Harrastuksenne aika
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Harrastuksenne aika
Vuonna 2004 ostin ensimmäisen 60l akvaarioni käytettynä. Sitä hoidin "mutu tuntumalla" vuoten 2008 saakka, jolloin sain tietokoneen ja löysin AW:n. Vaihdoin 60l akvaarion 117l kala akvaarioon ja 52l rapulaan. 

Kalapäivä, jokapäivä. Akvaario ja 117l sekä rapula.
-
- Junior Member
- Viesti:
5 vuotta takana ja nyt altaat myyntiin vasten omaa tahtoani. Aloitan kyllä uudelleen heti kun kykenen, se on varma.
Kala on kaveri, ei sapuska.
-
- Member
- Viesti:
Olisko vuodesta 1992-1993, eli jokunen vuosi 

Aloitin 1959.
"Ei paha ole kenkään ihminen,
vaan toinen on heikinheimompi toista"
Eino Leino & Juice Leskinen
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
Ensimmäinen ketjun viesti melkein kymmenen vuotta vanha! Tähän on pakko vastata. Sain ensimmäisen akvaarioni noin 13-vuotiaana ja sitä pidin aika huonolla menestyksellä pari vuotta. Uusi kipinä syttyi vasta 25-vuotiaana, ja siitä asti on ollut allas talossa aina. Nyt on mittarissa ikää 31 vuotta. Ynnäilkää siitä.
Se lisääntyy mitä katsot ja ruokit.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Mulla oli joskus kakarana 80-luvulla pieni muovinen faunaboksi, jonne hankin yhden miekkakasvin (ei se kasvanut) ja 2 kääpiökynsisammakkoa. Ei siellä mitään suodatinta ollut eikä valaisintakaan, vettä vaihdettiin aina, kun se rupes haisemaan. Täytyy kyllä myöntää, että aika höveli oli se kauppiaskin, ku alle 10-vuotias tyttö tulee 100 markan seteli kourassa ja sanoo haluavansa sammakoita. Siinähän hän sitten möi muoviboksin, kasvin ja sammakot. Tämä tyttö paineli fillarilla tyytyväisenä kotiin tavaroiden kanssa muoviboksi tarakalla, jossa oli sora ja se ainokainen kasvi ja sitte sammakot oli pussissa ohjaustangossa. Äiti oli kyllä hiukan kummissaan, että mitäs likka nyt on hoosannut... Mutta yhdessä tuumin pistettiin muoviboksi pystyyn ikkunalle (sehän levääntyi ihan hirveesti) ja sitte sitä hoidettiin yhdessä. Ihme, että nuo sammakot pysyivät mun hoidossa edes hengissä. Lopulta annoin ne kaverin akvaarioon (kalojen joukkoon ja se yks sammakko söi niitten kalat), kun ei ne sitte tainnukaan olla kääpiökynsisammakoita. Aikamoisia jötkäleitä niistä kasvoi eikä ne sitten enää mahtuneet tohon muoviboksiin.
Siitä lähtien mä oon aina halunnu akvaariota, mutta äiti ei antanut lupaa... Kun muutin pois kotoa, niin tuli sitten ensin koira, sitte toinen koira, sitte kissa, sitte hamsterit ja vasta sitten akvaario. Sekin tuli ihan vahingossa kyllä, kun mun piti vaan soittaa ja kysyä sen akvaariopaketin hintaa. Ennen kuin edes itsekään tajusin, niin olin tehnyt kaupat siitä paketista. Nuo avokille en uskaltanut kertoa ennen kuin akvaarion tuontipäivänä. Ei se oikeen tykännyt, kun sen akvaariopaketin tuoja soitti pihalta ja pyys kantoapua. Ja sitte avokille tuumasin, että tuutkos auttaan? Avokki siihen, että mitäs sä nyt oot ostanu? No akvaariopaketin!
Avokki oli siinä vaiheessa ihan sitä mieltä, että se kyllä myydään heti pois. Mutta vajaa viikon oltuaan olohuoneen nurkassa, niin avokki tokaisi, että toihan olis kyllä paljon kauniimpi jos siinä olis kaloja. Siitä se sitten lähti ensimmäisellä 100 litraisella akvaariolla vuonna 2007.
Nyttemin ko. akvaario on myyty jo aikaa sitten terraarioksi, ko emmä mitään mistään silikoneista ymmärtänyt. Ja nehän olikin tosi surkeet. Hankin uuden 100 litraisen tilalle ja kun ostettiin tää isompi asunto, niin sitte tänne hankittiin tuo 200 litrainen ja 250 litrainen. Ja toi 100 litrainenkin on jo päivitetty kokoon 112 litraa.
