Taistolle tyttöjä, minkä värisiä?

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Butterflies
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Taistolle tyttöjä, minkä värisiä?

Viesti Kirjoittaja Butterflies »

Mä ostan siis tällä viikolla taistopoitsun, ja olisin tosi kiinnostunut kudetuksesta. Mietin vain, minkä väriset typykät olis hyviä tolle ukolle. Hän on siis suurinpiirtein tämän näköinen, aavistuksen ehkä lilahtavampi:

http://static.howstuffworks.com/gif/wil ... -info0.gif

Eli punaista värivirhettä hippasen löytyy. Punaisen kanssa tätä ei siis vissiin kannata yrittää kudettaa? Haluaisin ehkä sinisiä/liloja tai sitten dragoneita tai kamputsealaisia poikasia. Minkälaisia poikasia tulee, jos naaraana on (laitan kuvat varmuuden vuoksi, en ole varma väreistä) :

- kamputsealainen (punaiset evät): http://www.cesky.nl/hobby/cambodian_red_female.jpg
- musta dragon: http://www.bettaterritory.nl/Dragons-Bl ... dar%29.jpg (tiedän, ei ole naaras mutta muuta en löytänyt)
- sininen dragon (?): http://www.bettaterritory.nl/Dragons-Bl ... sch%29.jpg (eikä tämäkään)
- punamusta dragon (?): http://bettashine.files.wordpress.com/2 ... 392&crop=1 (kuten ei tämäkään)
- tämän värinen..: http://primeaquatics.com/images/Betta/f ... 0betta.jpg
- kokosininen: http://www.bettaterritory.nl/Selectiveb ... gure3b.jpg

Myös evämuodoista saa sanoa, mikä sopii parhaiten, jos naarailla ylipäätään on samalla lailla evämuotoja kuin koirailla :D Anteeksi tietämättömyyteni.

Olen kiitollinen, jos joku vastaa, ja mielellään myös saa kertoa enemmän noista kyseisien värien oikeista nimistä, perinnöllisyydestä tms .. ja olen lukenut melko paljon täälläkin eri ketjuja aiheesta, mutta pistin tämän pystyyn kun tämä tuntuu niin vaikealta ..
Thapahiska

Re: Taistolle tyttöjä, minkä värisiä?

Viesti Kirjoittaja Thapahiska »

Olen ymmärtänyt, että yleinen "tahto" on, ettei punaista ja sinistä risteytetä keskenään. Eli silloin saisit unohtaa tuon kamputselaisen, punaisen dragonin ja tuon kaksi värisen naaraan. Itse valitsisin tuon viimeisen, täysin sinisen, jotta saataisiin lisää sinistä puhtaasti jalostumaan.

Jos taistosi on VT pyrstöltään, niin se taitaa olla aika sama millä muodolla naaraan pyrstö on, kun jos oikein muistan niin VT dominoi muihin nähden.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Thapahiska kirjoitti:Jos taistosi on VT pyrstöltään, niin se taitaa olla aika sama millä muodolla naaraan pyrstö on, kun jos oikein muistan niin VT dominoi muihin nähden.
Ei kun pitkäeväisyys dominoi lyhyteväisyyteen nähden. Pitkäeväiset on toisiinsa nähden yhtä vahvoja ja jos vaikka jostain löytäisi muuten terveen ruusupyrstön niin se voisi olla oikotie halfmooniin, tai sitten ei. Voi olla että poikueeseen tulee pelkkiä huntupyrstöjä joilla osalla saattaa olla vähän enemmän haarautuneita ruotoja.
Mielestäni ei kannata sekoittaa ihan kauheesti evämuotoja ellei ole pakko ja enää kun taistoja saa kivasti tilattua ulkomailta, ei ole pakko käyttää jalostukseen ihan mitä tahansa sattuu käsiinsä saamaan.
Eli hommaa turkoosi tai sininen naaras sille lemmikkikaupasta. Silloin se on eviltään melko varmasti VT. CT:iakin saattaa olla tarjolla, mutta niitä ei kannata kudettaa (on kokeiltu jo, ei tule hyvä, ainakaan ihan muutaman vuoden työllä).
Mietin vaan että mikä idea on kasvattaa huntupyrstötaistoja, kun niitä on tasaisen varmasti saatavilla lemmikkikaupoista ja ne on yleensä vielä jotain sinisen sävyisiä.

