kala_friend kirjoitti:Akvaariolinnoituksen suunnitelmia

Niin no melkoinen linnoitus tästä on tulossa. Kohta ei akvaarioiden joukkoon paljon muuta mahdu
Suunnitelmat etenee ja menee takapakkia. Saksasta tuli paketti eilen: lämmitin, mattosuodatinlevy, kiertovesipumppu yms kaikenlaista muutakin sälää. Tiedustelin akvaariopöydän hintaa ja pari sataa se tulisi maksamaan. Tämän kuultuaan mies oli kuitenkin sitä mieltä, että tekee pöydän itse, tarvikkeet kun maksaa alle puolet teetetyn hinnasta. Ehkä minun on laitettava tämä 250-litrainen projekti siis jäihin. Sillä ennen kuin mies alkaa nikkaroida mulle akvaariopöytää, pitää tehdä nikkarointi huone, jossa pöydän voi rakentaa.

Sitä odotellessa.
No päätin sitten, että jotain täytyy saada tehdä tuota 250-litraisen pystytystä odotellessa, joka menee varmaan sitten syksyyn. Joten laitan sillä välin pari pienempää ahvenallasta - 80 litraisen kääpiöahvenpariskunnalle ja 120-litraisen jollekin toiselle ahvenelle, ei siihenkään suurta kalaa mene. Altaat pitää hommata ja sitten pääseekin jo hommiin. Tarkoituksena olisi laittaa siis ihan noille ahvenille vain, ehkä joku pieni parvi jotain pieniä tetroja kumpaankin. Kääpiöahvenet kai tykkää että on joku parvi siellä - näin ainakin luin. Mä en jotenkin kyllä tykkää kauheasti tetroista.

Mulla on kai sellainen mielikuva jostain takavuosilta, että harmaat mustatetrat möllöttää kukin paikallaan omassa nurkassaan. Ja neontetratkaan ei liikkuneet parvessa vaan harhailivat missä lie. Toisaalta siitä on aikaa ja nyt voi olla toiset ajat. Osaan kiinnittää vesiarvoihin huomiota ja maltan hankkia kunnon parven "pari noita ja muutama noita" mielitekojen sijaan. Joten annan tetroille mahdollisuuden.

Tetroista tuli mieleen, että taistelukalat on sellainen laji mistä en ole koskaan tykännyt. Tai ainakaan niistä huntueväisistä. Näin jossain lehdessä kuvia jostain luonnosta pyydetyistä taistelukaloista - jotain ruso- tai mitä lieneekään ja ne oli minusta ihan ok. Minä en tajua, että pitää alkaa jalostamaan kaikenlaisia liehukkeita ja ihmeellisiä värimuotoja. Esimerkiksi lehtikaloista ne luonnonmuodot ovat minusta kauneimpia - marmorit ovat ihmeen sotkuisen näköisiä. Puhumattakaan albinomonnisista.
No joka tapauksessa pitää siis valita jokin ahven sitten siihen tulevaan 120-litraiseen. Saa antaa ehdotuksia. Poikasia tahtoisin kasvatella, joten ei mitään sellaisia, joita ei kukaan huoli. 80-litraiseen tulee keltakääpiöahvenpariskunta, sen olen jo päättänyt.
Niin ja tuli mieleen, että pakkohan se on joku allas pystyttää, koska olen haalinut jo käynnissä oleviin kolmeen altaaseen kauheasti kasveja enkä ole myöskään jo olemassa olevia harvennellut, kun kuvittelin, että pitää kasvittaa se 250-litrainen. Ei niitä kasveja voi pois heittää, joten jo ihan senkin takia - lisää altaita.

Akvaarioinnostusta jo yli 20-vuotta.