Akvaarioinnostus ja suunnitelmia

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ParusMajor
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaarioinnostus ja suunnitelmia

Viesti Kirjoittaja ParusMajor »

eriador kirjoitti:ParusMajor: Onnea uudesta altaasta (altaista [;)] )

Ostin sitten 25 l muovilodjun, Varsinainen lasinen nanoallas on myös tilattu, siinä ajattelin pitää sukarapuja ja kasvattaa kalanpoikasia. Seuraava etappi olis kanssa hiekkojen hankinta sekä pienten kasvien etsintä. Loppuviikoksi riittää siis tekemistä :)
Kiitokset onnitteluista, olen kuin lapsi jouluaattona. Siis kun saa sisustaa ja miettiä noita altaita. Enpä olisi uskonut, että sitä aikuisenakin jaksaa olla olla näin lapsellisen innoissaan jostain :mrgreen: Tosin alkoi ehti mietityttämään uuden altaan valaistus. Kaduttaa, kun nappasin standardiakvaariopaketin, valaistus nyt on mitä on. Olisi pitänyt tilata erikseen kahdella putkella tuo valaisin. :? Suodatin on alimitoitettu ja sen tiesinkin, mutta kelpaa mulle, koska siirrän sen korurihmalaan ja otan yhden isomman ylimääräisen suodattimen laatikon perukoilta tuohon uuteen akvaarioon.

Mulla on kanssa tuollainen muovikipponen, 20-litrainen. Hyvin on toiminut poikasaltaana, pikkuinen suodatin ja lämmitinkin mahtuu. Se on kyllä lojunut pitkiä aikoja varastossa. Ei oikein miellytä silmää pidempiaikaisessa käytössä. Mutta nyt tuo Arcadian nano-allas on sen verran tyylikäs, että siitä voisi poikasten kasvattelun loputtua loihtia rapulan työpöydälle. Eihän bilsanopen töistä tule mitään, jos ei samalla voi tiirailla rapuja. [;)] En kyllä tiedä löytykö töitä ensi syksyksi, mutta ainakin on puitteet kunnossa, jos on rapuallas työpöydällä ja ympärillä akvaarioita muutenkin.

Nyt pitää kiiruhtaa postiin noutamaan saapuneita taimia (puutarhaan tällä kertaa) ja samalla koukkaan Biltemasta hiekkaa akvaarioita varten.
Akvaarioinnostusta jo yli 20-vuotta.
tanjakemp
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tanjakemp »

Ah, siellä etelässä voi jo möyriä puutarhassa ja istutella taimia. Täällä ei vielä ainakaan pariin viikkoon... Kyllä se niin on, että biologian opettajalla tulee vähintään olla nano-allas työpöydällä. Niin kuin aiemmin kerroin, oma 80-litraiseni on saatu eläkkeellä olevalta biologian opettajalta, jolla allas toimi työmaalla. Muuten, meilläkin on työpaikalle suunnitteilla allas jakkahan päästään pehmittämään rahoittajan tiukka lompakko. [;)] Eli heti kun saat ensi syksyksi töitä, ei muuta kuin luokka-allasta vaatimaan.
317, 240, 128, 100 ja 80 litraa akvaarioissa, sängyssä ja ammeessa hiukan lisää
ParusMajor
Junior Member
Junior Member

Joo kyllä täällä on jo kovasti istuteltu. Tänään menen hakemaan lisää taimia, kun on niin hyvä tarjous puutarhalla.

Hirveesti puuhaa ja mä olen ihan väsynyt. Kuopus nukkunut huonosti ja niin minäkin. :( En ole vieläkään päässy uuden altaan kimppuun. Eilen kannoin hiekat kuistille asti, josko saisi ne yläkertaan tänään. Eilen illalla istuin varmana tunnin vaan tuijotellen altaita ja alkoi kismittämään kun ne ovat nyt ihan viidakoita. Paljon mukavampi olisi katsella kauniita altaita. Nanoallaskin on aivan täynnä lahjoituskasveja. Jaksoin silti lähinnä vain pohtia miten jaan ylimääräiset kasvit kahteen uuteen altaaseen.
Kuparimonnisten poikasia ei ole näkynyt, liekö mennyt pieleen koko kutu. Mutta korurihman suurin poikanen on entistä suurempi. Sillä oli jo ihan silmin nähtävät silmät. Kovia ovat piiloutumaan, eilen jo luulin, että ovat kaikki kuolleet, kun ei millään meinannut yhtään poikasta altaasta löytyä. Löytyi lopulta kuitenkin muutama.
tanjakemp
Junior Member
Junior Member

