Itsellä on nyt ollut 4 pientä ja 2 täysikasvuista Tapajos Red/Orange headeia altaassa ~8kk.
Jälkikäteen voisin sanoa, että osta semmonen 6 vähintään jos poikasia ostat, mulla meinaa pienin noista neljästä joutua alistetuksi, siksipä ostin niitä vielä lisää.
Jostain lueskelin, että semmonen 5-8 olis hyvä määrä noita pieniä. Aina parempi ottaa muutama ylimääränen jos jotain sattuu, tulee tauteja tai muuta sellaista.
Ja on helpompi myös saada sopiva sukupuoli jakauma sitten siihen lopulliseen porukkaan.
Nuo täysikasvuiset ovat nyt olleet sovussa muutaman kuukauden, mutta sitä ennen oli eripuraa, kun naaras ei halunnut syystä tai toisesta kutea, jolloin ukko jahtasi sitä päivästä toiseen pitkin allasta.
Melkein sanoisin omien kokemusten perusteella ja muualta lukeneena, että ei välttämättä parina menesty hirveän hyvin, toki varmaan vähän yksilöistä ja oloista kiinni. Tai ainakin viihtyvät porukassa paremmin.
Nyt ovat kuitenkin kuteneet, aluksi naaras hautoi munia suussa ~5päivää, ja uros vahti reviiriä.
Sitten naaras päästi poikaset hiljalleen uimaan ja koiras nappasi ne itselleen ja hääti naaran pois reviiriltä.

Sen jälkeen ne pikkuhiljaa katosivat allas tovereiden vatsalaukkuihin.
Kutiessaan ne valtasivat sellaisen kannon alusen ~50x30cm pohja alueen jossa oli yksi liuskekivi ja yksi iso "jokikivi". Ja puolustivat sitä muilta pitkän aikaa ja "tanssivat" kivien päällä, kunnes eräs aamu oli munat kivellä!

Kun poikaset olivat suussa, eivät ne olleet hirveän agressiivisia, mutta poikasten uidessa pitkin allasta koiras ajoi pois kaikki jotka tulivat yli 20cm lähemmäs. Yksi monninen eksyi liian lähelle ja sai selkäeväänsä kolhun.
Eli minun lyhyen akvaario-harrastuksen perusteella aika tavallisia ahvenia, kuitenkin normaalisti rauhallisia, eivätkä juuri piittaa muista allas tovereista, lähinnä lajin sisäistä kinastelua kuten tavallista.
Minulla niiden kanssa ui sitruunatetroja, verkkomonnisia ja muutama partamonni.
PS. Kyllä ne vielä postittaa sieltä NL-aquasta.