Harrastuksenne aika
Valvoja: Moderaattorit
Akvaario on ollut 15 vuotta, mutta vasta pari vuotta sanoisin harrastaneeni. Pikkutyttönä kalasto oli aina melkoinen soppa ja opiskeluaikana akvaario oli vanhemmilla eikä hoito ollut ihanteellista tosiaankaan.
Nyt on todellinen inspiraatiovaihe menossa ja uusi akvaario on erittäin tarkkaan ja huolella suunniteltu, sekä rakkaudella hoidettu. Toivottavasti pian voin laittaa toisenkin pystyyn.
Nyt on todellinen inspiraatiovaihe menossa ja uusi akvaario on erittäin tarkkaan ja huolella suunniteltu, sekä rakkaudella hoidettu. Toivottavasti pian voin laittaa toisenkin pystyyn.
-
- Junior Member
Parisen vuotta
Olen siis aika vihreä, harrastuksiini akva on kuulunut vasta n.2v. Vaikka ikää onkin jo neljännesvuosisata enemmän. Mutta kovasti on kurssi akvaarioharrastuksen kanssa nousussa 

Tyhmiä kysymyksiä ei olekaan, on vain tyhmiä vastauksia...
-
- Senior Member
- Viesti:
11 vuotta tais tulla täyteen.
Sain tutulta 65 litrasen altaan, lampun ja suodattimen kun häneltä loppui kiinnostus. Tietoa ei ollut yhtään. Akvaariokaupan ohjeiden mukaan lähdettiin liikkeelle ja lukuisien pilkkutautien ja kala kuolemien jälkeen melkein kyllästyin.
Joku kertoi että isompi akvaario on helpompi hoitaa, joten rakensin itse 80 litraisen kulmamallisen lasilaatikon. Alkuun kaikki menikin suht hyvin, kunnes parin vuoden treenaamisen jälkeen kaikki mahdolliset vitsaukset iskivät kimppuun.
Ja eikun isompaa allasta rakentamaan. Nykyinen 400 litranen on toiminut 5 vuotta. Vasta viimeiset 3 vuotta voi sanoa että olen ollut jotenkin perillä koko harrastuksesta.
Oppimista riittää vielä pitkään. Jos joskus vielä sais kasvit kasvamaan niin sitten vois harkita pykälää vaativampia kaloja.
Alkuaikoina kukaan ei antanut oikeastaan minkään näköisiä ohjeita tai neuvoja. Liikkeet myivät kalat ainoastaan ph:n mukaan. kukaan ei puhunut muista arvoista mitään. Mullakin oli aivan vääriä kaloja väärässä vedessä. Itse piti ottaa selvää asioista joista ei ollut koskaan kuullutkaan.
Siksi olisi erittäin tärkeää antaa mahdollisimman hyvät lähtökohdat uusille harrastajille. Ei kaikkien tarvitsisi tehdä samoja virheitä. Mä olen tehnyt varmaan kaikki mahdolliset virheet vuosien varrella mutta toivottavasti ei enää tarvitse virheitä tehdä.
Sain tutulta 65 litrasen altaan, lampun ja suodattimen kun häneltä loppui kiinnostus. Tietoa ei ollut yhtään. Akvaariokaupan ohjeiden mukaan lähdettiin liikkeelle ja lukuisien pilkkutautien ja kala kuolemien jälkeen melkein kyllästyin.
Joku kertoi että isompi akvaario on helpompi hoitaa, joten rakensin itse 80 litraisen kulmamallisen lasilaatikon. Alkuun kaikki menikin suht hyvin, kunnes parin vuoden treenaamisen jälkeen kaikki mahdolliset vitsaukset iskivät kimppuun.
Ja eikun isompaa allasta rakentamaan. Nykyinen 400 litranen on toiminut 5 vuotta. Vasta viimeiset 3 vuotta voi sanoa että olen ollut jotenkin perillä koko harrastuksesta.
Oppimista riittää vielä pitkään. Jos joskus vielä sais kasvit kasvamaan niin sitten vois harkita pykälää vaativampia kaloja.
Alkuaikoina kukaan ei antanut oikeastaan minkään näköisiä ohjeita tai neuvoja. Liikkeet myivät kalat ainoastaan ph:n mukaan. kukaan ei puhunut muista arvoista mitään. Mullakin oli aivan vääriä kaloja väärässä vedessä. Itse piti ottaa selvää asioista joista ei ollut koskaan kuullutkaan.
Siksi olisi erittäin tärkeää antaa mahdollisimman hyvät lähtökohdat uusille harrastajille. Ei kaikkien tarvitsisi tehdä samoja virheitä. Mä olen tehnyt varmaan kaikki mahdolliset virheet vuosien varrella mutta toivottavasti ei enää tarvitse virheitä tehdä.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Re: Harrastuksenne aika
Nelisen vuotta tuli täyteen tässä... Kuulostaa surkealta mutta oon kyllä mielestäni melko nopeasti hommaan päässyt sisälle, joskin kantapään kautta. 