Ja vielä arvuuttelut mitä tulee:
- kamputsealainen (punaiset evät) --> sekaväri, sinertävä kroppa, punaiset evät
- musta dragon --> olettaen että sellaisen löydät, niin tulos voisi olla ihan kiva. Noilla on sitten kuitenkin olemassa punainen värikerros mutta siinä on helposti red loss. Saattaa siis tulla punertavaeväisiä ja sinisellä vartalolla (dragon häviää helmiäiselle) tai tummaeväisiä sinisellä vartalolla
- sininen dragon --> kyseinen kuva on photoshopattu, idea näyttää miltä sininen dragon näyttäisi jos sen voisi jalostaa
- punamusta dragon--> sama kuin musta dragon, tuolta vaan ei ole punainen häipynyt red lossilla
- tämän värinen --> tämä on luomuväri, kalataistelulinjaa, tuollainen tulee jos väriä ei jalosteta lainkaan ja siihen päädyttäisiin jos nykyiset jalosteet risteytettäisiin ihan summassa. Eli aika iso homma on tehty jalostamisessa että on saatu tuolta pohjalta niinkin paljon erilaisia variaatioita
- kokosininen --> tuossa on taustalla myös red loss tai punaista ei ole lainkaan, sen periytyy 50/50, joten osa on isänsä ja osa emänsä näköisiä. Maskilla on ilmeisesti sama homma.
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Muakin kyllä ihmetyttää mitä järkeä on kasvattaa huntupyrstöjä ja vieläpä värivirheellisiä 8O Anteeksi nyt jos tämä jotakuta loukkaa, mutta mun mielestä punaisella värivirheellä (eli red washilla) varustetut siniset taistot pitäisi sulkea kokonaan jalostuskäytöstä pois ja käyttää sinisten taistojen jalostukseen vain täysin puhtaan sinisiä yksilöitä. Puhtaan sinisiä ei ole helppo löytää Suomesta, mutta entä sitten... miksi sinisiä pitäisi väkisin kasvattaa, jos ei ole laadukkaita jalostuskaloja tarjolla..? Kaikista lemmikkikaupoista löytyy noita värivirheellisiä taistoja, nehän on ainakin Suomessa kaikkein yleisin taistotyyppi, joten ei niitä nyt ainakaan lisää tarvitsisi tehtailla. Itse meinaan kudettaa syksyllä punaista paria, ja mulla oli tosiaan ehtona koko jutulle se, että löytyy laadukas naaras, muuten jättäisin koko jutun väliin. ;)
Akvarismia 1992-2014
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

Joo, selvennän sen verran, että itse en tahdo sinipunaisia, värivirheellisiä taistoja ollenkaan. Niitä on ihan tarpeeksi akvaarioliikkeissä muutenkin ihan tarpeeksi. Oikeastaan ajattelin, että miten saa tuon sinisen värivirheellisen jalostettu pois. Luin jostain, että millia tai joku muu oli kirjoittanut että sinisen kanssa vois käyttää punaeväistä kamputsealaista 8O Luin kait väärin. Eli sinisävyisiä, siis turkoosia ja lilaa vois käyttää, vai?

Ja toisekseen ihmettelin, että eikö VT:n jalostamisessa muka ole mitään järkeä? Jos niitä esim. veisi liikkeisiin niin eikö se olisi hyvä, että ne olisi jalostettu juuri kokosinisiksi, joita ei kaupoissa yleensä ole tarjolla. Sitä kautta saisi ostajille myös hyvälaatuisia (-värisiä) taistoja. 8O Vai olenko ihan hakoteillä?
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kannattaisi vaan mun mielestä aloittaa se puhtaan sinisten jalostus valmiiksi puhtaan värisillä kaloilla, luulenpa että saat hakata päätäsi seinään jos käytät värivirheellistä taistopoikaa kudettamiseen. Punaisuus on ymmärtääkseni aika vaikeaa jalostaa pois. Lilahan on oikeastaan sininen, jossa on punaista vaikka se ei ilmene samallalailla selkeärajaisena kuin red wash sinisessä kalassa.
Akvarismia 1992-2014
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

Okei :) Punainen tosiaan vissiin senkin takia ei-toivottavaa sinisissä koska se on dominoiva siniseen nähden ja siksi vaikeaa jalostaa pois?

En ala siis kudettamaan tuota ukkelia, muutenkin varmaan jo aika vanha kun evät on niin komiat .. :|
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viisas päätös :) Jalostukseen kannattaa tosiaan käyttää vain oikeasti hyviä yksilöitä. Ei ne taistot tästä maailmasta lopu :mrgreen: Väitetään muuten, että vanhan koiraan + nuoren naaraan risteyttäminen tuottaisi enemmän naaraspoikasia, ja päinvastaisessa yhdistelmässä päinvastoin.
Akvarismia 1992-2014
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

Aijaa :) No mutta, mä lähden nyt hakemaan taistoani kotiin, nitriitti on laskenut kokonaan! Jipii! :mrgreen: :) :D :P
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Tindra kirjoitti: mutta mun mielestä punaisella värivirheellä (eli red washilla) varustetut siniset taistot pitäisi sulkea kokonaan jalostuskäytöstä pois
Mun mielestä taas pitäisi sulkea kokonaan jalostuksesta kaikki kalat ja niiden jälkeläiset, jotka ei elä vähintään kahta vuotta, lisäänny itse, tai pysy muuten hengissä ilman jatkuvaa lääkitsemistä.

Anteeksi vaan jos loukkaa jotakuta, mutta mun mielestä tärkeintä olisi elinvoimaisuuden ja eliniän lisääminen kaikenvärisiin taistoihin. Yksi värivirhe sinne tai tänne, jos se oma rakas lemmikki eläisi vaikka vuoden tai kaksi pidempään.

