Akvaarioinnostus ja suunnitelmia

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ParusMajor
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaarioinnostus ja suunnitelmia

Viesti Kirjoittaja ParusMajor »

tanjakemp kirjoitti:Lisäksi olin lukevinani, että sinullakin on kesäisin kasvihuone. Meillä on tällä hetkellä taimikasvatuksessa tomaatteja ja erilaisia chilejä. Myöhemmin lisätään joukkoon kurkut, maissit ja kurpitsat. Pitää näköjään keksiä useita tapoja pitää itsensä kiireisenä. :o
Ei ole ennen ollu kasvihuonetta, mutta ostin juuri sellaisen. :D Kasvimaat, kasvilava ja sellainen pienoiskasvihuone oli viime kesänäkin. Mulla tulee kanssa chilejä, paprikaa, tomaattia ja yrttejä. Lisäksi lukematon määrä erilaisia kesäkukkia ja perennoja. Ensimmäiset omaa tuotantoa olevat perennat jo ekan talvensa jälkeen tuolta pukkaa versoa.

Olin vuorokauden poissa kotoa, ei ole onneksi sillä aikaa suodatin syönyt enempää kaloja. Sen sijaan korurihmat ovat uudessa asumuksessaan saaneet uuden kuplapesän aikaiseksi ja koiras sitä vahtii niin toimeliaasti, ettei tule syömään. Lueskelin, että korurihmojen pitäisi tehdä hyvin vaatimaton pesä jonnekin kasvin lehden alle syvemmälle veteen. Kolme pesää jotka olen pongannut ovat olleet kaikki pinnassa ja ihan kalan kokoon nähden kohtuullisen kokoisia. Kyllä sen pesän sieltä helposti erottaa. Tämä viimeisin on aika hieno rakennelma. Sellainen suikula puolipallo kilpukan alapinnalla. Minulla on puolessa altaasta hyvin runsas pintakasvillisuus, koko pinta ihan tiiviisti kasvien peitossa. Siihen on hyvä rakennella pesää. 54-litraisessa korurihmalassa, joka nyt on muuttunut poikasaltaaksi, voi edelleen pongata tarpeeksi tuijoteltuaan pienen pieniä sinttejä. En kyllä ole nähnyt viittä enempää kerrallaan. Mutta sankka kasvillisuus sielläkin.
Akvaarioinnostusta jo yli 20-vuotta.
kala_friend
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kala_friend »

Sori, menee OT:n puolelle mutta ihana lukihärö otsikko:
Akvaariolinnoituksen suunnitelmia :roll:
ParusMajor
Junior Member
Junior Member

kala_friend kirjoitti:Akvaariolinnoituksen suunnitelmia :roll:
Niin no melkoinen linnoitus tästä on tulossa. Kohta ei akvaarioiden joukkoon paljon muuta mahdu :roll:

Suunnitelmat etenee ja menee takapakkia. Saksasta tuli paketti eilen: lämmitin, mattosuodatinlevy, kiertovesipumppu yms kaikenlaista muutakin sälää. Tiedustelin akvaariopöydän hintaa ja pari sataa se tulisi maksamaan. Tämän kuultuaan mies oli kuitenkin sitä mieltä, että tekee pöydän itse, tarvikkeet kun maksaa alle puolet teetetyn hinnasta. Ehkä minun on laitettava tämä 250-litrainen projekti siis jäihin. Sillä ennen kuin mies alkaa nikkaroida mulle akvaariopöytää, pitää tehdä nikkarointi huone, jossa pöydän voi rakentaa. :roll: Sitä odotellessa.