Kala on kaveri, ei sapuska.
-
- Starting Member
11-vuotiaasta, eli yhdeksisen vuotta. Tätä ennen oli pienempi akvaario, jota ei valitettavasti osattu hoitaa, ja sen jälkeen vuosien tauko... no mutta, paremmalla menestyksellä ja tietämyksellä nykyään ![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
What I know is that I wish I didn't know what it is I knew. In fact, I'd rather not discuss it.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Onpa vanha viestiketju nostettu esiin.
Ihan siitä asti kun olen ollut 4v. Allas minkä mutsi hoiti ennen kuin olin joku 8v. Silloin oli kultakaloja. Sitten kun olin 10v. kun suomeen muutettiin oli sellanen 5v. taukoa ettei ollut taas akvaariota, mutta nyt on ollu taas 9v. putkeen ilman että olisin ollut akvaarioton. Ekana 120, sitten 230 ja nyt sitten 450 litrainen kiekkoallas. Toiveena oli hankkia 720litrainen helmikuun aikana, mutta tulikin ilmoitus että tulee muutto, plus sitten että seuraava asunto olis yksiö, joten taidan mielummin jättää tilaa sängylle kuin akvaariolle
450litrainen on jo vähän liian iso yksiöön!
Ihan siitä asti kun olen ollut 4v. Allas minkä mutsi hoiti ennen kuin olin joku 8v. Silloin oli kultakaloja. Sitten kun olin 10v. kun suomeen muutettiin oli sellanen 5v. taukoa ettei ollut taas akvaariota, mutta nyt on ollu taas 9v. putkeen ilman että olisin ollut akvaarioton. Ekana 120, sitten 230 ja nyt sitten 450 litrainen kiekkoallas. Toiveena oli hankkia 720litrainen helmikuun aikana, mutta tulikin ilmoitus että tulee muutto, plus sitten että seuraava asunto olis yksiö, joten taidan mielummin jättää tilaa sängylle kuin akvaariolle

Parikytävuotta suunnilleen olis tän lutraamisen kanssa elämää eletty.
-
- Junior Member
Ensin 7-vuotiaana miljoonakaloja purkissa
ja pari vuotta siitä eka 128 litrainen, sitten toinen ja 9 vuotta näillä jutskilla.
Muutama vuosi ilman akvaa ja n.400 litrainen kiekkoallas pari vuotta (se oli mun unelma..). Valitettavasti muutin eikä kämppään voinut roudata allasta joten jouduin sen myymään, harmittaa vieläkin
Useampi vuosi ilman allasta kun elämässä niin paljon muuta mutta nyt taas 2 allasta pari vuotta
Ja uskomatonta kuin nautin niistä!
Eli vuosia mulla mittarissa 32-v. ja altaita yhteensä ollut vajaa 15 vuotta mun elämästä
Heli kempeleestä

Muutama vuosi ilman akvaa ja n.400 litrainen kiekkoallas pari vuotta (se oli mun unelma..). Valitettavasti muutin eikä kämppään voinut roudata allasta joten jouduin sen myymään, harmittaa vieläkin

Useampi vuosi ilman allasta kun elämässä niin paljon muuta mutta nyt taas 2 allasta pari vuotta

Ja uskomatonta kuin nautin niistä!
Eli vuosia mulla mittarissa 32-v. ja altaita yhteensä ollut vajaa 15 vuotta mun elämästä

