Erehtyvä ihminen akvaarioliikkeessä

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

JenniElina
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Erehtyvä ihminen akvaarioliikkeessä

Viesti Kirjoittaja JenniElina »

Myönnän virheeni, menin lankaan.
Olen harrastanut intensiivisesti akvaariomaailmaa päälle 20v. Yleensä harkitsen kalasoppani kutakuinkin mielenmaltilla. Teen kalalistat, ja juttelen tutun kauppiaan kanssa mahdollisista lisätuttavuuksista.

Nyt olin tekemässä vaihtokauppaa vieraammassa liikkeessä, kun silmiini osui aivan uskomaton kala monalisamaisine-hymyineen.
Jotakin muistin lukeneeni tuosta kalasta, moneenkin otteeseen, mutta olin niin syvän vaikuttunut, etten nähnyt mitään muuta kuin uuden ystäväni siellä polskuttelemassa...
Kyselin toki vesivaatimuksista, ruokatottumuksista, tilantarpeesta, kalan iästä, ym normaalia settiä.
300l riittää, lihaa syö, pärjää samassa kuin karpitkin, tai ahvenet...

Kling. Tsek.

Pääsin kotio, posket punaisena ihastelin kahta monalisaani, ja siinä joutessani lähdin selailemaan nettiä.
Punapaku.

Että. Kyllä nuo kaksi monalisaani muutaman vuoden tuolla altaassani pärjää, uskomattoman suloisia tapauksia. Mutta jos joku Turku-Kaarina -alueen omakotitalon omaava akvaristi-mies ottaisi tällaisen vaatimattoman eläintarhan vastaan, olisi valmis sijoittamaan kotiinsa sellaisen lähemmäs 2 000l akvan, niin myö tultais sinne jonain päivänä. En ajatellut noita muruja pannulle laittaa. [:I]

Jälkihuomautuksena, kuten oikeassa asiaa käsittelevässä topicissa tämän kalalajin suhteen, on paku ensisijaisesti kasvissyöjä, ei lihansyöjä. Paku kasvaa luultavimmin metriseksi, mutta jäänee viiteenkymmeneensenttiin. Ja se minimi akvaarion tilavuudelle ei ole 300, vaan parvikalana (5kpl) paku tarvinnee 2000litraa uimatilaa.
Tämä oli elämäni eka heräteostos [:I] Teininä ton olisi vielä ymmärtänyt, mutta kypsä 35 on jo noloa.
*edit: lisäilin ja vähentelin typojani*
Olen varoittava esimerkki. 9 allasta, iguaani, 2bullmastiffia, lintuja, rottia, kasveja.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi

Re: Erehtyvä ihminen akvaarioliikkeessä

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Ihminen on erehtyväinen, samoin voivat olla liikkeiden myyjätkin / kauppiaat. Heillä kuitenkin on vastuu ottaa palautettu kala takaisin kun se on syystä tai toisesta myyty epäsopiviin olosuhteisiin. Vaikka ne kuinka sinun sydämesi sulatti, on niille parempi että palautat ne liikkeeseen ja kerro perusteltu syy myyjälle. Toivottavasti näistä palautetuista kaloista aletaan ottamaan opiksi ja akvaarioihin epäsopivat kalat häviäisivät liikkeiden altaista.
JenniElina
Starting Member
Starting Member

Kalakaverit,

Lueskelinkin kyseisestä aquawebin topicista, että paku olisi kiellettyjen listalla.
Anteeksi, en jaksa liittää sitä tähän viitteeksi, mutta otsikkona taisi olla "valepiraija".

Vastauksesi särkee sydämeni.
En tee vaihtoa vielä, mutta kyselen kauppiaan mielipidettä asiaan. Vaihtoa en siksi tee vielä, että oletan tasaantumisen muutosta olevan tarpeen noille murusille (tai sitten vain huijjaan itseäni; luopumisen tuska).

