Auttaisitteko uuden altaan suunnittelussa?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Pomppis
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Auttaisitteko uuden altaan suunnittelussa?

Viesti Kirjoittaja Pomppis »

Voisitteko vähän vilkaista tätä minun uuden altaani suunnitelmaa? Meillä on ennestään pieni ikivanha allas, mutta en muista oikein mitään sen kypsyttämisestä ym. Olen jo varmaan vuoden lukenut ko. palstaa ja yrittänyt opetella kaikkea, mutta epävarmuus hiipii nurkan takaa… Olisi tosi kiva jos joku vähän nyt tämän uuden altaan perustamisessa katsoisi perääni, ettei mene ihan metsään. :D Tässä siis selostusta ja paljon kysymyksiä!

Uusi allas on 240litrainen (p120cm, s noin 45, k noin 43) ja viime viikonloppuna täällä asiaan kannustusta saatuani laitoin siihen hiekan (Bilteman hienojakoisempi akvaarioon sopiva hiekka), ison kannon, suodattimen (legendaarinen 2252), lämmittimen ja veden+multaympin valmiiksi. Ruokaa sinne on siitä lähtien pudoteltu ½-1 pohjatabua päivässä. Tulevana viikonloppuna teen viralliset käynnistelyt Tetra safe startin ja hirvensarvensuolan kanssa (toivottavasti onnistuu). Tuo multa siis vain siksi, ettei viikko mene hukkaan ja pelkän veden pyörittelyyn, kun tarvittavat aineet minulla käytössä vasta ensi viikonloppuna. Ehtisi joku baku sinne tässä jo kotiutua. Hapetin ja valaisin löytyvät myös, mutta niitä tarvinnee vasta kalojen/kasvien saavuttua.

Vesiarvoista en tiedä vielä mihin lukemat asettuvat, pienessä altaassa vettä muokkailematta GH >4 , KH 3, pH 6,8 (vanhalla ja ei hirmu luotettavalla JBL Easytest 5 IN 1). Tämän perusteella ja muihin mieltymyksiini nojaten olen ajatellut seuraavaa kalastoa: ihan ensimmäiseksi avainkirjoahven pariskunta, myöhemmin pandamonneja, nuolimonneja ja ruusutetroja (ja rubiinitetroja?). Kuulostaako tämä realistiselta? Ovatko avaimet noista kestävimmät pioneereiksi? Vesiarvoja olen yrittänyt lukea, ja minusta vaikuttaisi ihan yhteensopivalta porukalta. Lämpötila olisi siis noin 24c. Montako mitäkin parvikalaa voisi ottaa? En halua ylikansoitusta! Onko parempi pelkkiä ruusuja, vai riittääkö tila vielä rubiineillekin? Kuinka nopeaan tahtiin lisää kaloja voi hankkia, että bakukanta ehtii sopeutua? Karanteeraus minun on opeteltava ja siihen välineet hommatava kun en ole sitä aiemmin harrastanut, mutta nyt aion opetella.

Nuolimonnit taitavat tykätä reilummasta vedenvirtauksesta, mutta mites nuo muut? Altaassa tosiaan se 2252 ja puhallus sen mukainen. Mies kyllä lupasi tuunata siihen suihkuputken, että virtaus pienenisi. Nyt niin kova puhuri, että hiekka vähän pöllyää. Toivottavasti ei tässä viikon aikana ehdi suodatin mennä ihan tukkoon…

Kasveista en paljoa tiedä, vaikka olen koettanut siitäkin lukea. Haluaisin Etelä-Amerikkalaisia lajeja, kun kalatkin ovat. Mitkä olisivat hyviä ja nopeakasvuisia ja helppohoitoisia (!!!) uuteen altaaseen? Ulkonäöllisesti pidän selkeistä kasveista, kuten miekkakasvit ja keihäslehdet, mutta ovatko ne liian hidaskasvuisia uuteen altaaseen? Menisivätkö jonkin nopeamman kaverina? Olisiko alussa hyvä hankkia suurempi määrä kerralla, kuin ihan vain muutama? Onko mikään sammal helppo ja Etelä-Amerikkalainen? Mitä muuta voisin kiinnittää kantoon, entä mikä voisi olla hyvä pintakasvi? Tykkään siis selkeistä altaista, mutta vihreääkin saisi olla. Mistä kasvit kannattaa ostaa? Haluan kerralla isoja ja levättömiä kasveja, ja pelkään että muilta harrastajilta saa vähän pienempiä taimia, ja että leväriski on isompi? Missä vaiheessa kasvit kannattaa istuttaa? Ehkä vasta nitriittipiikin jälkeen?

