Neuvoja akvaarion loman aikaiseen hoitoon?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
annan
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Neuvoja akvaarion loman aikaiseen hoitoon?

Viesti Kirjoittaja annan »

Kohta alkaa kauan odotettu joululoma ja nokka näyttää pois kotoa.Mutta mites sitten suut pannaan kun akvaariota ei voi napata kainaloon ja viedä mukanaan?

Eli tarkotus olis olla pari viikkoa poissa.Mulla on 53 litranen akvaario jossa tällä hetkellä vaan yksi rihmakala,2 pandamonnista (tiedän, monniset tarvitsee parven mutta kaupassa oli viimeeksi vain kaksi pandaa :D )ja 2 kirsikkasukarapua.Joten miltähän allas näyttäs loman jälkeen jos jättäsin sen yksinään kaheks viikoks ilman vedenvaihtoja?

Tietty valot ajastimella ja ruokinta automaatilla vaik yhen kerran päivässä.Mutta onko tietoa et mitä vedelle käy...meneekö liian likaseksi?Normaalisti lappoan pohjan ja vaihdan 1/3 osaa joka viikko.Eli nyt jäis yks vedenvaihto välistä.Selviäiskö kalat?

Jos jollain on tietoa (/kauhuskenaarioita :( ) niin olisin kiitollinen.
suski-87
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAY

Re: Neuvoja akvaarion loman aikaiseen hoitoon?

Viesti Kirjoittaja suski-87 »

Mikäli jouluun olisi hieman enemmän aikaa, asia olisi helppo testata, eli jättää se yksi vedenvaihto väliin ja mitata sitten nitraattiarvoja ja katsoa miten tilanne kehittyy. Allas kun on toisaalta erittäin pieni, eli sinällään herkempi, mutta toisaalta kalasto on altaassa varsin vähäinen.

Tuossa tilanteessa koittaisin kyllä saada jonkun kaverin/tutun/naapurin käymään edes pariin otteeseen katsomassa, että kaikki on ok ja mahdollisesti sen kerran vettä vaihtamassa. Saat sitten siitäkin nopeammin tiedon, jos jokin on tukkinut suodattimen, jokin kala kuollut ja pilaa vettä, ajastin hajonnut tms. Tuo 2 viikkoa kun olisi isommallekin altaalle aika pitkä aika ilman että kukaan yhtään katsoo miten homma pelittää, vaikka tekniikka (eli ajastimet+ruokinta-automaatit) hommat pääosin hoitaisivatkin.

Mikäli et saa ketään altaan perään katsomaan, ja et pääse palaamaan joulunvietosta aiemmin/poikkeamaan kerran-pari allasta katsomassa, niin ei siinä sitten oikein muuta vaihtoehtoa ole, kuin luottaa että kaikki menee ok. Vaihtaa vettä kunnolla ennen lähtöä, pitää ruokinta reissun ajan varsin niukkana ja tehdä heti palattua taas kunnon vedenvaihto.
tso
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja tso »

Ei tule ongelmia. Turhaan pahoitat mieltäsi ansaitulla joululomalla!

Ennen reissua vaihda reilusti vettä 50-70%

Laita kalasto KEVYELLE ruokinnalle. Eli puolet mitä normaalisti laitat. Ja ruokinta-automaattia pystyt säätämään, niin puolita annos. Tuo kalasto säilyy tarvittaessa ilman ruokaa tuon kaksi viikkoa, joten ei kannata laittaa automaatista liikaa syötävää.

Noilla ohjeilla kalat kyllä pärjää!
Akvaristi vuodesta -77.. välillä (puoli)pakollisia taukoja. Suolaista ja makeaa.
The confidence of amateurs is the envy of professionals.
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja -riff- »

Jep, kevyellä ruokinnalla ja tuolla kalastolla allas pysyy hyvänä vaikka kuukaudenkin, ei siis mitään ongelmia tiedossa. Ennen lomaa vaan iso vedenvaihto, niin hyvin menee. Suodatin kannattaa tässä tapauksessa huoltaa noin viikkoa ennen vedenvaihtoa.
Piia_Tampere
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Piia_Tampere »