Taitaa olla tämän topicin aktiivisilla kirjoittajilla puutarhahommelit käynnissä siellä etelässä. Minä täällä kateellisena kuikuilen ja koneen ääressä norkoilen, kun ulkona sataa lunta ja akvaarioitakaan ei voi koko ajan kuopia :roll:
eriador
Member
Member

Viesti Kirjoittaja eriador »

Oliskin puutarhahommia :D Kylmä ilma, ei nappaa!

Mie oottelen edelleen sitä nanoallasta sekä toista muovilätisköä. Tällä viikolla pitäisi saapua. Samalla pehmitin tuota miestä että jos häitten jälkeen tuohon keittiön vaihdettais isompi allas... :D Mutta edelleen se tiedossa oleva muutto meitä jarruttaa, vaikka saattaa olla edessä puolen vuoden, vuoden tai vaikka vasta kahden päästä!

35-l akvaan tulee nyt ensi hätään varmaan Rocky taiston sijoitus, yritän sitä kudettaa joko Prinsessan tai Lara Croftin kanssa.
Prinsessaa on alettu kiusimaan, meidän pikku neiti on ollut apeana pari päivää :( Väärässä oltiin, kun luultiin, että tulevat hyvin toimeen... Nyt kun taisto poika on terve, niin huomaa ettei se niin tossukka olekaan kun luultiin, eli kolmas taistotytteli pitää hankkia piakkoin varmaan.

Onkos kukaan kokeilut sellasta valkoista, pyöreää akvaariosoraa? Meillä mies siihen ihastui ja sitä on millisten ja platyjen altaissa sekä tuossa suklaarihman altaassa... Mutta taitaapa nostaa ph:ta, kun se oli järkky 7,2 tänään! Eikä laske millään turveuutteilla. Kävin ostamasta tavallista ruskeaa hienompaa soraa tuohon eli hiekanvaihto olisi edessä ennen uusien suklaarihmojen kotiutumista, jotka muuten tällä viikolla tulevat.
Jos huomenna en sinne Helsinkiin lähde, niin huomenna on sitten altaan vedenvaihto edessä...
ParusMajor
Junior Member
Junior Member

Työ- ja opiskelukiireitä. Tämä on aika hurja viikko ja kaiken päälle lapsetkin sairastelee. :( Oliskin vain puutarhakiireitä :D

Laitoin uuden 80-litraisen pystyyn sentään. Ja tein pongauksia korujen poikasaltaasta. Ihan huomaamatta sinne on tupsahtanut aikamoisia "vonkaleita". Minä luulin, että suurin osa poikasista on menehtynyt. No osa onkin, mutta osa taas on hujahtanut äkkiä aika lailla isommiksi ja alkanut ovelasti piilottelemaan. Pikkusintit oli helppo löytää pintakasvillisuuden joukosta, mutta nämä isommat on ovelia. Niitä ei ihan joka päivä edes näe ellei sitten jää tuntikausiksi tuijottelemaan.

Eilen innostuin vedenvaihdon yhteydessä sittenkin vähän karsimaan 120-l Aasiaa. Pintakasvillisuus oli ryöstäytynyt käsistä ja jostain oli ilmestynyt limaskaa. :frown: Sitä sitten kalastelin. Mutta nyt on allasta mukavampi tuijotella. Jos vaan ehtis.

Kuparimonnisista on tullut ihan säikkyjä. Ne pinkaisevat piiloon vaikka vain sormea heilauttaa. Onkohan 2-v pikkumies käynyt niitä turhan usein tervehtimässä...

