Olen haavaillut isosta akvaariosta TODELLA kauan ja olen piiiiiitkän tauon jälkeen palannut akvaarioharrastuksen pariin. Minulla oli ensimmäinen akvaarioni ala-asteella, ja silloin tietämys ja hoitokin olivat sen mukaisia

Asukkaina olivat platyt, miekkapyrstö, partamonni, neontetrat ja miljoonakalat. Mitään ongelmia ei sillon muistaakseni ollut ja voisi sanoa että kalat tulivat toimeen akvaariossa. Sairastumisia ja kuolemia oli vähän, mutta akvaariossa oli 100%:sen varmasti aivan väärät vesiarvot kyseisille kaloille. Nyt kuitenkin noin kymmenen vuoden jälkeen päätin ensin hankkia rapulan, jossa asustelevat sinertävät tiikerisuat, kirsikkasuat, ja vihersuat (kuvaa tulee myöhemmin). Uuteen asuntoon ostimme sitten 110 litraisen juwelin akvaarion, johon olimme ostaneet liian heiveröisen lipaston alle

(nyt kuitenkin löytänyt paikkansa). Paikallisesta järvestä hain kannot ja koristekivet altaaseen, ja ihanalta ystävältäni sain kasveja hänen altaastaan

Nyt allas on kypsytysvaiheen lopussa ja pikkuhiljaa voisin harkita kalojen ostoa sinne. Minulla ei harmikseni ole vielä mitään vesitestejä, jotta tietäisin altaani arvot, joten täytynee ne ensin tarkistaa ennenkuin uskallan mitään elämää sinne luoda. Kypsyttämistä yritin "edistää" puristamalla mömmöjä rapulan suodattimesta ja tiputtelemalla hiukan ruokaa. En sitten tiedä onko tämä yhtään auttanut asiaa
Kaipailisin teiltä hiukan neuvoa kalaston kanssa. Haluan ehdottomasti altaaseen taistoja, joten olisiko kokoonpano mielummin 1u + 3n, vai 1u + 2n? Olen myös miettinyt ahvenista perhoskirjoahventa, joten voisiko tämä toimia 1u + 1n, vai 1u + 2n kokoonpanolla? Näiden lisäksi olen miettinyt jotain parvea, kuten kääpiösuppusuita tai kirsikkabarbeja. Parven tulisi olla mahd. värikäs ja huntueviä nyppimätön! Pohjalle olen ajatellut banjomonnia, ja jotain muita monnisia/piikkisilmiä. Näidenkin kohdalla en ole vielä osannut päättää kumpia ottaisin. Toisaalta olen miettinyt, että olisi mukava ottaa helposti kudetettavia pohjakaloja
Ohessa vielä kuva tästä 110 l akvasta