Taistelukalojen viljely

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TASHAS
Sukupuoli: Mies

Re: Taistelukalojen viljely

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Meille olis kuulemma tulossa Black Dragoneita :roll: :mrgreen:
Liitteet
aIMG_4304.JPG
aIMG_4304.JPG (43.94 KiB) Katsottu 1962 kertaa
thank
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja thank »

nastamuumio kirjoitti:Meille olis kuulemma tulossa Black Dragoneita :roll: :mrgreen:
Wääh.. ja mulla nostaa kateus päätään. :mrgreen:
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member

Hah :) tuttu tunne, samaa vikaa aina välistä. Tyypit kuoriutuneet yöllä, about monta häntää roikkumassa. Ananas ct nuoripari pitää kudettaa uusiksi, meni mettään tällä kertaa.
kupari10
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kupari10 »

Edelliset poikueet meni pieleen :cry: ja ollaan ilman pikkupoikasia ...vielä hetki.

Edellispäivänä taistoset ottivat taas ohjat omiin käsiinsä, ja Narmin Kaihola pääsi sujahtamaan poikalan puolelle, jossa oli Millian Crius. Tarkoituksella niitä pidinkin vierekkäin, kun piti lomareissun jälkeen kudettaa. No nyt sitten kutivat ihan omatoimisesti :mrgreen: ja Crius hoitelee tyytyväisenä jälkikasvuaan! Täytyy vain poikaset viedä kaverille lomahoitoon viikoksi. Toivottavasti suurin osa selviää. Jännää nähdä mitä näistä poikasista tulee [;)] .

...tuntuu, että ikinä ei mene ihan suunnitelmien mukaan tämä kudetus! Välillä vaikka kuinka yrittää, niin kudusta ei tule mitään ja toisilla kerroilla ne kutevat ihan salamana :roll: !
Liitteet
Kaihola vielä yksin omassa yksiössään päivää ennen kutua
Kaihola vielä yksin omassa yksiössään päivää ennen kutua
057.JPG (34.67 KiB) Katsottu 1932 kertaa
Kupari10
- 130L plekoakvaario (2+15kpl L46, paljon corydoras sterbai, 7 corydoras adolfoi)
thank
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja thank »

Mie lähen ens kuussa käymään Etelä-Suomessa reissussa ja toivon löytäväni sieltä ainakin pari tyttöä lisää ja ehkä jostain käyn onkimassa sen turkoosin pojan tuolle turkoosille tytylle. ;) Tampereelle ainakin on tarkoitus lähteä ihan omin silmin katsomaan, tosin kalahankinnat täytyy ajoittaa viimeiselle päivälle kun reissussa olemme, mutta totesimmehan jo senkin, että taistot ovat yllättävän kestäviä, ja varmasti kestävät 12 tunnin junamatkan aivan yhtä hyvin kuin kahden päivän matkan linja-auton kyydissä. :)

Meillä tällä hetkellä hommat etenevät niin, että isompi ja rauhallisempi poika joutui muuttamaan seuralaan minun lomareissuni ajaksi tyttöjen kanssa. Hyvin sujui, tosin kuten nastamuumio minulle veikkasi, on kala selvästi laiskistunut -kuplapesää ei ole rakennettu kuten se yksiössä rakensi ahkerasti. Lisäksi se selvästi vähän pelkää jopa tyttöjä. Sinipunainen tyttö käy grillifileenä ajattamassa Kravenia, ja poika ui karkuun. Turkoosi tyttö ei ole kiinnostunut pojasta ollenkaan eikä Kraven ajata tyttöjä ollenkaan. Myös tyttöjen yhteiselo on sujunut hyvin edelleen. Reissun jälkeen toivottavasti saan siirrettyä pojan takaisin yksiöön ja ehkä kokeilla kudetusta.

