Esittelyä ja kalasopan mietintää

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Carnation
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Esittelyä ja kalasopan mietintää

Viesti Kirjoittaja Carnation »

Olen haavaillut isosta akvaariosta TODELLA kauan ja olen piiiiiitkän tauon jälkeen palannut akvaarioharrastuksen pariin. Minulla oli ensimmäinen akvaarioni ala-asteella, ja silloin tietämys ja hoitokin olivat sen mukaisia :roll: Asukkaina olivat platyt, miekkapyrstö, partamonni, neontetrat ja miljoonakalat. Mitään ongelmia ei sillon muistaakseni ollut ja voisi sanoa että kalat tulivat toimeen akvaariossa. Sairastumisia ja kuolemia oli vähän, mutta akvaariossa oli 100%:sen varmasti aivan väärät vesiarvot kyseisille kaloille. Nyt kuitenkin noin kymmenen vuoden jälkeen päätin ensin hankkia rapulan, jossa asustelevat sinertävät tiikerisuat, kirsikkasuat, ja vihersuat (kuvaa tulee myöhemmin). Uuteen asuntoon ostimme sitten 110 litraisen juwelin akvaarion, johon olimme ostaneet liian heiveröisen lipaston alle :roll: (nyt kuitenkin löytänyt paikkansa). Paikallisesta järvestä hain kannot ja koristekivet altaaseen, ja ihanalta ystävältäni sain kasveja hänen altaastaan :) Nyt allas on kypsytysvaiheen lopussa ja pikkuhiljaa voisin harkita kalojen ostoa sinne. Minulla ei harmikseni ole vielä mitään vesitestejä, jotta tietäisin altaani arvot, joten täytynee ne ensin tarkistaa ennenkuin uskallan mitään elämää sinne luoda. Kypsyttämistä yritin "edistää" puristamalla mömmöjä rapulan suodattimesta ja tiputtelemalla hiukan ruokaa. En sitten tiedä onko tämä yhtään auttanut asiaa :D

Kaipailisin teiltä hiukan neuvoa kalaston kanssa. Haluan ehdottomasti altaaseen taistoja, joten olisiko kokoonpano mielummin 1u + 3n, vai 1u + 2n? Olen myös miettinyt ahvenista perhoskirjoahventa, joten voisiko tämä toimia 1u + 1n, vai 1u + 2n kokoonpanolla? Näiden lisäksi olen miettinyt jotain parvea, kuten kääpiösuppusuita tai kirsikkabarbeja. Parven tulisi olla mahd. värikäs ja huntueviä nyppimätön! Pohjalle olen ajatellut banjomonnia, ja jotain muita monnisia/piikkisilmiä. Näidenkin kohdalla en ole vielä osannut päättää kumpia ottaisin. Toisaalta olen miettinyt, että olisi mukava ottaa helposti kudetettavia pohjakaloja :)

Ohessa vielä kuva tästä 110 l akvasta
Liitteet
akva 110.jpg
akva 110.jpg (97.93 KiB) Katsottu 2514 kertaa
hh_
Senior Member
Senior Member

Re: Esittelyä ja kalasopan mietintää

Viesti Kirjoittaja hh_ »

Taistohaaremiin suosittelen vähintään yhdistelmää 1u+3n. Meillä löytyy neljä akkaa tuolta 100l, olisi pitänyt ottaa viisi tai kuusi.
Kärhämät tasoittuvat paremmin eikä heikompaa sorsita jatkuvasti. Jos ukko on vahvasti hätyyttävää sorttia on myös akkoja joita takaa ajella.
Osta myös kaikki akat yhdellä kerralla,ei erikseen eri liikkeistä, mieluiten samasta poikueesta, tämäkin helpottaa yhdessä oloa.

Meillä kyllä taitaa olla poikkeuksellinen haaremi, akat on parhaita kavereita keskenään, eikä meidän vanhus ole kiinnotunut naisista ollenkaan :roll:
Joskus on tullut luettua kauhutarinoita, näin "pienessä" altaassa kannattaa aina pitää mielessä jossei yhteiselo onnistukkaan, olisi hyvä olla vara-allas mihin saa kalat evakkoon.