Itse olen ollut enintään viikon poissa kotoa, ja siksi ajaksi olen laittanut TetraMin Weekend -lomaruokaa kaloilla ja sillä hyvin pärjänneet. Mutta yksi asia minua on mietityttänyt, että onko kukaan miettinyt hapettajan päällejättöä kun pidempään poissa kotoa > siis siinä mielessä että jos meneekin jotenkin rikki ja sattuu vesivahinko poissaollessa ? Minulla on kyllä letkussa se takaiskuventtiili, mutta silti mietityttää. Onko ajatuksia, ja onko kenellekään sattunut mitään vahinkoja poissa ollessa ?
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

Piia_Tampere kirjoitti:Itse olen ollut enintään viikon poissa kotoa, ja siksi ajaksi olen laittanut TetraMin Weekend -lomaruokaa kaloilla ja sillä hyvin pärjänneet. Mutta yksi asia minua on mietityttänyt, että onko kukaan miettinyt hapettajan päällejättöä kun pidempään poissa kotoa > siis siinä mielessä että jos meneekin jotenkin rikki ja sattuu vesivahinko poissaollessa ? Minulla on kyllä letkussa se takaiskuventtiili, mutta silti mietityttää. Onko ajatuksia, ja onko kenellekään sattunut mitään vahinkoja poissa ollessa ?
Takaiskuventtiilit ovat sen verran yksinkertaisia osia, etteivät ne itsestään hajoa, eivätkä irtoa letkusta jos ovat kunnolla asennettu. Siihen voi kyllä luottaa. Eikä sitä ilmastinta tarvitse olla laisinkaan, mikäli suodattimet kierrättävät pintavettä. Nuo viikonloppuruuat ovat vähän arveluttavia, koska ne voivat loppupeleissä kuormittaa vettä aika lailla enemmän kuin ruokinta-automaatin käyttö. Terveet, aikuiset kalat pärjäävät viikon ilman ruokaa oikein hyvin.

Loman ajaksi voi tietysti pyytää kaveria tai naapuria käymään pari kertaa vilkaisemassa että kaikki laitteet toimivat, eikä altaassa ole kuolleita kaloja vettä kuormittamassa. Kalojen ruokinta kannattaa jättää silti automaatin tehtäväksi, tai annostella ruoka valmiiksi kerta-annoksiksi, mikäli lomahoitajan tehtäväksi jää ruokkia kalat.
Piia_Tampere
Starting Member
Starting Member

Niin, lähinnä ajattelin jos siis siihen itse pumppuun tulee jokin toimintahäiriö. Ja sinänsä takaiskuventtiilin toimivuutta en ole päässyt koskaan näkemään käytännössä, eli jos tulee lappoilmiö akvaariosta poispäin, niin kuinka hyvin toimii, ja esim. kuinka hyvin liitinkohdat sitten pitävät vettä.
Aikoinaan kun vielä asuin perheeni kanssa kotona, silloinen 84 l altaassa tuli ihan yhtäkkiseltään lappoilmiö ja ilmapumppu oli laponnut vettä altaasta poispäin. Meni kirjahyllystä kalliita kirjoja pilalle, mutta kotona onneksi oltiin paikalla ja tilanne huomattiin ja näin ollen isommat vahingot jäivät tapahtumatta > tämän jälkeen hommasin myös silloiseen pumppuun takaiskuventtiilin. Silloin minulle ei siis vielä ollut sitä takaiskuventtiiliä, joten siksi jäi näkemättä miten hyvin toimii ja pitää vettä tällaisessa tilanteessa. Nykyään minulla on 60 l akvaario, ja mielestäni kyllä kalat tarvitsevat tuon hapettajan, minulla on se päällä aamusta myöhäiseen iltaan asti. Tetran lomaruokia olen aina käyttänyt kotoa poissa ollessani, enkä ole mitään ongelmia havainnut niiden käytössä. Ruokinta-automaattia en omista, eikä sitä mitenkään pysty edes asentamaan tällaiseen Tetran AquaArt altaaseen, jossa kiinteä kansikompleksi.