Suunnittelin lannoitteiksi ym. näitä: easy carbo, easy life profito, seiskakuulat. Pienessä altaassa nuo samat, paitsi ei seiskakuulia, ja siinä meinaa olla olla viher?leväongelmaa. Miten välttyisin isossa samalta ja kuulostaako kasvien ”ruokinta” noilla toimivalta? Annostelu siis toki ohjeen mukaan.

Vedenparannusaineeksi ajattelin hommata tetran aqua safe:a. Pienessä altaassa on tähän asti ollut easy life ffm, mutta meillä on kupariputket, ja luin jonkun tekemistä testeistä, että aqua safe sitoisi paremmin kuparia. Voiko puteleiden mitoitukseen luottaa? Pikkualtaaseen olen laittanut easy life ffm:ää 2ml/10ml, vaikka ohjeessa on (muistaakseni) 3ml/10ml, kun meillä vesi on ilmeisesti pehmeämpää kuin Keski-Euroopassa, ja sikäläisethän nuo annosteluohjeet taitavat olla. Lisäksi vielä pohjalle tammen lehtiä.

Onko ihan ok, jos haluaa vaihtaa vettä pienemmän määrän ja aika tiheästi? Esim. sanko-kaksi/päivä niin, että viikossa vaihtuu puolet vedestä.

Mikä fiilis tuli, jos jaksoit lukea loppuu? Rakentavia neuvoja, vinkkejä ja ehdotuksia otan enemmän kuin kiitollisena vastaan! :D Kauheasti pelottaa, että teen jotain ihan hassua ja nitriittipiikki, kalataudit ja levä iskevät. :( Tosiaan nyt kaipaisin tämän kanssa onnistumista, ja haluaisin nauttia terveistä, hyvinvoivista kaloista.
D_A_D
Member
Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Re: Auttaisitteko uuden altaan suunnittelussa?

Viesti Kirjoittaja D_A_D »

Moi.
Ihan hyviltähän nuo suunnitelmat kuulostaa. Altaan kypsytys kannattaa tehdä maltilla, sillä se on välillä tuskastuttavan hidasta. Kannattaa asennoitua 3-4 viikkoon. Multaymppi on sinänsä ihan toimiva juttu mikäli se on otettu vanhasta kukkapurkista eikä suoraan pussista. Tuo bakteerilitku on kätevää ja toimii hyvin. Mikäli kypsytät altaasi tältäkin palstalta löytyvillä ohjeilla niin se kestää minkäkokoisen kalaston hyvänsä.
Käy ostamassa no2 ja no3 tippatestit. JBL liuskan antama ph 6,8 ei todennäköisesti pidä alkuunkaan paikkaansa, eli ph tippatestikin lienee aiheellinen.
Käy kurkkaamassa J. Järven akvaariosivut.
Kalastoon en ota kantaa.
Etelä-amerikkalaisia kasveja ovat mm. Cabomba-suvun viuhkalehdet, jotkin Ärviät(Myriophyllum), Argentiinanvesirutto (Elodea densa)kasvaa ripeästi. Suurin osa akvaario kasveista on alkuperältään aasialaisia.
Isoja miekkakasveja voit kysellä tuolta kaupasta. Niitä ja muitakin kasveja saa hyvin harrastajilta ja akvaarioseurojen myyjäisistä.
Levästä ei kannata olla huolissaan, sitä tulee varmasti.
Tsemppiä.
Pomppis
Junior Member
Junior Member

Kiitos D_A_D kannustuksesta varsinkin tuon levän suhteen :mrgreen: sekä kasvivinkeistä. Kypsyttely on tosiaan tarkoitus tehdä ihan rauhassa. Tosin olen vähän skeptinen sen suhteen, etä varmasti ehdin huomata sen nitriittipiikin... Voiko se mennä ohi niin nopeasti, ettei ehdi hoksata? Miten kauan se suunnilleen kestää, ennen kuin muuttuu nitraatiksi? Tippatestit ovatkin jo ostoslistalla ja J. Järven akvaariosivuja on luettu.
Pomppis
Junior Member
Junior Member

Aika moni on lukenut (tai ainakin vilkaissut), mutta vain yksi vastannut... Haluaisiko kukaan koomentoida jotain esim. tuota kalastoa? Hoksasin, että nuo mainitsemani tetrat useiden lähteiden mukaan tarvitsevat turvelisää. Haittaako se avainkirjoahvenia, pandamonnisia tai nuolimonneja?
Mustarastas
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mustarastas »

Käytännön vinkkinä: kannattaa ostaa valaisimeen ajastin ja laittaa parin tunnin katkos päivällä. Ei levät kasva ihan niin helposti [;)]
D_A_D
Member
Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja D_A_D »

Tetrat ei välttämättä tarvitse mitään turpeita, vaikka ei siitä haittaakaan ole. Itsellä esim. Timanttitetrat voi hyvin ja poikii tarmokkaasti ilman turvejuttuja.
Pomppis
Junior Member
Junior Member