Taistojen kanssa saat olla todella tarkkana mitä kaloja seuraksi otat, hyvin monet nyppivät ja härnäävät taistoukkoa.
Barbit ja monet tetrat lukeutuvat näihin. Kirsikkabarbit minun tietääkseni nyppiä eviä, eli en suosittelisi kyseistä taiston kanssa :)
Suppusuusta olen lukenut myös että saattaapi näykkiä, omakohtaista kokemusta ei ole.
Carnation
Junior Member
Junior Member

Kiitos vinkeistä hh_! :) Uskotko että taistojen 1u + 3n lisäksi mahtuu myös 1u + 1n (tms) perhoskirjoahvenia ja joku parvi? Mikä olisi sitten värikäs parvi joka ei nypi? Jotkut rasborat? Itse en ole noista niin innostunut, mutta ehkä jos löytäisi jonkun ihanan värikkään niin voisi lämmetäkin ajatukselle :)
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Itsellä taistojen kanssa kirsikkabarbeja, eivät ole nyppineet mitenkään. Olen myös ostanut haaremin naaraita eri aikoihin, mutta sain kokeneelta harrastajalta pätevän neuvon, jonka mukaan myöhemmin tuotavien kalojen pitää olla selvästi isompia tai pienempiä kuin jo olemassa olevat. Lisäksi niitä on tuotava vähintään kaksi kerrallaan, näin kaikki uhoaminen ja isottelu jakautuu tasaisemmin eikä se ainokainen tulokas ole aivan henkihieverissä.

Perhoskirjoahvenista ei itsellä kokemusta, mutta tuolla labyrinttikalojen alueella on alussa linkit moneen keskusteluun taistoille sopivista kavereista.
Carnation
Junior Member
Junior Member

Kiitos vinkeistä! Itse en ole myöskään kuullut että kirsikkabarbit nyppisivät, tiesin kyllä että tiikeribarbit nyppivät erityisesti. Täytyy yrittää ostaa kaikki taistonaaraat kerralla, tai sitten jos ensin ostaisi yhden naaraan ja myöhemmin ne kaksi? Harmi kun täällä Jyväskylässä ei tunnu kotikasvattajilla taistoja olemaan.
Thapahiska

Viesti Kirjoittaja Thapahiska »

Carnation kirjoitti: Harmi kun täällä Jyväskylässä ei tunnu kotikasvattajilla taistoja olemaan.
Jos jaksat taistoja odottaa n. puoliväliin kesäkuuta, niin uskoisin, että minulta liukenisi muutama taisto ;)
Carnation
Junior Member
Junior Member

Thapahiska kirjoitti:
Carnation kirjoitti: Harmi kun täällä Jyväskylässä ei tunnu kotikasvattajilla taistoja olemaan.
Jos jaksat taistoja odottaa n. puoliväliin kesäkuuta, niin uskoisin, että minulta liukenisi muutama taisto ;)
No sepä tässä onkin, kun en jaksa odottaa :mrgreen:
Carnation
Junior Member
Junior Member

Tänään akvaario sai ensimmäisen asukkaansa; Taistelukala- Ridgen :mrgreen: Se on väriltään vissiin blue royal. Keskiviikkona tulevat varmaan vielä naaraat; Taylor, Stephanie ja Brooke.
Carnation
Junior Member
Junior Member

Oli pakko vielä kysellä aquawebin kansan mielipidettä, eli mahtuuko tuonne altaaseen taistohaaremin (1u+2n) lisäksi se ahvenpariskunta ja joku parvi (varmaan niitä kirsikoita)? Pohjakaloina tällä hetkellä 5 kuparimonnista ja vielä mietin että pitäisikö sitäkin laajentaa (tai no kuparimonniset tekee sitä ajan kanssa sitten ainakin :roll: )...
hh_
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja hh_ »

Mahtuu ainaki niitä kirsikoita mukava parvi. :)

Meille tuli uuden akvan mukava 7 kpl parvi näitä ja kokeiltiin meneekö taiston kanssa ja hyvin sujuu elo.
Ovat muutenkin värikkäitä ja eloisia, meillä ainakin pohjan tuntumassa liikkuvia, hieman samanlaisia kuin kuusiraitabarbimme.
Parvet tuppaavatkin sekoittumaan yhtenään :)
En tiedä onko sukupuolilla niinkään väliä, tämä kokoonpano näyttää ainakin toimivan ( 3u+4n).

Liputtaisin myös isomman taistohaaremin puolesta ;)
Taistonaaraatkin ovat yllättävän persoonallisia vaikkeivat väreiltään uroksille pärjääkkään.

Ahvenia miettisin varauksella, sillä ne ovat ilmeisesti suht pohjassa eläviä, ja monniset tuppaavat saavan harmittavan usein kyytiä.
Ahvenilla ainakin minun käsitykseni mukaan luonnetta riittää, varsinkin kutupuuhissa :/
Carnation
Junior Member
Junior Member

En tiedä uskallanko enää naisia Ridgelle hommata, musta toi näyttää ainakin nyt sopivalta :mrgreen: Oon kuullu että perhoskirjoahvenet vois olla suht säyseitä muita kaloja kohtaa, kokemusta?
hh_
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja hh_ »

"Kyllä perhoskirjoahvenet ovat hyvinkin äksyjä monnisille ja saattavat näykkiä niitä pahastikin kun monniset tunkeutuvat tietämättään perhoskirjojen reviirille. En suosittele perhoskirjoja samaan altaaseen monnisten kanssa."

Monia samanlaisia mielipiteitä olen minäkin lukenut valitettavasti.
Itse en uskaltaisi monnisia ja affenia yhdistää. Muiden kalojen kanssa kyllä, mutta molemmat kun pohjalla asustavat niin yhdistelmä ei ole paras mahdollinen sen ahvenen reviiritietoisuuden vuoksi :S

Viisaammat voi toki korjailla omilla kokemuksillaan, jospa jollakulla onkin toimiva monnis-ahven yhdistelmä.
Carnation
Junior Member
Junior Member

Juu ahvenet jäävät kyllä hommaamatta :roll: Mites, haluaisin jonkun levänsyöjän tuonne, niin olisiko rääkkäystä laittaa esimerkiksi yksi partis?

ps. muutama kuva asukeista
Liitteet
asukit.jpg
asukit.jpg (86.62 KiB) Katsottu 2188 kertaa
ridge.jpg
ridge.jpg (129.84 KiB) Katsottu 2188 kertaa
kupari.jpg
kupari.jpg (160.36 KiB) Katsottu 2188 kertaa
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Partikselle minimi on 140 litraa joten en sitä tuonne laittaisi.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
Carnation
Junior Member
Junior Member

Ok, ajattelinkin :roll: Mites, ovatko ainoat levänsyöjävaihtoehdot sitten kattareita? Aika hintavia kaloja vissiin, ainakin täälläpäin.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Täällä Loimaalla n. 7,50€/kpl...

Sun kuparis näyttää niin ruipelolta. :mrgreen: SÖPÖ!
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Carnation
Junior Member
Junior Member

MA7xGE kirjoitti:Täällä Loimaalla n. 7,50€/kpl...

Sun kuparis näyttää niin ruipelolta. :mrgreen: SÖPÖ!
No lähetäppä mulle pari niitä sieltä :mrgreen: Täällä makso jotain ihan järkyttävää, oisko ollu jopa 30€ 8O

Ja joo, oisitpa nähny noi kuparit sillon ku ne tuli...ne oli niiiiiin pieniä... :mrgreen:
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Valitettavasti ne pitää tilata, eikä eräs naispuolinen myyjä ole mikään maailman mukavin tyyppi... :roll:
Mutta jos täällä tulette pistäytymään, suosittelen soittamaan paria viikkoa aikaisemmin, kaloista pidetään täällä kyllä huolta. (keskivertoa nanoasteen paremmin :roll: )
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Thapahiska

Viesti Kirjoittaja Thapahiska »

Kyl täält jkl löytyy 4.50e hintaankin noita ;) Ja halvemmalla. Halvin hinta jonka tiedän on 3.50e. Privaile nii kerron lisää :D
Carnation
Junior Member
Junior Member