Heli kempeleestä
Kotona 2 allasta, borzoi ja skotlanninhirvikoira,
3 kissaa, jyrsijöitä, käärmeitä ja mies:)
3 kissaa, jyrsijöitä, käärmeitä ja mies:)
-
- Junior Member
20 vuotta sitten kesällä ostin ensimmäisen akvaarioni kahdellasadalla markalla. Se niistä karkkirahoista. Tuo 60 litrainen pytty mulla oli yli kymmenen vuotta. Nyt pari viime vuotta lämmitellyt uudelleen harrastusta. Pahus vaan kun ei aika ja jaksaminen tahtois riittää kunnolla asiaan paneutumiseen.
Olisihan se pitänyt arvata...
Sain ekan akvan 10 vuotiaana, siitä on nyt liki 24v. Ihan itse olen akvat aina hoitanut.
317l vettä
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Akvaristin urani ajanlasku alkakoot ensimmäisestä taistosta, eli syys- tai lokakuusta 2000.
-
- Advanced Member
Mulle tuli tässä keväällä 16 vuotta akvaarioharrastusta täyteen. Yhteensä 9 allasta on ollut omistuksessa vuosien varrella, tokikaan kaikki ei samaan aikaan tai osa on ollut tyhjänä. Edelleenkään en osaa sisustaa altaita niin, että olisin niihin tyytyväinen. 

112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
-
- Senior Member
30-40 vuotta ... pitkiäkin taukoja on ollut välissä, joten tarkkaa aikaa en pysty sanomaan. Enkä pysty laskemaan akvaarioita.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAS
Joskus alta kymmenenvuotiaana muistan, että meillä oli akvaario. Äitini sitä hoiti ja olin siinä mukana, muistaakseni kaloina oli ainakin keltabarbeja ja miekkapyrstöjä. Kokoa altaalla oli 146 litraa.
Kun muutettiin isompaan asuntoon ja hankittiin koira jäi akvaario vähän hunningolle, tosin kyllä siellä kalat eli ja niitä ruokittiin. Tässä vaiheessa muistan siellä olleen mustatetroja, ei enää miekkapyrstöjä eikä keltabarbeja.
Jossain vaiheessa innostuin itse akvaariosta ja aloin hoitaa sitä. Mitähän se on sitten ollut, 1998 varmaan. Asukkeina oli kirsikkabarbeja, jossain vaiheessa hankittiin täplämonnisia ja partis. Niin ja kirsikoiden jälkeen siellä oli viisiraitabarbeja, siis nykyisiä kuusiraitoja. Niin ja olihan siinä sinirihmakalojakin, pariskunta.. Eivät olleet kovin sopuisia.
1999 hankittiin mun huoneeseen 180-litrainen, jossa oli piikkisilmiä, partiksia, neontetroja, seeprakaloja. Taistokin siellä oli joskus ja pusukala, tosin eri aikaan. Niin ja oli mulla hetken jossain 40-litraisessa taistohaaremi, lisääntyivät kyllä mutta eivät naikkoset ainakaan kauaa eläneet.
2001 sain oman hevosen niin jäi akvaariotkin vähän vähälle huomiolle, ruokaa saivat toki ja vedet vaihdettiin ehkä n. kuukauden välillä.
Nyt viime vuonna vihdoin hankin ison altaan omaan kämppääni ja siirsin vanhemmilta kalat siihen, jäljellä oli 4-5 piikkisilmää, 5 vai 6 partista, 4 raitanuoliaista ja 4 täplämonnista. Näistä on kaikki muut paitsi piikkisilmät muuttaneet uusiin koteihin. Eli siiosoo, harrastus tämänkaltaisena on jatkunut reilun vuoden, mutta akvaariokärpänen puri joskus viime vuosituhannella.
Kun muutettiin isompaan asuntoon ja hankittiin koira jäi akvaario vähän hunningolle, tosin kyllä siellä kalat eli ja niitä ruokittiin. Tässä vaiheessa muistan siellä olleen mustatetroja, ei enää miekkapyrstöjä eikä keltabarbeja.
Jossain vaiheessa innostuin itse akvaariosta ja aloin hoitaa sitä. Mitähän se on sitten ollut, 1998 varmaan. Asukkeina oli kirsikkabarbeja, jossain vaiheessa hankittiin täplämonnisia ja partis. Niin ja kirsikoiden jälkeen siellä oli viisiraitabarbeja, siis nykyisiä kuusiraitoja. Niin ja olihan siinä sinirihmakalojakin, pariskunta.. Eivät olleet kovin sopuisia.
1999 hankittiin mun huoneeseen 180-litrainen, jossa oli piikkisilmiä, partiksia, neontetroja, seeprakaloja. Taistokin siellä oli joskus ja pusukala, tosin eri aikaan. Niin ja oli mulla hetken jossain 40-litraisessa taistohaaremi, lisääntyivät kyllä mutta eivät naikkoset ainakaan kauaa eläneet.

