Jos haluat hiekkaa jota ei tarvitse pestä ollenkaan (Aika iso homma nimittäin, mutta lapset tietysti saattaisi vaikka tykätäkin

) ja tumman pohjan, niin osta obsidiaanihiekkaa. Se on kokonaan vulkaanista lasia, eli on mustaa, tosin jotain sinisen sävyisiä kiteitä voi olla seassa. Meinasin itse laittaa tuota, jos koskaan hankin isomman altaan, tuon pesemättömyyden takia. Tuossa jo aiemmin mainittu 0,8-1,2mm hiekka lienee raekooltaan sopiva. Tuota hienompi, niin hiekka leijailee liikaa vedessä. Tuokin pöllähtää, mutta laskeutuu heti takaisin, jos esim. joku kala pyöräyttää sitä pystöllään. Minulla on tuota Kauniston hiekkaa tuossa 125 litraisessa ja partamonni näyttää pystyvän kaivamaan siihen kunnon kuoppiakin

Aina aamuisin yksi kulma melkein lasissa asti. Bilteman hiekka on varmaan tarkemmin jo alunperin siilattua, koska olisi aika ikävää hiekkapuhaltaessa, jos seassa olisi todella hienojakeista ainesta reilusti. Tuossa Kauniston hiekassa sitä hienoainesta oli reilusti. Pöllähteli kuivana kauhoassakin aiheuttaen aivastelua. Menekki olisi ollut kanssa kiva tietää etukäteen, koska itse ostin 40kg säkin (Tosin eipä tainnut kauppias kysyäkään minkä kokoisen haluan, ei ehkä ole vaihtoehtoa tuosta hiekasta), eikä siitä mennyt puoliakaan. Yhden 10 litran sankollisen pesin sitä ja se vaikutti riittävän melko hyvin tuohon 125 litraiseen. Otin vielä pienen sankollisen varalta talteen, jos tarvii hiekkaa lisätä. Nyt mulla olis sit joku 20 (+?) kiloa ihan turhaan tuota hiekkaa

. Sen sais halvalla, jos haluaa hakea
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
.
Kasveista sen verran, että pohjasavilannoite olis hyvä olemaan, jos haluaa että kasvit viihtyvät pitkiä aikoja. Se vaan tulee ihan pohjalle, hiekan alle, niin kannattaa suunnitella etukäteen. Pohjatablettilannoite ja veteen laitettava ovat sitten helppoja käyttää akvaarion ollessa valmis. Kannattaa muuten ostaa sellaiset pitkät pihdit. Helpottaa suuresti kasvien istutusta/ siirtelyä. Ei tarvitse uida olkapäätä myöten tai tyhjentää allasta osittain. Vaikka kokemusta ei ole kertynyt vielä paljoa, niin jotain kuitenkin

Ostan kasveja: Sammalet, hatturuoho, pennilehti, viuhkalehti. YV!
Myyn Kauniston hiekkaa (noin 20 kg), akvaarion taustamuovi (kaksipuoleinen, kasvi/kasvi+kanto, käyttämätön ). YV!