanoinkin, että 8pv ovat kalat siellä uineet. Miljoonakalat ovat piileskelleet suodattimen takana pimeässä nurkassa alusta asti, paitsi yksi koiras joukosta ui normaalisti akvaariossa enkä ole koskaan nähnyt jonkun sitä hätyyttäneen. Muita näen oikeastaan vain ruokinnan aikana. Kuparitetrat olivat tähän päivään asti hyvin näkyvillä, mutta tänään se yksi alkoi nyhjöttää kalpeana kasvien seassa ja nyt juuri huomasin, että sekin on liittynyt miljoonakalojen seuraan sinne suodattimen taakse

. Muut tetrat luikkivat nurkkiin pakoon sitä yhtä aggressiivista kirjoplatya... kummaksi tosiaan on meno käynyt. Vain monnit ovat kuin ennenkin.
Vesiarvoistakin sanoin, etten niistä tiedä, kun liikkeessä sanottiin niiden olevan ok sen kummemmin selittämättä ja kehotettiin tuomaan vesinäytteitä heille omien ostamisen sijasta. Näin siellä muitakin asiakkaita vesipurkkien kanssa eli juttu vaikutti "oikealta". Huomenna kyllä menen ostamaan joitain testejä, sillä en halua kalojeni kuolevan tai edes voivan huonosti ja luulen pidemmän päälle oman testaamisen olevan halvempaa kuin kaupassa testauttamisen (6€). Mitä testejä tähän hätään olisi syytä ostaa?
Akvaariota kypsytettiin myyjän neuvosta vain 2 viikkoa ja sitten vesinäyte oli "sopiva" kalojen istuttamiseen. Taisi sekin käydä liian nopeasti, vai mitä? Olin tyhmä, kun luotin myyjään - hänellä kai vain rahan kiilto silmissä (toivoo ryökäle kalojen kuolevan, että saa myydä uusia..
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
). Valitettavasti joudun tuolla jatkossakin asioimaan, kun paikkakunnalla ei toista liikettä ole, mutta neuvot haen sitten mieluummin täältä...