Nanoaltaan laittoa myös vähän tuossa suunnittelin, kunhan saan sen tyhjäksi noista ylimääräisistä kasveista ja uuden työpöydän itselleni. Nytkin olen koko illan istunut tässä vääntämässä huomisia tunteja ja olis paljon kivempaa tämä koneella vietetty aika kun vois lepuuttaa silmiään rapulassa. Aasia-allas tossa on aika lähellä, mutta ikävästi joutuu päätää kääntämään ja menee niska ihan mutkalle. Aion kyllä joskus (näitä suunnitelmia katsos kun riittää...) laittaa tähän työpöydän viereiseen nurkkaan parisataa litraisen. Pitäis teettää omilla mitoilla sellainen melko syvä ja korkea allas. Sitä olisi mukava katsella myös.
Haidi_hou
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Haidi_hou »

Upeita suunnitelmia!!

Meillä ei ole kuin tuo 1 200l seurala ja itsellä tekisi mieli laittaa toinen allas. Miehellä ei sitten yhtään. Mutta ei oikein anna asunnon neliöt möyden ja syksyllä on kuitenkin muuttö odotettavissa niin onhan se tietenkin helpompikin muuttaa vain yksi allas.
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn!
outi83
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja outi83 »

Täältähän löyty kiva ketju :D

Itsellä on myös kova akvaarioinnostus ja paljon suunnitelmia. Noin 6-7 vuotta sitten minulla oli 3 akvaariota olohuoneessa, mutta elämäntilanteen takia (jatkuvasti muuttoja) jouduin luopumaan kaikista. Nyt noin 4 vuoden tauon jälkeen olen hankkinut 54 litrasen jossa tällä hetkellä vain 10 kpl kuparimonnisen poikasia (ikää 2-3kk).

Meillä on muutto 1-2 viikon päästä omakotitaloon ja sinne on tarkotus laittaa noin 180 - 250 litranen. Juwelia olen miettiny. Kova on innostus päällä ja kalastokin on jo suunniteltu. Ison akvaarion kyspyttämistä ajattelin jouduttaa 54 litrasen pöpöillä.
240l juwel: rusokirjoahvenet, punapäätetrat, kirsikkabarbit, partis, salamanteri ja kuparimonniset.
eriador
Member
Member

Mies innostuikin tänään yllättävän paljon tuosta ajatuksesta, että myydään pois yksi 54-l ja 2 poikasallasta ja muutetaan jäljelle jäänyt 54-l poikasaltaksi sekä ostetaan tilalle viimeistään häiden jälkeen sitten isompi akvaario. Kuulemma 100-l ei käy, koska kyllästyn heti siihen :roll: eli varmaan 120-150- l sitten etsitään :)
ParusMajor
Junior Member
Junior Member

eriador kirjoitti:Mies innostuikin :)
Ai näinkin voi käydä. :mrgreen: 8O Meillä ei kyllä innostu, mutta ei enää niin kauhean paljon pyörittele silmiä ja huokaile, kun kuulee mun uusimmista projekteista. Alkaa kai tottua. Viimeksi kun meillä oli vieraita, niin esiteltiin yläkerran uutta kylppäriä ja samalla tietysti vaimon omituiset harrastukset. Miehen sanavalinnat kyllä kertoo paljon. Akvaarioita on "kauhean monta", "ihan liikaa" ja sitä rataa. Siis mulla on kaksi kalallista allasta käynnissä! Ja pari poikaspurkkia. Ja yksi kypsymässä. Ja kaksi tyhjää allasta projektina odottamassa. Onks toi nyt sitten liikaa.... :?

Onneksi puutarhassa on nyt hurjasti hommaa, joten uusia akvaarioita ei ehkä ilmaannu samalla vauhdilla kuin aiemmin. Tänään tein ensimmäiset kylvöt ulos, osan kasvihuoneeseen ja lavaan, mutta avomaallekin. On luvattu lämmintä.

Viime perjantaina hain sitten tilaamani 120-litraisen. Pitäisi miestä vähän patistella sirkkelöimään akvaarion lipaston tukipuut ja levy. Kalastojakin mietin ja mieli muuttuu kovaan tahtiin. Kypsyvään 80-litraiseen olin miettinyt keltakääpiöahvenia, mutta en nyt sitten olekaan ihan varma. Pää menee ihan pyörälle, kun pohdin tulevan 250-litraisen alta tyhjilleen jäävää 120-litraista, josko siihen laittaisi ne kääpiöahvenet kuitenkin. Siitä on enemmän pohjapinta-alaa. Pitää miettiä.
Niku
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Niku »

Tervehdys!

