Sinileukakirjoahvenista
Valvoja: Moderaattorit
Re: Sinileukakirjoahvenista
Meillä Sinileukojen reviiri selvästi pieneni (n. 20x20cm) sen jälkeen kun pesä oli saanut vakiintuneen paikan. Niin kauan kun kaivelivat sieltä täältä niin kaikki muut saivat kyytiä.
Meillä sinileuat olivat agressiivisia kudusta siihen saakka, kunnes poikaset olivat noin 5-7mm pituisia. Nyt poikaset ovat noin 1cm pituisia ja tilanne on rauhoittunut.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Ei huolta, teevät kohta uudet pennutT9K1 kirjoitti:Meillä sinileuat olivat agressiivisia kudusta siihen saakka, kunnes poikaset olivat noin 5-7mm pituisia. Nyt poikaset ovat noin 1cm pituisia ja tilanne on rauhoittunut.

^Kutua vahditaan jo 

Mun sinileuat on kasvaeet ihan kauhiasti. Suurimmat on jo 5-6cm
>

Kala on kaveri, ei sapuska!
Kasvavat todella nopeasti etenkin koiraat. Oma koiras tuplaantunut joulukuusta. Ja patti otsassa sen kun kasvaa.-Robbary- kirjoitti:Mun sinileuat on kasvaeet ihan kauhiasti. Suurimmat on jo 5-6cm>
Onko kellään tietoa milloin alkavat taas kutuhommiin poikasten jälkeen. Itselläni noin 15mm poikasia ja taas kaivellaan pesää.
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
Joo-op, täälläkin se aggressiivisuuden syy(t) vihdoin pompahti esiin. Tällasen videopätkän sain aikaan kuoriutumista seuraavana päivänä.. 
http://www.facebook.com/album.php?aid=1 ... 3&comments
toivottavasti linkki toimii...

http://www.facebook.com/album.php?aid=1 ... 3&comments
toivottavasti linkki toimii...
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
also in ig @aquariumbyjuha
Hei! Nuo sinileukojen vesiarvot mietityttävät. Lisääntyvätkö pehmeässä vedessä? Missä lämpötilassa?
Lisääntyvät myös pehmeässä vedessä. Itselläni 24c ja pari poikuetta on tullut. Poikasiakin on selvinnyt. Niille ei ehkä kannata tehdä aivan ihaanteelliset lisääntymisolosuhteet tai saattaa olla kutua joka kuukausi.
-
- Member
- Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, LAS
Meillä sinileuat lisääntyivät pehmeässä vedessä pH 6,7 GH3 ja lämpöä oli 27-29 astetta. Meni hermo kun poikueita tuli liukuhihnalta koko ajan ja altaan muut asukit oli ahdistettu altaan toiseen päätyyn. En oikein lämmennyt myöskään kasvien repimiselle ja 20cm x 20cm kuoppien kaivamiselle. Kaikesta tästä huolimatta ne olivat 250-litrasen altaan lempparit tuolloin. 