Vesiarvot ja altaani muoto sekä tilavuus seuroineen on heille sopivampi kuin esimerkiksi karppialtaassa olemiseen, tai ahven. Ainakin löytämäni datan puolesta. Sisustus ja suodatus on kohdillaan, pari vuotta etiäpäin.
(saanhan pitää, saanhan)

Se minua vaivaa, kun annetut hoito-ohjeet ei täsmää minkään netistä löydetyn kanssa.
Vaikkapa hakusanoilla: Colossoma bidens, tai red pacu.
Menenkö ohjeistamaan kauppiaalle ... työtään... :( :frown:

Nyt meni off-topiciksi kun tästä oli se aihe muualla, mutta tarkoitukseni oli kertoa, miten helposti sitä kuitenkin osaa erehtyä.
Ihan liian helppoa.

En nyt ala nimeämään ostopaikkojani, mutta minut tunnetaan kantapaikoissani jopa vähän liiankin hyvin, koska käyn usein huviksenikin juttelemassa ja pohdiskelen pitkään ostoksia, hankintoja, parannuksia. EN ole mielenmaltin omaava ihminen, siksi pyrinkin juttelemaan asioista ja kyselen paljon mielipiteitä asiantuntijoilta joihin luotan.
Nyt meni kyllä metsään, ja miten saan tämän asianmukaisesti korjattua.
Jos palautan kalat liikkeeseen (vielä yritän pitää kiinni) en varmasti palauta niitä samoilla ehdoilla kuin ne minulle myytiin: lihansyöjinä, karppi-ahvenaltaaseen, 300l minimiin. Ja, mitenkäs tämän osion hoidan...ei vaan tuo pokka riitä.
Mielummin kyllä etsisin sen omakotitalon, :P
Ei riitä pokka.
Olen varoittava esimerkki. 9 allasta, iguaani, 2bullmastiffia, lintuja, rottia, kasveja.
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Butterflies »

Kyllä ihmettelen, miksi tuollaisia kaloja myydään edelleen! Pakut, piraijat, haimonnit, karpit ja - minun mielestäni - kultakalatkin olisi kaikki paras pitää vain lammikoissa, jos ylipäätään pitää lemmikkina ollenkaan. Ymmärrän kyllä tilanteesi ja surusi :| Voi kuinka odotankin sitä päivää kun kauppiaat lakkaavat huijaamasta ihmisiä. Sellaista päivää tuskin kuitenkaan koskaan tulee .. :cry:

Kyllä kai kauppiaalle voi sanoa ihan suoraan, mitä tietoa löysit netistä. Ja kannattaa palauttaa ne takaisin - vaikka se kamalalta tuntuukin (tiedän tunteen..) :cry:
JenniElina
Starting Member
Starting Member

Butterflies, kai se surullinen totuus on se, että niin kauan kuin kultakaloja halutaan maljoihin (huh mikä ajatus !!) ja näitä hienon egon omaavia kaloja altaisiin, löytyy niille myös myyjiä.
Minä siis tuin kyseistä toimintaa :cry:

Taidan olla nyt hetken aikaa melkoisessa solmussa.

Ei, kyllä kuulkaas laitan lottoa vetämään, se on se paras ratkaisu !
:roll:
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

Nooh, et sä nyt tietoisesti sitä tukenut :| Kultakalamaljoja - niin kamalaa kuin se onkin - ostetaan edelleen. Esim. Suomi24:ssä ällöttää kun monet aloittaa topicin: ''Sain just sellasen pyöreen maljakon ja 2 kultakalaa ..'' :cry:

Kaikkein parasta on varmaankin sanoa kauppiaalle suorat sanat ja viedä kalat takaisin. Toinen vaihtis on sitten perustaa niille kunnon lammikko tai valtava akvaario :) Ja jos toteutatkin tuon jälkimmäisen niin voit silti mainita sille kauppiaalle. Niin mä tekisin :)
MrBrett
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MrBrett »

Jos itse olisin sinun asemassasi, niin kartoittaisin mahdollisuuteni hankkia allas johon mahtuvat ainakin pariksi vuodeksi, jonka aikana etsisin tuleville vonkaleille sopivaa kotia mega-altaiden harrastajilta ja yleisöakvaarioista. Kauppaan en niitä takaisin veisi, mutta kauppias saisi varmasti kuulla kunniansa ja lupauksen olla ostamatta mitää kyseisestä liikeestä nin kauan kun siellä harjoitetaan moista törkeää asiakkaan kusetusta ja eläinrääkkäystä.

