malawi kirjoitti:en ehkä uskaltais ostaa netin kautta kasveja, en ainakaan vielä kun on näin kylmää. Oletko itse sieltä tilannyt?
Kuten tuossa sanoinkin niin sitten vasta keväämmällä kun alkaa lämpötila olla yli +15 lähtisin itsekkään tilailemaan mitään. Tilasin viime kesänä läjän kasveja tuolta ja ihan hyvässä kunnossa ne tulivat perille. Olivat pakattu hyvin minigrip pusseihin mistä kosteus ei pääse haihtumaan ja lisäksi vielä oli aika reippaasti paperia yms eristeenä päällä. Itse tilailen tuolta sitten keväämmällä juurikin tuota HC:ta ja Glossostigmaa ainakin ja toki muitakin vähän isompia kasveja.
450L työn alla 63L ja 30L rapula/taistola + 4x kissaa ja koira
Itse ostini maanantaina (28.2.) Pari pottia Hemianthus callitrichoidesta Espoon Viherlaaksosta. Muutama potti jäikin sinne. Siellä oli lisäksi Poimupatsulia ja muita erikoisempiakin kasveja. Hinnatkin oli edullisia. Osoiteen löytää osoitteesta: http://www.lemmikkiexpress.fi/ Sieltä tilaamalla saa melkein mitä vaan.
tirinne kirjoitti:Itse ostini maanantaina (28.2.) Pari pottia Hemianthus callitrichoidesta Espoon Viherlaaksosta. Muutama potti jäikin sinne. Siellä oli lisäksi Poimupatsulia ja muita erikoisempiakin kasveja. Hinnatkin oli edullisia. Osoiteen löytää osoitteesta: http://www.lemmikkiexpress.fi/ Sieltä tilaamalla saa melkein mitä vaan.
Milloin saadaan nähdä kuvia sun rapualtaista ja kasvillisuudesta??
Tropicalla on selventävä artikkeli cubasta täällä.
Tuo HC sopii pieniin altaisiin, mutta kivan nurmikon saa vähän isompiin helpommalla esim. pienistä miekkakasveista, kuten Echinodorus tenellus tai reilun kokoisiin altaisiin Echinodorus quadricostatus.
-tombba- kirjoitti:Lasketaankohan tuo mun 63 litraisen ledi akvaarion sisustus nyt sitten iwaqumiksi ?
Kyllähän se ehdottomasti joku iwagumi on, kun sulla on oikein asiaan kuuluvat kivetkin siellä. Iwagumi tarkoittaa "kivi asetelmaa" (tai näin ainakin japani->englanti->suomi käännösen mukaan), joten kai siihen periaatteessa käy mikä kivikko tahansa.
-tombba- kirjoitti:Lasketaankohan tuo mun 63 litraisen ledi akvaarion sisustus nyt sitten iwaqumiksi ?
Kyllähän se ehdottomasti joku iwagumi on, kun sulla on oikein asiaan kuuluvat kivetkin siellä. Iwagumi tarkoittaa "kivi asetelmaa" (tai näin ainakin japani->englanti->suomi käännösen mukaan), joten kai siihen periaatteessa käy mikä kivikko tahansa.
http://www.aquascapingworld.com/magazin ... Style.html Tässä olikin ihan hyvää luettavaa aiheesta. Mulla on kyllä kahta erilaista kiveä tuolla Tosin toinen niistä peittyy varmasti ajan kanssa, kun alkaa kasvamaan tuo kääpiökyynelmatto. samoiten kasvilajeja siellä tulee olemaan neljää erilasta tai jopa viittä, kunhan nyt ensin löytyy se viides. Muutenhan tuo osuu aika hyvin kategoriaan.
Tänään postilaatikkoon kolahtaneessa TFH:ssa (Tropical Fish Hobbyist, June 2011) on asiasta kiinnostuneille mielenkiintoinen artikkeli nano iwagumin perustamisesta.
Mulla on vähän kärsineet nuo HC:t korkeasta Ph:sta ja Kh:sta. Reilu kuukauden on nuo kasvit olleet akvaariossa ja kyllä ne siellä on levinneet, mutta nyt näyttää siltä ettei tapahdu enään mitään etenemistä kasvamisen suhteen Osittain varmasti syyllisenä on rihmalevä joka levinnyt noihin alkuihin. Lannoitteina on Easy lifen: Easycarbo, Profito, Ferro ja lisänä Co2:sta runsaasti. Kellään mitään ideoita millä saisi vauhtia hommaan taas ?
Löysin muuten Barcelonasta Iwagumi nimisen akvaarioliikkeen. Sisältä löytyy monta hienoa nano akvaariota sekä pari isoa. Myyvät paljon iwagumi kasveja, kiviä, sekä erilaisia pohjasoria kasveille tarkoitettuja. Koitan mennä ensi viikolla ottamaan paljon kuvia. Ihan uskomattoman upea liike, ihsn kuin olisi sisustus liike, eikä liikkeessä ole mitään akvaaron hajua. Olisin voinut maksaa sisäänpäässy tästä kokemuksesta!!! Neliöitä oli varmaan 150-200m2. Taitaa lähteä muuta kasviruukkua mukaan suomeen
Upeita altaita hieman samaan tyyliin löytää Takashi Amanon kirjoista joista viimeisin "complete works 1985- 2007" (jotenkin noin?) ilmestyi hiukan aikaa sitten. Pääkaupunkiseudulta noita saa lainattua myös Sellon kirjastosta, ainoana kirjastona jolla noita on. Satun työskentelemään tuolla ja yritän pitää huolen että saadaan hyviä akvaariokirjoja lainattavaksi niin ei tarvi aina ostaa kaikkea kun ovat suhteellisen hinnakkaita. Hyviä ehdotuksia otetaan vastaan myös varsinkin merivesipuolelta. Käykää tsekkaamassa helmet.fi ensin mitä kaikkea löytyy ja jos puuttuu jotain mielestänne tärkeää niin pankaa ihmeessä joko hankintaehdotus helmetin kautta tai yv:ä meikälle, kiitos!
No niin, nyt löytyi Iwagumi liikkeestä itelleni Hemianthus callitrichoides "Cuba". Sielä odottaa 2kpl isoa ruukua, että haen maanantaina pois. 6€/ruukku ja mainiossa kunnossa.
Liike on muuten 1vk verran ollut auki. Kehuskelin liikettä niin paljon että antoivat mulle Iwagumi sisustuskirjan mukaan ilmasiks =D