Kaloja kuolee, missä vika?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Biscuit
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Kaloja kuolee, missä vika?

Viesti Kirjoittaja Biscuit »

Minulla on ollut 180 litrainen akvaario puoli vuotta ja tänä aikana minulla on kuollut n. 15 kalaa eli keskiarvona 3 per kuukausi. Akvaariossa on taistelukaloja, helmirihmakaloja, timantti- ja kardinaalitetroja, perhoskirjoahvenia, kuparimonnisia, piikkisilmiä ja partamonni. Kuolleet kalat ovat 3 taistelukalaa, 2 keltakääpiöahventa, 2 perhoskirjoahventa, 1 timanttitetra, 2 kardinaalitetraa 4 piikkisilmää ja 1 kuparimonninen. Kaikki eivät ole kuolleet kerralla, ehkä kuukauden parin välein pari kalaa. Pari kuollutta kalaa olen löytänyt, muut ovat kadonneet kuin tuhka tuuleen.

Nyt siis ihmettelen, mikä minun akvaariossa on vikana. Miksi kaloja kuolee? Tällä menolla minulla kuolee kaikki kalat vuodessa. Kääks! :(

Vedenvaihto viikoittain. Lämpötila 26-27 astetta.
Vesiarvot
nitriitti 0
nitraatti 20
KH 3
GH 4
PH 6.8

Kts. Allekirjoitus-info, kiitos. - Lisa -
180 l akvaario, lapin porokoira, norjan harmaa hirvikoira
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Re: Kaloja kuolee, missä vika?

Viesti Kirjoittaja millia »

Olisikohan tullut liian paljon ja liian nopeasti? Ainakin kuulostaa aika hurjalta kalastolta uuteen akvaarioon. Et tosin maininnut kunkin lajin pyrstölukua.
SPLASH
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja SPLASH »

Oletko huomannut kaloissa mitään ulkoisia oireita? Evät supussa, pilkkuja, paisuneisuutta, tasapaino-ongelmia, haalistumista, haavoja, suomujen törröttämistä tai irtoilua, ruokahalun katoamista...? Miten nopeasti ovat kuolleet oireiden ilmennyttyä? Ovatko kuolleet kalat olleet samaa vai eri lajia?

Ensimmäisenä tulee mieleen joko myrkytys tai kalatubi. Loiset tappavat kaloja aika hitaasti.
Jos kyseessä on myrkytys niin käytätkö vedenparannusainetta ja mitä merkkiä? Toinen myrkytysvaihtoehto voi olla hapen puute. Eli liikkuuko vedenpinta tarpeeksi. Jos ei, niin säädä suihkuputki niin, että se rikkoo vedenpinnan. Myös ilmastin voi olla tarpeellinen.
Kalatubi sen sijaan asuu piilevänä tautina melkein kaikissa kaloissa. Tauti puhkeaa jos kalan vointi tai vesiarvot huononevat. Se saattaa myös puhjeta jos akvaariossa tapahtuu isompia muutoksia. Esim. lämpötilan, vesiarvojen tai hapensaannin muutokset.
Viimeksi muokannut SPLASH, 12:36, 30.09.2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Komppaan milliaa ja totean että helmirihma tarvitsee kyllä elääkseen suuremman akvaarion kuin 180 l.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Biscuit
Starting Member
Starting Member

Kypsytin akvaariota kuukauden, sitten tuli kymmenen kuparimonnista ja 10 timanttitetraa. Kolme viikkoa tämän jälkeen tuli taistelukaloja, kirjoahvenia ja siitä taas kuukausi eteenpäin tuli kardinaalitetroja. Huom! Mulla ei ole olleet kaikki kalat yhtäaikaa akvaariossa. Tosin tein tyhmästi kun keltakäppänät kuoli, niin hankin perhokirjoahvenia tilalle. Kyllä, tiedän että ei pidä hankkia lisää kaloja ennen kuin on selvittänyt miksi kaloja kuolee.

Taistelukala uroksella oli jonkinlainen sieni, joka levisi toiseen taistelukalaan. Kesällä olin pari päivää poissa, ja kun tulin takaisin kotiin, kardinaalitetrojen värit olivat haalenneet tällä välin. Lääkitsin niitä ja värit tuli takaisin. Ainoa mitä olen huomannut, on ollut värien haalentumista ja sieni-infektiot. Niitä olen lääkinnyt.