Nyt viime vuonna vihdoin hankin ison altaan omaan kämppääni ja siirsin vanhemmilta kalat siihen, jäljellä oli 4-5 piikkisilmää, 5 vai 6 partista, 4 raitanuoliaista ja 4 täplämonnista. Näistä on kaikki muut paitsi piikkisilmät muuttaneet uusiin koteihin. Eli siiosoo, harrastus tämänkaltaisena on jatkunut reilun vuoden, mutta akvaariokärpänen puri joskus viime vuosituhannella.

325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
-
- Junior Member
2 vuotta tuli täyteen tässä kuussa. Tämän akvan sain ostaa itelleni, kun täytin 11 (ja oli tarpeeks rahaa..) ja nyt 13 vuotiaana olen jo vähän paremmin jyvällä hommasta ja isompi akvaario ostoslistalla 

Saatoin vastata väärin, huomauttakaa. Aina. Jookos?
-
- Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
- Viesti:
Alle puolivuotta. 240l malawialtaan kanssa puuhaillut ainoastaan.
240L MALAWI:
Trematocranus placodon, Placidochromis phenochilus Tanzania, Protomelas fenestratus Pombo reef, Copadichromis borleyi, Synodontis multipunctata ja Aulonocara stuartgranti Cobwe.
KUVA/VIDEOGALLERIANI
Trematocranus placodon, Placidochromis phenochilus Tanzania, Protomelas fenestratus Pombo reef, Copadichromis borleyi, Synodontis multipunctata ja Aulonocara stuartgranti Cobwe.
KUVA/VIDEOGALLERIANI
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: Tas
Noin 45vuotta sitten sain ekan tuntuman kaloihin, laumana milliksiä.
Eka kunnollinen akvaari tuli hankittua noin 7 vuotta myöhemmin.
2000 luvun alussa tuli sitten muutaman vuoden tauko.
Uudelleen akva innostus tuli kolmisen vuotta sitten.
Eka kunnollinen akvaari tuli hankittua noin 7 vuotta myöhemmin.
2000 luvun alussa tuli sitten muutaman vuoden tauko.
Uudelleen akva innostus tuli kolmisen vuotta sitten.
Anna akvalle pikkusormi ja se vie koko kämpän, vai miten se nyt menikään.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: OAS, TAS
Vasta pari kuukautta, mutta paljon on opittu näin pienessä ajassa
. Tosin paljon on vielä oppimatta.

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY
Ensimmäinen akvaario (250l) meille ilmestyi muistaakseni vuonna 2000 tai 2001, joten tiiviisti tämän harrastuksen parissa olen ollut ainakin 9 vuotta. 

-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: HAS
Kymmenen vuotta siten erehdyin lupaamaan lemmikkä vaatineelle lapselle, että hankitaan akvaario heti kunhan sellainen meille mahtuu. Eipä mennyt montaa kuukautta kun jouduin lunastamaan lupaukseni. Nykyinen teini ei välitä altaasta kuin satunnaisesti, mutta äiti ehti hurahtaa hommaan (nykyään 4 allasta käytössä sekä muutama varalla).
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Akvaario harrastajien nettiseura (facebook), CorydoradinaeFinland
No meidän perheessä on ollut akvaarioita jo 30 vuotta mutta ensimmäinen "oma" akvaario on tullut kun olin 7 vuotias nyt ikää on 13 eikä loppua näy... 

Chef Omituinen otus tarjoilee tänään muikkusoppaa: Alkuruuaksi 60l ja 40l merivetistelyt pääruuaksi 500l monniallas höystettynä kirjoahvenilla, jälkiruuaksi 110l paludaario ja 60l makiavetinen kutupönttö.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Nyt on 1v 1kk mittarissa jopa. 
Ja jo toinen akva tai noh oikeestaan kolmas, mutta toinen kalallinen akvaario hankittu. Kolmas oli vain pieni kasvilaatikko. Tää on oikea harrastus, tähän menee kaikki raha ja kaikki aika.
Ja nyt suunnitelmissa n. 50ltr riutta kokonaisuus.
Huoh. 

Ja jo toinen akva tai noh oikeestaan kolmas, mutta toinen kalallinen akvaario hankittu. Kolmas oli vain pieni kasvilaatikko. Tää on oikea harrastus, tähän menee kaikki raha ja kaikki aika.

Ja nyt suunnitelmissa n. 50ltr riutta kokonaisuus.

www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
-
- Katalysaattori
Ensimmäiset akvaariomuistot taitavat olla jostain 4v iästä kun juuri konttaamaan oppinut pikkusisko söi lattialle hypänneen platyn ennen kuin kukaan ehti väliin... Välissä tietysti noita sapattivuosia, mutta kuitenkin.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa