Vedenparannusaineet
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Vedenparannusaineet
Meillä juuri käsiteltiin amiskalla tuota kupari asiaa. Opettaja ainakin sanoi siihen malliin että jos on esim kupariputket (vanhoissa taloissa)
niin niistä kuumaan veteen liukenee kuparia. Eikä kuumaa vettä pitäisi käyttää mm. ruua laittoon, juomiseen.
Kylmä vesi näin ollen puhtaampaa. Pitääköhän tämä paikkansa. Itse en asioista niin hirveästi tiedä. Mutta olen ainakin itse luullut ihan samaa.
niin niistä kuumaan veteen liukenee kuparia. Eikä kuumaa vettä pitäisi käyttää mm. ruua laittoon, juomiseen.
Kylmä vesi näin ollen puhtaampaa. Pitääköhän tämä paikkansa. Itse en asioista niin hirveästi tiedä. Mutta olen ainakin itse luullut ihan samaa.
400, 225, 100 ja 80 litraiset akvaariot
+2 kissaa
+2 kissaa
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: JAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Palaten aineisiin:
JBL Biotopol valmistajan lupaukset
+ poistaa kloorin ja kloramiinin vedestä
+ sitoo raskasmetallit kuten lyijyn, kuparin, sinkin ym. vaarattomaksi.
+ sisältää aloe veraa joka suojaa kaloja pH:n muutoksilta ja tulehduksilta
+ sisältää B-vitamiinia joka vähentää stressiä (ilmankos olut rentouttaa niin mukavasti)
+ lisää tärkeitä ravinteita veteen
+ "muuttaa" vedessä olevan raudan kasvien käyttämään muotoon
Omat lisäykset:
+ ei tarvitse sekoitella
+ edullista ja riittoisaa (kun ostaa 5L purkissa) 5ml/20L (Aquasafe 5ml/10L)
+ helppo saatavuus
+ säilyy hyvin
- värjää esimerkiksi lattiamaton tai tekstiilit jos ei heti huomaa pyyhkiä pois
JBL Biotopol valmistajan lupaukset
+ poistaa kloorin ja kloramiinin vedestä
+ sitoo raskasmetallit kuten lyijyn, kuparin, sinkin ym. vaarattomaksi.
+ sisältää aloe veraa joka suojaa kaloja pH:n muutoksilta ja tulehduksilta
+ sisältää B-vitamiinia joka vähentää stressiä (ilmankos olut rentouttaa niin mukavasti)
+ lisää tärkeitä ravinteita veteen
+ "muuttaa" vedessä olevan raudan kasvien käyttämään muotoon
Omat lisäykset:
+ ei tarvitse sekoitella
+ edullista ja riittoisaa (kun ostaa 5L purkissa) 5ml/20L (Aquasafe 5ml/10L)
+ helppo saatavuus
+ säilyy hyvin
- värjää esimerkiksi lattiamaton tai tekstiilit jos ei heti huomaa pyyhkiä pois
Vedenparannusaineita on meiden perheessä ja myöhemmin omassa taloudessa aina. Ei ole varaa tappaa kaloja (sehän on jo eläinsuojeluasetuksen vastaistakin) huonoissa olosuhteissa. Puhumattakaan kasveista.
On totta, että vesi paikkakunnittain vaihtelee paljon. Omalla kaivolla varustetuissa talouksissa saattaa naapurin isännälläkin tulla hanasta aivan erilaista vettä kun omasta hanasta. Vedenparannusaineiden tarpeellisuutta/tarpeettomuutta ei siis kannata kovin paljon yleistää.
Alkuun meillä käytettiin lähinnä sitä, mitä akvaarioliikkeessä oli tarjolla. Merkkeinä muistan ainakin finncare ja stresscoat.
Näiden haparointien jälkeen jouduin mainosten uhreiksi ja lykkäsin pullotolkulla silkkää käteistä akvaarioon tetra aquasafen muodossa. Tätä jatkui vuositolkulla. Sitten tutustuin aineeseen nimiltään jbl biotopol. Vaihdoin siihen samantien. Lopputuloksena levättömämpi allas. Tautivapaat kalat ja pienempi sotku. Lisäksi aine oli huomattavasti edullisempaa käytössä kuin aquasafe.