Mistä tiedän, onko kaloillani tubi? Ja siitähän ei pääse eroonkaan, vai.

Tämänhetkinen kalasto
Taistelukalanaaraita 3
Helmirihmoja 2
timanttitetroja 9
kardinaalitetroja 20
kuparimonnisia 9
piikkisilmiä 1
perhoskirjoahven 1
partamonni 1

--------------------------

Vedenparannusaine on JBL, minulla on ilmastin ja vedenpinta on liikkeessä. Ulkosuodatin on Eheim 2224 ja sisäsuodattimena Juwel visionin oma.
Nniina+++
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

Kyllä kaloja silloin tällöin kupsahtaa vaikka miten hoitaisi. Kuparimonniset voisi tykätä viileämmästä vedestä mutta jos niitä ei ole enempiä kuollut niin ei liene ongelma. Oletko putsannut suodattimet lääkityksien jälkeen? Millainen pohja, voisiko siellä olla jotain häikkää kun piikit on kuolleet?
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
Biscuit
Starting Member
Starting Member

Pohjana on 1 millinen hiekka. En tosiaan ole löytänyt raatoja, vaikka olen putsannut pohjan moneen kertaan. Arvelen että partamonni on pistänyt ne poskeensa.
SPLASH
Senior Member
Senior Member

Yleensä melkein kaikilla kaloilla on tubi. Se on kuitenkin piilevänä kuten monet loiset. Jokin, joka heikentää kaloja saa nämä piilevät sairaudet puhkeamaan. Altaassasi on kyllä jokin vialla jos kaloja kuolee tuohon tahtiin.
Milloin kaloja kuolee? Vedenvaihdon jälkeen vai ihan satunnaisesti? Käytätkö tippa- vai liuskatestejä? Kannattaa hankkia ainakin seuraavat tippatestit: Nitraatti, Nitriitti, GH, KH, pH, kupari, fosfaatti ja ammonium. Kolme viimeistä ovat aineita joita hanavedessä voi olla liikaa. Näiden testien hankkiminen voi tuntua kalliilta mutta ainakin helpottaa syyn selvittämistä (ja tulee pitkällä aikavälillä halvemmaksi kuin uusien kalojen hankkiminen).
Biscuit
Starting Member
Starting Member

Käytän liuskatestejä. Vois hankkia noita tippatestejä. Kiitti vinkistä! Kaloja kuolee satunnaisesti. Eka näyttää ihan hyvältä ja seuraavana päivänä kalaa ei näy enää missään. Yhtäkkiä vaan hävinnyt.
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mimosa X »

Omia mietteitä:

Helmirihmakalat ovat liian pienessä altaassa kuten muutkin tässä jo totesivat. Ne ovat arkoja parvikaloja. Tarvitsevat paljon kasvillisuutta turvakseen.

Jos pari kalaa kuolee parin kuukauden välein, ei se kuulosta vielä kovin vakavalta. Ensinnä timanttitetrat ovat oman kokemukseni mukaan herkkiä sairastumaan ja en pitäisi niitäkään noin pienessä altaassa. Nauttivat suunnattomasti uinnista parvessa tilavassa pitkänomaisessa altaassa.

Piikkisilmät meilläkin ollut herkkiä. Yhdessä vaiheessa oli myös mystisiä joukkokuolemia. Oliko sitten kyseessä sairaus, vai saivatko pohjasta jotakin myrkytystä, se ei ole selvinnyt. Monille lääkkeillekin ovat herkkiä. Joidenkin lääkepakettien ohjeessa lukee, että puolikas annostus piikkisilmille. Voi olla ettei jotkut lääkkeet sovellu ollenkaan piikkisilmille.

Mun mielipide on, että annat helmirihmat isompaan altaaseen. Itselläni on 500 litraisessa enkä suosittelisi paljoa pienempään. Ainakin 300 litraan..
Timanttitetroillekin soisin enemmän uimatilaa, vaikkei kovin isoksi kasvakaan. Säälin aina näitä pienissä altaissa, kun näen miten kaunis se on parvissa 500 litrassa nautiskellen silmin nähden tilasta ja "uintiesityksestä".