Toivottavasti säilytät mielenrauhasi, uskon että moisiin öttiäisiin kiintyy nopeasti ja syvästi. :)
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

En pidä siitä että automaattisesti puhutaan huijauksesta tämäntyyppisissä tilanteissa, kun ei ole osoitettu että kauppias on tietentahtoen näin tehnyt, eikä omaa tietämättömyyttään myynyt vääränlaisia kaloja (mikä ei toki ole hyvä sekään, mutta ei kuitenkaan tarkoituksellinen huijaus). Se "kiellettyjen kalojen lista" ei millään tavalla ole virallinen. Se on vain täällä, muutaman harrastajan keskuudesta kummunnut ajatus lajeista joita ei toivottaisi myytävän, mutta siitä ei edes ole välitetty millään tavalla tietoa kauppiaille.
Järkevintä kyseisessä tilanteessa olisi kaikesta huolimatta palauttaa ne kalat ja kertoa myyjälle miksi. Kannattaisi myös ohjeistaa myyjää siitä listasta, toki asiallisesti ja ystävällisesti. Vähintäänkin antaisin joka tapauksessa liikkeelle palautetta asiasta, jotta tieto menee perille jos kyse tällä kertaa oli tietämättömyydestä.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
JenniElina
Starting Member
Starting Member

Butterflies,

Tuo jälkimmäinen on kyllä vaihtoehto mieleeni !!

Sitten taas se kauppiaalle mainitseminen...mielummin jätän käyttämättä koko liikettä enää.
Luonnehtisin itseni ujoksi tässä kohtaa. En pidä varpaille astumisesta.

Eiköhän nuo muruset jonkin tuokion pärjää parimetrisessä altaassa. Siellä ei ole kuin monneja ja plekoja, joten uimatilaa ei muut vie. Suodatus edellisten vuoksi jo täpöllä, sisustus luultavimmin pakujen mieleen.

Sillä välin etsiskelen sitä omakotitaloa, lottovoittoa, tai jokseenkin varakasta miestä 8O

Lupaan kyllä, oikeasti, jutella aiheesta vielä kasvokkain ihmisten kanssa jotka tekevät työkseen näitä hommia.
Kellun hetken siinä tunteessa, ettei minun tarvitse luopua monalisoistani.

Kapulassani on kyllä netti mukana, ja olisin voinut selata faktat - kuten tapoihini kuuluu - ennen kuin edes vilkaisen toistamiseen kalaa.
Nyt... argh...erehdyin, sokeuduin. Rakastuin?
En silti aio tehdä tästä hyväksyttävää.
Harrastan pitkäikäisiä akvaariokaloja, ja haluan niiden voivan maksimaalisen hyvin - mikä toki on hiukan naurettava ajatus ja naiivia verrattuna siihen mistä ne on tänne tuotu - mutta parhaani pyrin aina tekemään. Nyt se "paras" ei ole käsillä lähitulevaisuudessakaan. Ilman lottovoittoa.
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Koss »

Melko isoiksi kasvavat, max. 25kg ja 90cm. Mut mikäs siinä jos noille pystyy kodin järkkäämään. 8-)
JenniElina
Starting Member
Starting Member

Mari, en haluaisi käyttää tässä yhteydessä termiä "huijaus".
Siksi kai asian esiinottaminen tuntuukin palalta kurkussa, kun ei tiedä miten aloittaisi - varsinkin kun taustalla on oma pettyminen ja luopumisen tuska, tietoisuus omasta mokasta. Kuten sanoin, vanhalle netittömälle mummolle ja hölskyävälle teinille tämä vielä menee jokseenkin, impulsiivisuus, mutta minun pitäisi edes leikkiä vastuuntuntoista aikuista.

Oikeista huijauksista suuntaan toiseen foorumiin, eikä se ole yleinen - toivon ainakin omaavani sellaisen harkintakyvyn.