Ehkä ne huntupyrstöt ei ole muodikkaita, mutta mieluummin sellainen terve kuin superkaunis CT tai HM joka kuolee puolessa vuodessa sen hankkimisesta. Aika monet "näyttelyväriset" taistot on sellaisen sukusiitoksen tulosta, ettei kukaan huolisi ensimmäistäkään koiraa moisista linjauksista. Mutta hei, nehän oli vaan kaloja.... Joo, mieluummin kaunis ja terve, mutta nykyisin tuntuu tuo ulkonäkö jyräävän kaiken muun alleen. Sitäpaitsi monet "riviakvaristit" pitää kauniina nimenomaan niitä kirjavia eivätkä näitä tylsästi yksivärisiä. Eli voitaisiinko lakata tuommoisten kirjavien kalojen kasvatuksen morkkaus? Jos sellaisen tavalliselta akvaristilta saa, niin on todennäköisesti jonkunlaisen ulkosiitoksen tulosta kumminkin, jos kalat on eri aikaan eri paikoista ostettuja. Näyttelyvärisissä voi hyvinkin olla sisarusparitus kyseessä. Ei aina, mutta liian usein kuitenkin.

Eipä silti, oma lemppari on sininen BF HM, mutta huoli niiden sukusiitoksesta ja yleisestä hedelmällisyydestä yms onkin itsellä jatkuva. Tapetaan tai kieroutetaan vielä vahingossa koko laji yhteen asiaan keskittyvällä jalostuksella.

Butterflies, onnea jokatapauksessa uudelle taistolle :D
nastamuumio
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TASHAS

Viesti Kirjoittaja nastamuumio »

Ooksää ny ihan varmana asian ytimessä.
pikku_kalaset
Member
Member

Viesti Kirjoittaja pikku_kalaset »

Olen samaa mieltä riverianan kanssa. En syrjisi mitään yhdistelmää minkään eläimen kohdalla, jos jälkeläiset olisivat todennäköisesti terveitä ja eläinyksilöt halukkaita lisääntymään keskenään. Vierastan esimerkiksi koirilla ajatusta kahden valioyksilön tunkemisesta yhteen "NO NAIKAA NYT" -mentaliteetilla, jotta saadaan maailman täydellisimpiä poikasia, vaikka koirat saattavat olla toisilleen sukua tai eivät tunne partneria mieluiseksi. Ihmisillä tällaista ei suvaittaisi, mutta hei ne on vain koiria ei ne hei tajuu mitä ne nai...

Mutta jos haluat "täydellisiä" ja "muodikkaita" taistoja niin noudata toki edellä mainittuja neuvoja. En toki vastusta kauniita taistoja.
Pelastamani katukissa Muffe<3
375 l 150x50x50: 8 kongontetraa, sulkaripsi, sinileuka, perhoskirjo, helmikirjo uros (MYYNNISSÄ), 5x lineolata, partis, tyttötaisto (royal blue CT). 64l: helmikirjon jäähyakvaario.
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member

Juu, sillälailla olen sivuraiteella, että meni OT:ksi. Muuten kyllä olen edelleen samaa mieltä. Taistokasvatus on vain ulkonäön kasvatusta pääsääntöisesti. En ainakaan ole kuullut kenenkään puhuvan vaikka linjasta jossa olisi erityisen vanhaksi eläviä taistoja, tai sellaisista jotka ovat aina terveitä tai lisääntyvät aina helposti, halukkaasti ja ilman apukonsteja. Ehkä sellaisia on, ehkä sellaisia kasvattajiakin on. Hienoa jos on! Eipä vain ole ollut puheissa samalla tasolla esiintyviä juttuja kuin vaikka väripulmat.

Vähän koiramaailmasta kommentteja tähän väliin, vaikka ne nyt ainakin ovat OT :D
http://chicchoix.com/blog/?p=553
http://chicchoix.com/blog/?p=434
http://chicchoix.com/blog/?p=264
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

Riveriana kirjoitti:
Tindra kirjoitti: mutta mun mielestä punaisella värivirheellä (eli red washilla) varustetut siniset taistot pitäisi sulkea kokonaan jalostuskäytöstä pois
Mun mielestä taas pitäisi sulkea kokonaan jalostuksesta kaikki kalat ja niiden jälkeläiset, jotka ei elä vähintään kahta vuotta, lisäänny itse, tai pysy muuten hengissä ilman jatkuvaa lääkitsemistä.

Anteeksi vaan jos loukkaa jotakuta, mutta mun mielestä tärkeintä olisi elinvoimaisuuden ja eliniän lisääminen kaikenvärisiin taistoihin. Yksi värivirhe sinne tai tänne, jos se oma rakas lemmikki eläisi vaikka vuoden tai kaksi pidempään.

