Tervehdys!
Täällä ilmottautuu entinen uudelleen rekisteröitynyt käyttäjä. Taitaapa olla jo kymmenisen vuotta siitä, kun kirjottelin täällä 250l akvaariostani.
Akvaarioharrastus jäi, mutta on aina jäänyt kaivelemaan. Sainkin hyvän mahdollisuuden aloittaa harrastukseni uudelleen, kun serkkuni ilmoitti
itse lopettaneensa harrastuksensa, ja saisin häneltä 60l akvaarion tarvikkeineen ilmaiseksi (mitat ei tiedossa) .
Melkein nollasta joudun tämän harrastuksen aloittamaan, ei tullut silloin pienempänä opeteltua kunnolla, ja mitä silloin oppi, on jo unohtunut!
Paljon olen täällä lueskellut, ennenkuin uskalsin alkaa tänne kirjoittamaan ja kyselemään, etten saa ainoastaan kamalaa linkkivyöryä niskaani!
Tällä hetkellä suunnitelmat ovat aika avoinna. Kavalan suunnitelmani myötä ajattelin aloittaa harrastukseni kasviakvaariolla, johon sitten vahingossa joutuukin hankkia
jonkunlaisen monnin pitämään levät poissa, ja voih! Eihän pieni monni voi yksin olla, joten kavereita täytyy hankkia!
Sen verran olen suunnitellut ja selvitellyt asiaa, että tiedustelin juuri paikkakuntamme vesilaitokselta vesiarvoja. pH on 7 tuntumassa, klooria ei lisätä ja vesi on erittäin pehmeää (~1dH). Muita tietoja en saanut. Harjoittelu vaiheessa kun olen, alan suunnitella kasveja (ja mahdollisesti kaloja) näiden vesiarvojen ympärille.
Tulevaisuuden kalastohaaveina minulla on ihan ensimmäisenä etusijalla monniset. Luin kuitenkin monesta eri lähteestä, että vesi pitäisi olla hieman kovempaa? Mutta myöskin luin eräästä lähteestä, että veden kovuudella ei niin sitten olekaan merkitystä kaloille?
Kasvisuunnitelmia olen lähinnä katsellut täältä "myydään" palstalta. Tavoitteena on tehdä aika rehevä akvaario, joka pistikin sitten miettimään valaistusta. Sitä pitäisi olla juuri sopivasti, jotta kasvit kasvaa hyvin, mutta levää ei kuitenkaan saisi tulla.
Minkä vahvuinen valaistuksen kuuluisi olla, jos ajatellaan että laitan akvaariooni runsaasti esimerkiksi vedensuosikkia, jokin komea keihäslehti, jaavansaniaista ja vallisneriaa.
Näitä kaikkia minulla on itselläni ollutkin aijemmin, joten uskaltaisin niitä ottaa ihan huoletta.

Toki uuttakin voisin kokeilla, ehdotuksia kehiin vain! Pohjamateriaaliksi on siis tulossa hieno hiekka, jotta monnisten ottamiseen jää mahdollisuus.
Kypsytysasioista en ala kyselemään, vaan otan jonkin ohjeista omakseni ja porskutan eteeenpäin!
325l: 12x messinkibarbi, 28x kiilakylki 3x haarniskamonni, 3x piikkisilmä, partamonni ja tulievä
60l : kääpiörihmakala ja nuolimonni
MCO,DRX,2x maatiainen ja paimenkoira