MrBrett, tuo kuulostaa hyvältä, todella hyvältä ratkaisulta.

Koss, niinpä...ovat nyt 8kk ja menevät lahnasta. Että olisikohan minun pitänyt osata käyttää jotain loogista päättelykykyä?
:?

Nyt vaan minun pitää kyetä tekemään oikeita valintoja.
Kai minun pitäisi käydä siellä liikkeessä, mutta kun menee suu solmuun.
En tunne ihmistä, en liikettä, ... mitä jos kirjoitan kirjeen?
Olenkohan säälittävän nössö [:I]
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

JenniElina kirjoitti:Sitten taas se kauppiaalle mainitseminen...mielummin jätän käyttämättä koko liikettä enää.
Jollet anna palautetta kauppiaalle, mitä hyötyä on siitä että vaihdat liikettä? Mistä kauppias tietää mitä hän teki väärin jollei kukaan kerro.
Ei ole varpaille astumista antaa asiallista palautetta kun siihen on aihetta. Negatiivinen palaute kannattaa toki antaa mahdollisimman neutraalisti ja vain asioihin keskittyen.
En muuten tarkoittanu sinua JenniElina kun sanoin tuosta huijaus-termin käytöstä. Sinähän et sitä käyttänyt, vaan toiset tässä ketjussa.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Koss »

Koss, niinpä...ovat nyt 8kk ja menevät lahnasta. Että olisikohan minun pitänyt osata käyttää jotain loogista päättelykykyä?
Totesinpahan vain, sillä kun kasvavat noinkin isoiksi, voi kodin löytäminen olla vaikeaa. Sealife ja Särkänniemi eivät kovin helposti harrastajilta kaloja ota, ja toisaalta harrastajia joilla olisi sopivan kokoinen tankki, ei mahda montaa Suomesta löytyä.
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

Mari kirjoitti:
JenniElina kirjoitti:Sitten taas se kauppiaalle mainitseminen...mielummin jätän käyttämättä koko liikettä enää.
Jollet anna palautetta kauppiaalle, mitä hyötyä on siitä että vaihdat liikettä? Mistä kauppias tietää mitä hän teki väärin jollei kukaan kerro.
Ei ole varpaille astumista antaa asiallista palautetta kun siihen on aihetta. Negatiivinen palaute kannattaa toki antaa mahdollisimman neutraalisti ja vain asioihin keskittyen.
Näinpä juuri. Asiallisesti kun asian esittää niin hyvä, minäkin kannatan kauppiaalle ilmoittamista, ei se ole noloa tai varpaille astumista. Kauppiaatkin tekevät virheitä, ja heitä voi ohjeistaa, koska on sentään kyseessä elävät eläimet. :)
Mari kirjoitti: En muuten tarkoittanu sinua JenniElina kun sanoin tuosta huijaus-termin käytöstä. Sinähän et sitä käyttänyt, vaan toiset tässä ketjussa.
Niin, minä ainakin käytin. Jos kauppias myy 300l altaaseen punapakuja, niin minusta se on huijausta. Ei ehkä tietoista, mutta kyllä kauppiaan täytyy ottaa selvää kalojen vaatimuksista.
JenniElina
Starting Member
Starting Member

Koss, aiheellinen toteamus. Sehän se tässä palaa kurkkuun saakin.

Kalat siis eivät ole täällä viipyilleet vuorokautta pidempään, joten annan jo niiden vuoksi tilanteen tasaantua.
Harmittaa vaan melkoisesti tämä, etten tutkinut ensin, harmittaa oikeasti.
Osaan olla hölmö, mutten haluaisi tässä kohtaa olla.

Mari, kiitos.
Tarvitsen hetken aikaa, kun on tämä pettymys ja harmi päällimmäisimpinä tunteina, voisi tuo ulosanti olla koomista katsottavaa.