Ehkä ne huntupyrstöt ei ole muodikkaita, mutta mieluummin sellainen terve kuin superkaunis CT tai HM joka kuolee puolessa vuodessa sen hankkimisesta. Aika monet "näyttelyväriset" taistot on sellaisen sukusiitoksen tulosta, ettei kukaan huolisi ensimmäistäkään koiraa moisista linjauksista. Mutta hei, nehän oli vaan kaloja.... Joo, mieluummin kaunis ja terve, mutta nykyisin tuntuu tuo ulkonäkö jyräävän kaiken muun alleen. Sitäpaitsi monet "riviakvaristit" pitää kauniina nimenomaan niitä kirjavia eivätkä näitä tylsästi yksivärisiä. Eli voitaisiinko lakata tuommoisten kirjavien kalojen kasvatuksen morkkaus? Jos sellaisen tavalliselta akvaristilta saa, niin on todennäköisesti jonkunlaisen ulkosiitoksen tulosta kumminkin, jos kalat on eri aikaan eri paikoista ostettuja. Näyttelyvärisissä voi hyvinkin olla sisarusparitus kyseessä. Ei aina, mutta liian usein kuitenkin.

Eipä silti, oma lemppari on sininen BF HM, mutta huoli niiden sukusiitoksesta ja yleisestä hedelmällisyydestä yms onkin itsellä jatkuva. Tapetaan tai kieroutetaan vielä vahingossa koko laji yhteen asiaan keskittyvällä jalostuksella.

Butterflies, onnea jokatapauksessa uudelle taistolle :D
Kiitos paljon! :)
No tätä mäkin olen miettinyt, että ei kai kaloillakaan nyt sisaria pidä aina vaan parittaa ja lapsia ja vanhempia keskenään, niin kuin ei koirillakaan. Mun mielestä taistoni on todella kaunis, vakka hänellä on vähän punaista värivirhettä ja on ''vain'' VT. Mun mielestä juuri noi VT:t on kauneimpia taistoja joita tiedän. Toki tykkään myös esim. crowntaileista mutta silti. Munkin mielestä pitäisi keskittyä siihen terveyteen enemmän. Harmi että jalostus on jopa kaloillakin mennyt siihen suuntaan, että sukusiitoksia tehdään ja ulkonäkö on kaikki kaikessa.

Koirilla ilmenee sukusiitoksesta aiheutuvia ongelmia, kuten aivojen turpoamista, selkä-, lonkka- ja polvivaivoja, sokeutumista, hedelmättömyyttä ynnä muuta kauheaa, kuten vaikka tämä BBC:n dokumentti osoittaa. Uskon vakaasti että tämmöinen alkaa taistoillakin jossain vaiheessa vaikuttaa, ja kun ollaan siinä pisteessä niin ongelmia on vaikeampi korjata.

Palatakseni omaan taistooni, mun on pakko hehkuttaa että hän on ihana yksilö! Valtasi ensin itselleen akvaarion vasemman päädyn ja paimensi kaikki sukaravut pois.
Sit hän usein kiertää reviiriään ja uhittelee välillä peilikuvalleen. Sit menee toiseen päätyyn kiusaamaan rapuja. Sit jää huntuevistään kiinni suodattimeen. Sen jälkeen tajuaa, et kato ruokaa on tullu jossai vaihees. :) Ahmii ensin kaikki kuivatut surviaisentoukat kokonaisina, ja hetken päästä sylkäsee pois, ku ei onnistunukkaa. Sit malttaa syödä vähän pienempinä palasina. Sen jälkee menee tökkimää rapujen pohjaruokaa, ja hiekka pöllyää. Tämä toistuu useasti päivässä. :) Sen lisäks tykkää änkee kaikkein pienimmistä kasvien ja juurakoiden raoista ja väleistä vaiks kunnon uimatilaaki olis tarjolla. Ja kaikkee, mikä liikkuu, täytyy maistaa, tai vähintään ajaa takaa :mrgreen:
-Tuulikki-
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Tuulikki- »

Butterflies kirjoitti: Kiitos paljon! :)

Palatakseni omaan taistooni, mun on pakko hehkuttaa että hän on ihana yksilö! Valtasi ensin itselleen akvaarion vasemman päädyn ja paimensi kaikki sukaravut pois.
Sit hän usein kiertää reviiriään ja uhittelee välillä peilikuvalleen. Sit menee toiseen päätyyn kiusaamaan rapuja. Sit jää huntuevistään kiinni suodattimeen. Sen jälkeen tajuaa, et kato ruokaa on tullu jossai vaihees. :) Ahmii ensin kaikki kuivatut surviaisentoukat kokonaisina, ja hetken päästä sylkäsee pois, ku ei onnistunukkaa. Sit malttaa syödä vähän pienempinä palasina. Sen jälkee menee tökkimää rapujen pohjaruokaa, ja hiekka pöllyää. Tämä toistuu useasti päivässä. :) Sen lisäks tykkää änkee kaikkein pienimmistä kasvien ja juurakoiden raoista ja väleistä vaiks kunnon uimatilaaki olis tarjolla. Ja kaikkee, mikä liikkuu, täytyy maistaa, tai vähintään ajaa takaa :mrgreen:
Mä kanssa lähden huomenna kalanmetsästys retkelle kera junan, katsotaan mitä tarttuu mukaan, punainen kruunu vielä puuttuu tästä kokoelmasta niin kuin moni muukin kuolaamisen kohde, kotona odottaa ei niin puhdas punainen kruunu tyttö :)
136 L Seurapurkki, lauma nelijalkaisia buustin vispaajia.
pikku_kalaset
Member
Member