Reissusta olisi tarkoitus hankkia poikasruokia, mikromatoviljelmä onneksi jo on, mutta jotain vanhempien poikasten ruokaakin täytyisi ilmeisesti hankkia.
Voisiko joku ihan kädestä pitäen neuvoa minua, kuinka tuo poikasten ruokinta ekojen viikkojen aikana kannattaa hoitaa? Tarkoitan siis, käykö esimerkiksi nestemäinen artemia ruoaksi taistelukaloille? Itseäni vähän jännittää artemiaan kasvatus, on aloittelevalta niin epävarmaa saada elävää artemiasta. Viimeksi ne kyllä kuoriutuivat, kun tein kokeiluerän, mutta kuolivat typerään mokaani.
kupari10
Junior Member
Junior Member

thank kirjoitti: Voisiko joku ihan kädestä pitäen neuvoa minua, kuinka tuo poikasten ruokinta ekojen viikkojen aikana kannattaa hoitaa? Tarkoitan siis, käykö esimerkiksi nestemäinen artemia ruoaksi taistelukaloille? Itseäni vähän jännittää artemiaan kasvatus, on aloittelevalta niin epävarmaa saada elävää artemiasta. Viimeksi ne kyllä kuoriutuivat, kun tein kokeiluerän, mutta kuolivat typerään mokaani.
Mulla poikaset syövät vähän reilun viikon mikromatoja. Viikon jälkeen olen alkanut antamaan kuorittua artemiaa (siivilöityä ja huuhdeltua siitä nestemäisestä) tai sitten olen laittanut sellaisen artemiahautomon jonka saa laittaa akvaarion sisään(Hatch´n Feeder).

http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ta ... nhoito.htm

Mulla se on ainakin toiminut hyvin. Sen kanssa tosin ei näe, kuinka paljon syövät, kun artemiaa tulee tasaisesti. Poikaset ovat sen kanssa kasvaneet hyvin ja selviytyneitä on selkeästi enemmän kuin tuon kuoritun käytöllä.

Muulla tavalla en ole artemiaa enää kasvatellut, kun aika on aina tiukoilla ja se on vain lisää tekemistä. Sellaiset hautomot varmaan helpottaa asiaa, jos ei halua limsapullossa kasvattaa [;)] .

Hankimme Tindran kanssa sellaista taistopoikasille tarkoitettua hileruokaa (Ocean nutrition Atison's betta starter) jonka pitäisi sopia taisto poikasille kolmannen vuorokauden ikäisestä eteenpäin. Mulla se ei kuitenkaan tuntunut kelpaavan ainakaan ihan pienille poikasille. Laitan sitä varmaan näillä seuraavilla poikasilla samaan aikaan vähän tuon artemian lisäksi, jos artemiasta näin pääsisi nopeammin eroon. :mrgreen:
Kupari10
- 130L plekoakvaario (2+15kpl L46, paljon corydoras sterbai, 7 corydoras adolfoi)
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member

Mikromatojen kanssa on mielestäni ongelma saada ne naaman eteen, painuvat suht nopeesti pohjalle. Mie kasvattelen välillä jengiä "kipoissa" jolloin ruokinta kohdistuu tarkemmin, ja madotkin tekevät kauppansa koska pinta-ala on pieni. Mutta joo, kyllä elävä artemia vaan on pop, aikaa ja vaivaa se vaatii mutta lopputulos on taattu. Myös vesi pysyy puhtaana versus kuivamuonat pidempään. Ei se vaikee ole tuo artemian kasvatus kun pääsee rytmiin kiinni. Jos ei muuten niin soitellaan ensviikolla ja käydään hommaa läpi lisää jos tarves. :)
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Mikromatoja oon kans yrittänyt tarjota viikon ikäisille poikasille, mutta hieman samaa ongelmaa on, että ne ei meinaa huomata niitä matoja. Atison´s Betta Starter ei oikeen kelpaa täälläkään ainakaan vielä. Kokeilussa on nyt kupari10:ltä lainassa oleva Hatch ´n Feeder automaatti, asensin sen joskus aamupäivällä tänään, käytin kuorittuja artemian munia ja NovoSal-suolaa. Munat ei mun mielestä näytä vielä kuoriutuneilta, vai voiko noita kuorittuja munia edes käyttää tähän normaalisti..? Aikaisemmin kun oon kasvattanut artemiaa vain Hobbyn hautomoissa Artemixin kanssa. (Hölmöyttäni menin myymään ne pois kun pidin taukoa taistojen kasvattamisesta...) Jotta poikaset nyt ainakin jotain saavat, niin oon laittanut niille Protogen-likoeläinymppipötkylöitä akvaarioon.
Akvarismia 1992-2014
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member