Niin ja vielä siitä takaiskuventtiilistä, niin olen asentanut sen niin että altaasta tulevassa letkussa on suutinhana, jonka jälkeen pieni pätkä letkua ja sitten takaiskuventtiili kiinni, siitä sitten jatkuu pidempi letkun pätkä itse pumppuun > onkohan tämä nyt sitten oikea tapa tai ei, tiedä häntä ? Itse takaiskuventtiili on oikeinpäin, koska väärinpäin ei pumppaa ilmaa laisinkaan. Kaikkea sitä tässä mietiskelee, mutta sinänsä oleellinen asia kuitenkin.
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Piia_Tampere kirjoitti:Niin, lähinnä ajattelin jos siis siihen itse pumppuun tulee jokin toimintahäiriö. Ja sinänsä takaiskuventtiilin toimivuutta en ole päässyt koskaan näkemään käytännössä, eli jos tulee lappoilmiö akvaariosta poispäin, niin kuinka hyvin toimii, ja esim. kuinka hyvin liitinkohdat sitten pitävät vettä.
Takaiskuventtiili pitää kyllä vettä, jos se on ehjä ja jos ilmaletku asettuu siihen hyvin, eikä irtoa pienellä vetämisellä. Voit toki testata vedenpitävyyden ottamalla ilmastinkiven pois, nostamalla letkun altaasta ja laittamalla sen täyteen vettä esimerkiksi lääkeruiskulla. Näin näet pitääkö takaiskuventtiili veden varmasti altaan puolella.
Piia_Tampere kirjoitti:Nykyään minulla on 60 l akvaario, ja mielestäni kyllä kalat tarvitsevat tuon hapettajan, minulla on se päällä aamusta myöhäiseen iltaan asti.
Ilmastuksen tarpeellisuudesta on ollut keskustelua paljon, mutta jos pintavesi kiertää hyvin, ilmastimen käytölle on lähinnä esteettinen peruste. Tämä toki riippuu ilmastimen tehosta, eli sen kyvystä aiheuttaa liikettä pintavedessä. Mikäli altaassa on paljon kasveja, ilmastimen käyttö voisi olla vielä perustellumpaa yöllä kun kasvit alkavat yhteyttämisen sijasta kuluttaa altaassa olevaa happea.
Piia_Tampere kirjoitti: Niin ja vielä siitä takaiskuventtiilistä, niin olen asentanut sen niin että altaasta tulevassa letkussa on suutinhana, jonka jälkeen pieni pätkä letkua ja sitten takaiskuventtiili kiinni, siitä sitten jatkuu pidempi letkun pätkä itse pumppuun > onkohan tämä nyt sitten oikea tapa tai ei, tiedä häntä ? Itse takaiskuventtiili on oikeinpäin, koska väärinpäin ei pumppaa ilmaa laisinkaan. Kaikkea sitä tässä mietiskelee, mutta sinänsä oleellinen asia kuitenkin.
Olet asentanut juuri oikein. Näin ei pääse syntymään vesivahinkoa, vaikka pumppu sammuisi poissaollessasi.
Piia_Tampere
Starting Member
Starting Member

Kiitokset Alsshonille hyvistä vinkeistä ja tiedoista. Nyt voin myös olla rauhallisin mielin tuon pumpun kanssa :mrgreen:
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
annan
Starting Member
Starting Member

Kiitos kaikille kovasti neuvoista.
Laitoinkin kalat jo eilen kevyt ruokintaan,(1 kerta päivässä, aika vähän sapuskaa kun on vain 3 kalaa:) niin tottuvat tähän rytmiin.
Ja teen kunnon vedenvaihdon ennen lähtöä.

