Mattosuodatin, hiekan raekoko sekä kalastosta ja kasveista

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pehhra
Starting Member
Starting Member

Mattosuodatin, hiekan raekoko sekä kalastosta ja kasveista

Viesti Kirjoittaja pehhra »

Fiksuja neuvoja vastaanotetaan ja tehokkaan ajankäytön takia kaikki samaan viestiin....

250 l akvaarioon tulee mattosuodatin, monnisia, kääpiökirjoahvenia sekä neontetra tai kardinaalitetraparvi sekä mahdollisesti joku muu tetraparvi. Kääpiökirjoahventakaan en ole vielä tarkemmin päättänyt, kun alkaa aina epäilyttää, että selviääköhän tästä alusta, kun ovat kirjallisuuden mukaan tarkkoja vesiarvoista eikä niitä suositella aloittelijoille - niin kuin minä ja kotijoukot (siis lähinnä lapset ). Tosin äiti asiasta on kaikkein innostunein :roll: Puolustaudun aina sillä, että lapsille pitäisi tarjota mahdollisuuksia jo pienenä kunnon harrastuksiin, etteivät sitten isona alkaisi potkimaan mummoja tai tekemään jotain muuta yhtä typerää....

Tetrojen kanssa on sama ongelma. Kardinaalitetroja ei suositella aloittelijoille, mutta kun ne vaan kiinnostaisivat....

Hiekkapohjan laitan jo sen takia, että pohjakalat viihtyvät. Monnisia siis, mutta lajia ei tarkemmin lukkoonlyöty. Tummaa hiekkaa, mutta mikä olisi parasta joka ei sitten tukkisi tuota mattosuodatinta alta aikayksikön? Ja minkä merkkistä - ja mistä?

Siis yritän pysyä kutakuinkin Etelä-Amerikassa, mutta kasvisto on vielä ihan auki. Siksipä ottaisin mielelläni ehdotuksia vastaan. Yritän pysyä lajien määrässä maltillisena - kuten kalalajienkin kanssa.
BTM
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Mattosuodatin, hiekan raekoko sekä kalastosta ja kasveista

Viesti Kirjoittaja BTM »

Kun nyt ei kukaan muu ole ehtinyt vastaamaan sulle, niin toisena aloittelijana kerron sulle ohjeen jonka itse sain, että neonterta ja kardinaalitetrat eivät mene samaan altaaseen eri veden lämpötila vaatimusten takia. Ja myös, että neoneita jos otat, niin se rajoittaa muuta kalastoa, koska ovat viileämmän veden kaloja kuin monet muut. Ymmärtääkseni kardinaalit eivät ole sen vaikeampia, kuin neonit muuta kuin lisääntymisen kannalta, eikä varmaan nyt heti alkuun ollut tarkoitus alkaa viljellä niitä kaloja :). Mulle tulee mieleen helpoiksi aloittelijoiden kaloiksi suositeltuja lajeja, keltabarbi, kirsikkabarbi, kiilakylki, miljoonakala, piikkisilmä ja partamonni (Ei hajuakaan kuinka moni noista olis Etelä-Amerikkalainen).
Ostan kasveja: Sammalet, hatturuoho, pennilehti, viuhkalehti. YV!
Myyn Kauniston hiekkaa (noin 20 kg), akvaarion taustamuovi (kaksipuoleinen, kasvi/kasvi+kanto, käyttämätön ). YV!
thank
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja thank »

Hiekan raekokoon en osaa kommentoida, parasta olisi monnisten ja pohjakalojen kannalta ehkäpä 0,8-1,2mm hiekka. Bilteman hiekkapuhallushiekkaa nuo tuntuvat suosivan helppoutensa ja edullisuutensa takia. Omaan silmääni vähän turhan vaaleaa vain.

Neontetra tosiaan on vähän viileämmän veden kala, mutten ymmärrä, miksei kardinaalitetra sopisi aloittelijalle. Miten olisi sinineontetra? Menee lämpimämmässäkin vedessä, on aikalailla perustetra vaatimuksiltaan.

Monnisista varmaan yleisin ja "helpoin" on kuparimonninen. Lisääntyy helposti ja on edullinen joka kaupan kala. Muitakin kauniita ja helppoja monnisia on toki olemassa. Monniset ovat herkkiä nitraatille ja veden epäpuhtauksille, ja tykkäävät virtaavasta vedestä. Siksi ei kannata valita joukkoon lajeja, jotka eivät virrassa viihdy.

