Piia_Tampere kirjoitti:Niin, lähinnä ajattelin jos siis siihen itse pumppuun tulee jokin toimintahäiriö. Ja sinänsä takaiskuventtiilin toimivuutta en ole päässyt koskaan näkemään käytännössä, eli jos tulee lappoilmiö akvaariosta poispäin, niin kuinka hyvin toimii, ja esim. kuinka hyvin liitinkohdat sitten pitävät vettä.
Takaiskuventtiili pitää kyllä vettä, jos se on ehjä ja jos ilmaletku asettuu siihen hyvin, eikä irtoa pienellä vetämisellä. Voit toki testata vedenpitävyyden ottamalla ilmastinkiven pois, nostamalla letkun altaasta ja laittamalla sen täyteen vettä esimerkiksi lääkeruiskulla. Näin näet pitääkö takaiskuventtiili veden varmasti altaan puolella.
Piia_Tampere kirjoitti:Nykyään minulla on 60 l akvaario, ja mielestäni kyllä kalat tarvitsevat tuon hapettajan, minulla on se päällä aamusta myöhäiseen iltaan asti.
Ilmastuksen tarpeellisuudesta on ollut keskustelua paljon, mutta jos pintavesi kiertää hyvin, ilmastimen käytölle on lähinnä esteettinen peruste. Tämä toki riippuu ilmastimen tehosta, eli sen kyvystä aiheuttaa liikettä pintavedessä. Mikäli altaassa on paljon kasveja, ilmastimen käyttö voisi olla vielä perustellumpaa yöllä kun kasvit alkavat yhteyttämisen sijasta kuluttaa altaassa olevaa happea.
Piia_Tampere kirjoitti:
Niin ja vielä siitä takaiskuventtiilistä, niin olen asentanut sen niin että altaasta tulevassa letkussa on suutinhana, jonka jälkeen pieni pätkä letkua ja sitten takaiskuventtiili kiinni, siitä sitten jatkuu pidempi letkun pätkä itse pumppuun > onkohan tämä nyt sitten oikea tapa tai ei, tiedä häntä ? Itse takaiskuventtiili on oikeinpäin, koska väärinpäin ei pumppaa ilmaa laisinkaan. Kaikkea sitä tässä mietiskelee, mutta sinänsä oleellinen asia kuitenkin.
Olet asentanut juuri oikein. Näin ei pääse syntymään vesivahinkoa, vaikka pumppu sammuisi poissaollessasi.