Biotopolia käytin taas niin kauan ku altaita oli. Kämppä ja akvaariot ku palo alta, oli harrastus hetken tauolla. Kun jälleen alottelin, oli markkinoille tullu FFM. Kokeilin sitä ja tykästyin heti. Sitä mä käytän nyt sekä suolaisessa, että makeassa vedessä. En ole vielä muuta moitteen sijaa löytänyt kuin että makeassa vedessä samennus kestää about 12h. Suolavedessä samennus poistuu parissa tunnissa. Eikä se suinkaan johdu siitä, että se tulisi skimmeristä ulos kuten biotopol ja aquasafe tekee.
On totta, että vesi paikkakunnittain vaihtelee paljon. Omalla kaivolla varustetuissa talouksissa saattaa naapurin isännälläkin tulla hanasta aivan erilaista vettä kun omasta hanasta. Vedenparannusaineiden tarpeellisuutta/tarpeettomuutta ei siis kannata kovin paljon yleistää.
Alkuun meillä käytettiin lähinnä sitä, mitä akvaarioliikkeessä oli tarjolla. Merkkeinä muistan ainakin finncare ja stresscoat.
Näiden haparointien jälkeen jouduin mainosten uhreiksi ja lykkäsin pullotolkulla silkkää käteistä akvaarioon tetra aquasafen muodossa. Tätä jatkui vuositolkulla. Sitten tutustuin aineeseen nimiltään jbl biotopol. Vaihdoin siihen samantien. Lopputuloksena levättömämpi allas. Tautivapaat kalat ja pienempi sotku. Lisäksi aine oli huomattavasti edullisempaa käytössä kuin aquasafe.
Biotopolia käytin taas niin kauan ku altaita oli. Kämppä ja akvaariot ku palo alta, oli harrastus hetken tauolla. Kun jälleen alottelin, oli markkinoille tullu FFM. Kokeilin sitä ja tykästyin heti. Sitä mä käytän nyt sekä suolaisessa, että makeassa vedessä. En ole vielä muuta moitteen sijaa löytänyt kuin että makeassa vedessä samennus kestää about 12h. Suolavedessä samennus poistuu parissa tunnissa. Eikä se suinkaan johdu siitä, että se tulisi skimmeristä ulos kuten biotopol ja aquasafe tekee.
Jep, eli lämpimässä vedessä (paineen alaisessa jossa haihtuminen ei onnistu) on irtonaisia happimolekyylejä (kaasukuplia = lämpimän veden harmaus vesilasissa) jotka reagoivat kuparin kanssa ja muodostavat kuparioksidia. Kylmässä vedessä happimolekyylit ovat sidottuina eivätkä reagoi kuparin kanssa. Kuparioksidi on se vihreä aine lavuaarissa.KuPLa_ kirjoitti:Meillä juuri käsiteltiin amiskalla tuota kupari asiaa. Opettaja ainakin sanoi siihen malliin että jos on esim kupariputket (vanhoissa taloissa)
Jee! olen jo junior member - seuraava tavoite on member.
-
- Junior Member
Tämä olikin mielenkiintoinen ketju...meillä myös kupariputket ja koko ajan olen kypsymässä olleeseen altaaseen laitellut lämpimät vedet ilman parannusaineita. Onneksi satuin tämän lukemaan ennen kuin tuli aika lykätä kaloja altaaseen
. Eilen sitten tästä tiedosta viisastuneena lorauttelin vedenparannusainetta koko altaan vesimäärään lasketun määrän veteen. Nyt on varmaan turvallista tuoda ensi maanantaina kalat kotiin ?
Vastaisuudessa taidan nähdä sen vaivan, että käytän kylmää vettä jonka säädän sopivan lämpöiseksi keitetyllä vedellä...tuo allas kun on vain 126 litraa, enkä tykkää läträillä kemikaalejen kanssa.

Vastaisuudessa taidan nähdä sen vaivan, että käytän kylmää vettä jonka säädän sopivan lämpöiseksi keitetyllä vedellä...tuo allas kun on vain 126 litraa, enkä tykkää läträillä kemikaalejen kanssa.
-
- Advanced Member
Taidan seuraavaksi testata Sera Aquatanin ja JBL Biotobolin kunhan paikkakunnalle taas menen. Easy-lifen aine jätti mitattavia määriä kuparia tupla-annoksenkin jälkeen tietyssä ajassa laittamisesta, mutta oli kuitenkin toisena Aquasafen jälkeen mitä tuli tuohon kuparin sitomiseen.