Tulipas avautuminen [;)]

Se vaan on niin helppoa, erehtyä.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Butterflies kirjoitti:
Mari kirjoitti: En muuten tarkoittanu sinua JenniElina kun sanoin tuosta huijaus-termin käytöstä. Sinähän et sitä käyttänyt, vaan toiset tässä ketjussa.
Niin, minä ainakin käytin. Jos kauppias myy 300l altaaseen punapakuja, niin minusta se on huijausta. Ei ehkä tietoista, mutta kyllä kauppiaan täytyy ottaa selvää kalojen vaatimuksista.
Entäs jos kalat ovat tulleetkin kauppiaalle väärällä nimellä? Minusta pitäisi aina tietää tapaus kaikkine taustoineen ennenkuin näin voimakkaita ilmaisuja käyttää. :?
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Butterflies kirjoitti: ...
Samaa mieltä. :| En tiedä, mistä yksittäiset liikkeet hankkivat kaloilleen nämä tiedot, mutta itse en ainakaan pahastuisi jos jossain liikkeessä tutkittaisiin lajia asiakkaan kanssa joko koneelta tai M.V:n kirjasta...
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

MA7xGE kirjoitti:
Samaa mieltä. :| En tiedä, mistä yksittäiset liikkeet hankkivat kaloilleen nämä tiedot, mutta itse en ainakaan pahastuisi jos jossain liikkeessä tutkittaisiin lajia asiakkaan kanssa joko koneelta tai M.V:n kirjasta...
Ah. Nuoruuden intoa ja uskallusta nähdä maailma mustavalkoisena. [;)]
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Aqualung kirjoitti:
MA7xGE kirjoitti:
Sitäpä juurikin. Toivoisinpa että ihmiset jotka ovat alttiita osoittelemaan sormellaan muita ja syyttämään kovin kärkkäästi kauppiaita ja liikkeiden henkilökuntaa, joskus itse olisivat siellä tiskin toisella puolella näkemässä mitä se arki oikeasti on eläin- tai akvaariokaupassa. Antaisi kummasti perspektiiviä asioihin. Vai onko niin, että nämä arvostelijat itse eivät koskaan tee virheitä omassa elämässään, työssään tai koulussa? [;)]
MrBrett
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MrBrett »

Mari kirjoitti:
JenniElina kirjoitti: En muuten tarkoittanu sinua JenniElina kun sanoin tuosta huijaus-termin käytöstä. Sinähän et sitä käyttänyt, vaan toiset tässä ketjussa.
Jep, ei kyseessä välttämättä ole mikään tietoinen huijaus, vaikka mielestäni kauppiaan pitääkin tietää myymänsä kalat vaatimukset myös aikuiskoossa. Nyt vaan asiallisesti mutta tiukasti kertomaan kauppiaalle miten asia on ja miten isoksi kala kasvaa, ja päälle pyyntö tällaisen lajin myynnin lopettamisesta.
JenniElina
Starting Member
Starting Member

Butterflies, haluaisin olla samaa mieltä.
Toivon kauppiaaksi sen, joka on ammattilainen alallaan, ja tietää mitä myy.
Asumissani kaupungeissa olen saanut ilon kohdata kauppiaita, joilta on voinut kysyä mitä tahansa, ja onkin tuntunut siltä että juttelee kalabiologin kanssa, vesikemistin, kasvibiologin.

Se nyt tietysti on paljon vaadittu (nykyaikana kai) että miljoonakalaa ostaessani haluan samat palvelut kuin eläinlääkäriltä rahalla saa.
Jotkut kauppiaat ovat sen verran pitkänlinjan harrastajia jo omasta puolestaan, että tietoa ja kokemusta löytyy joka ikisestä myytävänä olevasta kalasta. Ja sen lisäksi, mikä ei toki ole itsestäänselvää, että löytyy kykyä keskustella asiakkaan kanssa, antaa aikaa ja tilaa. Sekin lienee nykyaikana lähinnä yksityispalveluiden etuoikeus.