No päätin sitten, että jotain täytyy saada tehdä tuota 250-litraisen pystytystä odotellessa, joka menee varmaan sitten syksyyn. Joten laitan sillä välin pari pienempää ahvenallasta - 80 litraisen kääpiöahvenpariskunnalle ja 120-litraisen jollekin toiselle ahvenelle, ei siihenkään suurta kalaa mene. Altaat pitää hommata ja sitten pääseekin jo hommiin. Tarkoituksena olisi laittaa siis ihan noille ahvenille vain, ehkä joku pieni parvi jotain pieniä tetroja kumpaankin. Kääpiöahvenet kai tykkää että on joku parvi siellä - näin ainakin luin. Mä en jotenkin kyllä tykkää kauheasti tetroista. :? Mulla on kai sellainen mielikuva jostain takavuosilta, että harmaat mustatetrat möllöttää kukin paikallaan omassa nurkassaan. Ja neontetratkaan ei liikkuneet parvessa vaan harhailivat missä lie. Toisaalta siitä on aikaa ja nyt voi olla toiset ajat. Osaan kiinnittää vesiarvoihin huomiota ja maltan hankkia kunnon parven "pari noita ja muutama noita" mielitekojen sijaan. Joten annan tetroille mahdollisuuden. :D Tetroista tuli mieleen, että taistelukalat on sellainen laji mistä en ole koskaan tykännyt. Tai ainakaan niistä huntueväisistä. Näin jossain lehdessä kuvia jostain luonnosta pyydetyistä taistelukaloista - jotain ruso- tai mitä lieneekään ja ne oli minusta ihan ok. Minä en tajua, että pitää alkaa jalostamaan kaikenlaisia liehukkeita ja ihmeellisiä värimuotoja. Esimerkiksi lehtikaloista ne luonnonmuodot ovat minusta kauneimpia - marmorit ovat ihmeen sotkuisen näköisiä. Puhumattakaan albinomonnisista.

No joka tapauksessa pitää siis valita jokin ahven sitten siihen tulevaan 120-litraiseen. Saa antaa ehdotuksia. Poikasia tahtoisin kasvatella, joten ei mitään sellaisia, joita ei kukaan huoli. 80-litraiseen tulee keltakääpiöahvenpariskunta, sen olen jo päättänyt.

Niin ja tuli mieleen, että pakkohan se on joku allas pystyttää, koska olen haalinut jo käynnissä oleviin kolmeen altaaseen kauheasti kasveja enkä ole myöskään jo olemassa olevia harvennellut, kun kuvittelin, että pitää kasvittaa se 250-litrainen. Ei niitä kasveja voi pois heittää, joten jo ihan senkin takia - lisää altaita. :mrgreen:
tanjakemp
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tanjakemp »

Tuo kasvien rehottaminen on todella hyvä syy lisätä altaita. Minulla oli komea, mutta todella suuri miekkakasvi ja harmitti niin vietävästi, kun siitä oli pakko luopua. Nyt keräilen matalia kasveja rasbora-allasta varten.
317, 240, 128, 100 ja 80 litraa akvaarioissa, sängyssä ja ammeessa hiukan lisää
eriador
Member
Member

Viesti Kirjoittaja eriador »

Lapsuudenkodin akvaariossa oli ja on edelleen, mustatetroja. Miust ihan mukavia ja ainakin äiteellä on ollut kestäviä kaloja! Passaavat vaan pitkiä rihmoja ja huntuja nyppimään :roll:
tanjakemp
Junior Member
Junior Member

Tetroista olen ihastunut romminokkiin. Niitä uiskentelee tuossa 317litraisessa Etelä-Amerikassa ja vielä valitettavasti vielä myös tuolla Aasia-altaassa :| (johtavat jahtaustaistelua 10-0) Romminokat pysyvät hyvin parvessa ja ovat mielestäni hyvin persoonallisen näköisiä. P.S. Täällä pohjoisemmassakin on lumi alkanut huveta niin, että piha alkaa täyttyä krookuksista. Olemme istuttaneet joka syksy noin 100 sipulia nurmikenttään ja parhaimmillaan keväällä nautitaan yli 1000 kukasta.
eriador
Member
Member

Suunniteltiin kalastonvaihto niin, että tuonne uuteen 240-l siirtyy kääpiörihmakala parvi sekä lisäksi sinne tulee helmirihmahaaremi, verkkobarbit ja siniharjaravut, täplämonniset sekä varmaan partis. Kunhan pääsen laskeskelemaan tuota kala/litra määrää, mietin tuleeko toista parvea. Epäilen että kasvatetaan vaan verkkojen parvea ;) 180-l siirtyy taistohaaremi, piikkiset ja sitruunatetrat, entuudestaan siellä on jo inkkariparvi.
ParusMajor
Junior Member
Junior Member

Kuparimonniset ovat kuteneet. Epäilin jo aiemmin näin tapahtuneen, sillä paksu naaras oli äkillisesti hieman laihtunut. Sitten toinen, vähemmän paksu naaras sai edellispäivänä osakseen hyvin innokasta huomiota kahden nuorimman koiraan osalta. Aamulla tuon havaitsin, mutta enpä ehtinyt jäädä kyttäämään akvaariota koko päiväksi, kun piti lapsiakin hoitaa.
Sitten illalla oli kasvin lehdellä pieniä kellertäviä palluroita. Aika vähän ja yritin etsiä lisää, mutta eipä mistään helposta paikasta ainakaan löytynyt. Jaavansammalen joukossa oli jotain valkoista hippulaa, mutta minä kyllä luulin että monniset liimailisivat laseihin ja kasveihin, ei pöheikköön... :? No siirsin tuon kasvin kutuineen pikkuakvaarioon.