Mustarastas kirjoitti:Käytännön vinkkinä: kannattaa ostaa valaisimeen ajastin ja laittaa parin tunnin katkos päivällä. Ei levät kasva ihan niin helposti [;)]
Joidenkin olen lukenut tätä "jippoa" käyttävän, mutta eikö se häiritse myös kasvien kasvua? Ainakin metsäpuun taimilla pimennys kyllä hidastaisi/pysäyttäisi kasvun. Akvariokasvien osalta ei minulla kyllä omakohtaista kokemusta kyseisestä lyhytpäiväkäsittelystä. Valot nykyisessä altaassa päällä 10tuntia ja ihan ajastimella pelaavat.

Timanttitetrakin on kyllä upea kala! Hyvä tietää tuosta turveuutteesta, ettei ole aivan välttämätön.
Pomppis
Junior Member
Junior Member

No niin. Reilu viikko sitten perjantaina plurautin altaaseen 2 pulloa Tetra safe starttia ja 2/3 teelusikallista hirvensarvensuolaa+matkaevääksi pohjatabletin. Sitä ennen mittasin Tetra testillä nitriitin ja nitraatin. Nitriitti näytti nollaa ja nitraattia oli jotain välillä 0-12mg/l. Seuraavana päivänä 1/3 teelusikallinen hirvensarvensuolaa+pohjatabu, ja siitä lähtien joka päivä 1/6 teelusikallinen hss ja 1-2 pohjatabua. NO2 ja NO3 olen mittaillut noin joka toinen päivä, kun en ole ollut itse koko ajan paikalla. Nitriitti näyttää koko ajan nollaa, nitraattia oli enimmillään toissa iltana (jolloin starttauksesta siis 8 vuorokautta) 12mg/l, eli ei kovin kummoista määrää. Ja nyt taas vähemmän. Mikä tässä mättää? Miten kauan noilla eväillä nitriittipiikkiä pitää odottaa? Onko ihan normaalia meininkiä? Akvaliikkeessä kriittisimmäksi ajankohdaksi mainitsivat 3-4 päivää. Mitä nyt teen? Odottelenko vain ja jatkan entiseen malliin? Tahtoo kaloja!! :mrgreen:

Ja allas siis tuo ensimmäisessä viestissä kuvailtu.
Pomppis
Junior Member
Junior Member

Tilanne on yhä sama, eli nitriitti <0,3 ja nitraatti noin 12. Hss ja kalan ruokaa lisäilen päivittäin. En yhtään tiedä, onko tää kypsä vai ei... :(
siikanderi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja siikanderi »

Moi ja onnittelut uudesta akvasta!
En osaa tehdä linkkiä [:I],mutta mulle selkis ketjusta Nitraatti-kysymys aika paljon. Mulla on ihan saman mittainen allas ja en kyllä jaksais tehdä veden vaihtoja montaa kertaa viikossa niin kuin suunnittelit. Olin omistanut altaan peräti kaksi päivää, kun jo onnistuin lohkaisemaa päälilasista kulman hajalle. Nyt siis siivous ja kasvien säätö on vain sunnuntaisin ja ajan kanssa.
Pomppis
Junior Member
Junior Member

Kiitos Siikanderi! Tosi kivaa kun on uusi allas, vielä kun olisi kalojakin. :D Noita ketjuja on niin paljon... Muistatko yhtään minkä niminen nitraatti-ketju oli sun mielestä valaiseva?

Ja voi olla ihan totta tuon veden vaihdon kanssa!
Pomppis
Junior Member
Junior Member

Pariin päivään en mitannut arvoja, kun alkoi jo ärsyttämään tämä kypsyttelyn hitaus. No nyt on altaassa nitriittiä 0,3 mg/l ja nitraattia 12,5 mg/l. JEE! Jotain viimein tapahtui. Ja aikaahan on kulunut jo 2 ja puoli viikko safe startin lisäämisestä. Mitä nyt teen? Seuraan lukemien muutosta, mutta lisäänkö enää hirvensarvensuolaa? Kalanruokaa varmaan laitan. Ammoniumtestiä minulla ei ole. Pitäisikö nitriitin vielä nousta lisää vai alkaa nyt laskemaan? Kauan vielä arvioisitte, että kestää että voin hakea kaloja?

Voi ihanaa kun sais niitä kaloja!!! :D
Pomppis
Junior Member
Junior Member

Jatkan täällä monologiani... Kävin vesipullon kanssa lähimmässä akvaliikkeessä mittauttamassa ammoniumin. Sitä ei ollut. Näytti nollaa. 8O Mihin se kaikki hirvensarvensuola on mennyt, kun ei ole ammoniakkia eikä oikein nitraattiakaan? Nitriittiäkin siis kuitenkin kohtuullisen vähän siihen verrattuna, että hss on laitettu jo 2 1/2 viikkoa.... Vai kuuluukohan sen näin ollakin? Hitto kun on epävarma olo!