Eiköhän nuo selvinne :D Ja ihanaa joululomaa kaikille!
Henni-E
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Henni-E »

Jatkampa tähän ketjuun.
Miten saisi valaistuksen ja ruokinnan silleen hyvin järjestettyä kahden-kolmen viikon kotoa poissa olon ajaksi? Kotona on kyllä koko muu perhe, mutta ei eivät kyllä viitsi/muista antaa ruokaa ja varsinkaan sammuttaa valoa!
Akvaario on suht uusi ja koko on 170l siellä on tällä hetkellä vain kaksi kalaa, yksi partamonni ja muualle pian muuttava kultakala. (Kultakala tuli akvaarion mukana ja se lähtee mahdollisimman pian, heti, kun löydän jonkun jolle sen lahjoittaa.) Voin tietysti yrittää vielä muuta perhettä saada hommaan mukaan ja näin, mutta haluan jonkun ns. vara suunnitelman, jotta saan vielä muutamat yöt nukutta, ennen lomalle lähtöä. Porukat lupasivat vaihtaa veden ja puhdistaa sisäsuodattimen (eheim 2008 ja lisäksi ulko-eheim 2213). Kaiken lisäksi loisteputki valo on vanha ja toinen putkista on jo ottanut itseensä ja ei toimi, pääsen vasta joulun jälkeen hankkimaan uutta valoa. Ei mitään hajua valon tehoista yms. Voin tietysti yrittää etsiä jotain tai kysellä, jos joku haluaa tietää..

Vastausta odotellen Henni ja hyvää joulua!
Amethyst
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Amethyst »

Ajastimet eivät monta euroa maksa, joten sellainen kannattaa valaistusta hoitelemaan käydä ostamassa. Ja se on hyvä kyllä pitää käytössä myös silloin, kun itse olet kotona, niin kalojen päivärytmistä tulee säännöllinen.

Kumma jos perheesi ei viitsi kaloja esim. kerran päivässä ruokkia, kun kuitenkin suostuvat vedetkin vaihtamaan ja suodattimen poissaolosi aikana putsaamaan. Jos taas eivät muista, niin miettikää sopiva muistutustapa. Toisaalta ei niitä nyt tarvitsisi poissaolosi aikana edes joka päivä muistaakaan ruokkia, kunhan nyt edes joinakin päivinä ruokaa saisivat. Usein kai vaarana näillä lomahoitajilla on, että päinvastoin ruokkivat liikaa kerralla.

Hyvää joulua Hennille myös!
Henni-E
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Henni-E »

Ookei.. Mistäköhän sen ajastimen mahdollisesti saisi? Ja lähteekö se alle kympillä?
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja -riff- »

Jokaisesta marketista löytää ajastimia ja saa varmasti alle kympillä.
suski-87
Junior Member
Junior Member

Henni-E kirjoitti:Ookei.. Mistäköhän sen ajastimen mahdollisesti saisi? Ja lähteekö se alle kympillä?
Elektroniikkaa myyvistä sekatavaraliikkeistä noita ainakin hyvin löytyy (esimerkiksi Clas Olsson, Biltema, myös Prisman tyylisistä kannattaa vilkaista). Ainakin Clas Olssonilla hintataso on yksi ajastin 2,90€ tai kolmen ajastimen paketti 5,90€, eli alle kympillä luulisi muualtakin lähtevän.

Ruokintaan kannattaa tosiaan hankkia ruokinta-automaatti. Eikö etenkin kultakalojen kohdalla ollut, että niiden olisi vielä jotenkin muita kaloja tärkeämpää saada pieniä annoksia ja usein? Jos tuo kultakala ei tuolta siis ennen reissua lähde. Ruokinta-automaatti on tavallisesti myös helpoin tapa varmistaa, ettei lomahoitaja tule ruokkineeksi kaloja liian suurilla annoksilla. Uutena ruokinta-automaateilla on monesti hintaa jostain 30-40 eurosta ylöspäin, käytettyjä voi löytää alle parilla kympilläkin.
annan
Starting Member
Starting Member

Henni: itse ostin ajastimen Sokoksen sisustus/kotikama osastolta ja makso 3.90.Kato et on semmonen sisäkäyttöön tarkotettu (vaik kai ulkokäyttöön suunniteltukin ehkä sopis :) Jos perheenjäsenet ruokkii kalojasi lomalla olo aikana ni annostele ruokamäärät valmiiksi esim.suklaamunan sisällä olevaan keltaseen muovipalloon (varmaan joku nimikin sille :) koska ei oo hyvä laittaa liikaa ruokaa.