Ja tiskipöydältä löytyy se pakollinen pikku-rapula 35 litrainen pikkupurkki, joka juuri viikko sitten koki muodon muutoksen, kiitokset vaan malawi:n Iwagumi-ketjulle. Siellä on nyt 3 juurakon palaa ja vain brasiliankääpiöruohoa. Rapuset muutti evakkoon siksi aikaa tuonne 200 litraiseen.
Siitä lähtien mä oon aina halunnu akvaariota, mutta äiti ei antanut lupaa... Kun muutin pois kotoa, niin tuli sitten ensin koira, sitte toinen koira, sitte kissa, sitte hamsterit ja vasta sitten akvaario. Sekin tuli ihan vahingossa kyllä, kun mun piti vaan soittaa ja kysyä sen akvaariopaketin hintaa. Ennen kuin edes itsekään tajusin, niin olin tehnyt kaupat siitä paketista. Nuo avokille en uskaltanut kertoa ennen kuin akvaarion tuontipäivänä. Ei se oikeen tykännyt, kun sen akvaariopaketin tuoja soitti pihalta ja pyys kantoapua. Ja sitte avokille tuumasin, että tuutkos auttaan? Avokki siihen, että mitäs sä nyt oot ostanu? No akvaariopaketin!
Avokki oli siinä vaiheessa ihan sitä mieltä, että se kyllä myydään heti pois. Mutta vajaa viikon oltuaan olohuoneen nurkassa, niin avokki tokaisi, että toihan olis kyllä paljon kauniimpi jos siinä olis kaloja. Siitä se sitten lähti ensimmäisellä 100 litraisella akvaariolla vuonna 2007.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Nyttemin ko. akvaario on myyty jo aikaa sitten terraarioksi, ko emmä mitään mistään silikoneista ymmärtänyt. Ja nehän olikin tosi surkeet. Hankin uuden 100 litraisen tilalle ja kun ostettiin tää isompi asunto, niin sitte tänne hankittiin tuo 200 litrainen ja 250 litrainen. Ja toi 100 litrainenkin on jo päivitetty kokoon 112 litraa.
Ja tiskipöydältä löytyy se pakollinen pikku-rapula 35 litrainen pikkupurkki, joka juuri viikko sitten koki muodon muutoksen, kiitokset vaan malawi:n Iwagumi-ketjulle. Siellä on nyt 3 juurakon palaa ja vain brasiliankääpiöruohoa. Rapuset muutti evakkoon siksi aikaa tuonne 200 litraiseen.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
-
- Advanced Member
Mä sain 12 vuotis synttärilahjaksi 63 litraisen akvastabiilin, joka pelitti monen monituista vuotta, sit oli about 2-3 vuotta taukoa, ja hommasin 100 litraisen. Nyt jälleen ollut 3-4 vuotta taukoa ja loppuvuodesta laitoin tuon juwellin 180 litraisen käyntiin. Innostus on aina lophatanut turhautumiseen, kun on ollut liian pieniä altaita. Ja muuttojen yhteydessä ollaan allas laitettu aina pois...
Eka allas oli kyllä kaikkien taiteen sääntöjen vastainen pikkutytön viritelmä, mutta tuohon 100 litraiseen alkoi jo löytyä tietämystä. tää viimoisin on ihan käsistä lähtevä juttu. Isompaa pitää saada ja useita... kevään mittaan olenkin 3:n akvaarion onnellinen omistaja. Juwel 240 litraisesta tulee sekala olkkariin, 180 litraisesta tulee joku laji akvaario, joka kait pääasiassa tulee myös kasvien kasvatukseen ja 43 litraa sukaravuille... 180 litraisen kalastoa en ole viel oikeen miettinyt, mutta hiljaa hyvä tulee... Voi olla, että tosiaan enimmäkseen kasvit ja joku tetraparvi vain...
Kyllähän tässä vuosien varrella on aika moneen kalaan tutustunut, mutta hirveesti on tullut uutta tarkempaa infoa ja mielestäni uusia kalojakin markkinoille! tai ainakin vanhat harvinaiset lajit yleistyneet... Uusinta uutta minulle on tuo pohja hiekka. ennen oli aina soraa. Piti mennä itekin ostamaan maxit säkkejä ja laitta hienompi pohjatavara ja kyllä kannatti! Kauniimpaa ja mielestäni kasvitkin viihtyvät paremmin!
Eka allas oli kyllä kaikkien taiteen sääntöjen vastainen pikkutytön viritelmä, mutta tuohon 100 litraiseen alkoi jo löytyä tietämystä. tää viimoisin on ihan käsistä lähtevä juttu. Isompaa pitää saada ja useita... kevään mittaan olenkin 3:n akvaarion onnellinen omistaja. Juwel 240 litraisesta tulee sekala olkkariin, 180 litraisesta tulee joku laji akvaario, joka kait pääasiassa tulee myös kasvien kasvatukseen ja 43 litraa sukaravuille... 180 litraisen kalastoa en ole viel oikeen miettinyt, mutta hiljaa hyvä tulee... Voi olla, että tosiaan enimmäkseen kasvit ja joku tetraparvi vain...