Olenkohan kasvanut pumpulissa :P

Mutta, toivon kuitenkin "kantakapakalaltani" sitä, että syvempää asiantuntemusta löytyy, ja kummasti löytyy myös aikaa. Siihen kun sitten tottuu, jää tuo itsekritiikki sivuun, ja tulee tehtyä kuten minä tein monalisojeni kanssa. En tiedä, onko se väärin, että kauppiaalta vaaditaan kykyä tiedustella, mihin oloihin myytävä eläin tulee, ja ominaisuus kieltäytyä eläimen myymisestä, jos eläin ei tule siellä saamaan olosuhteisiin nähden viettejä täyttävää elintilaa.

Mutta, tähän en uskalla enää tämän enempää kommentoida. Toivon, että kauppiaat olisivat myymiensä eläimien asiantuntijoita.

Tulikin kirjoittaessani kasa viestejä, joista olen yhtälailla myötämielinen.

Lupaan kertoa, mutta hetki siihen menee, kun olen aika harmistunut nyt. Asiallisuus voi ryöpsähtää huvittavaksi.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Mari kirjoitti:
Aqualung kirjoitti:
MA7xGE kirjoitti:
Sitäpä juurikin. Toivoisinpa että ihmiset jotka ovat alttiita osoittelemaan sormellaan muita ja syyttämään kovin kärkkäästi kauppiaita ja liikkeiden henkilökuntaa, joskus itse olisivat siellä tiskin toisella puolella näkemässä mitä se arki oikeasti on eläin- tai akvaariokaupassa. Antaisi kummasti perspektiiviä asioihin. Vai onko niin, että nämä arvostelijat itse eivät koskaan tee virheitä omassa elämässään, työssään tai koulussa? [;)]
Siis eieiei, en mä nyt mitenkään meinaa että se on aina VÄLITTÖMÄSTI kauppiaan vika, pitäähän ostajankin tietää, mitä on ostamassa. Sehän on ihan sama kun ostaisi Tv:n, jota Tv-taso kotona ei jaksaisikaan kannatella. (olipas SURKEA vertaus...)
Mutta jos asiakas on kiinnostunut lajista, eikä kauppias TIEDÄ lajista mitään, heittää lonkalta tms. niin olisi oikeasti minusta oikein tutkia lajia ennen ostoa, niin kauppiaan kuin ostajankin osalta. :D

Tietenkin väärinkäsitykset ja vahingot ovat asia erikseen, varmasti niitä kaikki tekee!
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
JenniElina
Starting Member
Starting Member

MA7xGE, useimmissa akvaarioliikkeissä, joita mieluiten käytän, on yleisölle netti avoinna pöytäkoneella, sekä kasapäin kirjoja luettavaksi kaloista ja kasveista; tai, no kasapäin, mutta tarpeellinen määrä kuitenkin.

Jos myyjänä on joku kokemattomampi, osaavat he kyllä ostajan kanssa käydä porukalla katsomassa faktoja.

Mutta aika, se mitä asiakaspalveluun on aikaa, on se tietty oma kysymyksensä.

Jokainen liike tehnee omat valintansa tämän suhteen.

Siinä mielessä vertauksesi oli osuva, että jotkut perusmitat haluista ja tarpeista pitäisi asiakkaan kanssa puhuskella läpi, ja asiakkaan pitäisi itse ne tietää. Joillakin on tähän aikaa, joillakin ei oikeasti ole, kun liikkeeseen astuu vähän väliä uusi asiakas.

En omaa ratkaisua dilemmaan.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

No joo, jaa, öh... :|

Missäköhän se Butterfliessiki nyt lentelee, mä jätän tän keskustelun sille ja hyppään ite johonkin muualle! :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

Hahhah MA7xGE! :mrgreen: Lentelen just nyt puhelimessa mut keskustelenpa silti.

Ah, tätä vanhempien ihmisten intoa haukkua nuorten idealistiset ajatukset maan rakoon. Marin mielestä on siis täysin ymmärrettävää, että kauppias tekee noin? Eikö kauppiaan toimenkuvaan kuulu kuitenkin, että ottaa selvää, onko kala sitä mitä on tilannut? Minusta kuuluu. Tämänhän voisi rinnastaa noihin taistelukaloihin. Minusta sellainen kauppias on aika välinpitämätön, joka ei ota myyvistään kaloista selvää ja myy niitä vääriin oloihin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”