Phanny
-
- Starting Member
Heippa hei! MInulla on kuukausi sitten hankittu nuori sinileukakirjoahvenpariskunta joiden käytös vaikuttaa siltä, että kutua olisi luolassa jonka ne ovat vallanneet. Naaras vartioi pesäpaikkaansa tomerasti.. mietin vaan että leikkivätkö nuoret kalat vain "kotia" vai olisiko todella niillä jo tulossa poikasia? Tietääkseni kalat eivät siis ole kovin vanhoja. Pesäpaikkaa naaras on vaihtanut kerran pienempään "luolaan" jos todella kaloilla on kutua niin onko kellään tietoa siitä kuinka kauan poikasten kuoriutumiseen menee? Kalat ovat ainakan viikon jo vartioineet pesäpaikkaansa ja siinä välissä myös vaihtanut sitä jostain syystä kellään kokemuksia kyseisistä kaloista?
Mulla aikoinaan tapahtui sinileukakirjoahvenien kutu siten, että naaras oli luolassaan ja uros vahti ulkopuolella aluetta. Ennen luolaa asettumista sen etunen kaivettiin puhtaaksi hiekasta, jolloin luolakin putosi kaivettuun monttuun. En onnistunut saamaan poikasia kasvatetuksi, sillä kutu joutui altaan muiden asukkaiden syötäväksi.
-
- Starting Member
Osaisiko joku sanoa mistä erottaa pienten sinileukojen ~4-6cm sukupuolet, vai erottaako vielä tuon kokoisena mitenkään?
-
- Senior Member
Kyllä niistä yleensä jo tuon kokoisina erottaa, eli punertavat evät on koiras.
------------------------------
Itselläni toiset pokaset jo kuoriutuneet vaikka vanhemmat ovat vain puoli vuotiaita.
------------------------------
Jos on kutua, ne eivät enää vaihda pesäpaikkaa. Muuten kyllä moneen kertaan. Kuoriutumiseen menee noin viikko. Sen jälkeen naaras alkaa ulkoiluttaa poikasia vaihtaen lauman paikkaa vähintään päivittäin. Vanhemmat vartioivat poikasia kunnes ovat noin 15mm.Pufferfish kirjoitti:Heippa hei! MInulla on kuukausi sitten hankittu nuori sinileukakirjoahvenpariskunta joiden käytös vaikuttaa siltä, että kutua olisi luolassa jonka ne ovat vallanneet. Naaras vartioi pesäpaikkaansa tomerasti.. mietin vaan että leikkivätkö nuoret kalat vain "kotia" vai olisiko todella niillä jo tulossa poikasia? Tietääkseni kalat eivät siis ole kovin vanhoja. Pesäpaikkaa naaras on vaihtanut kerran pienempään "luolaan" jos todella kaloilla on kutua niin onko kellään tietoa siitä kuinka kauan poikasten kuoriutumiseen menee? Kalat ovat ainakan viikon jo vartioineet pesäpaikkaansa ja siinä välissä myös vaihtanut sitä jostain syystä kellään kokemuksia kyseisistä kaloista?
Itselläni toiset pokaset jo kuoriutuneet vaikka vanhemmat ovat vain puoli vuotiaita.
sinileukakirjoahvenet sai poikasia!siihen liittyen kysymys!
oon vastaalkaja näissä hommissa, eka poikue kyseessä! miten nyt tulis toimia jotta nämä säilyis hengissä???
-
- Starting Member
Mulla sinileukapariskunta kutee säännöllisesti vajaan kuukauden välein. Jaksavat hienosti hoitaa kutua ja kuoriutuneita poikasiakin viikon-pari, jonka jälkeen vaikuttavat kyllästyvän. Poikaset jää silloin vähemmälle tarkkailulle ja tulevat hyvin pian syödyksi (tiikeribarbiahmatit). Uros ei varsinkaan ruoka-aikaan vahdi poikasia vaan syöksyy innokkaasti syömään. Naaras yrittää siinä sitten samalla vahtia liikkuvaa poikaslaumaa ja käydä vähän syömässä. Aika vähälle tuo naaraan syöminen jää kudun ja poikasten aikana. Kun poikaset ovat tulleet syödyiksi, naaraskin ahtaa ruokaa suuhunsa ahneesti viikon tai pari, jonka aikana pariskunta valitsee ja sisustaa taas uuden pesän. Mulla ne on vallanneet 250 litraisesta toisen päädyn ja tehneet melkein koko päädyn mittaisen huoneiston, josta valitsevat jonkun "huoneen" uutta kutua varten. Hiekka pusketaan ja heitellään hienoiksi kasoiksi ja jos vaan saa niin kasvit tongitaan pois tieltä. Tuossa justiin vedenvaihdon yhteydessä yritin kiilata kannon (huoneiston yhden tukisenän) alle kasveja ettei pääty olisi niin tyhjän näköinen. Leukoijilla oli pikkuiset poikaset toisessa päässä huoneistoa juuri kuoriutuneet ja isukki ärsyyntyi niin, että puraisi käteen useita pieniä punoittavia haavanalkuja. Ensimmäinen kerta, kun on niin kovasti käynyt kiinni, mutta se on vasta nuori uros. Ja aivan oma mokani.
Vaikka nuoripari kutee usein, ei akvaariossa ole ainuttakaan isompaa poikasta. Mua varoiteltiin, että ovat kuin palettikalat ja kohta koko akvaario on täys niitä. Erittäin hyvin on pysynyt siis kanta aisoissa. En ole yrittänyt kasvattaa poikasia, mutta vähän kasvaneina ovat alkaneet mussuttaa pieniä hiutaleruoan murusia ja kosteutettua tubifexiä repineet (ennen kuin joutuvat itse ruokalistalle). Tällaista siis meillä.
Vaikka nuoripari kutee usein, ei akvaariossa ole ainuttakaan isompaa poikasta. Mua varoiteltiin, että ovat kuin palettikalat ja kohta koko akvaario on täys niitä. Erittäin hyvin on pysynyt siis kanta aisoissa. En ole yrittänyt kasvattaa poikasia, mutta vähän kasvaneina ovat alkaneet mussuttaa pieniä hiutaleruoan murusia ja kosteutettua tubifexiä repineet (ennen kuin joutuvat itse ruokalistalle). Tällaista siis meillä.