Täällä ilmottautuu entinen uudelleen rekisteröitynyt käyttäjä. Taitaapa olla jo kymmenisen vuotta siitä, kun kirjottelin täällä 250l akvaariostani.
Akvaarioharrastus jäi, mutta on aina jäänyt kaivelemaan. Sainkin hyvän mahdollisuuden aloittaa harrastukseni uudelleen, kun serkkuni ilmoitti
itse lopettaneensa harrastuksensa, ja saisin häneltä 60l akvaarion tarvikkeineen ilmaiseksi (mitat ei tiedossa) .

Melkein nollasta joudun tämän harrastuksen aloittamaan, ei tullut silloin pienempänä opeteltua kunnolla, ja mitä silloin oppi, on jo unohtunut!
Paljon olen täällä lueskellut, ennenkuin uskalsin alkaa tänne kirjoittamaan ja kyselemään, etten saa ainoastaan kamalaa linkkivyöryä niskaani! :mrgreen:

Tällä hetkellä suunnitelmat ovat aika avoinna. Kavalan suunnitelmani myötä ajattelin aloittaa harrastukseni kasviakvaariolla, johon sitten vahingossa joutuukin hankkia
jonkunlaisen monnin pitämään levät poissa, ja voih! Eihän pieni monni voi yksin olla, joten kavereita täytyy hankkia! [;)]

Sen verran olen suunnitellut ja selvitellyt asiaa, että tiedustelin juuri paikkakuntamme vesilaitokselta vesiarvoja. pH on 7 tuntumassa, klooria ei lisätä ja vesi on erittäin pehmeää (~1dH). Muita tietoja en saanut. Harjoittelu vaiheessa kun olen, alan suunnitella kasveja (ja mahdollisesti kaloja) näiden vesiarvojen ympärille.

Tulevaisuuden kalastohaaveina minulla on ihan ensimmäisenä etusijalla monniset. Luin kuitenkin monesta eri lähteestä, että vesi pitäisi olla hieman kovempaa? Mutta myöskin luin eräästä lähteestä, että veden kovuudella ei niin sitten olekaan merkitystä kaloille?

Kasvisuunnitelmia olen lähinnä katsellut täältä "myydään" palstalta. Tavoitteena on tehdä aika rehevä akvaario, joka pistikin sitten miettimään valaistusta. Sitä pitäisi olla juuri sopivasti, jotta kasvit kasvaa hyvin, mutta levää ei kuitenkaan saisi tulla.
Minkä vahvuinen valaistuksen kuuluisi olla, jos ajatellaan että laitan akvaariooni runsaasti esimerkiksi vedensuosikkia, jokin komea keihäslehti, jaavansaniaista ja vallisneriaa.
Näitä kaikkia minulla on itselläni ollutkin aijemmin, joten uskaltaisin niitä ottaa ihan huoletta. :) Toki uuttakin voisin kokeilla, ehdotuksia kehiin vain! Pohjamateriaaliksi on siis tulossa hieno hiekka, jotta monnisten ottamiseen jää mahdollisuus.

Kypsytysasioista en ala kyselemään, vaan otan jonkin ohjeista omakseni ja porskutan eteeenpäin!
325l: 12x messinkibarbi, 28x kiilakylki 3x haarniskamonni, 3x piikkisilmä, partamonni ja tulievä
60l : kääpiörihmakala ja nuolimonni
MCO,DRX,2x maatiainen ja paimenkoira
thank
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja thank »

Jos mulla olis tuollanen kellari, laittaisin sinne tosi ison altaan jonne lammikkokalat sitten talvehtimaan. :D Eli pihalle lammikko tietysti kesäksi. ;)
tanjakemp
Junior Member
Junior Member

Täälläkin altaat ovat ihan viidakkoina ja jokakeväinen riesa tupsulevästä on taas nostamassa verenpainetta. Samalla, kun joutuu pitämään tomaattien ja chilien takia verhoja auki, yksi altaista myös lämpiää uhkaavasti. :roll: Ei vaan voi vielä siirtää taimia kasvihuoneeseen, kun on noita yöpakkasia lähes joka yö. Poikasaltaaseen olen myös kaivellut tekniikkaa varaston uumenista ja lämmitintä vaille olisi valmista. Lämppärikin on ihan varmasti jossakin pahvilaatikossa. Altaaseen yritän haavia noita punatetran poikasia, kun menevät tuolla 317 litraisessa parempiin suihin. Toivottavasti poikaset ymmärtävät antautua niin, että koko altaan sisustusta ei tarvitsisi möyhentää. Alkuviikosta pyrähdin pikavisiitin Helsingissä ja ah ja voih, kun siellä oli jo niin kesä! Kuolasin torilla ja Bauhausissa kesäkukkia ja komeita perennantaimia, mutta kun olin lentsikkakyydillä, mukaan ei päässyt yhtään juurakkoa. :cry:
ÄmHoo