Viesti Kirjoittaja pikku_kalaset »

Mukavaa että taistosi on mieluinen Butterflies. Se on tärkeintä, että pitää lemmikistään ja huolehtii siitä hyvin. Oli se sitten muiden mielestä vaikka kuinka "tavallinen" tai "tylsä". Erikoisuuksiem tavoittelu menee muutenkin joskus yli, kun otetaan uusia lajeja lemmikeiksi -sellaisia, jotka eivät kerta kaikkiaan sovi siihen. Ovat esim. aivan liian villejä ja vilkkaita tai masentuvat siinä suhteellisen pienessä tilassa, joka ihmisellä on niille antaa. Ensimmäisenä tulee mieleen amerkikkalaisten halu pitää apinoita vauvoinaan.
Pelastamani katukissa Muffe<3
375 l 150x50x50: 8 kongontetraa, sulkaripsi, sinileuka, perhoskirjo, helmikirjo uros (MYYNNISSÄ), 5x lineolata, partis, tyttötaisto (royal blue CT). 64l: helmikirjon jäähyakvaario.
hippikala
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Komppaan Riverianaa ja pikku-kalasia. Senhän takia minäkin tässä nyt taistoon päädyin kun oli sopivasti tarjolla lähituotantokaloja. Jos sellaista ei olisi löytynyt, en olisi hankkinut taistelukalaa, hyvin yksinkertaista! :D Tosin ko yksilö onkin nyt sitten sisaruspoikueesta mutta menköön tämän kerran, tuskin jää viimeiseksi taistoksi muutenkaan. Mutta taitaa olla niin, että tuontikaloista ei edes tiedä tätä asiaa. En ole huomannut ilmoituksissa edes syntymäaikoja! 8O Miksi ihmeessä maksaisin 40e kalasta minkä ikää en tiedä? Nämä megakasvattajat eivät taida muutenkaan antaa tietoja kasvatustyönsä yksityiskohdista, siis vaikkapa juuri siitä onko kyseessä sukulaisten keskinäinen paritus tms asioita. Tai ehkä tietävätkin nämä asiat, mutta eivät vaan laita ilmoituksiin kun olettavat ettei ostajia kiinnosta?

Mitä tulee tuohon sukusiitokseen, niin jotenkin viattomasti oletan, että joku viisas on selvittänyt kuinka hyvin kalat ylipäätään tai nimenomaan taistelukalat kestävät sukusiitosta. Linnuillahan sukusiitos on myös hyvin yleistä mutta esim kanojen kohdalla suositellaan vaihdettavaksi kukkoa vähintään joka kolmas vuosi. Mutta kovin nopeasti linnut eivät ala sukusiitoksesta varsinaisesti kärsiä, tiedä sitten kuinka on kalojen laita? Tietysti taistojen kohdalla ihmetyttää se, että miksi ihmeessä pitäisi parittaa sukulaisille kun kuitenkin kyseessä on nopeasti lisääntyvä eläin. Ai niin, ne värit! :D Ja sitä paitsi, onko taistelukalan geenipooli ylipäätään kuinka hyvin tiedossa? Sukulaisten välttäminenkään ei kovin pitkälle kanna, jos nykyiset taistelukalat ovat esim kaikki jostain pienestä 50 kalan jalostuspopulaatiosta peräisin.

Huntupyrstöistä sen verran, että onko hunnuissa ylipäätään värejä tarjolla? Tai siis kun huntupyrstöt ovat jääneet pois muodista ilmeisesti jo jonkin aikaa sitten, niin onko niihin edes jalostettu näitä uusia hienoja värejä, jotain salamanteria tms? Minusta huntupyrstö on ilman muuta kaunis ja voisin ostaa sellaisen ilman muuta. Jännä muuten että mistä ihmeestä ne huntutaistot tulevat kun malli on jäänyt suuren maailman muodista ja kaupoista kysyttäessä kuitenkin sanovat, että kalat ovat tuonteja. Hmm?

Mutta minun toiveeni on nimenomaan se, että keskitytään kasvattamaan terveitä, pitkäikäisiä kaloja mahdollisimman laajalla geenipoolilla ja jätetään suuren maailman hömpötykset vähemmälle. Jos ostan kasvattajalta kalan, ostan sen siksi, että tiedän milloin kala on syntynyt, miten sitä on hoidettu, mitkä sen vanhemmat ovat (ja mieluusti muukin suku) ja samalla vältän rahoittamasta elävien olentojen rahtausta pitkin maapalloa. Värin oikeaoppisuus on se vihoviimeinen asia mitä mietin!
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

Riverianalle, pikku-kalasille ja Hippikalalle: Mä olen teidän kanssa samaa mieltä. Mä tykkään todella paljon tosta mun taistoherrasta, vaikka hän on ''vain'' huntupyrstö ja vieläpä värivirheellinen. Hänellä on hauska luonne, hän on terve ja hyvinvoiva ja muutenkin kiva lemmikki. Mun mielestä kaupoissa sais silti olla erikoisempiakin taistoja myynnissä.