Loimaa on kyllä aika kaukana ja tulee halvemmaksi ostaa ne 30 € kattaritkin :mrgreen: Noh, jospa olisin aloitekykyinen ja kysyisin muilta eläinkaupoilta että pystyvätkö tilaamaan ja paljon maksaa jne :roll:
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Kyllähän affenia ja monnisia voipi yhdistellä hyvinkin, mutta tilaa pitää silloin olla reilummin. Meillä on ruso-, lippu- ja perhoskirjoja, sironeitoja ja lehtiksiä monnisten (ööö... yhteensä nelisenkymmentä) kanssa ilman ongelmia. Kyllä monniset saa kyytiä kutuparilta, jos ihan kudulle tai poikasille sattuu, mutta paljon pahemmin lennätetään omia lajitovereita. Ja sitten kasvillisuutta saa olla reilusti, plus kantoja ja muuta sisustusta, minne kadota jos tilanne kuumenee liikaa. Meillä perhoset on kuteneet niin yläilmoissa kannonnokassa, etteivät tienneet mitään monnisten touhuista. Rusot kutee aina pohjalla ja monniset ajetaan pois jos ihan hollille sattuvat, mutta ne nyt vaan hätistellään kauemmas, se riittää.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Meillä 10 helmimonnista ja 2 lehtikalaa viettää (yleensä) rauhaisaa yhteis eloa. Kasvillisuutta ja muuta sisustusta saa olla reilusti sillä joskus lehtikalojen välillä syntyy pieniä kahnauksia jolloin hävinneen olisi hyvä päästä hetkeksi piiloon kasvillisuuden sekaan. Myöskin lehtikalat ryöstävät monnisten ruokatabletteja joten monnisille pitää antaa ruokaa noin puoli tablettia tavallista enemmän jos lehtikaloilla on taipumusta tablettien rohmuamiseen.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
Carnation
Junior Member
Junior Member

Pientä päivittelyä... 8-)

Tänään kävin el.kaupassa mittaamassa vesiarvoja ja oli kyllä huojentavia uutisia :mrgreen: Nitriitti oli 0 ja nitraatti 5! Itse olen mitannut pH:n ja se on pysynyt 7. Nitriitti ja nitraatti pelottivat, koska en ole kypsytyksen aikana katsonut kertaakaan mitään arvoja :roll: . Nyt kuitenkin allas pyörinyt yli kuukauden. jOlen myös vakavasti harkinnut, että ottaisin niitä perhoskirjoahvenia. Jos koiraan ja naaraan/ monnien välillä tulee kärhämää, luovun jommasta kummasta ahvenesta ja annan sen kaverini yli 500 l "purkkiin". Sitten alkaa kalasto olla kattareita vaille valmis! Mietin jo toista parvea tonne, mutta tulin siihen tulokseen että haluan vielä jotain persoonallisia kaloja. Tällöin voin myös hyvillä mielin lisätä kirsikoiden ja kupareiden määrää. Parin viikon päästä saattaakin alkaa viljelykokeilut :mrgreen:
Carnation
Junior Member
Junior Member

Tänään mua kyllä niin pissittiin silmään eläinkaupassa!! Olin katselemassa josko siellä olisi kääpiönuoliaisia ja olihan niitä, mutta sitten silmiini osui puolet halvempi vaihtoehto. Lapussa akvaarion alla luki "Verkkonuoliainen PITUUS 6-7CM ja ALTAAN KOKO 100 LITRAA"! No mä ajattelin että aijahas, en oo varmaan näitä ees huomannu tuolta Varjon kirjasta, että mun altaaseen oli toinenki nuoliaisvaihtoehto. No pari tuntia kotiin ajettuani otin esiin Varjon kirjan ja mitäs siellä lukikaan... :x "Verkkonuoliainen, pituus 15cm ja altaan koko 240 l".... Että silleen. Hitto oikeesti, ei voi enää edes uskoa mitä niihin lappuihin kirjotetaan, luulis että ne jostain kirjasta suoraan melkein kopioitais. Tääkin el. kauppa on suht "arvostettu", eikä mikään pikku pulsu. Nyt teen kyllä sellaisen lupauksen, että en enää ikinä osta eläimiä suunnittelematta ensin ja jos ostan niin pitää olla Varjon kirja mukana. Nyt sitten pitäis etsiä noille uus koti. Jippii.
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Samopa muuta! Ikävä juttu.

Mutta mistähän noita Varjon kirjoja löytäisi itselleenkin, siis noita uudempia.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”