Viesti Kirjoittaja ÄmHoo »

Turussa jo puutarhatouhut vievät yhä enemmän aikaa akavaariolta,ei pakkasia täällä! Kovasti yritän pitää molemmat kumminkin kuosissa.

M.
tanjakemp
Junior Member
Junior Member

Täällä puhkesivat tänään puut pienenpienille hiirenkorville, joten kevään kasvua odotellessa voi raivata akvojen trooppista viidakkoa. Peltoläntti oli vielä viikonloppuna sen verran jäässä, että jyrsimellä ei ollut asiaa möyhentämään. Akvaarioiden lappoamisvedet voi jo sen sijaan ohjata ulos ikkunasta sadeveden keräyssammioon ja sitä kautta hyödyntää kastelussa.
ParusMajor
Junior Member
Junior Member

MInulla oli yhtenä yönä jo tomaatintaimet ulkona. Vahingossa. Unohdin ne karaisu-ulkoiluun koko yöksi. Onneksi oli lämmin yö, ei tainnut lämpötila tipahtaa alle 10 asteen. Kylvin kesäkukkia ulos ja nurmikkoakin laitettiin uusi kaistale.

Mutta akvaarioasiaa. Mies tukevoitti lipaston ja nyt sitten pääsen perustamaan 128-litraista. Hain tänään yhden käytetyn valaisimen siihen ja toista odottelen huuto.netistä. Eka kerta kun oikeasti alan epäillä lähettääkö myyjä tuotetta. :? Viikko sitten jo maksoin eikä mitään ole kuulunut. :frown:

Kääpiörihmat taisivat innostua kutemaan. Koiras ainakin teki kuplapesän ja puolusti sitä pari päivää kiivaasti. Uusi kääpiörihmakoiras on persoonaltaan erilainen kuin se raukka, joka litistyi suodattimen taakse. Ensimmäinen koiras oli komea kuin mikä ja tiesi sen itsekin. Vaimo oli kovassa kurissa. Mutta uusi koiras on vähemmän pramea, pienempi ja nössömpi. Naaras käy sitä välillä vähän kiusoittelemassa, mutta kyllä koiras välillä näyttää kovampiakin otteita. Joka tapauksessa naaraan elämää näyttää tämän koiraan kanssa leppoisammalta. Se saa liikkua akvaariossa muuallakin kuin toisen päädyn kasvitiheikössä.

Korurihman poikaset kasvavat edelleen ja monniset ovat entistäkin säikympiä. Mikä niitä riivaa?

Kirjoahvenkuume sen kuin nousee. Isompia ahvenia tekisi mieli kuin mitä noihin purkkeihin mahtuu. Nyt vain täytyisi pitää jalat maassa ja saada nuo altaat toimimaan. Ja säästää rahaa sitä isompaa varten.
eriador
Member
Member

Itsekin odottelen uutista että voitetaanko huutamamme akvaario tuolta huuto.netistä.
Laskeskeltiin miehen kanssa että jos aivan uusi akvaario ostetaan, niin sille tulee kyllä reippaasti hintaa ja tuohon meidän ei tarttis ostaa kun hiekat, ulkosuodatin ja lämpömittari sekä tietty aksvit ja koristeet. Sisäsuodatin ja lämmitin löytyisi omasta takaa ylimääräisinä!

Eilen tehtiin isoihin altaisiin vedenvaihdot ja putsaukset, ai että on siistiä nyt [;)]
Tuo 240-l näyttää vaan niin autiolta kun siellä on 3 kääpörihmistä enää (1 kuoli tappelussa saatuihin vammoihin & toinen lähtee uuteen kotiin), helmirihmat on evakossa, ja keskivedessä uiskentelee ainoastaan 10 varkkobarbia ja pohjalla sitten touhuaa sekalainen joukko monnisia, 5 ottoa ja 2 partista.
Ajattelin noita verkkobarbeja hommata lisää tuonne, samoin 1 kääpiörihmisnaaraan sekä helmirihmaukon ja ottoja lisää pohjalle.

