Meillä lasiin koputtelu sormilla/kämmenellä/nyrkillä :O ei onneksi ole osoittautunut suureksi ongelmaksi - vaahtosammutinvieraat ovat toistaiseksi sen verran pientä kokoluokkaa, ettei iskuissa ole juurikaan voimaa ja vanhemmat/isommat uskovat kerrasta kun heille sanoo, että tuo ei ole hyväksyttävää käytöstä. Minä kai sanon sen verran napakasti. Etupäässä vieraat joko tuijottavat lumoutuneena kaloja tai sitten eivät ole yhtään kiinnostuneita koko puteleista.
Yhden vierasperheen kanssa paloi tosin hermot. Tämä oli ensivierailu muksuineen ja taapero oli tällä kertaa sellainen reilun vuoden ikäinen, liikkuvainen, utelias. Ei siinä mitään, olkoon, mutta kun vanhemmat olivat niin lapsensa lumoissa, että silmällä pitäminen tahtoi unohtua. Tai unohdettiin, ettei olla kotona. Kultsini CD-levystä tuli hyrrälelu, minun valokuvakehyksestäni samoin. Tuo ärsytti. Kimmastuin siinä vaiheessa, kun muksu tallustelee akvan viereen, nappaa akvan reunustalla olevan koristekiven käteensä ja kohottaa sen aivan kuin "koputtaakseen"...
Ok, minua voi kenties syyttää typeryydestä, kun olen päättänyt jatkaa akvaariohenkistä sisustusta akvaarioideni ulkopuolellekin, mutta kun ottaa huomioon, että meidän on lapseton talous... Akvaarioita lukuunottamattakin huushollimme ei mielestäni ole mitenkään "lapsiturvallinen". Tästä varoitan aina vieraitakin jo ennen heidän tuloaan ja yleensä vaihtoehdot ovat, että joko vanhemmat pitävät jälkikasvuaan tarkasti silmällä tai muksut jätetään kotiin. Huoleni ei ole pelkästään akvat tms. särkyvä, vaan se lapsivieras myös. Jos esim. tuo akva menisi kivellä rikki, saattaa sille lapsellekin tulla pipi, vesi kun kuitenkin painaa lasinsirut ulospäin.
No, viimeinen kerta kun tuo em. perhe tulee kylään muksunsa kanssa, ennenkuin lapsi on ainakin muutaman vuoden vanhempi ja vanhemmat vähemmä uutuudenviehätyksen lumoissa. Sillä välin odotan innolla, että meidät kutsutaan vastavierailulle ja pääsen katsomaan millä kaikella
heidän kotonaan voin leikkiä hyrräleikkejä muksun kanssa....
Tuo rikkoutuneesta akvasta lapselle koituva vaara toimii muuten luultavasti hyvänä pelotteluna kämmenelläkoputteluongelmaankin, jos huolimattomat vanhemmat on se ongelma. Lapsensuojeluvaisto hoitaa homman, varsinkin jos eivät tiedä akvaariolasien yleisestä kestävyydestä mitään.
"Ei saa koputtaa, kun se voi mennä rikki ja sitten tulee paha pipi."