Tindra kirjoitti:Mikromatoja oon kans yrittänyt tarjota viikon ikäisille poikasille, mutta hieman samaa ongelmaa on, että ne ei meinaa huomata niitä matoja. Atison´s Betta Starter ei oikeen kelpaa täälläkään ainakaan vielä. Kokeilussa on nyt kupari10:ltä lainassa oleva Hatch ´n Feeder automaatti, asensin sen joskus aamupäivällä tänään, käytin kuorittuja artemian munia ja NovoSal-suolaa. Munat ei mun mielestä näytä vielä kuoriutuneilta, vai voiko noita kuorittuja munia edes käyttää tähän normaalisti..? Aikaisemmin kun oon kasvattanut artemiaa vain Hobbyn hautomoissa Artemixin kanssa. (Hölmöyttäni menin myymään ne pois kun pidin taukoa taistojen kasvattamisesta...) Jotta poikaset nyt ainakin jotain saavat, niin oon laittanut niille Protogen-likoeläinymppipötkylöitä akvaarioon.
Ei mun mielestä voi käyttää noita kuorittuja, jos sulla samoja kuin mulla. Olen kyllä lukenut jostain kuoritusta jota voisi käyttää mutta se selvittely tais jäädä mulla kesken.
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Dääm. Mulla on noita SePa-Shopin kuorittuja artemianmunia. Äh, pitääkö sitä nyt sit mennä ostamaan muunmerkkisiä artemianmunia... vai käyköhän tohon automaattiin valmis artemianmuna-suola-sekoitus..? Ohjeissa kyllä puhutaan nimenomaan, että ensin suola yksinään joksikin aikaa ja sit vasta munat.
Akvarismia 1992-2014
narm
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: ---
Viesti:

Viesti Kirjoittaja narm »

Mulla nappulat syö kuorittua artemiaa ja nyt Irman+Salaman isoimmat penskat syö jo poikasruokaseosta.
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member

Jeees. :D Osta vaikka JBL artemio pur purkki kokeeksi ennemmin kuin hobby artemia suolaa, luulis löytyvän helposti faunat jne. Kivempi annostella kuin tuo valmis sekoituskin. ko. laitteesta mulla ei kokemusta.
narm
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Irman ja Salaman poikasia 6 hengissä,ja ihan hyvänkokoisia ovat jo.Taas pukkaa sinertävää,outoa, kun Irma oli marmori/dalmis ja Salama pastelli tumman sinisillä evillä.Molemmat siis kuollu,syystä että?. Salaman veikka täällä vielä turailee omassa yksiössään.Muutama kalanen vaihtoi kotia tilanpuutteen ja suolasen veden tieltä,mutta pari uutta kudetusta tässä lähiaikana,kunhan keksii että mitkä sopii yhteen 8-) .
kupari10
Junior Member
Junior Member

Meillä Kaiholan ja Criuksen poikasia on vielä useita kasvamassa. Ikää on nyt n.2vko. Ihanan valkoisilta näyttävät jo silmään nyt. Jännä nähdä millaisia niistä tulee. :mrgreen: Näille pienille muuten näyttää kyllä menevän sen betta starter ruoka, kun olen sitä vähän pinnalle laittanut ja on sieltä aina kadonnut. ...joskin se ruokailutahti on todella hidasta. Vaikka olisivat siinä pinnassa niin ei näe ruuan katoavan silmissä. Tulevat kuitenkin etsimään ruokaa siitä pinnasta. Laitoin vasta eilen sen artemia-kasvattamon altaaseen.