Korurihmat kutee jatkuvalla syötöllä. Kolmas pesä vajaan kahden viikon sisään kutuineen menossa. Ensimmäiset poikaset ovat edelleen hengissä, ainakin osa, mutta tuntuu etteivät ole juuri kasvaneet. Ruuan annostelu on hankalaa, kun ei niitä poikasia meinaa ensinnäkään löytää eikä niistä näe syövätkö ne. Vimeisintä kutua en ole siirtänyt. En oikein tiedä pitäisikö. Tahtoisin edes yhden poikasen kasvattaa aikuiseksi, en tiedä ovatko ne muutamat sintit siellä tarpeeksi (siis jos hävikkiä tulee). Yhdessä kudussa ei kuitenkaan ole ollut kuin korkeintaan kymmeniä munia ja viimeksi kun näin poikasia enemmän poikasakvaariossa, niin ennätys oli 15 mitä pystyin laskemaan. Nyt en ole pariin päivään nähnyt kuin 5-6 kerrallaan.

Nyt mulla on kolme poikaspyttyä pystyssä. Yhdessä on tuo monnisten kutukasvi, yksi korurihmala on noille ensimmäisille korurihman poikasille ja yksi on poikasille joista en ollut varma kenen ovat. Löysin 120-litraisesta kasvin lehden, jossa oli kutupalleroita. Korurihma vahti siinä ihan lähellä, mutta se oli samainen kasvi, jonka alla myös kiilakyljet kutivat. Pieniä sinttejä siitä kuoriutui, eipä niistä osaa sanoa.
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Hih, tuntuvat viihtyvän teillä, onnea vaan sinteille :D
spotted
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja spotted »

Ihana ketju! :D

Olen havainnut itsessäni samanlaisia oireita. Mulla oli lapsena/nuorena kotikotona asuessa 110- ja 60-litraiset altaat, mutta eihän siihen aikaan ollut ainakaan meillä mitään asianmukaista tietoja kalojen hoidosta. Sitten meni liki 20 vuotta ja nyt meillä on pieni 128 litrainen vielä ihan alkuvaiheessa, mutta suunnitelmia on jo vaikka kuinka jatkoon. Omissa haaveissa siintää noin 400-500 litrainen Amazon, mutta sitä odotellessa täytyy varmaan ensin hankkia pari pienempää pönttöä. Taistelukalamme rakentelee kuplapesää ja mieheni haluaa sille morsiamia, mutta ehtona niiden tulolle on minun osaltani toinen allas, jonne ukko voidaan erottaa, jos liian kiihkeäksi käy. Lisäksi helmimonniset kutevat, ja olisipa ihanaa, jos olisi poikasallas, jonne kutua voisi yrittää pelastaa! :mrgreen:

Täytyykin soittaa äidille, että onko se meidän vanha allas vielä jossain varaston nurkassa! 8O

Tsemppiä sun projekteihin!
eriador
Member
Member

Tänään siivotessa ja kaloja siirrellessä koin jonkin ahaa elämyksen kun huomasin että toinen poikas-altaista oli rikki. Siis tottahan toki se kannattaisi korvata monta monta kertaa isommalla, lasisille akvalla! Ja poika/kudetussakvaksi jäisi sitten tuo toinen 54- l. Oijoi... Välillä tuntuu että oon ihan uppoutunut tämän harratsuksen pyörteisiin! Tilaa olisi naftisti vielä yhdelle, max. 100-l akvaariolle. Tuollainen 60-80- olisi kyllä varmaan paras vaihtoehto. Nyt pitäisi mies suostutella tähän vielä. Ainoa ongelma on tila ja muutto joka tapahtuu vuoden, parin sisällä. Tietysti jos tuohon ei nyt päädytä niin muovisen poikasakvan voisi sitten korvata vaikka jollain nano-akvaariolla (25-30-l). Ovat vaan niin turkasen kalliita!
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

