Uusi allas on 240litrainen (p120cm, s noin 45, k noin 43) ja viime viikonloppuna täällä asiaan kannustusta saatuani laitoin siihen hiekan (Bilteman hienojakoisempi akvaarioon sopiva hiekka), ison kannon, suodattimen (legendaarinen 2252), lämmittimen ja veden+multaympin valmiiksi. Ruokaa sinne on siitä lähtien pudoteltu ½-1 pohjatabua päivässä. Tulevana viikonloppuna teen viralliset käynnistelyt Tetra safe startin ja hirvensarvensuolan kanssa (toivottavasti onnistuu). Tuo multa siis vain siksi, ettei viikko mene hukkaan ja pelkän veden pyörittelyyn, kun tarvittavat aineet minulla käytössä vasta ensi viikonloppuna. Ehtisi joku baku sinne tässä jo kotiutua. Hapetin ja valaisin löytyvät myös, mutta niitä tarvinnee vasta kalojen/kasvien saavuttua.
Vesiarvoista en tiedä vielä mihin lukemat asettuvat, pienessä altaassa vettä muokkailematta GH >4 , KH 3, pH 6,8 (vanhalla ja ei hirmu luotettavalla JBL Easytest 5 IN 1). Tämän perusteella ja muihin mieltymyksiini nojaten olen ajatellut seuraavaa kalastoa: ihan ensimmäiseksi avainkirjoahven pariskunta, myöhemmin pandamonneja, nuolimonneja ja ruusutetroja (ja rubiinitetroja?). Kuulostaako tämä realistiselta? Ovatko avaimet noista kestävimmät pioneereiksi? Vesiarvoja olen yrittänyt lukea, ja minusta vaikuttaisi ihan yhteensopivalta porukalta. Lämpötila olisi siis noin 24c. Montako mitäkin parvikalaa voisi ottaa? En halua ylikansoitusta! Onko parempi pelkkiä ruusuja, vai riittääkö tila vielä rubiineillekin? Kuinka nopeaan tahtiin lisää kaloja voi hankkia, että bakukanta ehtii sopeutua? Karanteeraus minun on opeteltava ja siihen välineet hommatava kun en ole sitä aiemmin harrastanut, mutta nyt aion opetella.
Nuolimonnit taitavat tykätä reilummasta vedenvirtauksesta, mutta mites nuo muut? Altaassa tosiaan se 2252 ja puhallus sen mukainen. Mies kyllä lupasi tuunata siihen suihkuputken, että virtaus pienenisi. Nyt niin kova puhuri, että hiekka vähän pöllyää. Toivottavasti ei tässä viikon aikana ehdi suodatin mennä ihan tukkoon…
Kasveista en paljoa tiedä, vaikka olen koettanut siitäkin lukea. Haluaisin Etelä-Amerikkalaisia lajeja, kun kalatkin ovat. Mitkä olisivat hyviä ja nopeakasvuisia ja helppohoitoisia (!!!) uuteen altaaseen? Ulkonäöllisesti pidän selkeistä kasveista, kuten miekkakasvit ja keihäslehdet, mutta ovatko ne liian hidaskasvuisia uuteen altaaseen? Menisivätkö jonkin nopeamman kaverina? Olisiko alussa hyvä hankkia suurempi määrä kerralla, kuin ihan vain muutama? Onko mikään sammal helppo ja Etelä-Amerikkalainen? Mitä muuta voisin kiinnittää kantoon, entä mikä voisi olla hyvä pintakasvi? Tykkään siis selkeistä altaista, mutta vihreääkin saisi olla. Mistä kasvit kannattaa ostaa? Haluan kerralla isoja ja levättömiä kasveja, ja pelkään että muilta harrastajilta saa vähän pienempiä taimia, ja että leväriski on isompi? Missä vaiheessa kasvit kannattaa istuttaa? Ehkä vasta nitriittipiikin jälkeen?
Suunnittelin lannoitteiksi ym. näitä: easy carbo, easy life profito, seiskakuulat. Pienessä altaassa nuo samat, paitsi ei seiskakuulia, ja siinä meinaa olla olla viher?leväongelmaa. Miten välttyisin isossa samalta ja kuulostaako kasvien ”ruokinta” noilla toimivalta? Annostelu siis toki ohjeen mukaan.
Vedenparannusaineeksi ajattelin hommata tetran aqua safe:a. Pienessä altaassa on tähän asti ollut easy life ffm, mutta meillä on kupariputket, ja luin jonkun tekemistä testeistä, että aqua safe sitoisi paremmin kuparia. Voiko puteleiden mitoitukseen luottaa? Pikkualtaaseen olen laittanut easy life ffm:ää 2ml/10ml, vaikka ohjeessa on (muistaakseni) 3ml/10ml, kun meillä vesi on ilmeisesti pehmeämpää kuin Keski-Euroopassa, ja sikäläisethän nuo annosteluohjeet taitavat olla. Lisäksi vielä pohjalle tammen lehtiä.
Onko ihan ok, jos haluaa vaihtaa vettä pienemmän määrän ja aika tiheästi? Esim. sanko-kaksi/päivä niin, että viikossa vaihtuu puolet vedestä.
Mikä fiilis tuli, jos jaksoit lukea loppuu? Rakentavia neuvoja, vinkkejä ja ehdotuksia otan enemmän kuin kiitollisena vastaan!