Paljonko muuten vaihdat vettä kerralla ja oletko huomannut että kaloja ois kuollut päivän tai pari vedenvaihdon jälkeen? Äkilliset suuret lämpötilan/pH.n muutokset tai paineella kalan päälle lorahtava vesi sekin voi kenties aktivoida jonkin ikävän vaivan.
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Mikä on pohjamateriaali, ja miten sitä hoidat? Mahd. tukos jossain?
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Mimosa X kirjoitti:Omia mietteitä:

Helmirihmakalat ovat liian pienessä altaassa kuten muutkin tässä jo totesivat. Ne ovat arkoja parvikaloja.
Öööö... ei kyllä ole helmirihma parvikala, vaan reviirikala, jota on sopivin pitää haaremissa (joskin pariskuntakin menettelee).

Liuskatesteissä on eroja, ei pidä leimata niitä kaikkia epäluotettaviksi. Ainakin Junglen liuskatestit antavat ehdottomasti riittävän tarkan tuloksen akvaariokäyttöön.

Ei kuulosta minusta tubilta, joskin varma ollakseen olisi hyvä mikroskopoida. Tubi ei yleensä tapa ihan noin tiuhaa tahtia kalasia, vaan enemmänkin yksi silloin, toinen tällöin.
Olen samaa mieltä että kaloja on kuollut sen verran runsaalti, että jotain akvassa on vikana. Kidusloiset voivat joskus olla hyvinkin oireettomia, mutta tehdä pahaa jälkeä akvassa. Tällöinhän kala kuolee lopulta verenmyrkytykseen (kuten monien muidenkin loisten kanssa). Kannattaisi kenties lähettää pari kalaa näytteeksi eviraan ja pyytää heiltä selvitystä, jos itsellä tai kellään tutulla ei mikroskooppia ole.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Deicide
Elite Member
Elite Member

Kannattaisi kenties lähettää pari kalaa näytteeksi eviraan ja pyytää heiltä selvitystä
Onko mtn. käsitystä mitä tuo maksaa?
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Ei niitä kaloja kannata sinne eviraan lähettää kun on jo etukäteen 99% varma, että siellä altaassa tubibakteeri on.

Kuten jo aikaisemmin ylempänä todettiin, ei tilanne nyt ihan katastrofaalinen ole, mutta kaloja silti kuolee normaalia tiuhempaan tahtiin. Vedenvaihdot voisivat olla vähän reippaampia kerrallaan. Itse käytin makeaan veteen 75% viikossa. Käyttämäsi vedenparannusaine on ihan laadukasta tavaraa, tosin, jos haluat säästää, niin suosittelen easylifen FFM:aa.

Kuten Mari jo aikaisemmin totesi liuskatesteissä on eroja. Juurikin nuo junglen liuskat on tarkkoja. Ikävä puoli liuskoissa vaan on se, että joudut testaamaan kaikki vesiarvot, halusit sitte tai et. Tippatesteillä mittaat vain halutut arvot. Jos lähdet hankkimaan tippatestejä, niin suosittelen JBL:n testejä. Niissä on riittävän tarkat asteikot ja ne ovat erittäin helppolukuisia.

Mites muuten huollat tota hiekkaa? Hiekan kanssa moni tuntuu onnistuvan hyvin, mutta välillä tuntuu, että yhtä monella on ongelmia. Hiekka on aika paljon työläämpi kuin perinteinen sorapohja. Hiekka tukkeutuu helposti ja jos tälläinen tukkeutunut osa pääsee sekoittumaan veteen seurauksena on helposti happivaje. En nyt kuitenkaan lähtisi sitä vaihtamaan, kun allas on näinkin pitkään ollut pystyssä.
Deicide
Elite Member
Elite Member

Itse käytin makeaan veteen 75% viikossa.
Tuollainen kerta vaihto ei ainakaan tule monessakaan paikkaa onnistumaan. Vesiarvot voivat heittää aika reippaasti.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Teemu Salonen kirjoitti:Ei niitä kaloja kannata sinne eviraan lähettää kun on jo etukäteen 99% varma, että siellä altaassa tubibakteeri on.
Niin mutta onko se se tubi mikä niitä kaloja tappaa? Mielestäni turhan nopsaa vauhtia tippunut tässä kaloja, jos tubista olisi kyse. Kyllä ehdottomasti kannattaa tutkituttaa.