Piikkisilmät ja barbit menevät pääasiassa tuonne Aasian puolelle, mutta tetroissa ja monnisissa melko varmasti pysyy aika mukavasti Etelä-Amerikassa.

Kasveista ainakin vesimiekat, osa vallisnerioista, hieman hankalampi papukaijalehti, osa rasvalehdistä, konnanputki jne ovat kotoisin Amerikasta. Kannattaa selailla kasveja hankkiessaan Helsingin Akvaariokeskuksen kasvilistaa. Sieltä löytyy alkuperämaanosat kasvin muiden hoito-ohjeiden yhteydessä melko kattavasti!
BTM
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja BTM »

Neontetra tosiaan on vähän viileämmän veden kala, mutten ymmärrä, miksei kardinaalitetra sopisi aloittelijalle. Miten olisi sinineontetra? Menee lämpimämmässäkin vedessä, on aikalailla perustetra vaatimuksiltaan.
Minä ihastuin noihin sinineoneihin, kun näin täällä joltakin harrastajalta ns. kunnollisen kuvan niistä. Hohtavat ilmeisesti todella tehokkaasti sinisenä. Omaa silmää, ei ole kardinaalitetrat koskaan miellyttäneet, siksi alkuun otinkin silmän iloksi ja pohjakalojen seuraksi neontetroja, jotka ei kyllä sitten olekaan pärjänneet mitenkään loistavasti edes noin 25-2 asteen vedessä. (Ainoat kalat joita on kuollut, lukuun ottamatta melkoisen vanhaa siiaminpiikkisilmää). Siksi olen nyt ehdottoman innostunut, ottamaan uuteen akvaariooni sinineoneita. Kunhan vaan keltabarbit väistyvät jonnekin. Voisinkohan ottaa sinineonit jo nykyään tyhjillään olevaan 40 litran kippoon kasvamaan? Pääsisivät sitten isompaan, kun eivät enää mahdu keltabarbien suuhun tai jos mies suostuu luopumaan lempikaloistaan, eli noista keltseistä :).
Myyn Kauniston hiekkaa (noin 20 kg), akvaarion taustamuovi (kaksipuoleinen, kasvi/kasvi+kanto, käyttämätön ). YV!
pehhra
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja pehhra »

Kiitos neuvoista! Tämä pähkäily pitää suorittaa ennen kuin menee kauppaan.... [;)] Mutta vihjeitä varsinkin sopivasta hiekkalaadusta/merkistä mielellään vastaanotetaan...
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Mulla on akvaariossa Kauniston soran hiekkaa, raekokoa en muista. Ostin sitä akvaariokeskuksesta, kun siellä sitä myytiin isoissa säkeissä. Tuo kauniston sora on kauniin väristä, se on tummempaa kuin biltema ja siinä on erivärisiä rakeita, jotka tekevät pohjasta eloisamman näköisen. Tosin olen kuullut, että biltemaa ei tartte pestä, tuo kauniston sora oli sen verran likaista, että pesuun meni.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
thank
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja thank »

nepis76 kirjoitti:Mulla on akvaariossa Kauniston soran hiekkaa, raekokoa en muista. Ostin sitä akvaariokeskuksesta, kun siellä sitä myytiin isoissa säkeissä. Tuo kauniston sora on kauniin väristä, se on tummempaa kuin biltema ja siinä on erivärisiä rakeita, jotka tekevät pohjasta eloisamman näköisen. Tosin olen kuullut, että biltemaa ei tartte pestä, tuo kauniston sora oli sen verran likaista, että pesuun meni.
Minulla myös Kauniston soraa yhdessä altaassani ja tykkään tosi paljon sen sävystä, melko punertavaa se on, mutta todella likaista ja pestä saa kyllä ihan hikihatussa. :D
BTM
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja BTM »