Kaupoissa ja tukuissa on niin paljon pelkkiä huntupyrstöisiä, että eivät ne varmaan pian lopukaan. Itse en muista edes livenä nähneeni crowntailia tai jotain salamanteri-värisiä, vaan vain taistelukaloja :D

Tässä vielä kuvia silmäterästäni (joutuu vähän skrollaamaan, mutta ..). Peilillä olen häntä jo treenannut, ja hyvin näytti toimivan, pörhisti evät ja levitti kiduskannet auki niin, että tuli koko fisusta eri mallinen! :) Kuvissa tämä ei näy, mutta mun mielestä hän on kaikin puolin komia poika:
Liitteet
Taisto (4) – Kopio AW.jpg
Taisto (4) – Kopio AW.jpg (28.97 KiB) Katsottu 3278 kertaa
Taisto (3) – Kopio AW.jpg
Taisto (3) – Kopio AW.jpg (34.82 KiB) Katsottu 3278 kertaa
Taisto (1) – Kopio AW.jpg
Taisto (1) – Kopio AW.jpg (29.3 KiB) Katsottu 3278 kertaa
-Tuulikki-
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Tuulikki- »

Hunnulla täälläkin on aloitettu ja oli ainut kala jonka isäntä tiesi nimetä, suru oli suuri kun hänestä aika jätti, Riveriana oli kylässä silloin muutama tunti aiemmin ja hälle kommentoin vain, että kylläpäs se nyt käyttäytyy omituisesti kun ei tule etulasille roikkumaan vaan pysytteli taka-alalla mutta oli muuten normaali, ei mennyt pitkään kun mies meni. Siinä oli pieni mies suurella persoonalla!

Crowneja taitaa saada sun likeltä parhaiten Tampereelta, jos sellaista joskus haikailet:)
136 L Seurapurkki, lauma nelijalkaisia buustin vispaajia.
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

-Tuulikki- kirjoitti:Hunnulla täälläkin on aloitettu ja oli ainut kala jonka isäntä tiesi nimetä, suru oli suuri kun hänestä aika jätti, Riveriana oli kylässä silloin muutama tunti aiemmin ja hälle kommentoin vain, että kylläpäs se nyt käyttäytyy omituisesti kun ei tule etulasille roikkumaan vaan pysytteli taka-alalla mutta oli muuten normaali, ei mennyt pitkään kun mies meni. Siinä oli pieni mies suurella persoonalla!

Crowneja taitaa saada sun likeltä parhaiten Tampereelta, jos sellaista joskus haikailet:)
:( Otan osaa ..

Juu, täytyypä käydä vilasemassa sitten, jos ja kun joskus taiston paikka vapautuu .. toivottavasti ei kovin pian :) Aion lähteä Hesaan tässä parin viikon säteellä, ja katselen sielläkin sillä silmällä, josko jotain mielenkiintoista löytyisi .. [;)]
hippikala
Senior Member
Senior Member

Komia on! Kai sillä on nimi?

Kyllähän niitä evämuotoja ja värejä saa maailmassa olla, parempi vaan että löytyy yksilöllisen näköisiä kaloja. Tuohon tosin liittyy se ikävä riski, että sitten tulee mieli kerätä "koko sarja" ja sitten ollaankin pulassa. Tässä ihan lähellä olisi saatavilla parin sadan litran akva ja voi että millainen rivari siitä tulisikaan taistoille! Pelottavaa oirehtia addiktiosta näin voimakkaasti vaikkei ensimmäistäkään taistoa ole kotona. Tosin, tänään sen (Hänen) pitäisi saapua! :mrgreen: Kylläpä vaan jäskättää!

Mutta jos parinvalinnasta puhutaan niin kyllä minäkin varmaan pitäytyisin sellaisissa yhdistelmissä mistä on edes jonkinlaista toivoa tietää mitä sieltä on tulossa. Tuo punainen värivirhe sinisessä vaan ei ole minun mielestäni ongelma, kuten jo toisessa topiikissa taisin sanoa, niin siitähän päästään ihan vaan sillä, että nimetään tämä värimuoto uudelleen jollain supertrendikkäällä nimellä! :mrgreen: Sitten se ei ole enää virhe ja that's it 8-) . Nimikilpailua vaan kehiin! [;)]
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member

Butterflies kirjoitti: Koirilla ilmenee sukusiitoksesta aiheutuvia ongelmia, kuten aivojen turpoamista, selkä-, lonkka- ja polvivaivoja, sokeutumista, hedelmättömyyttä ynnä muuta kauheaa, kuten vaikka tämä BBC:n dokumentti osoittaa. Uskon vakaasti että tämmöinen alkaa taistoillakin jossain vaiheessa vaikuttaa, ja kun ollaan siinä pisteessä niin ongelmia on vaikeampi korjata.
Pakko tähän sen verran heittää, että aina ne ongelmat eivät johdu sukusiitoksesta, vaan lähinnä niiden vähättelystä. Eli tää nyt on muuten terve, mutta... Ja silleen ne geenit leviää.