Muita kutuja tässä pohdiskelen, mutta oikein sopivia pareja ei nyt ihan heti tule mieleen. Ehkä teen jonkun kokeilun tässä lähiviikkoina. [;)]
Kupari10
Jebuzca
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Jebuzca »

ttTässä kuvaa kasvateista kaikki melkein myytävissä vain pari jää kotiin muut saa mennä kun on lisää tulossa [;)] noi ukkelit on myynnissä 3 niitä on mutta se kolmas jää ainakin itselle muistuttaa poika1 mutta siis yksi poika jää.
Liitteet
valkoinen tyttö niitä liikenee
valkoinen tyttö niitä liikenee
valkoinen typy.JPG (16.79 KiB) Katsottu 1970 kertaa
tytöt
tytöt
tytöt.JPG (11.94 KiB) Katsottu 1970 kertaa
tytsyt
tytsyt
tytsyt.JPG (19.46 KiB) Katsottu 1970 kertaa
typyt
typyt
typyt.JPG (19.96 KiB) Katsottu 1970 kertaa
typy
typy
typy.JPG (15.51 KiB) Katsottu 1970 kertaa
Poika2
Poika2
poika2.JPG (15.19 KiB) Katsottu 1970 kertaa
poika1
poika1
poika 1.JPG (16.58 KiB) Katsottu 1970 kertaa
95l Low Teck, 4 kissaa, 2 koira, poika ja uusi elämä. Hiljalleen palaamassa asiaan <3
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member

Kuva
Jaahans, parittaja iskenyt jälleen. :roll: :mrgreen:
AnniM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja AnniM »

Mulla on pikkaisen kriisissä koko kasvatushomma. *avautumista seuraa*
Päätin tuossa jo, että suurin osa taistelijoista lähtee maailmalle muuton takia. "Kun tuskin tässä ehtii mitään kudettamaan hetkeen, ja sitten ne on jo niin vanhoja, että parempi hommata uusia."

No just niin. Osan olen toki maailmalle laittanutkin, mutta jostain syystä se kudetuskärpänen on taas alkanut nostaa päätänsä, ja jostain syystä kuvittelee että onhan mulla sit kuitenkin aikaa :roll: Äääääh... mitä mä teen. Ois niin paljon helpompaa jos ei tarviis muuttaa niin paljon noita kaloja, eikä mulla ole nyt ehkä yhtään sellaista "varmaa" pariskuntaa ketä haluisin kudettaa.. kivoja kaloja, mutta eivät sovi toisilleen. Tai onhan noita kultaisia esim. tosi paljon, ja kohtapuoliin olisivat jo kudetettavissa. Mutta mitä järkeä lisätä niiden samanlaisten määrää enempää kudettamalla sisaruksia, pitäis saada joku sulhanen/morsian jolla saisi vähän erilaisempaa jälkikasvua ja joka kuitenkin sopisi noille pariksi. Plääh.

Sitäpaitsi, mulla on pakkomielle oranssista taistelukalasta. *tahtoo*
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member

AnniM kirjoitti:Sitäpaitsi, mulla on pakkomielle oranssista taistelukalasta. *tahtoo*
Sama vika rahikaisella. 8-)
AnniM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja AnniM »

nastamuumio kirjoitti:
AnniM kirjoitti:Sitäpaitsi, mulla on pakkomielle oranssista taistelukalasta. *tahtoo*
Sama vika rahikaisella. 8-)
Ai sääkin :D Mistäs sellaisen(-sia) sais...? Kerran oli jo tilattu thaikuista, mutta jäipä juurikin se pari sitten saapumatta :?
kupari10
Junior Member
Junior Member

nastamuumio kirjoitti:Jaahans, parittaja iskenyt jälleen. :roll: :mrgreen:
Heh :mrgreen: ,halkeaa naurusta! Vai sielläkin!

Täällä on copperpoika kutemassa. ...ja ihan kippurassa nauran, kun katson sitä touhua. Pesä on upea, ainakin 20cm pitkä ja3-4cm leveä kuplavana. Mutta kun se kiertyy naaraan kanssa, niin se kiertyy yksinään ja vajoaa transsissa ja naaras jää hölmistyneenä ihmettelemään pintaan :roll: ! Ehkä se tässä muutamassa tunissa alkaa sujua [;)] . Oli siellä muutama munakin onnistuttu saamaan, mutta ne ei tietysti olleet pesässä vaan pinnassa muualla!
Kupari10
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member