Kalat jäi vielä tottakai kauppaan odottelemaan, että nitriitti häviää. Kauppias kyllä ehdotti levänsyöjien ostoa... En ollut kuulevinani...
Pomppis
Junior Member
Junior Member

Osaisiko joku neuvoa, lisäänkö vielä hirvensarvensuolaa ja kalanruokaa? Nitriittiä ja nitraatia on vain vähän. Kuuluuko niiden vielä nousta, että allas on kypsä?
JEK
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja JEK »

Kuinka paljon sitä HSS:ää olet nyt yhteensä lisännyt sinne akvaarioon? Tuntuu hiukan siltä, että nuo sun testit eivät toimi. Tai sitten sulla on kasveja täynnä se tankki ja kaikki nitraatti kuluu niiden kasvuun. Jossain sen typen nimittäin on oltava, joko ammoniumina/ammoniakkina tai nitraattina/nitriittinä.
Pomppis
Junior Member
Junior Member

Kun 19.3. aloitin kypsyttämisen, laitoin 2/3 teelusikallista hss:ää, seuraavana päivänä 1/3 ja siitä lähtien 1/6 lusikallisen joka päivä, paitsi eilen ja tänään. Joka päivä plekotabletin tai kaksi (eivät isoja). Allas siis 240L.

Kasveja ei ole ollenkaan ja uudet tetra testit ostin, päiväystä on jäljellä.

Olen oikeasti aika ymmälläni, kun näillä varusteilla tämän piti sujua kuin tanssi. :(
JEK
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja JEK »

Siis yhteensä noin 4tl hss:ää. 4 teelusikallisesta tulee 42mg/l ammoniumia, ja sitten kun se on hapettunut kokonaan, niin nitraattia on 143mg/l. Noi on sitten likiarvoilla (JJärven sivuilta lainatuilla) laskettuja, nyt ei jaksa tarkkaan. Eli siis, kypsä se allas on sitten kun nitraatti on tuolla 140 tienoilla ja nitriitti nollissa. Edelleen olen sitä mieltä, että testit heittää. Joko sun tai sitten sen akvaarioliikken, missä kävit testauttamassa sen veden.
Pomppis
Junior Member
Junior Member

Aika ärsyttävää jos olen ostanut jo parhaat päivänsä nähneitä tippatestejä. :frown: Mitähän minun nyt pitäisi tehdä?
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Saisitkohan joltain paikalliselta akvaristilta ymppiä? Hiekkaa, kasveja jne. Olisiko niistä apuja tilanteeseen... Aika hitaasti kyllä tapahtuu.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Pomppis
Junior Member
Junior Member

En tunne ketään muita akvaristeja, mutta itsellä on kyllä toinen allas jonka suodatin kaipaisi puhdistusta. En sitä alunperin käyttänyt, kun viime kesänä siinä altaassa oli jotain hämminkiä. Epäiltiin loisia, ja lääkittiin sen mukaan.Sen koommin ei ole ollut kaloissa kutinaa. Töräytänkö suodatinpatruunasta kakat uuteen altaaseen?
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

No jos siellä on kaikki ollut lähes vuoden Ok, niin oman harkinnan mukaan vois kokeilla?
Pomppis
Junior Member
Junior Member

Taidan kokeilla. Huuhdon patruunan aamulla kunhan pikkualtaaseen ovat valot syttyneet. Ja ilmeisesti yhä jatkan tuon hss:n lisäystä? Onko se 1/6 teelusikallinen/päivä ihan ok? Ja ruokaa vähän perään.

Onko akvaarioliikkeellä minkäänlaista vastuuta näistä ns. "pikakäynnistäjistä"? Vaikuttaisi vähän ettei kovin pikaisesti käynnistellyt! Minulla se safe start ei kyllä jäätynyt, kun toin sen lyhyen ulkona kuljetun matkan ajan untuvatakin povarissa. Alkaa rauhallisempaakin jo vähän v....maan. :frown:

Kiitos neuvoista!
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

Itse en ole käyttänyt noita pikakäynnistysaineita ikinä vaan eka altaan kypsytin ajan kanssa ja muut sitten muiden altaiden avulla. Enin osa altaista kylläkin käytettynä ostettuja, että ei ole tarvinnut alusta asti kypsyttää. Olen kans lukenut täältä, että se ei aina toi ihmeaine toimi kuten pitäis, mutta osalla sitten taas on...mene ja tiedä...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”