Deicide: En tiedä mitä maksaa, muistikuva oli että parin-kolmen kalan tutkituttaminen olis ollut jotain parisen kymppiä, mutta voin toki muistaa ihan päin mäntyä.
Deicide
Elite Member
Elite Member

En tiedä mitä maksaa, muistikuva oli että parin-kolmen kalan tutkituttaminen olis ollut jotain parisen kymppiä, mutta voin toki muistaa ihan päin mäntyä.
Ok. Tuohon hintaan olisin mielelläni tutkituttanut omat liekkisuuni, jotka kummallisesti voipuivat? Onneksi altaassa ei tullut enempää kaatoja.
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Ei siitä tutkimuksesta tosiaan mitään haittaakaan oo. Siitä olen Marin kanssa samaa mieltä. Mutta kylmä fakta on se, että tubi on niin yleinen bakteeri vesistöissä, että vaikka kala suomeen, ja akvaarioon tullessa on tubivapaa saa se kala tartunnan viimeistään omistajaltaan.
Meistä käytännössä jokainen kantaa jotain mycobakteerilajia elimistössään. Ihminen on sille vaan vastustuskykysempi ku kalat. Suomessa ei taideta tuntea kuin pari tapausta jossa mycobakteeri on alkanu oirehtia ihmisessä. Mä oon niistä yks.
Ja tosta vedenvaihdosta. Ei ne mihinkään heitä, kunhan toi on säännöllistä. Jos vedenvaihtoväli menee syystä tai toisesta pidemmäksi, sillon vaihdetaan pienempiä määriä kerrallaan. Tietysti, jos on tiedossa että hanavedessä on jotain suurempia muutoksia, niin sillon hillitymmin. Pääsääntösesti täällä espoossa hanasta valuva päijänteen vesi on ihan ok. Tosin nostaa hetkeksi nitriittipitoisuutta, mutta hyvin toimivassa akvaariossa sillä ei ole merkitystä.
Satsuma
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Satsuma »

Olisiko ne kalat voineet alkaa oirehtia ihan kalaston määränkin takia jo? Mielestäni tuossa on aika paljon fisuja ja osa vielä isomman altaan asukkeja?
Biscuit
Starting Member
Starting Member

Kiitoksia kaikille avusta!

Vaihdan vettä viikottain kolmasosan, eli noin 60-70 litraa. Pohjana on 1 millinen hiekkapohja, jota lappoan viikottain. Eilen kattelin kaloja vähän tarkemmalla syynillä, ja pari kalaa näytti vähän oudolta (yksi näytti vähän paisuneelta ja toisella oli kidukset aika punaiset). Päätin aloittaa lääkekuurin. Minulla on sellainen yleislääke: ESBA 2000. En kyllä tiedä vaikuttaako se, olen käyttänyt sitä ennenkin.

Olen kyllä itsekin huomannut, että timanttitetroille olisi parempi isompi allas. Olen ajatellut luopua niistä, mutta se ei ole käytännössä niin helppoa. Jos myyn ne eläinkauppaa, ne maksaa kalasta noin 60 senttiä, kun itse olen maksanut yhdestä 3,50. Häviäisin siis siinä melkoisesti. Toisekseen, jos myyn niitä harrastelijoille, esteenä on välimatka. Asun itse Utsjoella, ja jos täältä alkaa lähettelemään kaloja postitse Etelä-Suomeen, niin siinä välissä ehtii kyllä kalat kupsahtaa. Itse tilasin Etelä-Suomesta kerran toiselta harrastelijalta taistelukaloja, jotka tuli postitse Rovaniemelle ja sieltä hain ne. Eli kalat oli matkalla pari päivää ja heti saapumisen jälkeen kaksi kolmesta kuoli. Eli jos ne tulis postitse tänne asti, siinä menis about kolme päivää, eli saisin kuolleita kaloja tai vastaavasti toiset harrastajat saisivat minulta kuolleita kaloja. Joten, kalat eivät varmaan ole lähiaikoina lähdössä mihinkään.