Kyllähän tässä vuosien varrella on aika moneen kalaan tutustunut, mutta hirveesti on tullut uutta tarkempaa infoa ja mielestäni uusia kalojakin markkinoille! tai ainakin vanhat harvinaiset lajit yleistyneet... Uusinta uutta minulle on tuo pohja hiekka. ennen oli aina soraa. Piti mennä itekin ostamaan maxit säkkejä ja laitta hienompi pohjatavara ja kyllä kannatti! Kauniimpaa ja mielestäni kasvitkin viihtyvät paremmin!
1000 litraa vesivahinkoa
No tuolla aikavälillä on kerenny näkemään akvaario-alan kehitystä ja suuntauksia..prboy kirjoitti:Aloitin 1959.

-
- Advanced Member
- Viesti:
Niinpä, sekä keräämään kokemusta erilaisista monneista ja kirjoittamaan vielä muutaman kirjankin.ocellaris kirjoitti:No tuolla aikavälillä on kerenny näkemään akvaario-alan kehitystä ja suuntauksia..prboy kirjoitti:Aloitin 1959.

Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Rassi on palannut...?nepis76 kirjoitti:Niinpä, sekä keräämään kokemusta erilaisista monneista ja kirjoittamaan vielä muutaman kirjankin.ocellaris kirjoitti:No tuolla aikavälillä on kerenny näkemään akvaario-alan kehitystä ja suuntauksia..prboy kirjoitti:Aloitin 1959.
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
-
- Senior Member
Jos tämä tarkoittaa sitä, että prboy kirjoittaa AW:hen kohtuullisen pitkän tauon jälkeen, niin joo. Pane vaikka hakuun prboy niin sieltähän niitä viestejä löytyy.Hilleri kirjoitti:Rassi on palannut...?nepis76 kirjoitti:Niinpä, sekä keräämään kokemusta erilaisista monneista ja kirjoittamaan vielä muutaman kirjankin.ocellaris kirjoitti:No tuolla aikavälillä on kerenny näkemään akvaario-alan kehitystä ja suuntauksia..prboy kirjoitti:Aloitin 1959.
Se lisääntyy mitä katsot ja ruokit.
"Aikansa kutakin sanoi pässi kun päätä leikattiin". Nimittäin viimeiset kaksi viikkoa työelämässä alkoivat juuri ja nekin tietysti vielä lomalla. Aprillipäivästä lukien olen vapaaherra ja teen mitä tykkään. Nykyään vaan tykkään tuosta "goco"usta enemmän kuin akvaarioista. Jaa että mikä goco? Se on lyhenne sanoista golf ja Coleoptera. No eiköhän sitä aikaa liikene jokuseen riviin tännekin.Veikkonen kirjoitti:Jos tämä tarkoittaa sitä, että prboy kirjoittaa AW:hen kohtuullisen pitkän tauon jälkeen, niin joo. Pane vaikka hakuun prboy niin sieltähän niitä viestejä löytyy.Hilleri kirjoitti:Rassi on palannut...?nepis76 kirjoitti:Niinpä, sekä keräämään kokemusta erilaisista monneista ja kirjoittamaan vielä muutaman kirjankin.ocellaris kirjoitti:No tuolla aikavälillä on kerenny näkemään akvaario-alan kehitystä ja suuntauksia..prboy kirjoitti:Aloitin 1959.
Minulla on aina ollut tunnuslauseena: "Jos sä kerrän ryyppäät, niin ryyppää kunnolla." Tässä pari "ryyppyä" kuoriaisista. Takana on 27 vuotta harrastusta, kokoelmassa 68 000 yksilöä (Suomesta) ja 2860 määritettyä lajia. Rivarin pihasta Espoon Tontunmäessä 955 lajia. Maaginen tuhat menee rikki tänä vuonna. Mainittakoon, että olen löytänyt kotipihastani seitsemän Suomelle uutta lajia, joista yksi oli löytöhetkellä uusi koko Euroopalle. Koko Suomesta kaikkiaan n. 30 uutta lajia.
Sorry, eksyin asiasta.
"Ei paha ole kenkään ihminen,
-
- Advanced Member
Joo, ihan ot. Mutta eikö ne kuoriaiset pure ja se tukkimiehentäi (onko se edes kuoriainen) jää tukkaan kiinni ? Sitten on ällöttävät mustat (muistelen, oliko n e potnapekkoja vai sarvijaakkoja mitä lie takiasia) eivät kuole millään, ei sähkölätkällä ei myrkyillä ei millään ?