Hiilidioksiidilevitin

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
levaset
Junior Member
Junior Member
Viestit: 149
Liittynyt: 12:32, 12.12.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku, Piikkiö

Hiilidioksiidilevitin

Viesti Kirjoittaja levaset »

Olisiko tuo minulle tarpeellinen, kun ph:n alentamiseen ph- sijasta? Kh meillä jotainn15
2x 250, 60
AnnaS
Senior Member
Senior Member
Viestit: 959
Liittynyt: 18:07, 26.04.2007
Paikkakunta: Tuusula

Re: Hiilidioksiidilevitin

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

Kysymyksesi taitaa olla vähän epäselvä. Muotoilisitko uudelleen? :)
levaset
Junior Member
Junior Member
Viestit: 149
Liittynyt: 12:32, 12.12.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku, Piikkiö

Re: Hiilidioksiidilevitin

Viesti Kirjoittaja levaset »

Siis tuollainen hiilidioksiidilevitin. Kannattaisiko sellainen hankkia? Entä ph miinus aineet. Toimiiko? Ei varmaan mikään kylppäriin tarkoitettu ainakaan, vai?
2x 250, 60
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2661
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hiilidioksiidilevitin

Viesti Kirjoittaja Koss »

Hiilidioksidinlevittimestä on hyötyä jos haluaa laskea pH:ta. Lisäksi myös kasvit tarvitsevat hiilidioksidia. Kiljupulloviritelmillä ei ole pelkoa pH:n suhteen, jos allas ei ole pieni. Toki pienemmässä altaassa kiljupullomenetelmällä voi olla yöaikaan huonot seuraukset. Yöllä kun kasvit eivät yhteytä, eivät ne käytä silloin hiildioksidiakaan. Tuolloin se voi syrjäyttää hapen ja aiheuttaa happikadon altaaseen. Mikäli halutaan olla tarkkana, käytetään säätöjärjestelmää joka mittaa pitoisuuksia, ja pitää ne halutulla arvolla. Tuollaisissa järjestelmissä käytetään painepulloja. Niitä voi käyttää myös ilman säätöyksikköä, mutta yöksi on hyvä sulkea se ajastetulla magneettiventtiilillä. Mitään kylpyhuoneen puhdistusaineita en käyttäisi, sillä saattavat olla haitallisia kaloille ja muille vesieliöille. pH miinus aineet ovat ihan toimivia, toki isommissa altaissa saattavat tulla kalliiksi, joten hiilidioksidijärjestelmä tulee pidemmän päälle halvemmaksi.
levaset
Junior Member
Junior Member
Viestit: 149
Liittynyt: 12:32, 12.12.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku, Piikkiö

Re: Hiilidioksiidilevitin

Viesti Kirjoittaja levaset »

Koss kirjoitti: hiilidioksidijärjestelmä tulee pidemmän päälle halvemmaksi.
Mites toi kerrotaan miehelle? :roll:
2x 250, 60
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2661
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hiilidioksiidilevitin

Viesti Kirjoittaja Koss »

Minkä kokoinen allas on kyseessä?
D_A_D
Member
Member
Viestit: 360
Liittynyt: 20:26, 27.11.2009
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Hiilidioksiidilevitin

Viesti Kirjoittaja D_A_D »

Minkäsmoinen se teidän ph arvo oikein on? Kun kh on noinkin korkea, voi ph arvon laskeminen hiilidioksidilla olla kyseenalaista.
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2661
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hiilidioksiidilevitin

Viesti Kirjoittaja Koss »

D_A_D kirjoitti:voi ph arvon laskeminen hiilidioksidilla olla kyseenalaista.
Mikäs siitä tekee kyseenalaisen? Jos automaattisella järjestelmällä homma hoidetaan, ei mielestäni pitäisi olla minkäänlaista ongelmaa.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2122
Liittynyt: 20:22, 19.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Hiilidioksiidilevitin

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Kun KH 15, kuten ketjun aloittajan altaassa, se puskuroi pH:n pysymään korkeana. Hiilidioksidi ei vaikuta veden KH-arvoon lainkaan. Jotta pH saataisiin alle 7, niin sitä pitää saada sinne todella paljon. Sellainen määrä hiilidioksidia ei enää ole turvallista kaloille eikä muille asukeille. Tuo KH pitäisi ensin saada alas ennen kuin alkaa sillä hiilidioksidilla leikkimään.

Täältä löytyy taulukko, josta näkee pH:n, KH:n ja hiilidioksidin suhteen.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
levaset
Junior Member
Junior Member
Viestit: 149
Liittynyt: 12:32, 12.12.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku, Piikkiö

Re: Hiilidioksiidilevitin

Viesti Kirjoittaja levaset »

Nyt mittasin seran testillä kh olis n6-7. Mittasinkohan oikein. Siinä sanoittiin että väri muuttuu sinisestä vihreän kautta keltaiseksi. Mulla vihreä väri taisi vaan vilahtaa ja kuuden tipan jälkeen jo keltainen.

250l altaan ph 8:sta lähemmäs seiskaa olis tavoite. Auttaisiko kasvilannoitteet (jotain jossa hiiltä tai jotain) jotenkin. Olen ymmärtänyt, että jos hiiltä on vähän ottaa kasvi sen jotenkin, niin että kh laskee 8O . Kesällä sadevesii?
2x 250, 60
sinihuuli
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 15:32, 10.01.2011

Re: Hiilidioksiidilevitin

Viesti Kirjoittaja sinihuuli »

Automaattilevitin ei aina ole turvallinen vaikka olisikin automaattinen sensoreineen. Sensori mittaa pH:ta mutta ei hiilarin määrää. Liika hiilidioksidi saattaa aiheuttaa myrkytyksen. Jos pH:ta haluaa järjestelmällä laskea, niin pitää myös tarkistaa hiilarin määrä vedessä jolla tavoittaa alennetun pH:n. Jos esimerkiksi hiilarijärjestelmällä haluaa laskea pH:ta 7 - 6, niin pitää ehdottomasti tarkistaa miten paljon hiilaria voi syöttää veteen. Tärkein tieto on KH:n ja pH:n suhde. Alla olevasta linkistä löytyy tietoa ja taulukko. Mittaamalla KH:n ja pH:n saat selville onko hiilaria sopivasti (vihreä alue). Hiilarilla ei kannata leikkiä koska se helposti liiallisina määrinä myrkyttää kalat.
http://www.akvaarioseura.net/hiilidioksidi.pdf
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2661
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hiilidioksiidilevitin

Viesti Kirjoittaja Koss »

Eihän sitä pidäkään pelkästään luottaa automaattiseen järjestelmään, mutta onhan se parempi kuin viritelmä ilman mittalaitteistoa. Easy Carbo tai muu vastaava lannoite ei laske pH:ta, eikä KH:ta. Sadevesi toki on hapanta, mutta en käyttäisi ilmansaasteiden takia.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”