^ Voih, mä alan haluta enemmän pientä sukarapulaa kuin isompaa allasta... Sen saisin nopeamminkin. [;)]
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
ParusMajor
Junior Member
Junior Member

Mun projektit näemmä herättää muissa samanlaisia oireita. Kaivelkaa vaan varastoista vanhat altaat ja ostakaa uusia. Saadaan lisää jutunjuurta, kun yhdessä suunnittellaan sitten niitä. :mrgreen:

Mä kävin tökkimässä kourihmalan puskia. Sieltä putkahti yksi poikanen, joka näytti ihan kalalta eikä enää sellaiselta siittiöltä. Pikkuriikkinen pyrstö ja kaikkea. Voi että! :D Poikueen suurin ilmeisesti.

Mulla tulee kauhea ongelma. Samaan aikaan kauhea into laittaa puutarhaa ja akvaarioita. Tänään olen kuokkinut koko päivän, kasvihuone on pystyssä ja orvokin taimet siellä jo asustelee. Monenmoista pensasta ja köynnöstä tekisi mieli. Rahat vaan ei riitä kaikkeen. No yhden ahvenaltaan ainakin laitan ennen kesää, loput rahat menköt sitten taimiin.
tanjakemp
Junior Member
Junior Member

Tämä ketju todella innostaa kokeilemaan ja laajentamaan akvaariomaailmaa. Minäkin rupesin haaveilemaan rihmakalahaaremista. Samoin puutarhainnostus nousee, niin kuin joka kevät!
ÄmHoo

Viesti Kirjoittaja ÄmHoo »

Juu, kevät on hankalaa aikaa, kun kutsuu sekä allas että puutarha. Aamupäivän kun tuijottaa allasta, niin iltapäivän voikin katsella, kun ruoho kasvaa!

M.
eriador
Member
Member

Mies suostui ja innostuikin tuosta nano-altaasta! Eli tilaukseen meni Dennerlen 30 l nano! Siellä sitten pidetään pieni sukarapusia vakkariasumistona ja poikasia kasvatellaan. Kaipa tuossa pienempikin kala mahtuisi kutemaan?!
Seuraavaa allashankintaa joudutaan odottamaan varmaan siihen asti että päästään muuttamaan :( Silloin tulee platyille ja milliksille joku yli 100-l sitten.
Anoppi miut jo tituleerasi hulluksi näiden akvaarioiden takia :mrgreen: Terve ihminenhän ei nääs eläimistä välitä eikä niihin rahaa laita! [}:)]

Tänään aattelin vähän suunnitella 240-l kalastoa ja kattella saisko takapihaa kohta laitettua jo kevät/kesäkuntoon!
ParusMajor
Junior Member
Junior Member

eriador kirjoitti: Eli tilaukseen meni Dennerlen 30 l nano! Siellä sitten pidetään pieni sukarapusia vakkariasumistona ja poikasia kasvatellaan. Kaipa tuossa pienempikin kala mahtuisi kutemaan?!Anoppi miut jo tituleerasi hulluksi näiden akvaarioiden takia :mrgreen: Terve ihminenhän ei nääs eläimistä välitä eikä niihin rahaa laita! [}:)]
Hehee! Toivottavasti saat pian nanosi. Mulle tuli just 35-litrainen Arcadian allas, koska se sopii just sopivasti sellaisen perityn pikkupöydän päälle. Mut ravut sai jäädä, koska niitä kalanpoikasia tuppaa. No sit kun toi poikasrumba on ohitse, niin ehkä laitan sen kirjoituspöydän kulmalle rapulaksi.
Mut on leimattu hulluksi jo ajat sitten. Eikä pelkästään anopin toimesta. Koiran kun hankin, niin kyllä siinä pudisteli koko suku päätään. No koirasta jouduin luopumaan mien allergian vuoksi, mutta akvaariot ei onneksi allergisoi. Paitsi mä olen itse kauhean allerginen surviaisille, silmät turpoaa umpeen ja muuta mukavaa.
tanjakemp kirjoitti:Tämä ketju todella innostaa kokeilemaan ja laajentamaan akvaariomaailmaa. Minäkin rupesin haaveilemaan rihmakalahaaremista. Samoin puutarhainnostus nousee, niin kuin joka kevät!
Mä olen aina tykännyt rihmakaloista, niitä mulla on ollut ihan lapsesta asti säännöllisin väliajoin. Sit kun joskus tuon 250-litraisen saan pystyyn, niin laitan vielä helmirihmakalapariskunnan. Niitä ei ole koskaan vielä ollut.