Juu, tuo kokemattomien puuhien seurailu on ihan luxus hommaa jos aikaa seurata. Mutta harjoittelu auttaa, olen kudettanut mun ananas ct paria noin 3 kertaa jo, kiva huomata kun tuntevat toisensa ja hommat alkaa noin 10 minuutin sisällä kuin itsestään. Tosin mitään elävää ei vielä ole siunaantunut, muutenkin kutumäärä on tosi pieni kun tyttö ei vielä ole oikein venähtänyt kunnolla, ootellaan siis parempia aikoja.
kupari10
Junior Member
Junior Member

Joo ei näkynyt tuolla pesässä munia kudun jälkeen :cry: . Joko päätyivät jommankumman mahaan tai sitten eivät vain saaneet munia puristeltua niin kuin aluksi näytti. Täytyy yrittää uudestaan jokun ajan päästä.
Kupari10
narm
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Yksi Irman ja Salaman poikasista.
Kuva

Kuva ei hyvä,mutta yrittäkää kestää... :roll:
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member

Tämän hetkinen tilanne pienten blues tyyppien osalta, tykkään kasvatella useampaa kutua sekaisin, eli kudetan peräkkäin useampia pareja ja toivon että tiedän kuka on kenenkin jälkeläinen. :roll: Tässä jengi 2L purkissa sen aikaa kun oma allas on pesussa. Olen saanut tämän porukan kestämään nyt 100% vaihtoja 1-2päivän välein, tuntuu että paikallinen vedenlaatu mahdollistaa sen nyt (toisenlaisiakin aikoja on ollut). Pakko melki vaihtaa usein kun näille menee elävän rinnalla jo pikkasen kuoritua artemiaa tyrkylle. Onneksi tullut löydettyä soppelit apuvälineet niin homman saa hoidetttua nopsaan, enemmän aikaa menisi pohjan imurointiin.
IMG_4626-1.JPG
IMG_4626-1.JPG (30.21 KiB) Katsottu 2061 kertaa
Tässä olisi tulossa taistoja, hyvällä mallilla itse asiassa, varmaan huomenna ollaan nk. free swimming stagessa molemmissa pöntöissä. Vasemmalla hoitelee hommia Black dragon HM, päivä kaffeilla kävi tindran Black Blue Lace DDR CT M x DR CT F yhdistelmästä oleva tytsy (käsittääkseni tuosta kudusta), mielessä siintää jokin black dragon CT tai jotain 8-). Mutta josko ensin combtaileja, niistäkin mä tykkään. :twisted: Oikeassa purkissa komppaa Narmilta tullut Chocolate brown HM jannu, seuralaisena kävi linjan mukainen tuontimorsion.
IMG_4629.JPG
IMG_4629.JPG (27.23 KiB) Katsottu 2061 kertaa
Oma marmori pariskunta aloitti treenit eilen, tänään oli sitten saatu palleroita aikaiseksi. Pieni hidaste hommille vaan on kun siskonsa on ollut ruon ruuan perään enemmän ja kasvanut suhteessa pikkasen ohi velipojan, no näytti hommat sujuvan kuitenin kun oltiin pikkasen saatu purettua mätikuormaa ensin pois. Toivotaan että jannu pitäis vatsansa erossa. [;)]
IMG_4630.JPG
IMG_4630.JPG (40.56 KiB) Katsottu 2061 kertaa
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member

Siru kirjoitti:
narm kirjoitti:Kaikki olleet tyttöjä :roll:
Lienee kovinkin tavallista, että sukupuolijakauma on kovin tyttövoittoinen? Mulla kanssa näissä vähissä omissa kasvateissa on ollut vain tyttöjä. Ehkä noissa pikkusissa on nyt edes yksi poika. Vai uskaltaako moista edes toivoa kun noita on niin vähän... <10kpl :|
Jatketaas täällä aiheesta, tästä on mielenkiintoisia keskusteluita maailmalla, ph arvoista lämpötilaan ja kuun asentoon. En just löytänyt linkkiä vanhaan artikkeliin jossa kerrottiin tutkimuksesta jonka lopputulos oli about: nuori koiras X vanha naaras yhdistelmä tuottaa enemmän koiraita ja vanha koiras X nuori naaras tuottaa suhteessa enemmän naaraita. Sitä en muista, oliko saman ikäseltä parilta odettavissa (esim sisarukset) noin 50-50 jakauma.
Lukittu

Palaa sivulle “Viljely”