Joissakin roduissa ollaan ikävä kyllä tilanteessa, jossa kasvattajan pitää valita vähiten haitallinen sairaus, jonka linjoihinsa huolii, tai sitten jatkaa kasvattamatta. Ja jos nämä kasvattajat lopettavat kokonaan koko rodun kasvatuksen, jäljelle jäävät ne, jotka eivät karsi mitään. Kun etsii koiraa, kannattaa etsiä semmoinen, joka pääset kyseisen kerhon tai yhdistyksen pentuvälityslistalle, koska silloin sen ehdot JTO:n mukaan täyttyvät. JTO on Jalostuksen TavoiteOhjelma, ja siinä on mainittu mm. mitkä tutkimukset ja millä tuloksella vanhemmilla pitää olla. Minimijuttuja, mutta jotkut jättävät nekin tekemättä.

Takaisin taistoihin:
Huntupyrstö on näyttävämpi kuin plakaatit, mutta pyrstöineen ketterämpi kuin CT tai HM. Jännä ettei niiden kasvattaminen kiinnosta suomalaisia enempää. Näissäkin on kyllä värejä, hienoja sinisiä, turkooseja ja vaikka mitä. Yksi hienoimmista tietämistäni oli punainen BF, jolla perhoskuvio ei ollutkaan kirkas tai valkoinen vaan reunus oli musta. Se oli hieno! Semmoinen kävisi itsellekin :mrgreen:

Tuo Buttefliesin sininenkin saa täältä kehuja, väri on ihan paras, minun mielestäni [;)]

Tuohon koko sarjan keräämiseen helpottaa koko sarjan kerääminen :mrgreen: Tuonne toiseen ketjuun heittelin jo joitain linkkejäkin siitä miten noita voi rakennella, ja lisääkin sieltä löytyy.

http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 4&start=30

Rivari on kyllä helpompi kuin pienet purkit, pysyy vesi parempana.
Thapahiska

Viesti Kirjoittaja Thapahiska »

Itselläni oli tarkoitus jalostaa puhtaan punaisia huntupyrstöjä, mutta äijä jolla oli työ tarkoitus aloittaa meni kuolemaan. Itse kyllä tulen vielä joskus kasvattamaan erilaisia VT poikasia :)

Se punainen mustalla BFllä oli kyl hieno! Jyväskylän Reporangassa ihastelin sellaista ties kuinka pitkään. Kyllä kiukutti kun en tajunnut ostaa sitä :D
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

hippikala kirjoitti:Komia on! Kai sillä on nimi?

Kyllähän niitä evämuotoja ja värejä saa maailmassa olla, parempi vaan että löytyy yksilöllisen näköisiä kaloja. Tuohon tosin liittyy se ikävä riski, että sitten tulee mieli kerätä "koko sarja" ja sitten ollaankin pulassa. Tässä ihan lähellä olisi saatavilla parin sadan litran akva ja voi että millainen rivari siitä tulisikaan taistoille! Pelottavaa oirehtia addiktiosta näin voimakkaasti vaikkei ensimmäistäkään taistoa ole kotona. Tosin, tänään sen (Hänen) pitäisi saapua! :mrgreen: Kylläpä vaan jäskättää!

Mutta jos parinvalinnasta puhutaan niin kyllä minäkin varmaan pitäytyisin sellaisissa yhdistelmissä mistä on edes jonkinlaista toivoa tietää mitä sieltä on tulossa. Tuo punainen värivirhe sinisessä vaan ei ole minun mielestäni ongelma, kuten jo toisessa topiikissa taisin sanoa, niin siitähän päästään ihan vaan sillä, että nimetään tämä värimuoto uudelleen jollain supertrendikkäällä nimellä! :mrgreen: Sitten se ei ole enää virhe ja that's it 8-) . Nimikilpailua vaan kehiin! [;)]
Kiitoksia! Nimi on, nimittäis Taisto .. olis tehnyt mieli nimetä jotenkin hienommin mutta kun nimitin häntä vain taistoksi ennen kuin keksin mitään, ja nyt on vaikea enää muuttaa :) No, eksoottisempi nimi voisi olla vaikka Dijon! Se kuulostaa hippasen samalta kuin Taisto. :)
Riveriana kirjoitti:Takaisin taistoihin:
Huntupyrstö on näyttävämpi kuin plakaatit, mutta pyrstöineen ketterämpi kuin CT tai HM. Jännä ettei niiden kasvattaminen kiinnosta suomalaisia enempää. Näissäkin on kyllä värejä, hienoja sinisiä, turkooseja ja vaikka mitä. Yksi hienoimmista tietämistäni oli punainen BF, jolla perhoskuvio ei ollutkaan kirkas tai valkoinen vaan reunus oli musta. Se oli hieno! Semmoinen kävisi itsellekin :mrgreen:

Tuo Buttefliesin sininenkin saa täältä kehuja, väri on ihan paras, minun mielestäni [;)]
Kiitos!
Mä olen nyt järkeillyt tän asian näin. Tänään, kun lähdin ostamaan piikkisilmiä parven jatkoksi (ostin tosin myös vallisneriaa ja ruokapurkin ja..), herra Taisto (Dijon) oli pupeltanut kuplapesän :) Kyllä olin onnellinen! Vähän säälitti kyllä, kun ei yhtään tyttöä löydy hänelle joka tulis kutemaan. Sit muistin, että siellä Akvaariopisteessä (josta piikkarit ostin) oli ihan söpön näköinen taistotytteli.
Äiti katsoi netistä, että on auki klo 18 asti, ja minä poika lähdin polkemaan hakemaan tyttöä (ja mikä parasta, äiti maksoi :mrgreen:) No, kun lähdin pyöräilemään niin eikös silloin alkanut se hurja kaatosade. Puolivälissä matkaa olin jo läpimärkä, hiuksissa uusi kampaus ja vaatteet eriväriset kuin lähtiessä, mutta jatkoin matkaa, kun olin päättänyt sen tytön ostaa. Mikä parasta koko reissussa, Akvaariopiste on kesäajassa ja sulkee jo klo 17. Tätäpä ei netissä lukenut!
Kyllä hiukan harmitti reissun jälkeen, kun muutkin asiat tietysti meni pieleen. Tietokone ei toiminut, puhelut katkeilivat yms .. kaikenlaista. Kaikkein parasta tosin oli, että kun olin päässyt sisälle vettä valuvana, ikkunassa näkyi ihana auringon paiste ja sade oli lakannut.

Mutta huomenna on päivä uusi :D Aion ostaa sen tytön, tuli sitten poikasista minkä värisiä tahansa. Ostan tietysti myös poikasboxeja, -ruokaa yms. Saa nähdä, kuinka moni jää henkiin mutta kuitenkin. :) Mun mielestä noi VT:t on nättejä. Hauska myös tietää, että on ketterämpi kuin CT ja HM. Hän on kyllä ihmeen vilkas ja rohkea. Eikä hätkähdä mistään! Tässä vielä sen tyypinen taisto mitä se tyttö oli (väri ei tosin ollut noin kirkas, mutta liikkeestä löytyi niin suotakoon se hänelle) :

http://primeaquatics.com/images/Betta/f ... 0betta.jpg

--------------------------------------

Niin ja muuten, edelleen olen vähän vailla vastausta otsikon kysymykseen :D Mitä itse suosittelette?

Kokosininen tytteli olis varmaan hyvä .. entä toi ''imbelliksen värinen'' (mikä muuten virallisesti?) tyttö, jonka ostan huomenna? :) Olen saanut sen kasityksen että se olis sopiva väri, tai ainakin helppo säilyttää. Ja itse tykkään tuosta väristä yli kaiken (kuten myös Dijonin väristä), joten poikasista tulee varmaan kivoja ainakin mun itseni silmään.

En ostakaan sitä tytskää vielä huomenna. Maltan maanantaihin, sillä silloin pääsen Hesaan kiertelemään (tätä ei tosin vielä varmistettu), josko löytyisi kivoja fisuja (taistoja :)). Jos ei löydy, niin ostan sitten sen Akvaariopisteen tyttelin .. [;)]

-Tuulikki- kirjoitti:
Butterflies kirjoitti: Kiitos paljon! :)

Mä kanssa lähden huomenna kalanmetsästys retkelle kera junan, katsotaan mitä tarttuu mukaan, punainen kruunu vielä puuttuu tästä kokoelmasta niin kuin moni muukin kuolaamisen kohde, kotona odottaa ei niin puhdas punainen kruunu tyttö :)
Oi!

Mä lähden mahdollisesti maanantaina Hesaan junalla, tietysti akvaarioliikkeisiin [;)] Koitan metsästellä tolle ukolleni tytskiä .. Ajattelin että seuraavanlaiset tyttelit olis kivoja (laitan kuvia, kun en tunne kaikkia värityksiä) :

http://www.cesky.nl/hobby/cambodian_red_female.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... loseup.jpg
http://primeaquatics.com/images/Betta/f ... 0betta.jpg

Mitähän tulis, jos kudettais noista jotakuta taistoni kanssa (kuvia Dijonista tuolla aiemmin) ?
hippikala
Senior Member
Senior Member

Minun kullanmussu Napalm on juuri tuollainen "imbelliksen" värinen, tosin melkein sentin leveällä mustalla läpikuultavalla reunuksella. Kuvataan heti kun pystytään! 8-) Hassua muuten, olin pitkään ajatellut että neonvärit ovat tosi "lääst siison" enkä halua enää moisia akvaariooni. Nyt on sitten neontetran värinen taisto! :D Never say never vai mites se olikaan...
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”