-----------------------------------
Tulipa mieleen noista vedenparannusaineista. Aineet voivat olla kuinka vaan riittoisia, tekevät sitä sun tätä hyvää altaalle, edullisia jne. mutta jos ko. litku ei auta harrastajan johonkin tiettyyn ongelmaan siinä vedessä (kloori yms. tai tässä tapauksessa kupari), niin siitä ei ole mitään hyötyä. Kyllä minäkin mieluiten käyttäisin aineita, jotka on edullisia ja riittoisia (mieluiten en käyttäisi ollenkaan), mutta koska esim. todella riittoisalla Seachem primella ei ollut mitään vaikutusta kupariin, ei kyseinen aine toimi juuri minulla. Jos löydän riittoisamman ja kuitenkin yhtä tehokkaan aineen kuin Aquasafe, vaihdan siihen. Minulla ei ainakaan ole kyse siitä, että olisin jotenkin merkkiuskollinen, syy on vain se, että niistä vaihtoehdoista, jotka olen nyt tutkinut, on se ollut paras.
Kävin tänään ostamassa JBL:n litkun ja yritän löytää Seran vastaavan vielä ja teen testini parin viikon päästä ja ilmoittelen tuloksista sitten. Sittenpä olenkin varmaan testannut ne yleisimmät ja tunnetuimmat vedenparannusaineet.
-----------------------------------
Tulipa mieleen noista vedenparannusaineista. Aineet voivat olla kuinka vaan riittoisia, tekevät sitä sun tätä hyvää altaalle, edullisia jne. mutta jos ko. litku ei auta harrastajan johonkin tiettyyn ongelmaan siinä vedessä (kloori yms. tai tässä tapauksessa kupari), niin siitä ei ole mitään hyötyä. Kyllä minäkin mieluiten käyttäisin aineita, jotka on edullisia ja riittoisia (mieluiten en käyttäisi ollenkaan), mutta koska esim. todella riittoisalla Seachem primella ei ollut mitään vaikutusta kupariin, ei kyseinen aine toimi juuri minulla. Jos löydän riittoisamman ja kuitenkin yhtä tehokkaan aineen kuin Aquasafe, vaihdan siihen. Minulla ei ainakaan ole kyse siitä, että olisin jotenkin merkkiuskollinen, syy on vain se, että niistä vaihtoehdoista, jotka olen nyt tutkinut, on se ollut paras.
Kävin tänään ostamassa JBL:n litkun ja yritän löytää Seran vastaavan vielä ja teen testini parin viikon päästä ja ilmoittelen tuloksista sitten. Sittenpä olenkin varmaan testannut ne yleisimmät ja tunnetuimmat vedenparannusaineet.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Kertokaapas hyviä syitä miksi pitäisi vaihtaa hyväksi havaittu vedenparannusaine?
Minun mielestä pelkkä hinta ei ole hyvä syy...
Itse päätin vain sen takia kokeilla kun EasyLifen edustaja otti reilun kulauksen tuota ffm pullosta.
Ja on kyllä hengissä vielä.
Minun mielestä pelkkä hinta ei ole hyvä syy...
Itse päätin vain sen takia kokeilla kun EasyLifen edustaja otti reilun kulauksen tuota ffm pullosta.
Ja on kyllä hengissä vielä.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
-
- Advanced Member
Eipä tuolle vaihtamiselle nyt syitä tarvitse keksiä ihan varta vasten, jotta voisi itselleen perustella sen vaihtamisen. Omalla kohdalla on ehkä se hinta. Etenkin jos altaita olisi useita ja kooltaan isoja ja sitä ainetta menisi sen johdosta muutenkin paljon. Toki jos se joku toinen vedenparannusaine sitoisi kuparin täydellisesti ja vielä sen lisäksi auttaisi esim. pitämään altaan levättömämpänä, niin toki sekin olisi etu, joka saisi harkitsemaan vaihtoa.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
-
- Junior Member
Itsellä ei ole ollenkaa tuota kupari ongelmaa, joten vedenparannusaineen tarvitsen ainoastaan kloorin ja kloramiinin takia.
Saatetaampa kokeillakkin tuota prime vedenparannusainetta kun on kuitenkin halpaa ja riittoisaa, enkä liiemmin tykkää tuosta geelimäisestä AquaSafe aineesta.
Tosin toiminut kyllä todella hyvin ja kirkastaa veden kauniisti. Jos tuo toinen aine ei toimi kunnolla vaihdan tuttuun tetran valmisteeseen.
Saatetaampa kokeillakkin tuota prime vedenparannusainetta kun on kuitenkin halpaa ja riittoisaa, enkä liiemmin tykkää tuosta geelimäisestä AquaSafe aineesta.