Jos haluat hiekkaa jota ei tarvitse pestä ollenkaan (Aika iso homma nimittäin, mutta lapset tietysti saattaisi vaikka tykätäkin :)) ja tumman pohjan, niin osta obsidiaanihiekkaa. Se on kokonaan vulkaanista lasia, eli on mustaa, tosin jotain sinisen sävyisiä kiteitä voi olla seassa. Meinasin itse laittaa tuota, jos koskaan hankin isomman altaan, tuon pesemättömyyden takia. Tuossa jo aiemmin mainittu 0,8-1,2mm hiekka lienee raekooltaan sopiva. Tuota hienompi, niin hiekka leijailee liikaa vedessä. Tuokin pöllähtää, mutta laskeutuu heti takaisin, jos esim. joku kala pyöräyttää sitä pystöllään. Minulla on tuota Kauniston hiekkaa tuossa 125 litraisessa ja partamonni näyttää pystyvän kaivamaan siihen kunnon kuoppiakin :D Aina aamuisin yksi kulma melkein lasissa asti. Bilteman hiekka on varmaan tarkemmin jo alunperin siilattua, koska olisi aika ikävää hiekkapuhaltaessa, jos seassa olisi todella hienojakeista ainesta reilusti. Tuossa Kauniston hiekassa sitä hienoainesta oli reilusti. Pöllähteli kuivana kauhoassakin aiheuttaen aivastelua. Menekki olisi ollut kanssa kiva tietää etukäteen, koska itse ostin 40kg säkin (Tosin eipä tainnut kauppias kysyäkään minkä kokoisen haluan, ei ehkä ole vaihtoehtoa tuosta hiekasta), eikä siitä mennyt puoliakaan. Yhden 10 litran sankollisen pesin sitä ja se vaikutti riittävän melko hyvin tuohon 125 litraiseen. Otin vielä pienen sankollisen varalta talteen, jos tarvii hiekkaa lisätä. Nyt mulla olis sit joku 20 (+?) kiloa ihan turhaan tuota hiekkaa :roll: . Sen sais halvalla, jos haluaa hakea [;)] .

Kasveista sen verran, että pohjasavilannoite olis hyvä olemaan, jos haluaa että kasvit viihtyvät pitkiä aikoja. Se vaan tulee ihan pohjalle, hiekan alle, niin kannattaa suunnitella etukäteen. Pohjatablettilannoite ja veteen laitettava ovat sitten helppoja käyttää akvaarion ollessa valmis. Kannattaa muuten ostaa sellaiset pitkät pihdit. Helpottaa suuresti kasvien istutusta/ siirtelyä. Ei tarvitse uida olkapäätä myöten tai tyhjentää allasta osittain. Vaikka kokemusta ei ole kertynyt vielä paljoa, niin jotain kuitenkin :mrgreen:
kadew
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja kadew »

BTM kirjoitti:Jos haluat hiekkaa jota ei tarvitse pestä ollenkaan (Aika iso homma nimittäin, mutta lapset tietysti saattaisi vaikka tykätäkin :)) ja tumman pohjan, niin osta obsidiaanihiekkaa. Se on kokonaan vulkaanista lasia, eli on mustaa, tosin jotain sinisen sävyisiä kiteitä voi olla seassa. Meinasin itse laittaa tuota, jos koskaan hankin isomman altaan, tuon pesemättömyyden takia.
Mistä tätä obsidiaanihiekkaa saa? Googlen haulla en ainakaan löytänyt mitään. Entä raekoko, minkä kokoisena tätä on mahdollista saada? Alkoi kiinnostamaan!
BTM
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja BTM »

kadew kirjoitti:
BTM kirjoitti:Jos haluat hiekkaa jota ei tarvitse pestä ollenkaan (Aika iso homma nimittäin, mutta lapset tietysti saattaisi vaikka tykätäkin :)) ja tumman pohjan, niin osta obsidiaanihiekkaa. Se on kokonaan vulkaanista lasia, eli on mustaa, tosin jotain sinisen sävyisiä kiteitä voi olla seassa. Meinasin itse laittaa tuota, jos koskaan hankin isomman altaan, tuon pesemättömyyden takia.
Mistä tätä obsidiaanihiekkaa saa? Googlen haulla en ainakaan löytänyt mitään. Entä raekoko, minkä kokoisena tätä on mahdollista saada? Alkoi kiinnostamaan!
Helsingin akvaariokeskuksesta ainakin saa. Raekoko vastaa soraa (1-2,5 mm). Muualta en tiedä tarjontaa. Kannattaa varmaan kysellä lähiseudun liikkeistä. Itseänikin kiinnostaisi ostaa tuota, mutta hienommassa raekoossa sitten joskus, kun ehkä hankin isomman akvaarion.
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Huomioikaa, ettei toi raekoko sovi monnisille.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”