180-l on taas taistot ja sitruunatetrat sekä inkkarit, piikkisilmät ja 2 noitamonnia. Niin ihania kun nuo noitamonnia on, niin ne on kovin laiskoja siivoamaan tuota allasta, eli sinne hommaan 2 partista varmaan myös, joko albiinona tai punaisena. Haaveilen myös hunajarihmakala haaremista, meniskö se taistohaaremin kanssa samaan altaaseen?! Meidän taistoukko Rocky on vähän nössömmän puoleinen :roll:
Heti kun saan yhden poikasaltaan tyhjäksi, isken Rockyn sinne eristyksiin, katsotaan alkaako kuplapesää pukkaamaan kun naaraan taas näkee!

Tuonne ehkä saatavilla olevaan 200L aattelin sitten siirtää naarasmiljoonakalat sekä platyt ja pohjalle jonkun muun plekon tällä kertaa kuin partiksen.

Tälläisiä suunnitelmia täällä tällä kertaa!
spotted
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja spotted »

No niin, tästä se lähtee! Hain äsken 45 litraisen altaan, jossa kaikki tekniikatkin valmiina mukana. Olin ajatellut sitä poikasaltaaksi helmimonnisten kudun pelastamisyrityksiin, mutta siihen tarkoitukseen saisin myös hieman pienemmän altaan tuttavalta, joten voiskohan tuohon 45 litraiseen laittaa ihan jotain kalasia!? Kävin yhdessä kaupassa, ja siellä oli ihania pieniä monnisia myynnissä nimellä "korumonninen", mutta mitä nyt olen kuvia katsellut niin ei ne kyllä niitä olleet vaan todennäköisesti kääpiömonnisia. Jos ottaisin niitä ja sitten toi vois olla evakkopaikka meidän perusseuralaan ehkä tulevalle taistotytölle. Sitten jos ne kasvaiskin isoiksi ne monniset, niin ois hyvä syy ostaa isompi allas. :mrgreen:

No, ensin pitää löytää tuolle sopiva paikka ja pistää se kypsymään.
tanjakemp
Junior Member
Junior Member

Silikoninvaihto 80 litraiseen tökkii. En olisi ikuna arvannut, miten tiukassa ne yli 20-vuotta vanhat tiivisteet on. :( Olen mattoveitsen, ikkunasiklin ja moran kanssa repinyt lähinnä kynnet hajalle projektissa. Samalla olen sivusilmällä vilkuillut halpoja akvapaketteja. :P Onneksi kesäloma on tulossa, joten akvojen hakureissutkaan eivät ole ihan mahdottomia.
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Eilisiltana yömyöhään istuttelin orvokkeja ja siemeniä ja möyhentelin pihaa vähän sieltä sun täältä. On ollut ihan liian kiire. Mutta ei mene enää montaa päivää, että saa tehdä ekat raparperipiirakat, ihanaa.

Altaita on tullut epähuomiossa yksi lisää...
tanjakemp
Junior Member
Junior Member

Minustakin alkaa tuntua silta, että uusi akvaario ilmestyy kesäloman alussa "vahingossa" tuonne makkariin. Siellä on jo varta vasten vahvistettu lipastokin odottamassa. Taitaa vaan tuo silikoniprojekti 80 litraisessa kestää sen verran aikaa, että ehtii hyvin hankkia "välialtaan". [;)] Meillä ei vielä ole raparperipiirakka-aika lähellä, mutta lipstikkakeiton saa jo aikaisiksi. Hiirenkorvat eivät ole puissa kummoisesti suurentuneet, kun sää on perinteisen kylmä. Orvokkeja tosin uskalsin jo laittaa.
ParusMajor
Junior Member
Junior Member

Kuulostaa hyvältä idealta kesäloman kunniaksi uusi akvaario. :D Mitä meinaat sinne laittaa?