Mulla on ollut sinileukapariskunta noin 2,5 vuotta. En ole edes laskenut, kuinka monta poikuetta ovat sinä aikana saaneet aikaiseksi, eli monta. Poikaset ovat kuitenkin tulleet syödyiksi, sillä kuten Piiakristiina kirjoitti, myös omat sinileukani tuntuvat kyllästyvän poikasten vahtimiseen aika pian, jolloin safiiritetrat hoitelevat ne nopeasti parempiin suihin. Yksi ainoa poikanen on tänä aikana onnistunut selviytymään aikuiseksi asti. Sen lahjoitin hiljattain eteenpäin, kun vanhemmat alkoivat hätyytellä sitä liikaa.
Kovia ovat tosiaan kaivelemaan, sisustus saa kyytiä aina kun ollaan pesänrakennuspuuhissa. Mahdottoman kauniita kaloja kyllä ovat ja mielenkiintoisen käyttäytymisenkin puolesta ehdottomia suosikkejani kaivelutaipumuksista huolimatta. Menoa riittää, uros jahtaa välillä naarasta kovastikin, joka onneksi painelee nopeasti piiloon. Osat kyllä vaihtuvat, kun on poikasia - naaras muuttuu silloin väritykseltään lähes mustaksi ja vahtii poikasia niin ärhäkästi, että välillä uroskin saa väistyä sen tieltä. Muiden kalojen kanssa ovat tulleet hyvin juttuun, kunhan pysyvät poissa pesältä.
Kokoa naaraalla on noin 9 cm, uros alkaa olla pyrstöineen noin 13 cm ja toivonkin, etteivät ne tuosta enää kasvaisi. Varsinkin uros on otsapatteineen ja liehuvine evineen komea ilmestys.
Kovia ovat tosiaan kaivelemaan, sisustus saa kyytiä aina kun ollaan pesänrakennuspuuhissa. Mahdottoman kauniita kaloja kyllä ovat ja mielenkiintoisen käyttäytymisenkin puolesta ehdottomia suosikkejani kaivelutaipumuksista huolimatta. Menoa riittää, uros jahtaa välillä naarasta kovastikin, joka onneksi painelee nopeasti piiloon. Osat kyllä vaihtuvat, kun on poikasia - naaras muuttuu silloin väritykseltään lähes mustaksi ja vahtii poikasia niin ärhäkästi, että välillä uroskin saa väistyä sen tieltä. Muiden kalojen kanssa ovat tulleet hyvin juttuun, kunhan pysyvät poissa pesältä.
Kokoa naaraalla on noin 9 cm, uros alkaa olla pyrstöineen noin 13 cm ja toivonkin, etteivät ne tuosta enää kasvaisi. Varsinkin uros on otsapatteineen ja liehuvine evineen komea ilmestys.