Tosin toiminut kyllä todella hyvin ja kirkastaa veden kauniisti. Jos tuo toinen aine ei toimi kunnolla vaihdan tuttuun tetran valmisteeseen.
400, 225, 100 ja 80 litraiset akvaariot
+2 kissaa
+2 kissaa
Edelleen suosittelen mielummin FFM:ää kuin muuta. Käytössä tosi edullista, varsinkin jos kulutusta on runsaasti ja ostaa ison kanisterin. Aineen vaikutuksen näkee paljain silmin.
Toki, jos ongelmaa on esmes juuri tuon kuparin takia, eikä se tunnu siihen auttavan kannattaa pohtia toisia vaihtoehtoja. Normi vesijohtovedessä kuparia harvoin on edes mitattavia määriä.
Toki, jos ongelmaa on esmes juuri tuon kuparin takia, eikä se tunnu siihen auttavan kannattaa pohtia toisia vaihtoehtoja. Normi vesijohtovedessä kuparia harvoin on edes mitattavia määriä.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Ei easy-lifeä missään muodossa! Tetraa tulen jatkossakin laittamaan.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
- Advanced Member
Kupla, minulla ainakin on tuo Seachem prime toiminut hyvin näissä Kuopion vesissä. Mulla on myynnissä edullisesti pullojen loput (kun en niitä pysty käyttämään siellä minne reilun viikon päästä muutan), jos haluat kokeilla.
Ovatko vedenparannusaineet todella välttämättömiä akvaarion hoidossa? En ole käyttänyt aiemmin näitä ollenkaan. Sittemmin käytin EasyLifen ffm:ää ja nyttemmin Tetran AquaSafea. En tiedä tuon taivaallista vesijohtovetemme raskasmetallipitoisuuksista, enkä usko noiden olevan mikään ongelma täällä Kouvolassa. Vesi on kuulemma pääosin tekopohjavettä, eikä siinä minun nähdäkseni ole ollut ikinä mitään laatupoikkeamia, klooria tms. Alan itse epäillä noiden aineiden olevan aivan turhia. Niihin uppoaa rahaakin ihan kohtalaisesti, vaikka viiden litran AquaSafe-pänikka maksaa vain 30€. Menekki on kuitenkin aikamoista. Siis onko akvaristien joukossa niitä, jotka eivät em. aineita käytä? Tottakai aineiden valmistajat lupaavat niiden tekevän paljon muutakin (suojaa limakalvoja, vähentää stressiä), mutta tuota jargonia nyt saa uskoa kuka haluaa.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: OAS, TAS
Itsellä käytössä tuo aquasafe. Pitääkö sitä annostella koko vesimäärän mukaan vai vaihdettavan vesimäärän mukaan. Itse olen tällä hetkellä laittanut sitä vaihdettavan määrän mukaan, mutta voi toki olla että teen väärin.
Vaihdettavan määrän mukaan pitäisi laittaa.
-
- Advanced Member
Tuo vedenparannusaineiden käytön tarve riippuu ihan siitä vedestä (onko klooria, kloramiinia, raskasmetalleja yms.), jos tuollaisia ei vedessä ole, en ainakaan itse käyttäisi. Ennen tätä nykyistä kuparia vedessä-episodia käytin vedenparannusaineita enemmän tai vähemmän harvakseltaan, välillä meni useampi vuosikin etten laittanut mitään eikä kalat siitä kärsineet mitään. Tällä suunnalla vesi onkin erinomaista, sitä ei juuri edes käsitellä millään aineilla.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
- Viesti:
Miulla on käytössä MICROBE-LIFT / XTreme -vedenparannusaine kiekkokala-akvaariossani. Lähinnä siksi, että meillä on oma lähde ja haluan poistaa riskin, että sinne yhtäkkiä ilmestyykin jotain kuparia tai muuta raskasmetallia. En halua että kiekkokaloilleni käy mitään. Aineen ostan netistä: Linkki Suosittelen muuten myyjää, on pitkän linjan akvaarioharrastaja.
Tässä valmistajan tietoa myyjän sivulta copypastena:
Ominaisuudet ja muut etuudet:
Muuttaa nitriitin myrkyttömäksi
Poistaa ammoniakin
Tuhoaaja poistaa kloramiinin
Poistaa kloorin
Neutraloi raskasmetallit
Sisältää limakalvosuojan
Sisältää välttämättömiä elektrolyyttejä
Lisää veden alkaliniteettia (hapon neutraloimiskyky)
MICROBE-LIFT / XTreme on puskuroitu tasaamaan veden happamuuden vaihteluita ja se nostaa veden alkaliniteettiä (hapon neutralointi kapasiteettia). Se poistaa ammoniakin ja kloorin kemiallisella reaktiolla.