Mulla ei ole töitä eikä lomaakaan, joten akvaarioita voi laittaa ympäri vuoden. :roll: Äsken tuli sisutettua 128-litrainen vahvistetun lipaston päälle. Nyt jännittää, miltä alkaa näyttää. Siis kestääkö lipasto. Tieto lisää tuskaa, nyt kun olen perehtynyt asioihin, tuntuu vähän riskiltä laittaa allas muun kuin varsinaisen akvaariotason päälle. 90-luvulla akvaarion alle haettiin Sotkan halvin lastulevyinen taso ja sillä mentiin toistakymmentä vuottaa. Olihan se vähän mutkalla.

Aasia-allas koki muodonmuutoksen, kun karsin siitä kasveja uuteen akvaarioon. Oli se kyllä aikamoinen viidakko. Mutta nyt on uusi akvaario kasvitettu ihan ilmaiseksi. Tosin taidan kyllä hakea jonkun miekkakasvin vielä sinne tuomaan ryhtiä. Pihalta hain ison kuivettuneen oksankarahkan ja pari pienempää. Suodatin on toistaiseksi alimitoitettu, kun en jaksanut vielä kaivaa monnisaltaassa kypsymässä olevaa sinne. Huomenna vaikka sitten. Valaistuskin on heikko, mutta huomenna saan toisen loisteputkivalaisimen postista(huutoni saapui!), putket pitää vaihtaa molempiin valaisimiin. Mutta se saa odottaa tilipäivää.

Uusi 80-litrainen voisi saada ensimmäiset kalansa varmaan viikon sisään. Kypsytys menee nopeasti, kun oli valmiiksi kypsä suodatin. En vain vielä ole päässyt itseni kanssa yksimielisyyteen mitä sinne tulee. Alkuperäinen suunnitelma oli parvi sini-tai mustaneontetroja ja keltakääpiöahven pariskunta. Ehkä on paras pitäytyä siinä ja haen siis tetrat sinne ensimmäisiksi asukkaiksi.
thank
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja thank »

spotted kirjoitti:No niin, tästä se lähtee! Hain äsken 45 litraisen altaan, jossa kaikki tekniikatkin valmiina mukana. Olin ajatellut sitä poikasaltaaksi helmimonnisten kudun pelastamisyrityksiin, mutta siihen tarkoitukseen saisin myös hieman pienemmän altaan tuttavalta, joten voiskohan tuohon 45 litraiseen laittaa ihan jotain kalasia!? Kävin yhdessä kaupassa, ja siellä oli ihania pieniä monnisia myynnissä nimellä "korumonninen", mutta mitä nyt olen kuvia katsellut niin ei ne kyllä niitä olleet vaan todennäköisesti kääpiömonnisia. Jos ottaisin niitä ja sitten toi vois olla evakkopaikka meidän perusseuralaan ehkä tulevalle taistotytölle. Sitten jos ne kasvaiskin isoiksi ne monniset, niin ois hyvä syy ostaa isompi allas. :mrgreen:
Mielestäni kääpiömonnisille saisi olla hieman isompi allas kuin 45 litraa, sillä niitä olisi hyvä hankkia ainakin 15 yksilön parvi. Kääpiömonninen ei taida ihan taistelukalalämmöissä menestyä?
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Tanjakemp, miten tehdään lipstikkakeittoa? Niinkuin nokkoskeittoa vai?
tanjakemp
Junior Member
Junior Member

Minä olen tehnyt lipstikkakeiton suurin piirtein näin:
n. 1dl lipstikanlehtisilppua
2 sipulia
(pari perunaa)
n. litra vettä
kasvisliemikuutio
n. 2rkl vehnäjauhoja
mustapippuria, suolaa, ruokakermaa
koskenlaskijajuustoa, tai sinihomejuustoa
Kuullota pilkotut ainekset kattilassa, keitä lähes kypsäksi, soseuta, lisää kerma ja juusto.
Kiehauta ja nauti.
Lipstikka on sen verran kova yrtti, että vaatii yhtä pitkän kypsennysajan kuin esim. varsiselleri.

Ja jotta ei menisi ihan OT, putsailin eilen illalla akvaariot ja kahloin viimeisiä leväisiä kasveja roskikseen. Aurinko killittää nimittäin jo sen verran korkealta, että uudet kasvien versot ovat ihan levättömiä. Eli jokakeväinen piina on tältä erää ohi. :P
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”