----------------------------------

Heh hee..onpahan pakko siteerata omia sanomisiani:Toisaalta pirun huono vinkki ne keltaset muovipallerot.Kellä niitä nyt joulun alla useita kaapissa pyörii :D Noh,tarkotus oli hyvä.
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Piia_Tampere kirjoitti:Kiitokset Alsshonille hyvistä vinkeistä ja tiedoista. Nyt voin myös olla rauhallisin mielin tuon pumpun kanssa :mrgreen:
Olkaapa hyvät ;)
Henni-E kirjoitti:Jatkampa tähän ketjuun.
Miten saisi valaistuksen ja ruokinnan silleen hyvin järjestettyä kahden-kolmen viikon kotoa poissa olon ajaksi? Kotona on kyllä koko muu perhe, mutta ei eivät kyllä viitsi/muista antaa ruokaa ja varsinkaan sammuttaa valoa!
Akvaario on suht uusi ja koko on 170l siellä on tällä hetkellä vain kaksi kalaa, yksi partamonni ja muualle pian muuttava kultakala. (Kultakala tuli akvaarion mukana ja se lähtee mahdollisimman pian, heti, kun löydän jonkun jolle sen lahjoittaa.) Voin tietysti yrittää vielä muuta perhettä saada hommaan mukaan ja näin, mutta haluan jonkun ns. vara suunnitelman, jotta saan vielä muutamat yöt nukutta, ennen lomalle lähtöä. Porukat lupasivat vaihtaa veden ja puhdistaa sisäsuodattimen (eheim 2008 ja lisäksi ulko-eheim 2213). Kaiken lisäksi loisteputki valo on vanha ja toinen putkista on jo ottanut itseensä ja ei toimi, pääsen vasta joulun jälkeen hankkimaan uutta valoa. Ei mitään hajua valon tehoista yms. Voin tietysti yrittää etsiä jotain tai kysellä, jos joku haluaa tietää..

Vastausta odotellen Henni ja hyvää joulua!
Ajastimesta olikin jo edellä. Jos jostain löydät digitaalisia ajastimia halvalla, nekin ovat hyvä vaihtoehto. Eivät pidä sitä surisevaa käyntiääntä eivätkä naksu niin kovasti. Joo, tällaiset asiat minua siis yleensä häiritsevät :roll:
Hyvää joulua myös!
Nantsu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nantsu »

Homma onkin jo hoidossa, hjuva juttu. Änkeän silti vinkkaamaan loma-ajan ruokkijoiden varalta laitettaviksi kipoiksi jääpalamuotteja. Tuntui toimivan hyvin. Varmaan akvan päälle ei sitä kannata sijoittaa kannettomuutensa vuoksi kostumaan, mutta vähän matkan päässä pöydällä ruuat säilyi ihan ok poissaoloni ajan. Siis ellei niitä Annanin jo vinkkaamia munansisuksia ajelehdi saatavilla :)
suski-87
Junior Member
Junior Member

Nantsu kirjoitti:Homma onkin jo hoidossa, hjuva juttu. Änkeän silti vinkkaamaan loma-ajan ruokkijoiden varalta laitettaviksi kipoiksi jääpalamuotteja. Tuntui toimivan hyvin. Varmaan akvan päälle ei sitä kannata sijoittaa kannettomuutensa vuoksi kostumaan, mutta vähän matkan päässä pöydällä ruuat säilyi ihan ok poissaoloni ajan. Siis ellei niitä Annanin jo vinkkaamia munansisuksia ajelehdi saatavilla :)
Ja jääpalamuotteja löytyy myös kannellisia (ainakin Löytötavaratalossa olen nähnyt), jos haluaa ruokia roiskeilta, pölyltä yms. suojella :)
Zaphood
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Zaphood »

suski-87 kirjoitti:Ja jääpalamuotteja löytyy myös kannellisia (ainakin Löytötavaratalossa olen nähnyt), jos haluaa ruokia roiskeilta, pölyltä yms. suojella :)
Munakuppi on aina muodissa...
------------
128l + 432l + 200l + 300l; mistänäitäakvaarioitaainatulee
Hakusessa: timanttikirjoahvenpariskunta ja linnunratapleko L262. YV tarjouksia, kiitos.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”