Toisekseen, pohdin aika kauan aikaa ennen kuin otin helmirihmakaloja altaaseeni, koska niille on suositusallaskoko minimissään 200 litraa. Lisäksi luin kokemuksia täältä AW:stä helmirihmakaloista. Joillakin on kalat 130 litran altaissa ja kuulemma pärjänneet ihan ok, joten minäkin päätin kokeilla kahta helmirihmakalaa, koska minulla minimilitramäärästä puuttuu "vain" parikymmentä litraa.

Kalojen lukumäärästä vielä. Minulla on pohjakaloja (kuparimonniset, partamonni, piikkisilmä ja perhoskirjoahven), keskialueen kaloja (timantti- ja kardinaalitetrat) ja pinta-alueen kaloja (taistelukalat ja helmirihmakalat) ja mielestäni tämä toimii hyvin. Minulla on runsaasti kasvillisuutta, mutta myös vapaata uintitilaa,joten jokaiselle jotakin.

Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Ei ei, älä missään nimessä käytä mitään yleislääkettä! Ennenkuin lääkitään, täytyy tietää mikä kaloja vaivaa (edes että onko kyseessä lois- vai bakteeritartunta) ja lääke valitaan sen mukaan. Lääkkeet ovat kuitenkin aina myrkkyä, ja väärä lääkintä vain pahentaa tilannetta stressaamalla kalojasi lisää.
Biscuit
Starting Member
Starting Member

Ahaa, ok! Miten sitten kun lääkkeessä lukee että 20 erilaiseen tautiin tehoava? Siinä nimetään mm. kalatubi, loiset, bakteerit jne.

Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Mikään tunnettu lääke ei tähän mennessä ole tehonnut kalatubiin. Jos joku sellaisen lääkkeen markkinoille tuo (toimivan), niin uskonpa että markkinat ovat taattu.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Tubiin tepsivää lääkettä ei ole olemassa ja jos lääkkeessä niin väitetään niin se on bs:iä.

Koita nyt vaan hoitaa akvaariota huolella niin kalat viihtyvät paremmin ja kun ne viihtyvät paremmin ne stressaavat vähemmän ja kun ne stressaavat vähemmän niin pysyvät paremmin hengissä. Lääkitys stressaa aina kaloja, joten kannattaa jättää väliin jos on muitakin keinoja.
Kun on noin runsas kalasto, niin voisit vaihtaa puolet tai vähän yli vedestä kerran viikossa. Nitraattitestin tulokseen ei kannata sen kummemmin tuijotella koska sen määrään vaikuttaa kalaston lisäksi myös ruokinta ja kasvillisuuden määrä. Nitraatti ei kuitenkaan ole se suurin myrkky kaloille, vaan kaiken maailman hormoonit ja systeemit mitä kalat erittävät ja mille ei ole näppärää vesitestiä.
Eli hyvä vesi, parempi mieli ja parempi mieli, parempi vastustuskyky! [;)]
SPLASH
Senior Member
Senior Member

No, kalatubiin ei kyllä kunnollista lääkettä löydy mutta...
Olen Marin kanssa hieman eri mieltä näistä yleislääkkeistä. Ongelmana on se että jos ei ole kunnolla näkyviä oireita niin on vaikea valita täsmälääkettä.
Itselläni ainakin viime viikolla toimi Tetran General tonic. Sinileuka alkoi käyttäytymään kummallisesti. Ei uinut eikä syönyt. Seuraavana päivänä oli kuollut. Samalla oli kaikki muutkin ahvenet alkaneet saada tasapainohäiriöitä ja menneet jonkun kasvin viereen nojaamaan. Tuo Tetran yleislääke sattui olemaan kaapissa joten lorautin sen altaaseen. Kaksi päivää meni ja kaikki ovat taas terveinä ja hengissä.
Mutta komppaan Maria siinä, että jos on näkyviä oireita niin ehdottomasti täsmälääke. Se on aina tehokkaampi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”