Olen pohdiskellut ahvenasioita. 120-litraisen, allas jota ei edes vielä ole, kalasto on vielä mietinnässä. Pitääkin ensi viikolla käydä tilaamassa allas, kun äiti sopivasti vieraili pankkitilillä synttäreiden kunniaksi. Timanttikirjoahven on yksi ehdokas ja sitten ole miettinyt myös ruoste- tai lippukirjoahventa. Varjon kirjan mukaan nuo menisivät 120-litraisessa. Siis jokin noista, ei kaikki tietenkään. Huutamani kannot odottavat postissa, kasveja on altaissa valmiina ja hiekkaa kipaisen Biltemasta. Valaisimenkin huusin, toivottavasti sekin postitetaan pian. Taidan suht edullisesti saada tuon "isomman" ahvenaltaan pystyyn. Pienemmän 80-litraisen hommaan varmaan akvaariopakettina, tai siis allas ja valo samalla.Mulla on standardi kokoinen akvaariopöytä jo 80-litraiselle valmiina. Suodatin löytyis omasta takaa, samoin lämmitin. En vaan jaksa alkaa metsästämään oikean kokoista allasta tuolle pöydälle kovin kauaa. Ja mies katsoi niin pitkin hampain tuota käytettyä 250-litraista, että ehkäpä nyt sitten ostan altaita ihan uutena. Muuta sälää voi sitten huudella ja metsästää palstan kautta.
spotted
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja spotted »

Hehee täältäkin! Kaverilta saan 60 litran altaan ilmaiseksi. Mies ei voi kieltäytyä.
Vaihtoehtoiset käyttötarkoitukset:
- isommassa altaassa olevalle taistelukalaurokselle hankittavien (?) morsianten evakkopaikka + mahdollisten taistonpoikasten kasvatusallas
- helmimonnisten kudun pelastuspaikka ja poikasallas (nytkin on kutu meneillään ja pallukat katoaa parempiin suihin samaa tahtia kuin niitä ilmestyy)
- hunajarihmakalapariskunta (olen aina halunnut rihmakaloja)

:mrgreen:
eriador
Member
Member

Sain tänään taas ahaa elämyksen! :mrgreen:

Kun tuo miljoonakala kantaa tuntuu varsin vilkaasti sikiävän ja vaikka tytöt ja pojat onkin erotettu, on jälkikasvua ehkä tulossa vielä seuravat 3 kk:ta :roll:
ja noita platyjä edelleen himoitsen enemmän... Niin miepäs keksin että kesällä, kun häät on vietetty, niin voitaisiin tuo keittion 54-l pistää vaihtoon ja ottaa samalle pöydälle sitten isompi akva! Mittailin äsken ja siihen max. menis nähtävästi 90-l allas. Saa nähdä kyllä onko mies eri mieltä :roll:
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Itse taas päätin toteuttaa hiukan itseäni ja tein ojanpohjasta miniversion. :mrgreen:

Hiekkalaatikolta kaivoin soraa, sen pesin. Sitten sellaisia vaaleita kiviä laatikosta, tosi jänniä. Ojasta oli kiva kaivella kaikenmaailman kasveja, jotain heinää, pitkävartista ja pientä ruusukemaista löytyi. Sitten vielä väritin pienen kohon punaisen osan mustaksi, sidoin sen mutteeriin ja nyt se on söpösti veden pinnan alla. :mrgreen:
Ja tietty vähän limaskaa pinnalle. Oli ihan hirveän hermojaraastavaa kun ne matalat kasvit eivät meinanneet jäädä pohjaan. [}:)]

Tuosta litran astiasta tuli oikein soma sisustuselementti. :mrgreen: Ja kunhan saisin 5l tölkin, ojanpohjalle saataisiin vähän syvyyttä. :roll:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
tanjakemp
Junior Member
Junior Member