Välttämättömät elektrolyytit eivät ainoastaan auta puskuroimalla vaan auttavat myös estämään uuden veden aiheuttaman osmoottisen sokin. XTreme poistaa raskasmetalleja (esim. kupari ja lyijy) tehokkaasti.
Tässä valmistajan tietoa myyjän sivulta copypastena:
Ominaisuudet ja muut etuudet:
Muuttaa nitriitin myrkyttömäksi
Poistaa ammoniakin
Tuhoaaja poistaa kloramiinin
Poistaa kloorin
Neutraloi raskasmetallit
Sisältää limakalvosuojan
Sisältää välttämättömiä elektrolyyttejä
Lisää veden alkaliniteettia (hapon neutraloimiskyky)
MICROBE-LIFT / XTreme on puskuroitu tasaamaan veden happamuuden vaihteluita ja se nostaa veden alkaliniteettiä (hapon neutralointi kapasiteettia). Se poistaa ammoniakin ja kloorin kemiallisella reaktiolla.
Välttämättömät elektrolyytit eivät ainoastaan auta puskuroimalla vaan auttavat myös estämään uuden veden aiheuttaman osmoottisen sokin. XTreme poistaa raskasmetalleja (esim. kupari ja lyijy) tehokkaasti.
Kyllä ainakin Kangasalan raanasta tulee vettä joka paineella laskettaessa oikein haisee kloorille. Emäksistäkin on sen verran tiukasti että rikkihappoa pakko laittaa joka kerralla, millään turveuutteilla ei saa laskettua alle seiskaan. Kalkkia löytyy ainakin lusikoista. Tällä vedellä on akvaristin elämä vähän rasittavaa välillä. Pitäisi varmaan testata jossain ne raskasmetallitkin.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Kysyppä ne arvot ihan teidän vesilaitokselta niin ei tarvi pohtia enempää.Ojanpohja kirjoitti:Kyllä ainakin Kangasalan raanasta tulee vettä joka paineella laskettaessa oikein haisee kloorille. Emäksistäkin on sen verran tiukasti että rikkihappoa pakko laittaa joka kerralla, millään turveuutteilla ei saa laskettua alle seiskaan. Kalkkia löytyy ainakin lusikoista. Tällä vedellä on akvaristin elämä vähän rasittavaa välillä. Pitäisi varmaan testata jossain ne raskasmetallitkin.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Nykyisellä paikkakunnalla on niin hyvät vedet, että luovuin käytöstä kokonaan.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Voi kun olisikin semmoiset vedet jo kraanasta, ettei mitään tarvisi tehdä. Ojanpohja, kuinka sitä rikkihappoa oikein käytetään, onko jotain ohjeistusta?
-
- Advanced Member
Askorbiinihappo poistaa kloorin vedestä eli sillä pärjää jo pitkälle jos muuta tarvetta ei ole.
-
- Advanced Member
Biotopoliin oon tykästynyt (JBL) Ja seran aquatania käytän joskus, riippuen mitä on saatavilla. Oma eläinkauppa ei myy JBL:n tuotteita, joten aina zooplussalta tms.. tilaan sitä. Väliin joutuu hakeen seraa kapasta. Tykkään muutenkin JBL:n tuotteista kaikin puolin!
1000 litraa vesivahinkoa
-
- Member
Voiko oikeasti olla mahdollista, että Primea käytetään 10 litraan vettä vain 0,25ml. Annostus 5ml per 200l. Kuulostaa niin mahdottomalta 

240 l
54 l
54 l
[quote="pippadaduu"]Voiko oikeasti olla mahdollista, että Primea käytetään 10 litraan vettä vain 0,25ml. Annostus 5ml per 200l. Kuulostaa niin mahdottomalta
[/quote]
On se mahdollista. Itse mittaan Primen 1 millilitran pasteur-pipetillä, jossa on mitta-asteikko juuri 0,25 millilitran välein, niin annostelu on helppoa.

On se mahdollista. Itse mittaan Primen 1 millilitran pasteur-pipetillä, jossa on mitta-asteikko juuri 0,25 millilitran välein, niin annostelu on helppoa.