Olen harrastanut intensiivisesti akvaariomaailmaa päälle 20v. Yleensä harkitsen kalasoppani kutakuinkin mielenmaltilla. Teen kalalistat, ja juttelen tutun kauppiaan kanssa mahdollisista lisätuttavuuksista.
Nyt olin tekemässä vaihtokauppaa vieraammassa liikkeessä, kun silmiini osui aivan uskomaton kala monalisamaisine-hymyineen.
Jotakin muistin lukeneeni tuosta kalasta, moneenkin otteeseen, mutta olin niin syvän vaikuttunut, etten nähnyt mitään muuta kuin uuden ystäväni siellä polskuttelemassa...
Kyselin toki vesivaatimuksista, ruokatottumuksista, tilantarpeesta, kalan iästä, ym normaalia settiä.
300l riittää, lihaa syö, pärjää samassa kuin karpitkin, tai ahvenet...
Kling. Tsek.
Pääsin kotio, posket punaisena ihastelin kahta monalisaani, ja siinä joutessani lähdin selailemaan nettiä.
Punapaku.
Että. Kyllä nuo kaksi monalisaani muutaman vuoden tuolla altaassani pärjää, uskomattoman suloisia tapauksia. Mutta jos joku Turku-Kaarina -alueen omakotitalon omaava akvaristi-mies ottaisi tällaisen vaatimattoman eläintarhan vastaan, olisi valmis sijoittamaan kotiinsa sellaisen lähemmäs 2 000l akvan, niin myö tultais sinne jonain päivänä. En ajatellut noita muruja pannulle laittaa.
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Jälkihuomautuksena, kuten oikeassa asiaa käsittelevässä topicissa tämän kalalajin suhteen, on paku ensisijaisesti kasvissyöjä, ei lihansyöjä. Paku kasvaa luultavimmin metriseksi, mutta jäänee viiteenkymmeneensenttiin. Ja se minimi akvaarion tilavuudelle ei ole 300, vaan parvikalana (5kpl) paku tarvinnee 2000litraa uimatilaa.
Tämä oli elämäni eka heräteostos
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
*edit: lisäilin ja vähentelin typojani*