Tänään kävin akvaariokaupassa ihastelemassa hunajarihmoja. Valitettavasti liikkeessä ei ollut kuin uroksia, joten vielä eivät lähteneet mukaan. Sen sijaan Amerikka-altaaseen hankin 30 tetraa ja kaksi pienen pientä lehtikalaa. Ennestään kalastona oli 3 lehtistä ja 7 romminokkaa. Kovalehtisiä kasveja ei myöskään tällä hetkellä ollut saapuvilla, mutta iskin silmäni yhteen isoon juurakkoon. Järki käski jättää sen vielä toistaiseksi kauppaan. :roll: Lumi on sulanut pois ennätysaikaisin ja akvojen tiirailun ohella pitää tiirailla välillä kukkapenkkeihin. :D
ParusMajor
Junior Member
Junior Member

eriador kirjoitti: voitaisiin tuo keittion 54-l pistää vaihtoon ja ottaa samalle pöydälle sitten isompi akva! Mittailin äsken ja siihen max. menis nähtävästi 90-l allas. Saa nähdä kyllä onko mies eri mieltä :roll:

Kuulostaa hyvältä idealta. Itsekin pohdin, että joskus päivitän vanhan 80 litraisen. Se on niin matala, että samalle jalustalle menis semmoinen 120-litrainen, kun pikkaisen lisäisi korkeutta ja uusi valaistus pitäis laittaa ja... Minusta vähän korkeammat akvaariot on aika näyttäviä, mahtuu kasvit kasvamaan ja saa korkeampiakin kantoja yms. laitettua. Toisaalta sellainen matalahko tosi pitkä allas vois olla kiva, jonkun vähän korkeamman alustan päällä.

Tänään kannoin kotiin nyt sitten uuden 80-litraisen, kääpiöahvenille. Ja samoin tein tilasin myös 128-litraisen, se tulee ensi viikolla. Hiekkaa pitää noutaa Biltemasta, sitä en tänään ehtinyt. Ja en tiedä ehdinkö huomennakaan, tulee kiireinen päivä. En ymmärrä miksi pitää samaan syssyyn tulla lasten vappuriehat ja muut tapahtumat (naamiaisasuja tarvitaan ja herkkueväitä), multakuorma, työhaastattelu ja mies meni kutsumaan tuttavia vappubrunssille ja asumus on kuin pommin jäljiltä. Niin ja ensi viikoksi olen menossa töihin ja pitäisi sitä varten orientoitua ja valmistella tunteja. Ei ehkä paras hetki perustella akvaarioita. :roll:
tanjakemp
Junior Member
Junior Member

Kiirettä huokaan minäkin, tosin vihdoin sohvalla maaten. Vappukarkeloihin on luvattu tehdä äänentoistoa, vieraita on tulossa toiveenaan thai-ruokaa, peltotilkulle saadaan ehkä vuokrajyrsin, halkotalkoot uhkaa ja laiskuus. :roll: Ja sitten tämä ikuinen kaaos talossa ei jaksa enää hetkauttaa. Niinkuin kerroin, köllöttelen nyt sohvalla ja katselen eilisiä akvaariokauppaostoksia. Onnea vaan sinulle uuden altaan johdosta! :D
eriador
Member
Member

ParusMajor: Onnea uudesta altaasta (altaista [;)] )

Kävin tänään metsästämässä sellasta 40l pientä lasiakvaa, mutta ei löytynyt :( Ostin sitten 25 l muovilodjun, ja aattelin siitä tehdä sitten nanon sukiksille sekä samalla platyille synnytyssairaalan. Tuolla altaassa ne ehtivät aina syödä ne vaavit [}:)] Ja eiköhän tuo ole parempi vaihto pistää 25 l pariksi päiväksi kun aina yöksi eristää siihen pieneen kelluvaan koppiin!

Varsinainen lasinen nanoallas on myös tilattu, siinä ajattelin pitää sukarapuja ja kasvattaa kalanpoikasia. Seuraava etappi olis kanssa hiekkojen hankinta sekä pienten kasvien etsintä. Loppuviikoksi riittää siis tekemistä :)
eriador
Member
Member

Teinpäs aamutuimaan heti omasta makkarista löydön: keksin siirtää lukuvalaisimen (pitkä jalka) uuden minialtaan lampuksi! :D Hetken jo mietin etten saa allasta pystyyn ennen kun käyn Hesassa heittämässä Ikea reissun, mutta nyt näyttäisi ihan hyvältä :)

Suodattimeksi ajattelin Aqua El:ä, on meinaa sen verta heikkotehoinen, että riittänee varsin hyvin tuon koko luokan akvaarioon ja yksi käytetty lämmintinkin tuossa on , sillä pääsee alkuun :)

Tänään vois hiekat käydä irtomyynnistä hakemassa :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”